کد خبر 603951
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

ایتالیا طبق قرارداد 6/3 میلیارد یورویی، برای ایران 1200 کیلومتر جاده خواهد ساخت!

به گزارش مشرق، ایتالیا طبق قرارداد 6/3 میلیارد یورویی، برای ایران 1200 کیلومتر جاده خواهد ساخت!
 
خبر قرارداد ساخت جاده‌ میان ایران و ایتالیا آنقدر شگفت‌انگیز و غیرقابل باور و غیرمنطقی بود که هیچ منبع خبری دولتی و داخلی آن را منتشر نکرد و رسانه‌ها به نقل از منابع خارجی آن را منتشر کردند.
 
ایران مقام اول جاده‌سازی در منطقه را دارد و حتی در سایر کشورهای جهان مهندسان ایرانی در حال جاده‌سازی هستند اما دولت در یک اقدام شگفت‌آور قراردادی به ارزش 6/3 میلیارد یورو با ایتالیا امضا کرده است.  منابع غربی مثل رویترز و یورونیوز از رم، پایتخت ایتالیا خبر دادند دولت ایران و سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس)، قراردادی 3 میلیارد و 600 میلیون یورویی برای ساخت و مدیریت بزرگراهی به طول 1200 کیلومتر امضا کردند. آناس اعلام کرد نخستین قطعه این بزرگراه که 350 کیلومتر طول دارد تا سال 2022 و با هزینه 600 میلیون یورو ساخته خواهد شد. این بزرگراه، بندر جنوبی امام‌خمینی را به شهر مرزی بازرگان که در شمال غرب کشور قرار دارد متصل می‌کند. 
 
به گزارش رویترز، ایتالیا پس از توافق هسته‌ای پارسال به سختی در تلاش است قراردادهای عمده‌ای با ایران منعقد کند. ژانویه گذشته(بهمن 1394)، ایتالیا نخستین مقصد اروپایی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بود و پس از آن ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر آن کشور در ماه آوریل (فروردین) از ایران دیدار کرد. آناس اعلام کرد قراردادی که روز پنجشنبه با وزارت راه ایران امضا کرده است، در پی تفاهمنامه‌ای بود که بهمن 94 به تایید طرفین رسید.

سکوت دولت
جالب اینکه درباره قرارداد مهم جاده‌ای ایران و ایتالیا که ارزش بسیاری برای طرف ایتالیایی دارد مسؤولان دولت یازدهم سکوت اختیار کردند و در مدت 48 ساعت بعد از انتشار این خبر از منابع خارجی هیچ‌ واکنشی نشان ندادند. 
 
شاید در نگاه اول این سکوت خبری برای دولتی‌ها که حتی رفت‌وآمد خارجی‌ها را در رسانه‌ها فریاد می‌زنند و آن را به عنوان دستاورد معرفی می‌کنند عجیب به نظر برسد اما باید بدانیم که در صورت اجرایی شدن این قرارداد منابع مالی زیادی نصیب ایتالیایی‌ها خواهد شد در صورتی که آنها قرار است کاری کنند که بسیاری از هلدینگ‌های راهسازی کشور هم توانایی انجام آن را دارند! در سال‌های اخیر در کشور پروژه‌های راهسازی عظیمی اجرایی شده که نشان‌دهنده توانایی بالای نیروهای عمرانی داخلی است. در چنین شرایطی قرارداد جاده‌ای با ایتالیا آن هم با ارزش 6/3 میلیارد یورو غیرمعقول به نظر می‌رسد.

بدهی ایتالیا به ایران تسویه نشده
طبق گزارش‌های رسمی، ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که به ایران بدهی نفتی دارد و آن را تسویه نکرده است. قطعا بخشی از قراردادهای اقتصادی ایران و ایتالیا مربوط به تسویه همین بدهی‌هاست. جالب اینکه در اردیبهشت امسال نیز شرکت پالایشگاه نفتی ساراس ایتالیا قرارداد خرید نفت از ایران را با طرف ایرانی به امضا رساند. شرکت ساراس ایتالیا که در زمینه پالایش فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کند اعلام کرد قرارداد خرید نفت از ایران را به امضا رسانده است.
 
به گفته داریو اسکافاردی، مدیرکل شرکت ساراس پس از تایید بانک‌های ایتالیایی برای پرداخت پول ایران طی 2 هفته گذشته، قرارداد با ایران نهایی شده است. این شرکت ایتالیایی هنوز از زمان اعمال تحریم‌ها به ایران مقروض است و بر همین اساس مدیر شرکت ساراس 2 ماه پیش گفته بود  البته بدهی‌های خود به ایران را پرداخت خواهیم کرد و این مساله در حال آغاز شدن است و ما هنوز در حال مذاکره درباره زمانبندی پرداخت این بدهی هستیم. هنوز از میزان دقیق بدهی نفتی ایتالیا به ایران خبری منتشر نشده اما بررسی قراردادهای اقتصادی ایران و ایتالیا نشان می‌دهد کشور چکمه‌ای اروپا سود زیادی از تفاهمنامه‌های اقتصادی کرده است. در جریان سفر رنه‌تزی، نخست‌وزیر ایتالیا که فروردین امسال به تهران آمده بود 7 سند اقتصادی امضا شد.
 
منابع دولتی درباره جزئیات این تفاهمنامه‌ها گفتند: «از جمله اسناد امضاشده می‌توان به یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری و فعالیت‌های فرهنگی، تفاهمنامه همکاری صنعتی بین وزارت نیروی ایران و وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و همچنین چارچوب همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن دولتی ایتالیا اشاره کرد».
 
یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت انی و شرکت ملی صادرات گاز ایران، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت فرودگاه‌های ایران و شرکت فرودگاه‌های میلان ایتالیا و یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت کارگاز سیستم ایران و شرکت دانیلی ایتالیا در زمینه تولید انواع مفتول، میلگرد و تسمه مورد نیاز صنایع خودرو از دیگر اسنادی است که بین ایران و ایتالیا امضا شد. همچنین سند همکاری در زمینه برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی بین ایران و ایتالیا به امضا رسید. جالب اینکه در خبر امضای تفاهمنامه ایران و ایتالیا در فروردین امسال که دولتی‌ها آن را منتشر کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای به قرارداد جاده‌سازی نشده بود و معلوم نیست خاستگاه و پشت پرده قرارداد ایران و ایتالیا چیست؟ تنها قراردادی که مربوط به وزارت راه‌وشهرسازی می‌شود موضوع راه‌آهن‌سازی بوده است.

ساخت جاده توسط ایتالیایی‌ها در کشور سیاسی‌کاری است
عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت کم‌توجهی در وزارت راه‌‌وشهرسازی به پیمانکاران زبده داخل و سپردن کار ساخت پروژه عظیم 1200 کیلومتری جاده‌سازی در ایران به ایتالیایی‌ها گفت: موضوع قرارداد ایران با ایتالیا در ساخت جاده(از بندر امام خمینی تا مرز بازرگان) رویکردی سیاسی است، چراکه ایران دارای ظرفیت بالا و پتانسیل فراوان فنی و مهندسی در ساخت‌وساز جاده‌ها و بزرگراه‌هاست و امضای این قرارداد صرفا برقراری ارتباط با دنیا در پسابرجام را نشان می‌دهد.
 
علیرضا خسروی با بیان اینکه اینگونه رفتار مانور تبلیغاتی در پسابرجام است، چراکه وزارت راه‌وشهرسازی تاکنون نتوانسته است در بحث معامله خرید هواپیما و ساخت مسکن انبوه توسط خارجی‌ها به نتیجه برسد، به «وطن امروز» گفت: ساخت آزادراه اکنون اولویت کاری و نیاز ضروری عمرانی کشور نیست، زیرا پیمانکاران بومی و کاربلدی در این بخش در کشور وجود دارند. وی اضافه کرد: از آنجایی که عمده راه‌های کشور توسط تکنیسین‌ها و پیمانکاران داخلی ساخته شده است بنابراین بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی ظلم بزرگی به تولید و اشتغال کشور است و این رویکرد با اهداف اقتصاد مقاومتی کاملا منافات دارد.
 
خسروی به همکاری دولت (وزارت راه‌وشهرسازی) با پیمانکاران داخلی اشاره کرد و افزود: اکنون دولت به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار به پیمانکاران داخلی حدود 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام دارد که یک‌سوم آن یعنی حدود 140 تا 150 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران داخلی بدهکار است.
 
منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس