جلسه شورای عالی امنیت ملی امروز به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری با موضوع کودتا در ترکیه برگزار شد.

جلسه شورای عالی امنیت ملی با موضوع کودتا در ترکیه تشکیل شد
به گزارش مشرق، جلسه شورای عالی امنیت ملی امروز به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری با موضوع کودتا در ترکیه برگزار شد.

پیش از این رسانه‌ها از تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی به دستور رئیس جمهور خبر داده بودند.

برپایه این خبر علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پایان این جلسه در ارزیابی خود از تحولات ترکیه اظهار داشت: ما در منطقه و زمانه پرآشوبی زندگی می‌کنیم؛ هم منطقه ما در نقاط دور و نزدیک دچار حوادث مختلف می‌شود و هم زمانه ما متأسفانه پر از حادثه است.

وی افزود: آنچه این وضعیت را برای ملت ایران برجسته‌تر می‌کند این است که در کشورمان امنیت، ثبات و آرامش حاکمیت دارد که این به همت خون شهدا، شهدای مدافع حرم، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و مشارکت جدی مردم در حفظ امنیت است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تأکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اینگونه پدیده‌ها و حوادث همواره احترام به انتخاب مردم در قیاس با غلبه زورمدارانه است یعنی همواره موضع اصولی و ثابت ما در قبال ساختارهای حکومتی، نفی کودتا و تأیید دولت‌های مبتنی بر آرای واقعی مردم است.

شمخانی تصریح کرد: در حادثه ترکیه هم بالطبع این اصول و معادله حاکم است و جمهوری اسلامی ایران از لحظه ورود حادثه در این کشور این نکته را در ذهن داشت که انتخاب مردم‌سالارانه حکومت بر ترکیه بر کودتای نافرجام ناقص و غیرمردمی ارجحیت دارد.

وی افزود: البته این مختص ترکیه هم نیست علت حضور ما در سوریه نیز همین است که همواره در نوع مقایسه منطقه‌ای که نسبت به کشورهای دیگر داریم رأی مردم را بر نوع حکومت‌های قبیله‌ای، عشیره‌ای و موروثی ترجیح داد‌ه‌ایم و این مردم‌سالاری است.

شمخانی گفت: بر این اساس از لحظات نخست حوادث ترکیه ضمن اینکه شب پر فراز و نشیبی داشتیم اما این اصل را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار دادیم با حفظ این ملاحظه که هموطنان ما اعم از دیپلمات و جهانگرد و مانند آن در ترکیه حضور دارند که حتماً باید رعایت حالشان را می‌کردیم.

وی تصریح کرد: با رعایت همه این جوانب بر این اصل تأکید کردیم که از دولت قانونی حمایت می‌کنیم و کودتا را با هر ریشه‌ای اعم از تحریک شده داخلی یا خارجی و پشتیبانی شده داخلی یا خارجی نفی کرده‌ایم؛ این موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث ترکیه است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه با ادامه تماس‌های نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی ترکیه تلاش خواهیم کرد به درک دقیق‌تری از این رخداد دست یابیم، خاطرنشان کرد: مرزهای شمال غرب کشور در همسایگی با ترکیه از امنیت کافی برخوردار است و آمادگی لازم در نیروهای زمینی و هوایی نیز برای صیانت وجود دارد و در این خصوص، جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس