فیلم علاوه بر جلاد نشان دادن اعضای سپاه که یهودیان را آزار می‌دهند، مردم انقلابی را نیز شبیه فیلم‌های زامبی‌ به تصویر کشیده که با وحشی‌گری به افراد و مغازه‌ها حمله می‌کنند و ماشین‌ها را آتش می‌زنند.

سرویس جنگ نرم مشرق- فیلم «سپتامبرهای شیراز» که به دلیل ایرانی بودن داستانش از زمان تولید تا اکران عمومی آن، سر و صدای زیادی در رسانه‌های خارجی به‌ویژه رسانه‌های داخلی و فارسی‌زبان خارج‌نشین به‌همراه داشت، بالاخره در دسترس علاقه‌مندان به سینما قرار گرفت.

این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته‌ "دالیا سوفر" ساخته شده که البته نویسنده اذعان کرده که این رمان با چاشنی‌دهی بر اساس ماجرای او و خانواده‌اش در ایران نوشته شده است.



این فیلم را جرارد باتلر، تهیه کرده است که ایرانیان او را بیشتر با بازی در نقش اصلی فیلم «300» به خاطر می آورند. وی همچنین فیلم «لندن سقوط کرده است» که آن را هم یک ایرانی به اسم بابک نجفی ساخته، تهیه کرده است.

«سپتامبرهای شیراز»، داستان یک خانوادۀ متمول یهودی در ایران را پس از سقوط رژیم شاه و در فاصلۀ بین سپتامبر ۱۹۸۱ تا سپتامبر ۱۹۸۲ روایت می‌کند. شخصیت اصلی آن، جواهرفروشی به نام اسحاق امین (با بازی آدرین برودی) است که ادعا می‌شود بعد از انقلاب اسلامی، به اشتباه و به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) دستگیر شده و در زندان مورد شکنجه قرار می‌گیرد و اموالش به وسیله نیروهای انقلابی غارت می‌شود. به دنبال آن، همسرش فرناز (با بازی سلما هایک) و فرزندانش، شیرین (با بازی آریانا مولکارا) و پرویز (با بازی جیمی وارد) که زودتر برای تحصیل به آمریکا رفته، تصمیم به مهاجرت به آمریکا می‌گیرند.

در خلاصه‌ داستان این کتاب آمده: «اسحاق امین صاحب یک جواهر فروشی معروف در تهران است. فروشگاهی که حتی خانواده و همسر شاه ایران از مشتری‌های آن به حساب می‌آیند. مشتری‌هایی که بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران موجب پیگردهای قانونی برای امین می‌شوند».

دالیا سوفر" نویسنده کتاب "سپتامبرهای شیراز" اذعان کرده که این رمان با چاشنی‌دهی بر اساس ماجرای او و خانواده‌اش در ایران نوشته شده است

داستان فیلم چیست؟

وقتی فیلم شروع می شود، مهمانی خداحافظی با پرویز است که قرار است به مدرسه شبانه روزی معتبری در نیویورک برود. تنها نشانه‌ای که می‌شود فهمید همه حاضرین این مهمانی و خانواده اسحاق یهودی هستند، این است که اسحاق برای خوردن نوشیدنی به زبان عبری می‌گوید «خاییم!» (یعنی زندگی) و هیچ اِلمان دیگری مبنی بر یهودی بودن این خانواده در فیلم ارائه نمی‌شود.


در این فیلم به غیر از گفتن عبارت «خاییم» (به زبان عبری یعنی زندگی) در هنگام نوشیدن، هیچ اِلمان دیگری مبنی بر یهودی بودن این خانواده در فیلم ارائه نمی‌شود

اما کمی بعد اعضای سپاه پاسداران به اسحاق در دفترش چشم‌بند می‌زنند و وی را به زندان می‌برند، و در آنجا توسط محسن (با بازی الون ابوتبول بازیگر اسرائیلی) مورد بازجویی قرار می‌گیرد. اسحاق متهم به همکاری با موساد است و همسرش نیز به جرم نوشتن مقالاتی در روزنامه‌هاي قبل از انقلاب و ترويج فساد زیر نظر گرفته شده است. محسن به وی می‌گوید: «مدارک ما نشان می‌دهد که تو به اسرائیل رفته‌ای». اسحاق در جواب می‌گوید بله اما فقط برای دیدار خانواده رفته است؛ و پذیرفت که همسرش هم مقالاتی نوشته اما هیچ کدام‌شان ماهیت سیاسی ندارند. با این وجود، اسحاق مورد شکنجه (اول عاطفی بعد جسمی) قرار می‌گیرد اما چیزی برای اعتراف کردن ندارد اما سپاه به اموال او دست‌اندازی می‌کند. اعضای سپاه تنها کسانی نیستند که از خانواده امین دزدی می‌کنند. چند سال پیشتر، این خانواده چند فقیر خیابانی را وارد خانه خودشان می‌کنند، حبیبه (با بازی شهره آغداشلو) که خدمتکار خانه است، و پسر وی مرتضی (با بازی نوید اخوان)؛ به رغم سخاوت خانواده اسحاق، مرتضی غیرت انقلابی خود را بهانه می‌کند و دفتر کارفرمای خود را غارت می‌کند. سرانجام اسحاق پس از گذشت چند ماه و تحمل انواع آزار و شكنجه، با تقدیم حساب بانکی‌اش به سپاه و دفتر امام خمینی!، آزادی خود را می‌خرد. وی سپس با فروش جواهرات مخفی خود، هزینه فرار خود و خانواده‌اش از ایران را فراهم می‌کند.

شهره آغاداشلو با چادر مشکی در نقش خدمتکار مسلمان خانواده اسحاق، در کنار سلما هایک بازیگر مکزیکی الاصل که نقش فرناز همسر اسحاق را بازی کرده است


اغراق در ایران‌هراسی؛ قانع نشدن مخاطب خارجی و ایرانی

زمانی که مخاطب به تماشای فیلم «سپتامبرهای شیراز» می‌نشیند، می‌داند که قرار است تا یک اثر ایران‌ستیزانه ببیند؛ به‌مانند بسیاری از فیلم‌های دیگری که هالیوود در مورد ایران می‌سازد، همیشه پیش فرض‌های ثابت و کلیشه‌ای در ارائه تصویری جهت‌دار و مخدوش از تاریخ، زندگی و فرهنگ مردم ایران وجود دارد؛ اما به‌واقع «سپتامبرهای شیراز» پا را فراتر از کلیشه‌های مرسوم ضدایرانی هالیود گذاشته و با اغراق شدید در مورد افراد و شرایط ابتدای انقلاب، تصویری از آن زمان ارائه داده که تقریبا نمونه آن را در دیگر آثار اینچنینی به ندرت می‌توان پیدا کرد.

در این فیلم اعضای سپاه پاسداران شبیه جلادهای وحشی قرون وسطی صورت خود را پوشانده‌اند و بدون محاکمه و پس از شکنجه زندانی‌ها که بی‌گناه به‌نظر می‌رسند، آنها را می‌کشند. شبیه قانون جنگل که هیچ محکمه قضایی نیست و هر سپاهی هرکاری که دلش بخواهد، انجام می‌دهد و هیچ عامل بازدارنده‌ای برای جلوگیری جنایت‌های آنان وجود ندارد.


در این فیلم اعضای سپاه پاسداران شبیه جلادهای وحشی قرون وسطی صورت خود را پوشانده‌اند و بدون محاکمه و پس از شکنجه زندانی‌ها که بی‌گناه به‌نظر می‌رسند، آنها را می‌کشند

«سپتامبرهای شیراز» کل سپاه پاسداران را به چند نفر و آن هم در یک زندان مخوف تقلیل داده که یکدیگر را یکدیگر با الفاظ "خواهر و برادر" صدا می‌کنند و فرمانده این سپاهی‌ها فردی به نام محسن (استعاره از نام محسن رضایی اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) است که این افراد با اختیار تام به عقده‌گشایی از افراد ثروت‌مند جامعه می‌کنند و آنها را به اتهام پولداری، شکنجه و غارت می‌کنند و اسم این حرکت را عدالت می‌گذارند! حتی در یک سکانس یک سپاهی که برای تفتیش به خانه اسحاق رفته بود، علاوه بر دزدی از خانه او، قصد تعرض به فرناز (همسر اسحاق) نیز داشت تا اعضای سپاه پاسداران را کلکسیونی از صفات شیطانی معرفی کند.

با اینکه تمرکز بیشتر فیلم بر روی اعضای سپاه پاسداران است، اما اندک مردم انقلابی در «سپتامبرهای شیراز» نیز با اغراق شدید شبیه فیلم‌های زامبی‌ به تصویر کشیده شده‌اند که در خیابان‌هایی که پر از اجساد و افراد اعدامی است، با وحشی‌گری به افراد و مغازه‌ها حمله می‌کنند و ماشین‌ها را آتش می‌زنند.

{$sepehr_media_1656057_400_300}

سکانسی از فیلم که مردم ایران را وحشی نشان می‌دهد (دانلود)

فارغ از اغراق‌های یاد شده، طراحی صحنه و لوکشین فیلم که شهر صوفیه بلغارستان است، به هیچ عنوان نتوانسته تصویر نزدیک به شهر تهران در ذهن مخاطب شکل دهد؛ در کنار این موارد وقتی منطق ضعیف داستانی قرار می‌گیرد و اسحاق و خانواده‌اش کمی کند ذهن به تصویر کشیده می‌شوند، همچنین شدت اسلام‌هراسی از حد معمول فراتر می‌رود (صدای اذان بلافاصله پس از شبیه‌سازی اعدام برای اسحاق که وی از ترس خود را خیس می‌کند، پخش می‌شود)، دیگر نباید انتظار داشت که صدای اعتراض منتقدان غربی نیز بلند نشود.

به چند نمونه از نظرات منتقدان غربی در باره این فیلم توجه کنید: دنیس هاروی، منتقد نشریۀ سینمایی ورایتی، «سپتامبرهای شیراز» را اثری سطحی و کلیشه‌ای از هالیوود خواند که باعث خوشحالی اسلام‌هراسان می‌شود. جوردن هافمن منتقد فیلم گاردین نیز نوشت: «با این لهجۀ خنده دار "سلما هایک" و دیالوگ‌های سطحی، احساس همذات‌ پنداری کردن با شخصیت‌های فیلم «سپتامبرهای شیراز» غیرممکن است. کارگردان این فیلم، هرگز ما را وارد ذهن شخصیت‌هایش نمی‌کند و این شخصیت‌ها هیچ عمقی ندارند». هالیوود ریپورتر نیز در نقدی بر این فیلم، با انتقاد از برخی جزئیات فیلم نوشت: «لوکیشن بلغارستان هم شباهت چندانی به ایران و محل وقوع داستان ندارد».


فرمانده این سپاهی‌ها فردی به نام محسن (استعاره از نام محسن رضایی اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) است و نیروهای سپاه با اختیار تام به عقده‌گشایی از افراد ثروت‌مند جامعه می‌کنند و آنها را به اتهام پولداری، شکنجه و غارت می‌کنند و اسم این حرکت را عدالت می‌گذارند!


علت عدم موفقیت ساخت فیلم‌های ضدایرانی چیست؟

سازندگان فیلم‌های ضدایرانی به علت تحقیقات سطحی از جامعه ایران و عدم دسترسی به کارشناسان مجرب ایران‌شناس، از فضای دوران معاصر به‌ویژه از زمان انقلاب اسلامی تا کنون شناخت دقیق و واقعی از مردم و جامعه ایران ندارند و به همین خاطر از یک‌سری پیش‌فرض و قاعده‌های کلیشه‌ای که تقریبا غلط هستند، استفاده می‌کنند؛ همین عدم شناخت موجب می‌شود که مخاطب ایرانی (حتی از نوع ضدانقلاب) ارتباط خوبی با فیلم برقرار نکند و زمانی که به این فیلم‌ها اغراق اضافه شود، دیگر مخاطب خارجی نیز از دست می‌رود و کسی پیام این فیلم‌ها را به علت غیرواقعی بودن آن باور نمی‌کند.

از طرفی سیاست تصویرسازی طالبانی و داعشی از چهره ایرانیان به دلیل فعالیت بعضی خبرنگاران و رسانه‌های مستقل و همچنین فعالیت دیپلماسی عمومی کشور توسط مسئولان و مردم ایران در به تصویر کشیدن تفاوت ماهوی و ظاهری ایرانیان در نسبت با جریان‌های تکفیری تروریستی، به شکست انجامیده است؛ اما باز سازندگان فیلم‌های ایران‌ستیز در فیلم‌های خود این سیاست را پیاده می‌کنند و در اکثر موارد نیز به دلیل عدم اقبال توسط مخاطبان ایرانی و خارجی با شکست مواجه می‌شوند؛ جالب آنکه سازنده‌گان این چنین فیلم‌های ضدایرانی، به تجربه همقطاران خود در این زمینه نگاه نمی‌کنند و باز آنها نیز پا در این زمین بی‌حاصل می‌گذارند.


طراحی صحنه و لوکشین فیلم که شهر صوفیه بلغارستان است، به هیچ عنوان نتوانسته تصویر نزدیک به شهر تهران در ذهن مخاطب شکل دهد

نگاهی به لیست فیلم‌های ضدایرانی مانند بدون دخترم هرگز(۱۹۹۱)، خانه ای از مه و شن (۲۰۰۳)، سیریانا (2005)، پرسپولیس (۲۰۰۷)، سنگسار ثریا (۲۰۰۸)، آرگو (۲۰۱۲)، دختر تنها در شب به خانه می رود (۲۰۱۴)، گلاب(۲۰۱۴) و غیره نشان می‌دهد که اکثر آنان در مواردی مانند "اغراق زیاد در وحشی نشان دادن ایرانیان، فیلم‌نامه‌های ضعیف و سطحی و تحریف تاریخ ایران" وجه مشترک دارند؛ البته هالیوود اثرهای ضدایرانی مانند سریال 24 و هوملند نیز در کارنامه خود دارد که در جذب مخاطبان خارجی موفق عمل کرده، اما با این حال این موارد نشان می‌دهد که مسئولان و مردم ایران می‌توانند با فعالیت‌های هنری در سطح جهانی و همچنین دیپلماسی عمومی فعال، تا حد مطلوبی از اثرات مخرب عملیات روانی علیه مردم ایران بکاهند.

 نویسنده: ابراهیم ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 47
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    2 4
    خوب فیلمه دیگه شما بهترش بساز...
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 2
    عوامل فیلم هم که در رابطه با ایران ستیزی و یهود پروری گاو پیشونی سفیدند چه فضای تکراری و ابلهانه ای یه جو فکر هم برای جماعت مخاطب بد چیزی نیست
  • مهدي ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 4
    دشمن ما وبشريت شيطان بزرگ وعوان وانصارش دقيقا فهميده اند از كجا دارند ميخورند بله از سپاه اين عزت آوران عرصه هاي خودباوري در زمينه جنگ واقتصاد مقاومتي كساني كه سرشان پيش ابرقدرتها خم نشد فقط وفقط به يك دليل چون الگويشان ابا عبدالله الحسين (ع) بود وبس
  • شهیدزنده ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 3
    شهره وزیری تبار( آغداشلو ) فاحشه هنرمندیست که پای ثابت فیلمهای ضد ایرانیست.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 2
    عجب حیواناتینا
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 2
    خدا خود تو گواهی همانگونه که در قرآن جاویدت بر پاکی موسی در مقابل افترای قارون گواهی داده ای و قارون کفران نعمت پیشه ضد معنویت را معدوم کردی این انسان نماهای ضد انسان در تهیه بازی و بازی گردانی بوسیله اداکار ها( تیاتباز باز) افترای به سپاه عزیز می زنند اول آبروی آنها را بریز با اعجاز غیبی همانند قارون هست وجودشان معدوم فرما
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 2
    سازندگان این سری فیلم های سراسر دروغ و فحشا و ابتزال کسانی هستند که در کشور به دنبال تن فروشی و رواج سکس و فحشا بوده و هستند وچون جامعه مسلمین و سپاه از فعالیت انهاجلو گیری می کنند مجبور در خارج از کشور به دریوزهگی بپردازند
  • حسینی ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 2
    این فیلم رو دیدم. بدون در نظر گرفتن حس وطن دوستی و...، از نظر فیلمنامه واقعا فیلم ضعیفیه و هیچ حرفی برای زدن نداره. این فیلم از نظر مخاطبین خارجی هم مردود شده، امتیاز این فیلم تو پایگاههای معتبر نقد فیلم: imdb (پایگاه تخصصی اطلاعات فیلم) 5.7 از 10 rotten tomatoes (سایت نقد و بررسی فیلم) 3 از 10
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    این مطلب یه نقد بود به فیلم با این حساب، هیچ منتقدی نباید نقد کنه و بره بهترشو بسازه!!
  • ابرانی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 2
    جمله: خوب فیلمه دیگه شما بهترش بساز... یعنی : خوب دروغه شما گنده ترشو بگو... آقای ناشناس اول تکلیفتو مشخص کن بعد یه چیزی بگو!
  • امیر ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 1
    ناشناس نگفت که فیلم نیست... گفت تو ایران هراسی موفق عمل نکرده... وگرنه از نظر فنی سطح بالایی شاید داشته باشه...
  • مسعود ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 1
    به نظر من بدترين فيلمي كه ساختن برخلاف بعضيا كه فكر ميكن سيصد هست نيست و اون فيلم پليس آهنيه كه ايرانو تصرف كردن و ايرانيا رو مثل مردم ذليل و تروريست نشون ميدن
  • ایرانی واقعی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    یک مشت اسرائیلی کافر جمع شدن فیلم ضد ایرانی و اسلامی ساختن.... از اسرائیلی های بی شرف و ترسو کاری دیگه بجز دروغ ، ظلم، کشتار بی گناهان، فساد بر نمیاد. اگر هزاران تا از این فیلما بسازن نمی تونن نظر انسانهای باشرف و با وجدان و دشمن شناس رو جلب کنند
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    اگر فیلمی بسازن و شخص شما را انسان فاسد و چرتی نشان بهند باز هم جوابت همینه
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    سریال هوم لند رو هم نگفتی
  • عالیجناب دکتر تقلبی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    این فیلم از هر نظر مزخرفه. تا یک سال دیگر به کلی فراموشش میکنن. زمانی که اونها فیلمهای ضد ایرانی میسازند ما در حال انتقاد کردن هستیم. کارمون همینه. تا ابد.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    این تحلیل ها را برای فیلم آرگو هم می کردید. دیدید که به آن جایزه دادند. اصولا منتقد فیلم بودن یک تعارف است. هدف از فیلم سازی هم صرفا تخریب فرهنگی
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    ما باید سینمای انقلابیمون رو تقویت کنیم. باید سناریوهای تجهاجمی داشته باشیم که جرات حمله نداشته باشن .
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 2
    يك فيلم در مورد عربستان اين هاليوديهانساختن
  • فرشید ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    خیلی خیلی برام جالبه که بعضیا وقتی از هالیوود انتفاده میکنی یا مچشو میگیری بهشون بر میخوره و نارحا می شن! میگن چرا به یهودیا و مرکز تولید فیلم های صهیونیستی کمتز از گل می گید. واقعا شرمنده ای جماعت روشنفکر خاموش ضمیر...
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 1
    خدا خیرتون بده تو این اوضاع شیر تو شیرفرهنگی روشنگری از خطوط انحرافات فرهنگی سیاسی کاری ارزشمند است
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 1
    تبريك به سپاه معلومه چه زخمي خورده دشمن از اين نهاد الهي
  • مجتبیh ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    با تمام این اوصاف مخاطب خارجی این فیلم هارو کنار فیلم های اقای اصغر فرهادی میزارن و قضاوت نا درستی درباره ی ایران میکنن
  • ابی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    سیاست قدیمی صهیونیستهاست ... اسلام و ایران هراسی .... درود بر همه پاسداران وهمه رزمندگان اسلام ...
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    دقیقا این خانم معتاد و عملی ضد انقلاب هستش. توی اینکه اینا ضد انقلاب هستن ومیخوان چهره ایران وایرانی رو بد نشون بدن شکی نیست. ای کاش ما هم فیلم های بین المللی بسازیم تا چهره واقعی ایران و ایرانی رو به کل دنیا بشناسونیم
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 0
    فعلا که اونا نیستن ولی جامعه پر از فساده پسرها ازدواج نمیکنن و نیازهای جنسیشونو از راههای دیگه براورده میکنند، اعتمادها از بین رفته و امار طلاق هم روزبروز میره بالا....
  • کیان ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    باز این دشمنه که بر ضد ما فیلم ساخته. در ایران آقایی فیلم می سازد و در جشنواره های خارجی جایزه میگیرد، ما هم به او افتخار می کنیم در حالی که نتیجه و شیرازه آن در ذهن بیننده سیاه نمایی و معرفی یک ایرانی با شخصیتی که دشمن می خواهد می باشد. در ظاهر هیچ مطلب خاصی نیست و داستان هم جالب است. من در یک محلی کار می کنم که با دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می کنند ارتباط دارم. شما فکر کنید وقتی یک عده خارجی که از ایران همان شناخت رسانه ای را دارند وارد ایران می شوند را یک هفته قرنطینه رسانه ای کنیم. فیلمهای ایرانی را که در خارج از کشور جایزه گرفته اند را به آنها نشان بدهیم، یک عده دیگر فیلمهای کمدی و اجتماعی و مثبت ایرانی را نمایش بدهیم، من با شناختی که پیدا کرده ام اطمینان می دهم که همه گروه اول از ورود به ایران منصرف خواهند شد. این نتیجه واقعی است حال چه شما از فیلم فلان کارگردان بزرگ هنری دفاع کنید یا نکنید. مهم نتیجه است که خوب نیست. ای کاش گروه جامعه شناسی یک دانشگاه این پیشنهاد و طرح حقیر را اجرا می کرد و نتیجه واقعی را خود مشاهده می کرد.
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    هرجا سخن از فيلم ضد ايرانيست، نام شهره آغداشلو ميدرخشد
  • masoud ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    اینا اگه راست میگن چرا به همون شاه که بعد انقلاب فرار کرد پناهندگی ندادن؟ نه آمریکا نه انگلیس نه اسراییل، دروغگوهای کثیف آمریکای جنایتکار
  • صحرا ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    این حرفا فایده ای ندارد باید اقدام عملی کرد. به نظرم بهترین شیوه این است که بازیگران و عوامل این فیلم را به ایران دعوت کنیم و خودشون حقایق ببینند.
  • asad ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    به نظرم تمام اینا با گسترش صنعت توریسم و مراوده جهانیان با ملت ایران حله اینکار نه تنها ضرری نداره که از لحاظ اقتصادی هم به نفعه و باعث اشنایی دنیا با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و موجب خنثی سازی تبلیغات منفی میشه
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    نکته اصلی در این فیلم به جای درگیری لفطی و زبانی دوستان عزیز ؛ همانطوری که در سر تیتر خبر آمده پروژه سپاه هراسی اونهم در شرایط فعلی و بعد از پسا برجامه که بزرگ شده . همون سپاهی که در جنگ دوش به دوش ارتش و بسیج از خاک میهنمان دفاع کرد همون سپاهی که در هر مرحله فتنه در انقلاب ورود کرده همون سپاهی که با دستگیری فقط چند تا دونه کوچولو از فتنه مالی اخیر رو دستگیر کرده و اگر دست سپاه بود وضعیت اقتصادی مملکت به این روز نمی افتاد و............................
  • مسعود ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    به هرحال اونا دشمنند و از دشمن هم جز دشمني توقعي نمي رود. دشمنايي هم كه ملت و نظام اسلامي ايران دارند,در نامردي و وحشيگري و سبعيت و خباثت ,روي همه جنايتكاران و نامردان عالم را از ابتداي خلقت تاكنون سفيد نموده اند. سپاه هم بايد براي اين سياه نماييها و دشمنيهاي غربيهاي وحشي بخصوص كدخداي جنايتكارشون آمريكا , به خود بباله و افتخار كنه .مگر امام ما نفرمود هرگاه ديديد دشمنان از شما تعريف و تمجيد مي كنند در خودتان و رفتارتان شك كنيد. متأسفانه دولت بر خلاف اين تذكر و توصيه امام بزرگوار انقلاب ,در اين دو سه سال خودشو به در ديوار زده و ميزنه و حاضر شده هر تحقير و توهيني را از اينها به جان بخره تا شايد رضايت وحشيهاي حاكم بر مغرب زمين بخصوص كدخداشون رو به دست بياره!!! غافل از اينكه عزت مخصوص خدا و پيامبر و مؤمنين است. چرا كه خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: العزة لله و لرسوله و للمؤمنين ولكن المنافقين لا يعلمون.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    یهود= دشمن خدا و بشریت
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    جایزه آرگو سیاسی بود برای اینکه فیلم بولد بشه تا دیده بشه. علم سینما رو هم که نداشته باشی کسی، اگر فیلم زیاد دیده باشه میتونه درک کنه که آرگو در حد اسکار و... نبود.
  • یوسف بهلولی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    با سلام این یارو لئونیداس تهیه کنندشه بهمین خاطر به فنا رفته تو فیلم سیصد هم پادشاه بود شکست خوردن چک خورشون کردن اصلا مشکل از این یاروست.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    برای ایرانی ها این فیلم مسخره و غیرواقعیه اما با ساختن ده ها اثر ضد ایرانی در دنیا ایران و ایرانی این شکلی معرفی شده یک تصویر بسیار بد ، برا همینه که یک توریست می خواد بیاد ایران ، دوستان و آشنایانش می گن نرو خطرناکه !!!!!!! اینطوری می شی اونطوری می شی !!!!! در اجلاس عدم تعهد تهران ، وزیر امور خارجه وقت یک خاطره تعریف کرد گفت : در بازدید از منطقه تجربش ، یکی از وزرای خارجه مهمان گفته فکر می کردم تهران ترکیبی از بیابان های عراق و چادرهای افغانستان باشد !!!!!! این طرز فکر یک خواصه از عوام مردم دنیا چه انتظاری دارید ؟!!! جالبه که راه حل رو هم داریم ولی انگار خودمون هم دوس داریم در دنیا بد و زشت معرفی بشیم !!!!!!! راه حل سادس اما درگیر اهمال مدیران نالایق شده : به جا این همه شبکه های موازی و شبکه های بدون مخاطب که بعد مدتی با کلی هزینه تعطیل می شوند یک شبکه خوب معرفی ایران با کیفیت اچ دی و کانال های صدای فارسی ، عربی ، انگلیسی ، فرانسوی و اسپانیولی می زدیم تا دنیا داخل ایرانو ببینه . با درآمد توریسم البته می تونیم شیرهای نفتمونو هم ببندیم تا از امثال عربستان پیزوری هم بازی نخوریم .
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    در صحبت هایتان حرف از آقای خلخالی شد. در همان نبردی که پس از قطعنامه رخ داد، روایت هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آقای خلخالی دنبال محاکمه فرماندهایی بود که به نحوی در حمله عراق به جنوب کشور، کوتاهی کردند. در مورد عملیات مرصاد هم این حرف ها گفته میشد. البته خب یک عده‌ای... اینها اما قابل گفتن که نیست. چون یک عده ای امادگی نداشتند، فرار کردند و حتی اسلحه هایشان را رها کردند. ولی بلافاصله متوجه شدند و برگشتند. اما این عده خیلی کم بودند. *این موضوع در مورد حمله مجاهدین هم بود؟ حالا دیگر نمیتوانیم این موضوعات را مطرح کنیم. برای ملتی که این همه قهرمانی کردند، این موضوعات خوب نیست. نمی‌شود گفت که مردم برگشتند. البته قبول دارم، چنین فاجعه ای اتفاق افتاد که عده ای ول کردند و برگشتند، چون بی سرپرست بودند. اصلا فرمانده ها هم خیلی موضوع را جدی نگرفته بودند. اصلا فرماندهی هم نبود. همه آزاد باش بودند.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    برای ایرانی ها این فیلم مسخره و غیرواقعیه اما با ساختن ده ها اثر ضد ایرانی در دنیا ایران و ایرانی این شکلی معرفی شده یک تصویر بسیار بد ، برا همینه که یک توریست می خواد بیاد ایران ، دوستان و آشنایانش می گن نرو خطرناکه !!!!!!! اینطوری می شی اونطوری می شی !!!!! در اجلاس عدم تعهد تهران ، وزیر امور خارجه وقت یک خاطره تعریف کرد گفت : در بازدید از منطقه تجربش ، یکی از وزرای خارجه مهمان گفته فکر می کردم تهران ترکیبی از بیابان های عراق و چادرهای افغانستان باشد !!!!!! این طرز فکر یک خواصه از عوام مردم دنیا چه انتظاری دارید ؟!!! جالبه که راه حل رو هم داریم ولی انگار خودمون هم دوس داریم در دنیا بد و زشت معرفی بشیم !!!!!!! راه حل سادس اما درگیر اهمال مدیران نالایق شده : به جا این همه شبکه های موازی و شبکه های بدون مخاطب که بعد مدتی با کلی هزینه تعطیل می شوند یک شبکه خوب معرفی ایران با کیفیت اچ دی و کانال های صدای فارسی ، عربی ، انگلیسی ، فرانسوی و اسپانیولی می زدیم تا دنیا داخل ایرانو ببینه . با درآمد توریسم البته می تونیم شیرهای نفتمونو هم ببندیم تا از امثال عربستان پیزوری هم بازی نخوریم .
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    راس میگه
  • 182 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 1
    هرچیزی وفق مراد مشرقه بنویسید .. یهود هم پیرو حضرت موسی علیه السلام هستن و مثل عربستان که شماها با حاکمانش مخالفین نه با عرب بنابراین با نتانیاهو مخالفید نه با یهود .....
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    مگر اینکه تو فیلماشون ایران رو تصرف کنن
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    خوب بود مشرق دمت گرم
  • سیدیازاج ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    دشمن کارش زدن است دعا کنید خدا ما را نزند،توجه داشته باشید که ما در طول این37 سال هویت واقعی سیاسی ،نظامی واطلاعاتی اسراییل وامریکا را که مملو از خیانت ،غارت وچپاول وادم کشی ونسل کشی است،رابرای تمام مردم دنیا نمایان نموده ایم واین عمل ما حداقل تا قرن اینده اثر خود رادرجهان خواهد داشت وما متوانیم در کشورهایی که با ما رابطه حسنه دارند شبکه وایستگاههای تلویزیونی ایجاد کنینم با محتویات مطلوب.
  • سرباز ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ب نظر من فیلم ساز های ما هم باید اقدام کنن، یعنی درواقع مقابله به مثل کنن و چهره پلید سرویس های اطلاعانی و نظامی رو در قالب فیلم های فاخر جهانی به مردم دنیا نشون بدن.. تا موقعی که فقط نقد میکنیم هیچی درست نمیشه.. ولی متاسفانه اهالی سینما در خواب عمیق زمستانی اند..
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    توهم زدن فکر کردن مثل آرگو به اینا هم اسکار میدن.وحشی گریهای سربازای خودشون رو تو زندان ابوقریب فراموش کردن.فکر میکنن همه مثل خودشون وحشی و جانی هستند.اصولا کارگردان ها و تهیه کنندهای هالیوود با استفاده از توهم وتخیل بی نهایت شون امریکایی ها رو ملتی شجاع و غیور نشون میدن که همیشه ی خدا با خطرهایی که زمین رو تهدید میکنن از انواع بیماریهای مهلک گرفته تا حمله ی آدم فضایی ها و تروریستهاو...مبارزه میکنن و صدالبته پیروز هم میشن و جالبشم اینجاست که مابقی ملتها ترسو،بزدل و بی عرضه هستند مسلمانها وایرانی ها هم که معلومه وحشی ها و جانی هایی هستند که مسبب همه ی این بدبختی ها هستند
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    توهم زدن فکر کردن مثل آرگو به اینا هم اسکار میدن.وحشی گریهای سربازای خودشون رو تو زندان ابوقریب فراموش کردن.فکر میکنن همه مثل خودشون وحشی و جانی هستند.اصولا کارگردان ها و تهیه کنندهای هالیوود با استفاده از توهم وتخیل بی نهایت شون امریکایی ها رو ملتی شجاع و غیور نشون میدن که همیشه ی خدا با خطرهایی که زمین رو تهدید میکنن از انواع بیماریهای مهلک گرفته تا حمله ی آدم فضایی ها و تروریستهاو...مبارزه میکنن و صدالبته پیروز هم میشن و جالبشم اینجاست که مابقی ملتها ترسو،بزدل و بی عرضه هستند مسلمانها وایرانی ها هم که معلومه وحشی ها و جانی هایی هستند که مسبب همه ی این بدبختی ها هستند
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    بله بله،با هنرمندان انقلابی مثل سلحشور و طالبی میشه فیلمهای بین المللی بسازیم
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    نخیر من یا یهود مخالفم به تو هم ربطی نداره یهودیت بعد از موسی به پایان رسید و توسط اصحاب سامری منحرف شد
  • هر چیزی را پایانیست ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    من برای سپاهیان راستین احترام قائلم، ولی خب همشون که مثل هم نیستند. الان توی زندانامون روحانی هم داریم. پس نمیتونیم بگیم همه خوبند. البته حوبان باید بدان را از حوزه خود خارج نمایند که فرصت سوء تعبیر و سوء استفاده داده نشود.
  • لر اهواز خوزستان ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    این فیلم از جنس اسرائیلیات و دروغ های هولوکاستی است.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    فیلم سازهای ما پیرو غربی ها هستند و گاهی از آنها جلو میزنند! طوری مطلقه ها را جذب سینما میکنند که انگار میخواهند طلاق را فر هنگ سازی کنند!
  • محمد حسین ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    علت ساخت این فیلم ها اینه که امام زمان اومد بیشترین پیروانش ایرانی اند و یادمه توی شبکه فاکس نیوز آمریکا یه مرده میگفت امام دوازدم بیا یعنی خون به پا کن و امام ایرانی ها ضد مسیحه اینا خودشون بیشتر از ما به ظهور اعتقاد دارن و دلیل ساخت این فیلم ها اسلام هراسی و وقتی امام عج بیاد مردم دنیا با دیدن امام این تصویر ها در ذهنشون تدایی بشه. در ضمن در مورد دین سیاستمداران غرب تحقیق کنید که ببینید جزو طبقه ایلومناتی از ماسون ها هستند (دسته ای مخفی و قدرتمند و با نفوذ از ابلیس پرستان) و دلیل حمایتشون از یهودی های اسرائیل اینه که تورات تحریف شده میخونن که توسط همین ایلومناتی ها دست کاری شده.لطفا مستند ظهور که یک گروه از مسلمانان آمریکا تهیه کردن رو ببینید تا پدر سوختگی اینا براتون آشکار بشه.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    سعی کرده بودن تصویرسازی از سپاه شبیه اون گروه مضحکی که در عراق و سوریه درست کردن باشه! الان خط مشی صهیونیسم اینه: ایران= داعش!
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 0
    دوست گرامی لطفا مراعات بفرمایید دین یهود دینی شرعی و الهی است و پیرو شریعت حضرت موسی (ع) حالا به صرف اینکه گروهی به اصطلاح یهودی این چنین برما تاختند دلیل نمی شود که تمام یهودیان را در یک خط ببینیم و مقصر بدانیم توجه داشته باشید که در کشور عزیز ما جمعی از هموطنان عزیزمان یهودی هستند و قابل احترام درضمن وقتی میگیم صهیونیسم منظور یهودی نیست صهیونیستها کسانی هستند که تظاهر می کنند به هویت های یهودی مسیحی و حتی اسلامی و هدفشان از این تظاهر آسیب به زیربنای هویت مسلمانی است در کشورهای اسلامی نیز تفکرات مسموم وهابیت و بهاییت و سلفی و تکفیری وووو.... رخنه کرده و چیزی از صهیونیسم کم ندارد در کشور خود ما نیز کسانی هستند که ادعای مسلمانی دارند اما حق مردم را عین آب خوردن میخورند پس فرقی با صهیونیستهای متظاهر به دین ندارند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    مکتب انحرافی یهود پلشت ترین مکتب جهان است
  • اکبر از تبریز ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ناشناس 12:21 خدا کمکت کنه خود برتر بینی بدترین دشمنه آدمه.!
  • اکبر از تبریز ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ناشناس 11:21 دست از نژاد پرستیت بردار...من اگر با عربستان دشمن باشم قرار نیست با عرب ها هم دشمن باشم.!!!
  • اکبر از تبریز ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    دوستان عزیزی که کامنت گذاشتن لطفا دوست و دشمن ایران رو بگن تا ما روشن شیم کیا دوست ایرانن و کیا دشمن..!!!!مثلا آمریکا و انگلیس و فرانسه و کانادا و اسراییل و آذربایجان و ترکیه و اردن و کویت و قطر و بحرین و عربستان و سودان و جیبوتی و مصر و امارات و ... اینا الان دوست ما هستن یا دشمن ما..!!؟؟
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    مراعات نمی فرمایم چی میگی تو این وسط کینه حسد طمع کاری خباثت ترویج فساد جزو ذات یهودیان است میخواد هموطن باشه یا نباشه مهم نیست اسلام هم وطن و غیر هم وطن و این تعاریف من درآوردی را به رسمیت نمی شناسد فقط امت اسلامی و مسلمان در دایره دید اسلام است
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    1
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    نویسنده مطلب چند سال دارد؟ آیا اوایل انقلاب را دیده است؟
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام یه سوال چرا ما یه فیلم درمورد رفتار صهیونیست ها ن میسازیم مثلا همین قتل ک برای گرفتن خون از قربانی برای عید اونهاس ها و یه نکته لطفا حساب هم وطنای کلیمی را از صهیونیستا جدا کنید
  • دانشجوی عبری ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    مشرق بازم سوتی دادی که. اولا خاییم نمیگن بلکه میگن: لخیمم یعنی به سلامتی. بعدش هم کی گفته هیچ نشانه‌ی دیگری مبنی بر یهودی بودن خانواده نیست. شما نشانه‌ها رو متوجه نشدین. علاوه بر گفتن لخییم در چند جای فیلم، موقعی که می‌خوان از خونه فرار کنن اسحاق مزوزای روی چارچوب رو می‌بوسه که نشون می‌ده اینها یهودی هستن.
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 1
    اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود الان باید تو شیراز نوکری کلیمی ها و بهایی ها می کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس