کد خبر 605433
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

دولت باید خوش خیالی را کنار بگذارد، واقعیت تلخ بدعهدی آمریکایی‌ها را بپذیرد و چاره‌ای برای آن بیابد. از برجام، آبی برای اقتصاد کشور گرم نمی‌شود. دولت باید از این اعتقاد دست بردارد که حتی آب خوردن ما هم به برجام مربوط است.

به گزارش مشرق، متن یادداشت محمد کاظم انبارلویی با عنوان "مصائب دولت یازدهم" به شرح ذیل می باشد:
 
1- کمتر از یک سال به پایان دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی باقی است. ایشان پریروز در جمع مردم کرمانشاه گفتند: «مشکل بیکاری و رکود در کشور داریم.» حال آنکه دو سال پیش در جمع مردم مشهد و زائران رضوی فرمودند: «ما از رکود عبور کردیم.» (1)
 
واقعا بیکاری و رکود، تن بیمار اقتصاد کشور را هر روز رنجورتر می‌کند. در حالی که رئیس جمهور اوایل استقرار خود در این مسند وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داده بود. رئیس جمهور در همین دیدار به مردم کرمانشاه گفت: «حل مشکل بیکاری به دست مردم امکان ‌پذیر است.» شکی نیست مردم می‌توانند هر مشکلی را از پیش پای دولت و نظام بردارند. اما به شرطی که دولت آنها را همراهی کند. باید پرسید در این سه سال دولت برای حل این معضل چه کرده  و چرا نتوانسته است این همراهی را انجام دهد؟
 
2- در حالی که عباس عراقچی رئیس هیئت نظارت بر برجام پس از گذشت یک سال از امضای توافق با 1+5 می‌گوید: «لغو تحریم‌ها هنوز از روی کاغذ به صحنه عمل درنیامده است.» (2) در حالی که آقای ولایتی عضو هیئت نظارت برجام و کسی که همواره دولت را در دیپلماسی خارجی حمایت کرده، می‌گوید: «آمریکایی‌ها به تعهد خود در برجام عمل نکرده‌اند، شروط رهبری در برجام محقق نشده و تحریم‌ها را برنداشته‌اند.» (3) رئیس جمهور محترم در کرمانشاه صریحا می‌فرمایند: «تحریم‌ها برداشته شده است.» و اندر اوصاف آثار توافق هسته‌ای و خدمات دولت در این زمینه داد سخن می‌دهند، و وقتی مردم به این سخن واکنش نشان دادند، می‌فرماید: «گوش نمی‌کنید، مدام شعار می‌دهید، با این شعارها که مشکلات حل نمی‌شود.» (4)
 
مردم سه سال است صبوری کرده‌اند، وعده‌های رئیس جمهور را گوش کرده‌اند، پس از سه سال حق دارند دستاورد حمایت‌های خود از دولت را به طور ملموس ببینند. دولت طی سه سال گذشته در حوزه سیاست داخلی و خارجی و به ویژه در اقتصاد، مرتباً وعده و شعار داده است، اکنون نمی‌تواند مردم را متهم به همین نقیصه کند که خود مرتکب شده است.
 
رئیس جمهور قبل از برجام و بعد از برجام، خواصی برای این توافق در حل مشکلات اقتصادی شمرده‌ بودند که این خواص نه در رفتار دشمن دیده می‌شود نه آثار آن در حل مشکلات اقتصاد رؤیت می‌شود. آمریکایی‌ها با پررویی برجام را اجرا نمی‌کنند و هر روز به بهانه ‌ای به حجم تحریم‌ها و تهدیدها می‌افزایند. شهدای هسته‌ای با فداکاری‌های خود سوخت 20 درصد را به عنوان برگ برنده روی میز مذاکرات گذاشتند. برجام آمد بخش اعظم بساط سانتریفیوژها جمع شد، فردو تعطیل گردید، اراک بتن آرمه شد، بعد هم سیف، رئیس کل بانک مرکزی رفت آمریکا رسما گفت؛ دستاورد برجام تقریباً «هیچ» است.
رئیس جمهور محترم باید حق گلایه و اعتراض برای مردم قائل باشد و آن را به رسمیت بشناسد و با مردم همصدایی کند، نه اینکه بدعهدی آمریکایی‌ها را کوچک و دستاورد تقریبا هیچ را بزرگ نشان دهد.
 
مردم هیچ گاه یادشان نمی رود که رئیس جمهور قبل از امضای برجام، صریح گفته بود: «ما هیچ توافقی را امضاء نمی کنیم مگر اینکه در همان روز همه تحریم ها لغو شود.» (5) اکنون در یک سالگی برجام همه اعتراف دارند که تحریم ها لغو نشده است! اما رئیس جمهور نمی خواهد بپذیرد محاسبات او غلط بوده و تحریم ها لغو نشده است.
 
3- در میان پلاکاردها و دست نوشته‌هایی که مردم کرمانشاه آورده بودند این جمله به چشم می‌خورد؛ «با فسادهای درون دولت برخورد کنید». اعتراض به فیش‌های نجومی از جمله این دست نوشته‌ها بود. رئیس جمهور در سخنان خود فساد و فیش‌های نجومی را تقصیر عدم رسیدگی و نظارت نهادهای نظارتی انداخت و به کوچک سازی این پدیده و بزرگ‌ سازی آن در دولت گذشته پرداخت. این در حالی است که هنوز دولت برای پرداخت حقوق‌های نجومی در دولت گذشته یا دولت‌های گذشته حتی یک فیش را رونمایی نکرده است.
 
رئیس جمهور از قوه قضائیه خواست در مجازات متخلفین دریافت حقوق‌های نجومی درنگ نکند. اگر بپذیریم که نهادهای نظارتی در این باره مقصرند اولین نهاد نظارتی در دولت، همین سازمان حسابرسی است که زیر نظر دولت اداره می‌شود و بازرس قانونی بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است.
طبق ماده 151 قانون تجارت  اگر بازرسان قانونی شرکت‌های دولتی بخوانید (سازمان حسابرسی) تخلفی را در هنگام رسیدگی‌ها احراز کردند، باید آن تخلف را به دستگاه قضائی برای تعقیب گزارش کنند. آیا این تخلفات از طرف نهاد نظارتی دولت در سازمان حسابرسی به قوه قضائیه گزارش شده است؟ اگر گزارش نشده، قوه قضائیه بر اساس چه گزارش یا دادخواستی در مجازات متخلفین درنگ نکند؟
 
اکنون بیش از دو ماه است از این ماجرا می‌گذرد، رئیس جمهور در جمع مردم کرمانشاه حد اقل پذیرفت «چند صد مدیر متخلف و ویژه‌خوار» در دولت وجود دارد. چرا در این مدت حتی یک نفر را به عنوان ویژه خوار و متخلف به حکم دادگاه مجازات، برکنار و پول‌های به ناحق ریخته را به خزانه برنگرداندند؟ اگر پولی به خزانه برگشته داوطلبانه بوده نه به حکم دادگاه! لذا معلوم نیست پول های واریز شده، همه آن مبلغ به غارت رفته است یا بخشی از آن!
 
یکشنبه گذشته وزیر محترم کار فرمودند: «سقف حقوق همه وزرا تک رقمی خواهد شد.» از این گزاره معلوم می‌شود سقف حقوق وزرا دو رقمی بوده است. کدام قانون در کشور با چه ضرایبی تایید می‌کند حقوق وزرا دو رقمی باشد؟!
اصطلاح حقوق‌های متعارف و غیر متعارف را چه کسی ابداع کرد؟ پرداخت حقوق یا قانونی بوده یا نبوده است. اگر قانونی بوده است دفاع کنند و مستند قانونی خود را اعلام نمایند، اگر نبوده این تخلف آشکار چگونه توجیه ‌پذیر است؟ هر پرداختی در حوزه دولت به موجب فراز دوم اصل 53 قانون اساسی باید به موجب قانون باشد. چه قانونی این پرداخت‌ها را تأیید می‌کند؟
 
مطالبات مردم در حوزه معیشتی و وعده‌های مسئولان، امر روشنی است. مطالبات مردم در حوزه مقابله با تبعیض های ناروا مشخص است. دولت باید به این مطالبات، بدون حاشیه و بدون متهم کردن بی‌سند دولت‌های پیشین، پاسخگو باشد تا بتواند از بخشی از مصائب دولت عبور کند.
4- مسئله اصلی کشور، اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی است. فقط از این طریق رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار ایجاد خواهد شد. رئیس دولت باید فرماندهی این مقاومت را شخصاً به عهده بگیرد. اگر بخواهد این منصب مهم را به معاون اول و معاون اول به وزیر کشور محول کند، معلوم نیست بر سر اجرای اقتصاد مقاومتی چه خواهد آمد.
 
کشور در حوزه اقتصاد با یک جنگ تمام عیار روبه روست. رئیس جمهور باید در مرکزیت قرارگاه جنگ اقتصادی، مستقر شده و شخصا امر و نهی این فرماندهی را به عهده بگیرد. همه ظرفیت‌های کشور باید در اختیار این فرماندهی باشد. آمریکایی‌ها از زاویه جنگ اقتصادی به برجام نگاه می‌کنند. آنها به هیچ قیمتی حاضر نیستند زیرساخت‌های تحریم را که برایش حداقل سه دهه زحمت کشیده‌اند، از بین ببرند.
 
دولت باید خوش خیالی را کنار بگذارد، واقعیت تلخ بدعهدی آمریکایی‌ها را بپذیرد و چاره‌ای برای آن بیابد. از برجام، آبی برای اقتصاد کشور گرم نمی‌شود. دولت باید از این اعتقاد دست بردارد که حتی آب خوردن ما هم به برجام مربوط است!
 
پی‌نوشت‌ها:
1- سخنان رئیس جمهور در جمع مردم مشهد، 15/6/93
2و3- جراید کشور و خبرگزاریها، 28/4/95
4- کیهان، حاشیه‌های دیدار رئیس جمهور با مردم، 28/4/95
5- مراسم روز ملی فناوری هسته ای در سالن اجلاس سران، خبرگزاری مهر، 20/1/94

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس