در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز، یک مقام دولتی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نامزد ریاست دیوان محاسبات شد!!

به گزارش مشرق،محسن بیگلری عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایسنا گفت: پیش از این 30 نفر برای ریاست دیوان محاسبات ثبت‌نام کرده بودند که در جلسه یکشنبه کمیسیون در مورد سه نفر به جمع‌بندی رسیدیم و در نهایت از بین الیاس نادران و علیرضا منادی سفیدان و عادل آذر، عادل آذر (رئیس مرکز آمار) با رأی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان گزینه پیشنهادی کمیسیون برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب شد.
 
طبق قانون رئیس و دادستان دیوان محاسبات به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب می‌شوند.
 
یادآور می‌شود دیوان محاسبات مجلس، در واقع دادگاه است و مسئولیت خطیر نظارت بر همه فرآیندهای مالی به ویژه در دولت را برعهده دارد. این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکتهای دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند- به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد- رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند.
 
طبق قانون دیوان محاسبات، هدف از تشکیل آن اعمال کنترل و نظارت مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت‌المال از طریق:
 
الف- کنترل عملیات و فعالیت‌های مالی کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند.
 
ب- بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار در ارتباط با سیاست‌های مالی تعیین شده در بودجه مصوب با توجه به گزارش عملیاتی و محاسباتی مأخوذه از دستگاه‌های مربوطه.
 
ج- تهیه و تدوین گزارش تفریغ بودجه بانضمام نظرات خود و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی می‌باشد.
 
یادآور می‌شود در ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی دیوان محاسبات یکی از مراکز پیگیر ماجرا و در عین حال موظف به پاسخگویی درباره کوتاهی‌های انجام گرفته است.
 
با عنایت به جایگاه خطیر و مستقل نظارتی دیوان محاسبات جای سؤال است که چگونه کمیسیون برنامه و بودجه به جای نامزد کردن یکی از افراد مستقل معرفی شده، یک مقام دولتی را نامزد ریاست این جایگاه نظارتی و از جمله نظارت بر عملکرد مالی دولت کرده است؟!
 
پیش از این از آقایان الیاس نادران، غلامرضا اسداللهی، اسماعیل جلیلی، علیرضا منادی، موسی‌الرضا ثروتی و چند نفر دیگر به عنوان نامزد ریاست دیوان محاسبات نام برده شده بود.
 
ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم اکنون برعهده غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب (معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات) است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ایشان قبلا نماینده مجلس بوده است.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ایشان قبلا نماینده مجلس بوده است.
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    انصافا انتخاب دکتر عادل آذر بهترین انتخاب در تاریخ دیوان محاسبات خواهد بود یک چهره علمی - اجرایی - مردمی و سالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس