اهمال و مسامحه دولت در برخورد با غارتگران بیت‌المال به شکلی است که امیدهای مردم برای برخورد کمرنگ شده است تا جایی که روحانی به جای بررسی و عذرخواهی از مردم بواسطه اقدامات برادرش، سنگ پرانی و اتهام زنی به دیگر قوا و مسؤولان سابق را در پیش گرفته است.

چرا دولت تتوانسته مردم را در برخورد با فیش‌های نجومی مدیران راضی کند؟
سرویس سیاست مشرق - بررسی موضوع فیش‌های حقوقی و برخورد با عاملان آن از جمله انتظارات معقول افکارعمومی و طریقه درست مواجهه با این بحران است اما دولت در این عرصه بعضا با تقلیل فاجعه سعی می‌کند بیشتر از آنکه موضوع را حل نماید آنرا توجیه کند.

بر اساس همین رویه بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور 26 خردادماه در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام با رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه نباید اعتماد میان مردم و جامعه سست شود، گفت: «اگر در گوشه‌ای چند نفر حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله ملی نکنیم و دولت نیز گوش شنوایی برای شنیدن نقدها دارد.»[1]

روحانی اما در 16 تیرماه در دیدار عیدانه با جمعی از مسئولان کشور، با تاکید بر اینکه طرح موضوع فیش‌های غیر متعارف و نتیجه رسیدگی به این پرونده در نهایت به نفع مردم و کشور تمام می شود، اظهار داشت: «موضوع فیش های غیرمتعارف یک مسئله ملی است و نباید دستاویز تسویه حساب های سیاسی شود.»[2]

رویه معمول دولت در برخورد با مدیران متخلف نیز اغلب تنها قبول استعفای آنان بود است. اما به نظر نمی‌رسد این اقدام افکار عمومی را چندان قانع و راضی کرده باشد.

چرا دولت تتوانسته مردم را در برخورد با فیش‌های نجومی مدیران راضی کند؟روحانی در 14 تیرماه نیز بیانیه‌ای مخصوص فیش‌های حقوقی نامتعارف صادر و به مردم اعلام کرد: « مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی را ادامه می‌دهم و در این راه با کسی عقد اخوت نبسته‌ام.»[3] همین موضوع مطالبه مردم از دولت نسبت به اقدام مستقیم و بدون اغماض و اهمال را افزایش داد اما اقدامات دولت چندان همخوان با بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی که درباره مقابله با بحران فیش‌های نامتعارف ابراز می‌دارد،‌ نبوده است.

این درحالی بود که در هشتم تیرماه «ناصر سراج»، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از نفوذ برادر رئیس‌جمهور در گماشتن افراد در سمت‌های حساس سخن گفته و بیان کرده بود: « اولین بار موضوع در رابطه با بانک رفاه کارگران مطرح شد. زمانی که مدیر عامل این بانک رئیس بانک ملی بود، پرونده سنگینی داشت که پرونده وی هنوز هم در دادسرا مطرح است. همان زمان آقای حسین فریدون اصرار کرد که ایشان بیاید و رئیس بانک رفاه شود حتی بنده مخالفت کردم و گفتم که وی پرونده سنگینی دارد، ولی متاسفانه با اصرار و لابی ایشان، وی رئیس بانک رفاه شد.»

وی در ادامه گفت: «مثلاً درباره موضوع مدیرعامل بانک رفاه که اخیراً نیز فیش حقوقی وی جنجال‌سازی شده است، گزارش تخلف کلان وی در زمان تصدی‌گری در بانک ملی را نیز داشتیم ولی با فشار آقای حسین فریدون و لابی‌گری وی این فرد در سمت مدیرعامل بانک رفاه قرار گرفت[4]

چرا دولت تتوانسته مردم را در برخورد با فیش‌های نجومی مدیران راضی کند؟پیشتر «علیرضا زاکانی»، دبیرکل جمعیت رهپویان نیز با بیان اینکه با فشار حسین فریدون 400 میلیون درهم وام بدون سود به دو بدهکار بانکی اختصاص یافته است، گفت: «آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند.»

نماینده دوره هشتم مجلس با اعلام دو اسم از این افراد اظهار داشت: «مالامیر و دانیال‌زاده افرادی هستند که فریدون پشت سر آنهاست و از دریافت کنندگان این تسهیلات و پورسانت‌ها هستند.»

وی با تاکید براینکه باید معلوم شود که فریدون چرا و چه مقدار تاکنون کارسازی کرده است، گفت: «یک نمونه از کارسازی‌های جناب فریدون کافی است که هم دستگاه قضا و بالاتر از آن شخص رئیس‌جمهور با آن برخورد کند.»[5]

برخورد مناسب و مقتضی با بحران فیش‌های حقوقی مطالبه بسیاری از مردم و مسئولان کشور است. در همین رابطه «آیت الله موحدی کرمانی»، امام جمعه موقت تهران شکوفایی کشور را در گرو استفاده درست از منابع مالی و ملی کشورمان عنوان کرد و نسبت به برخورد با خاطیان فیش‌های نجومی اظهار داشت:‌ « برخی تصور می‌کنند بیت‌المال صاحب ندارد و هرچه بتوانند به هر عنوانی از بیت‌المال برداشت کنند، زرنگی محسوب می‌شود. اشتباه می‌کنید، حتی یک ریال بیت‌المال هم صاحب دارد و صاحب این ریال‌ها و تومان‌ها و میلیون‌ها، 80 میلیون ایرانی هستند. غارتگر بیت‌المال بداند او یک «دزد» است، غارتگر بیت‌المال واقعاً یک دزد است و با دزدی اموال 80 میلیون ایرانی را به غارت می‌برد. حکومت امیر‌المؤمنین(ع) ساقط نشد مگر به واسطه همین غارت‌گران.»[6]

تاکید بر برخورد قاطعانه دولت با مفسدین مالی در مجلس نیز نمودی دیگر داشت. وقتی «مصطفی کواکبیان»، نماینده اصلاح‌طلب طی تذکر ماده 18 آیین‌نامه داخلی مجلس از عدم اطلاع دولت سخن گفت و توپ را به زمین سازمان بازرسی و دیوان محاسبات انداخت که خواب بوده‌اند و نسبت به موارد تخلف به دولت هشدار نداده‌اند، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سخنان گفت: «در مورد نکته‌ای که فرمودید به نظر بنده دیوان محاسبات و سازمان بازرسی درباره شناسایی تخلفات در حقوق‌های نامتعارف خواب نبودند و گزارش هایی را ارائه کردند. در طول این مدت سازمان بازرسی کل کشور گزارشی به مجلس فرستاد که این گزارش مشخص می‌کند در چه تاریخ‌هایی در مورد کدامیک از بانک‌ها که حقوق بالا دریافت کردند چه موضوعاتی مطرح شده است که البته باید گفت این گزارش به قوه مجریه هم داده شده بود که متاسفانه این قوه گوش شنوایی برای این موضوع نداشت.»[7]

حال به نظر می‌رسد بنابر سخنان لاریجانی دولت از برخی تخلفات مالی خبر داشته است اما تا زمانی که این موضوع افشا نشده و به سطح جنجالی و انتقادی امروز نزد افکار عمومی نرسیده، دولت اراده‌ای برای پیگیری این موارد از خود نشان نمی‌داد. پس از این موضوع دولت به یک بیانیه و بدرقه مدیران نجومی مشهور آنهم با استعفای خودشان اکتفا کرد. روحانی در جمع مردم کرمانشاه نیز باز هم به مانند رویه گذشته دولت قبل را مورد هجمه قرار داده و از قوه قضائیه خواست که پرونده‌های دوره قبل را به جای فیش‌های حقوقی مورد بررسی قرار دهد. این نوع برخورد و رویه‌ای که دولت در پیش گرفته است از یک نکته مهم حکایت دارد که دولت با این روش نمی‌تواند مردم را در برخورد با مدیران متخلف راضی کند.



[1] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/03/26/1105255

[2] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/04/16/1123670

[3] http://www.isna.ir/news/95040108405

[4] http://alef.ir/vdcexf8xpjh8pwi.b9bj.html?367236

[5] http://dana.ir/News/806944.html

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/600341

[7] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/602348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • مرتضیsk ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    از زمان استارت دولت یازدهم فقط شنیدیم ؛ تقصیر دولت قبل ، گردن فلان مسول سابق تا کی باید توهین به فهم و شعور ملّت تحمل کنیم ؟
  • حسین ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    خدایا ما الان در لحظه بسیار حساس و به اصطلاح متخصصین در یک پیچ تاریخی‌ هستیم ، اون وقت بعضی‌ مسئولین به جای گذاشتن از زندگی‌ شخصی‌ خودشون و وقف کردن وقت و زندگی‌ خود برای این مملکت میان پست و مسئولیت را قربانی دنیای خودشون می‌کنن ، اگر اسم این را فاجعه نگذاریم چه کلمه دیگه‌ای میتونه گویای این باشه؟ من جاهای مختلفی‌ را دیدم و حاضرم قسم بخورم در این سالهای اخیر هیچ مردمی به اندازه مردم ما دنبال ژست و به رخ کشیدن کفش و لباس و ماشین و خونه و اشرافیگری و اینطور مسائل مادی و معضلات نیستند ، آیا یکی‌ از دلیل اون الگو گیری مردم از یک عده مسئولین دنیا پرست و متمول و مظاهر اشرفیگری نیست ؟ به نظر بنده به همین دلیل حضرت علی‌(ع) توصیه کردند به مالک اشتر که با این افراد اشد برخورد بشه و اموال مسترد و اینطور مسئولین خوار و ذلیل بشن چون اینطور آدامها ملتی را به بیراهه میکشن. نباید سکوت کنید و باید ادامه داد تا اینها رسوا بشن وگرنه شمایی که سکوت کردید هم مسئولید.
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    کاری نکردن که ما بهشون اطمینان داشته باشیم و نداشته باشیم روحانی میگه دولت قبل؟ آخه بابا مگه دولت قبل پول تو جیب مدیران دولت روحانی ریخته که هی می گید دولت قبل بوده... یه مقدار به شعور مردم احترام بذارید
  • ایرانی ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    هر چقدر بیشتر دروغ بنویسید خودتان را بی اعتبار تر میکنید. هر چند که هیچ اعتباری ندارید. درود بر روحانی
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    توو دولت قبلی شتر با بارش رو بردن .معاون اولش دزد بود صداتون در نیمد .
  • حسين ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    آقاي روحاني در جمع مردم محترم كرمانشاه خيلي ابتدايي سخنراني مي كردند كه خود جاي تاسف داره . ايشان بايد اين طور مطرح مي كردند كه در هر دولتي عده اي تخلف مي كنند . و اين اجتناب ناپذير است . اما بهتر بود مي گفت كه افتخار اين دولت اين باشد كه مقابل اين فسادها ايستادگي مي كند و براي مردم شفاف سازي مي كند نه اينكه بگويد در دولت قبل هم دوازده هزار ميليارد فلان شد يا فلان آقا يا گروه اون طور كردن . اين چه استدلالي هست شما گفتي من ميام كه مقابل اينهتا بايستدم نه اين كه سه سال گذشته هنوز مي گيد فلان اين كار رو كرد دولت قبل اين كار رو كرد و همش دم از رونق اقتصادي و تك نرخي شدن يزنيد .بله وقتي كه مردم نقدينگي و پولي در جيب نداشته باشند و چرخه اقتصادي و خريد و فروشي نباشد معلوم هست كه تورمي پيدا نمي شه چون كالايي رد و بدل نشده جاي تاسف هست به خدا
  • مهدی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ایرانی گرامی طرفدار چه چیز هستید. منم طرفدار هستم اما وسیله برای من تبدیل به هدف نشده است. من طرفداری کسی هستم که مملکت را آباد کند اما شما تنها دارید طرفداری می کنید با هدف اینکه توجیه کنید عدم کارایی را.
  • حسین ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    بله دولت قبل هم ایرادات فراوان داشت ولی‌ سوال اینه آیا مسئولین دولت قبل حمایت کردند از اون معاون اول ؟ حمایت نکردند هیچ بلکه به دستگاه قضایی‌ گفتند اگر مجرم هست باید به مجازات کامل برسه و اموال مسترد و الان هم در زندان هست. الان چی‌؟ آیا دولت حتی یکی‌ از این مدیران را توبیخ یا مدارک را در اختیار دستگاه قضایی‌ قرار داده؟ ظاهراً این کار را که نکرده با تمام توان داره حمایت میکنه که این فاجعه هست.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    شتر و بارش پیش خانواده رف... هستند .
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    معاون اول دولت قبل رفت دادگاه . برادر روحانی چی ؟؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چرا دولتمردان اموال و دارایی خود را اعلام نمیکنند ؟؟؟
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    احسنت جای چالش و کمپین داره
  • ناشناس ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    تخلفات رحیمی مربوط به سال 82 و دولت اصلاحات بوده و ربطی به دولت قبل ندارد و بیشتر مفاسد هم مربوط به دولت های کارگزاران و اصلاحات بوده است .
  • امیر ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    حسین 14:17 هنوز یادمان نرفته آقای احمدی نژاد برای اطرافیانش خط قرمز کشید و تهدید کرد... تازه چرا احمدی نژاد را که چندین پرونده در دادگاه و کمیسیون اصل 90 داره محاکمه نمیکنند؟؟مگر قانون برای همه یکسان نیست؟؟؟
  • هر چیزی را پایانیست ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    منبعد من هرگز به کسی از طبقه مرفه رای نخواهم داد.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    روحانی 96شکست میخورد ان شاء الله
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    حداقل روحانی از مردم عذر خواهی کرد. مدیران رو برکنار کرد. ولی احمدی نژاد در تمام موارد مشابه بدون استثنا تهدید و گردن کلفتی کرد و شما هم خفه خون گرفته بودید.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    حسین ! برو خودتو گول بزن ! احمدی نژاد گفت بیایید ببرینش! دادگاه پس از اتمام دوره احمدی نژاد فرستادش زندان
  • هوووو ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    یعنی خاک بر سرت.....
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق باید حرفهای جناب ازغدی رو منشر کنی! همچنین حرفهای اخیر جناب شهاب مرادی رو در خصوص کمپین نرفتن به مراسم اهل تفاخر... اول خود مردم چه ثروتمند و چه فقیرشون باید از مترفین و اهالی تفاخر بیزاز بشوند تا موقع رای گیری مقابل پز و کلاس این آدمهای تو خالی سست نشه باورهاشون. حقیقت اینه که خیلی مردم بیشتر اعتراضشون رو اینه که چرا "فقط" اینا به بیت المال دسترسی باز و آزاد دارن و میخورن و میبرن؟ ینی چرا من نتونستم از بیت المال ببرم!!!!!!!!!!! این باید اصلاح بشه.
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چرا کل نظام دارایی های خود را اعلام نمی کنند !
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    خواب دیدی خیر !
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق : توی عکس تان الان فریدون داره خودش رو باد میزنه یا حسن اقا رو ؟؟
  • شرفی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    متأْسفانه تمام مسیرهای اطمینان مردم به دولت به کلی بسته و خراب شده ، این درخت که اکنون خود جنگلی‌است از قبل درونش کرم داشته ‌‌.
  • ناشناس ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    امام خمینی(ره): مردم به کاندیدایی رای بدهند که طعم تلخ فقر را چشیده باشد.
  • پیمان کریمی ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    محض رضای خدا بیاید کمپینی بر علیه دریافتی های میلیاردی پزشکان و کارانه هایشان تشکیل دهیم.خدا را خوش نمیاد کارمندان دولت و اغلب اقشار ملت با فلاکت زندگی کنند و پزشکان ملت رو غارت کنند.به والله با مدرک دکتری در آموزش و پرورش هزینه درست کردن دندانهای خودم و زن و بچه ام رو ندارم.90درصد کارمندان دولت وضعشون بدتر از منه.به خدا از عدالت در این مملکت نا امید شدم .نکته جالبتر اینه که تا از کارمندای دولت مالیات رو نگیرند حقوقشون رو پرداخت نمی کنند اما خودشون اعلام می کنند اغلب پزشکان از دادن مالیات طفره میروند.
  • صادق ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چه امیدهای مردم کمرنگ شده باشد و چه پررنگ دراصل موضوع تغییری ایجاد نشده است . دردولت قبل که امیدپررنگ بوده حتما! بابک زنجانی ظهورکرد! دراین دولت هم تخلفاتی وجود داردو بی نقص نیست.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ان شاء الله
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    همین هر روز مثل دولت قبل همه چی دو برابر نمیشه دستاورد بزرگی !
  • ناشناس ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    دادستان دیوان محاسبات : مجوز پرداخت حقوق های غیر متعارف در سال 93 صادر شد.
  • ناشناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت یک بیستم کرسنت هم نیست .
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ولا رحیمی اینکار را در انتخابات مجلس هفتم کرد نه در زمان احمدی نزاد! دوم اینکار را به اراده خودش نکرد به دستور شیوخ و بزرگان اصولگرا کرد. سوم در مورد آن شخص خیر از نهادهای امنتیتی و اطلاعاتی نظام استعلام کرد که آنها او را تایید کرد. چهارم ریالی از از پولها را برای خودش بر نداشت. پنجم همان پولها در جیب کاندیداهای اصولگرا طیب و طاهر شد. ششم هیچ کسی اینکار رحیمی جرم ندانست الا بعد از اینکه پرونده کرسنت را افشا نمود و....
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    تمام مسئولین نظام باید اموال و دارایی خود را اعلام کنند . البته این قانون نزدیک به 15 سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نگه داشته شده و تصویب نمیشود .
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    بدهی بابک زنجانی داره پیگیری میشه و زنجانی الان تو زندانه . ولی کرسنت انگار نه انگار .
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    اینقدر فسادهای بزرگی که از زمان اصلاحات و قبلش باب شد را نبین تا رسما ممهور شوی
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    !
  • علی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    گوشهات دروغ می شنود
  • علی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    همین قیمت برنج سه براتر شده دیروز سوء مذیریت بود وامروز دلالان مقصرند
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    بله بله
  • سعید نوروزی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    دیگر امروز روز شعار نیست روز شعور است . حجت بر همه ی دولتمردان نظام تمام است ،اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی می خواهید کشور را سامان دهید و رونق صحیح اقتصادی را با تمام وجود متبلور سازید دست دزدان اقتصاد را کوتاه کنید ، دست رانت خواران بی وجدان را قطع کنید ، مدیرانی که حقوقهای کلان وسرسام آور به جیب می زدند را بگیرید و بازخواست نمایید وجلوی حقوقشان را ببندید وآنان را از پست و مقام ومنصبشان بردارید . باید دنیا بداند که جمهوری اسلامی دارد احکام خداوند متعال را در جامعه ی خود پیاده می کند ولا غیر . همه ی طبقات جامعه باید حد متعارف داشته باشند کسی بر کسی دیگر برتری نخواهد داشت مگر به تقوا والسلام .
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    مگر آقای احمدی نژاد به غیر از خط قرمز نامیدن اعضا کابینه خود برخوردی با کسی کرد حداقل آقا روحانی کلاما اعلام برخورد می کند.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    عکس رو
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    کاملا مشخصه ایشان رای نمی آورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس