کارشناسان در این امر متفق‌القول‌اند که پنس در جایگاه یک محافظه‌کار سنتی به عنوان بهترین گزینه به منزله سوپاپ اطمینان برای ترامپ عمل می‌کند. قطعا در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تاثیر وی بر رویکرد انتخاباتی ترامپ خواهیم بود.

سرویس جهان مشرق - دانلد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه آمریکا، بالاخره معاون اول خود را انتخاب و رسما طی مراسمی معرفی کرد. معاون اول وی، مایک پنس فرماندار ایندیانا یک سیاستمدار کارکشته با تمایلات محافظه‌کاری سنتی است که در بین جمهوریخواهان از اعتبار قابل توجهی برخوردار می‌باشد و می‌توانه به مثابه پارسنگ (وزنه تعادل) به منظور تعادل بخشی به تنش‌های اخیر بین ترامپ و محافظه‌کاران سنتی و اجتماعی عمل کند. انتخاب او موجب رضایت همه جمهوریخواهان بود و خط بطلانی گشت بر ما‌ه‌ها کشش و تنش بین نامزد نهایی جمهوریخواهان و مخالفان وی در سطح و عمق حزب . پنس، از حیث اقتصادی و سیاسی قدرتمند است اما از حیث اجتماعی دارای چالش‌ها و ضعفهای قابل توجهی است که یکی از آنها مربوط به روابط ضعیف وی با قشر زنان است. بی‌شک، جذب آرای زنان و اقلیت‌ها نقش مهمی در راه‌یابی به کاخ سفید دارد. باید به انتظار نشست و نظاره‌گر روند همکاری تیم ترامپ-پنس در مبارزه با تیم هیلاری و معاون اولش که هنوز مشخص نشده بود.

چرا ترامپ مایک پنس را به عنوان معاون اول انتخاب کرد؟

مایک پنس یک محافظه‌کار سنتی با تمایلات مذهبی و مخالف شدید سقط جنین و آزادی‌های مربوط به همجنس‌بازان است. پنس یک سیاستمدار کارکشته مورد وثوق سران و دانه‌درشت‌های حزب جمهوریخواه است. قطع یقین، ترامپ با نظر و تایید مستقیم بزرگان و حامیان مالی حزب او را انتخاب کرده است. استراتژیست‌ها و رهبران حزب جمهوریخواه وی را بهترین گزینه از بین گزینه‌های ممکن می‌دانستند و خط اصلی را به ترامپ برای انتخاب او داده‌اند. انتخاب پنس، یعنی بازی برد-برد برای همه طرفین. پنس، اما رابطه خوبی با زنان ندارد و یکی از زن‌ستیزترین سیاستمداران آمریکایی‌ است. وی بر خلاف موفقیت‌های اقتصادی، در عمل به اصلاحات اجتماعی ضعیف است. پنس، یک خصیصه سیاسی دیگر دارد که ارتباط مستقیم با کشور ما دارد. او، از بزرگترین مخالفان توافق هسته‌ای است و رویکرد ایران‌ستیزانه دارد. پنس، رابطه بسیار خوبی با محافظه‌کاران تند و محافظه‌کاران اجتماعی دارد و از اولین افرادی بود که آغوش باز به روی «تی پارتی» در «کاپیتال هیل» گشود و حمایتش از لایحه آزادی‌های مذهبی عملا دموکرا‌ت‌ها که بیشتر حامی حقوق همجنس‌بازان هستند را خشمگین کرد. دانلد ترامپ، در مراسم معارفه با متلک غیرمستقیم به «الیزابت وارن» مشاور کلینتون، به این تاکید کرد که نمی‌خواهد پنس وی را یک «معاون تهاجمگر» (Attack Dog) بداند که وظیفه اصلی او فقط جنگ با رقیب است؛ و پنس در سخنانش ضمن تشکر از انتخابش به عنوان معاون اول، خود و وظیفه‌اش را فراتر از جنگ روانی، و در نقش یک تصمیم‌ساز مشترک دانست.

چرا ترامپ مایک پنس را به عنوان معاون اول انتخاب کرد؟

قرار بود که ترامپ در روز برگزاری کنوانسیون حق انتخاب رسما معاون اول خود را معرفی کند اما قوانین ایندیانا دست او را بست. طبق قوانین این ایالت، یک مقام سیاسی مثل پنس حق ندارد که از 15 جولای تا زمان برگزاری انتخابات سراسری هم در پست ایالتی مشغول باشد و هم در پست دولتی مثل معاون اول رییس‌جمهور آینده. لذا، انتخاب وی باید قبل از 15 جولای صورت می‌گرفت. پس از رسمی شدن انتخاب پنس، «مت مورگان» وکیل وی، نامه کناره‌گیری او از انتخابات فرمانداری را رسما به سنا تقدیم کرد.

سپهبد «مایکل فلین» که محتمل‌ترین گزینه برای معاون اولی ترامپ محسوب می‌شد، پس از انتخاب «مایک پنس» به عنوان معاون اول، ضمن تبریک، این انتخاب ترامپ را بسیار هوشمندانه خواند و وی را به خاطر این انتخابش، رهبر بزرگ آینده آمریکا دانست. فلین اظهار داشت: «طی 48 ساعت اخیر، دو بار با ترامپ صحبت کردم و قاطعانه می‌گویم که او بهترین کار را با این انتخاب در حق آمریکا کرد. انتخاب او بسیار عاقلانه بود و من او را مردی بزرگ می‌دانم. می‌دانید؟ ترامپ آنقدر باشعور و باملاحظه هست که پیش از اعلام رسمی معاون اولی پنس، با من تماس گرفت و من را در جریان قرار داد. او، احترام بسیاری به من گذاشت و من این حرکت او را در خور یک رهبر و مدیر شایسته برای آمریکا می‌دانم».

چرا ترامپ مایک پنس را به عنوان معاون اول انتخاب کرد؟


مایک پنس در جلسه معارفه خود اخطار داد که به هیچ وجه از تلاش علیه هیلاری کلینتون تا لحظه آخر دست نخواهد کشید و از جان و دل تمامی تلاشش را نثار پیروزی شخصی می‌کند که با ایجاد اشتغال به میلیون‌ها نفر در آمریکا اعم از بومی و غیربومی جان بخشیده است. گفتنی است که پنس حتی در زمان رقابت تد کروز با ترامپ در حالی از کروز اعلام حمایت رسمی کرد که پیوسته ترامپ را می‌ستایید. پنس در مراسم معارفه گفت: «12 سال تمام در کنگره بودم و کاملا به ساز و کار سیاست آشنا هستم و افرادی چون آقای ترامپ را می‌شناسم که چقدر دغدغه فرهنگی و اقتصادی برای این مردم دارند. من قویا و به تاکید از سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ حمایت می‌کنم. اگر می‌گوید مهاجران غیرقانونی باید بروند، این به صلاح هموطنان ماست». پیشتر از این، پنس در توئیتی در سال 2015 مخالفت خود با اظهارنظر ترامپ در مورد جنایت «سن برناردینو» را ابراز کرده بود.

{$sepehr_media_1662078_400_300}

مراسم معارفه مایک پنس


یکی از مشکلاتی که انتخاب مایک پنس به همراه دارد، ناشناخته بودن او در سطح ملی برای مردم آمریکاست. طبق نظرسنجی اخیر شبکه CBS، هشتاد و شش درصد از مردم گفته‌اند که او را اصلا نمی‌شناسند. اما یک عامل در پنس است که او را برای مردم آمریکا جذاب می‌کند. وی در دوران فرمانداری خود در ایالت ایندیانا -به رغم ضعف در اصلاحات اجتماعی- کارنامه بسیار درخشان مالی از خود بر جای گذاشت و این برای مردم آمریکا که اقتصاد کشور در حال حاضر برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد، بسیار مهم است.

اما انتخاب لوگوی همکاری ترامپ و پنس تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات دو روز اخیر انتخابات آمریکا شد. شکل و فرم لوگو دستاویز تمسخر کاربران در شبکه‌های اجتماعی و اعتراض برخی از کارشناسان شد.

چرا ترامپ مایک پنس را به عنوان معاون اول انتخاب کرد؟
روزنامه گاردین در مقاله جدید خود به قلم «لوسیا گریوز» نوشت: که محافظه‌کار سنتی بودن پنس از هر دو جنبه می‌تواند برای ترامپ مثبت باشد و هم منفی. جنبه مثبت‌اش این است که همه به غیر از «نیوت گینگریچ» که برای خود قصر آمال ساخته بود، از انتخاب این محافظه‌کار سنتی راضی و خرسند خواهد بود. دموکرات‌ها خوشحال هستند چرا که باور دارند که با توجه به مخالفت پنس با سقط جنین و ازدواج همجنس‌‌گرایان، به راحتی می‌توان این دو موضوع را تبدیل به دستاویزی برای کوبیدن ترامپ کرد و جمهوریخواهان هم از این بابت خوشحال‌اند که دیگر با پیوند یک محافظه‌کاری سنتی با ترامپ، پایگاه خود را در میان آن دسته از مخالفان تعصبی ترامپ حفظ کردند و ترامپ در میان همه مخالفان موجه شد چرا که دیگر پای یک چهره محبوب برای همه جمهوریخواهان در این میان است. ترامپ، تصور می‌کند که پیروز قضیه است چون این تاجر موفق همیشه باور دارد که پیروز است. پنس، تصور می‌کند که پیروز قضیه است چون اگر به زودی در انتخابات سنا شکست می‌خورد، ضرر بسیاری از نظر حیثیت سیاسی متحمل می‌شد اما با توجه به اینکه اکنون معاون اول نامزد منتخب مردم و نامزد پیشتاز جمهوریخواهان و رییس جمهور احتمالی آینده است، جای پای خود را سفت می‌بیند و احتمال پیروزی وی در انتخابات سنا زیاد است و فرضا اگر هم شکست بخورد، همچنان دلش به معاون اولی ترامپ و در صورت راه‌یابی به کاخ سفید، به ریاست سنا خوش است. اما شاید این انتخاب بتواند برای کلینتون خرسندی به همراه داشته باشد. چرا که یک شخص محافظه‌کار و دچار مشکل با زنان مثل پنس، می‌تواند زنان را کاملا به طرف کلینتون متمایل سازد.

منابع:

https://www.theguardian.com/us-news/live/2016/jul/15/donald-trump-vice-president-clinton-convention-election

http://www.cbsnews.com/news/mike-pences-mixed-record-juggling-business-social-issues-vp-republican-candidate/

http://www.cbsnews.com/news/new-donald-trump-mike-pence-logo-raises-eyebrows-on-social-media/

http://sputniknews.com/us/20160716/1043093014/trump-pence-logo-mocked.html

http://edition.cnn.com/2016/07/14/politics/donald-trump-vice-presidential-choice/index.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/07/16/pence-echoes-trumps-call-for-immigration-ban.html

https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/16/mike-pence-donald-trump-vice-president-announcement

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن هادی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    جانم فدای مشرق.
  • بچه ی نیروگاه ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    من رسما از طرف بچه های منطقه نیروگاه قم از ترامپ حمایت می کنم. این حمایت رو به گوش ترامپ برسونید. وظیفه ی این اطلاع رسانی بر عهده ی مشرق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس