کد خبر 602958
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند.

به گزارش مشرق، پانزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به‌ ریاست علی لاریجانی و با حضور 218 تن از بهارستان‌نشینان آغاز شد.

قرار بود در این نشست 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان با رأی اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب شوند.

**مشکل نظارت‌ها در انتخابات باید با هماهنگی مجلس و شورای نگهبان رفع شود

بر همین اساس عباسعلی کدخدایی نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی از نهادهای عالی نظام است که به دلیل ساختار مردمی، اختیارات و وظایف قانونی و ارتباط مستقیمی که با مردم دارد چایگاه راهبردی در جمهوری اسلامی دارد.

وی افزود: مجلس تبلور مردم سالاری دینی بوده که برابر فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب دارای چایگاه ویژه‌ای در بین سایر نهادهاست. از طریق سؤال و استیضاح و نظارتی که از سوی دیوان محاسبات کشور اعمال می‌شود، موجب شده که جایگاه مجلس بین ارکان دیگر نظام چایگاهی مهم به‌شمار رود.

نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان  با اشاره به عبارات دقیق و مطالعاتی رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد مجلس برابر فرمایشات رهبری معظم در ادوار گذشته بسیار خوب بوده است. مجلس پشتیبان نظام و ملت است که باید همیشه در احقاق حقوق مردم و ارتقا صلابت کشور تلاش بی‌شاعبه داشته باشد.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان هم به‌عنوان نهاد نظارتی به‌همراه مجلس شورای اسلامی در جهت صیانت از حقوق مردم و قانون اساسی گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به مشکلات نظارتی در انتخابات  هر دوره افزود: در نظارتها مشکلاتی وجود دارد که نیازمند هماهنگیهای لازم بین مجلس و شورای نگهبان است که امیدواریم تعامل خوبی بین نمایندگان ملت و حقوقدانان شورای نگهبان ایجاد شود تا این مشکلات سریعتر رفع شود.

کد خدایی بیان کرد: بخشی از این مشکلات در کوتاه مدت قابل حل است ولی اگر با تعاملی که بین کمیسیونهای تخصصی مجلس، مرکز تحیقات شورای نگهبان و مرکز پژوهشها انجام شود این مشکلات قلیل هم حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قوانین و نظام انتخاباتی ما تا حد زیادی کارآمدی خود را از دست داده و تا زمانی که این قوانین تدوین نشوند این مشکلات و نواقص نیز حل نمی‌شود، تاکید کرد: باید هرچه سریعتر قانون جامع انتخابات را تدوین کنیم تا مشکلات انتخاباتی حل و فصل شود. به همت مجلس و نمایندگان نیاز فوری داریم که انشاءالله با سیاستهای انتخاباتی که نظام آن را تدوین کرده است این مشکلات را پایان دهیم.

کدخدایی در بحث نظارتهای تقنینی بیان کرد: در تنظیم رابطه دولت و مجلس و اصلاح مقررات مصوب از سوی مقامات اجرایی کشور نقشهای بسزایی را ایفا کرده‌ایم که البته در نظارتهای تقنینی هم مشکلاتی وجود دارد.

نامزد حقوقدان عضویت در شورای نگهبان در پایان افزود: امید است در جهت تعامل شورای نگهبان و مجلس و اصلاح قانون انتخابات گامهای اساسی و جدی را برداریم. این مسئله در نهادهای مختلف هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

**شورای نگهبان نقش کلیدی در حفظ مقررات نظام کشور دارد

احمد بیگی حبیب‌آبادی دیگر کاندیدای حقوق دان عضویت در شورای نگهبان بود که اظهار کرد: تلاش می‌کنم همه فعالیتها، انتخابها و تصمیماتم براساس قانون و تکیه بر مبانی علمی باشد. همچنین امیدوارم نقش موثری در  بررسی قوانین جهت دفاع از حقوق ملت ایفا کنم.

حبیب‌آبادی با اشاره به سوابق خود گفت: پس از انقلاب فرهنگی در محضر علمای فقهی دروس مرتبط را فرا گرفته و در ادامه وارد دانشگاه علوم قضائی شدم و در سال 80 مدرک دکتری خود را در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کردم، همچنین نزدیک به 30 سال در سمتهای حقوقی و کیفری فعالیت داشته‌ام و اکنون به عنوان مشاور حقوقی قوه قضائیه در نگارش پیش‌نویس دستورها و آئین‌نامه‌ها و مسائل مرتبط دیگر خدمت‌رسانی می‌کنم.

وی افزود: همزمان با کار قضائی، به تدریس در دانشگاه و قوه قضائیه برای آموزش کارآموزان و تالیفات مختلف فعال هستم، این در حالی است که از حضور در جبهه و بسیج غافل نبوده و افتخار بسیجی و جانباز بودن را نیز دارم.

حبیب‌آبادی با اشاره به نقش کلیدی شورای نگهبان در حفظ مقررات نظام کشور به برنامه‌های خود برای اعتلای شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنم همه فعالیتها، انتخابها و تصمیماتم براساس قانون و تکیه بر مبانی علمی باشد. همچنین امیدوارم نقش موثری در  بررسی قوانین جهت دفاع از حقوق ملت ایفا کنم.   

وی افزود: تلاش می‌کنم از کلام دلسوزان نمایندگان مجلس در راستای منافع ملت بهره‌مند شوم و با رعایت ارزشهای نظام، احکام اسلام، در چارچوب اصلی دولت‌ورزی و در عین حال بی‌طرفی و حفظ استقلال فعالیت داشته باشم و این موارد را در دستورکار خود قرار دهم.

حبیب‌آبادی افزود: با توجه به تجربه طولانی فعالیت در قوه قضائیه در صورت یافتن افتخار خدمت در شورای نگهبان به یقین تلاش می‌کنم در راستای اهداف امام (ره) از این تجربیات خود بهره‌مند شوم و با حفظ روحیه انقلابی مورد تاکید حضرت آقا، قدمهای موثری در تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بردارم.

وی با اشاره به بخشی از وصیت‌نامه امام خمینی(ره) در رابطه با وظایف شورای نگهبان، گفت: به شورای نگهبان توصیه می‌کنم در نسل حاضر و آینده با کمال دقت وظیفه اسلامی و ملی خود را ایفا و از هیچ قدرتی تاثیر نگیرند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای جلوگیری کنند و با ملاحظه ضروریات کشور که گاهی به احکام ثانویه و گاهی به نظر ولایت فقیه نیاز دارد، توجه داشته باشند.

**شورای نگهبان امین نظام در صیانت از قانون اساسی و شرع است

محمدهادی صادقی دیگر کاندید حقوقدان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 تیرماه) اظهار کرد: شورای نگهبان به عنوان نهادی حاکمیتی مدافع قانون اساسی و شرع بوده که هرگونه بی‌توجهی به این نهاد تبعات بعدی را به دنبال دارد، لذا مکلف به صیانت از این نهاد حساس و فراجناحی هستیم.

وی درباره سوابق اجرایی و علمی خود تاکید کرد: بنده عضو هیات علمی دانشگاه شیراز هستم و دهها مقاله و کتاب تخصصی نوشته‌ و در حوزه اجرایی عهده‌دار مسئولیت دانشگاهی بوده‌ام.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه نهاد شورای نگهبان نهادی برجسته و حساس است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به عنوان نهادی حاکمیتی مدافع قانون اساسی و شرع بوده که هرگونه بی‌توجهی به این نهاد تبعات بعدی را به دنبال دارد، لذا مکلف به صیانت از این نهاد حساس و فراجناحی هستیم.

صادقی  افزود: باید مواردی در برخی از فرآیندها صورت گیرد تا منجر به استحکام این نهاد شود، لذا باید همه گرایشها مورد توجه قرار گیرند، چرا که استحکام نظریات شورا باید محل توجه باشد، تا اعتمادبخش شود.

وی با بیان اینکه ثبات نظریات شورای نگهبان بسیار مهم است، تاکید کرد: شورای نگهبان امین مردم از ناحیه مجلس و امین نظام در صیانت از قانون اساسی و شرع است.

صادقی همچنین با تاکید بر لزوم انسجام در شورای نگهبان اظهار داشت: باید ضمن دوری از بی‌نظمی، چارچوب و اساس کلی مبانی حقوقی و فقهی از پیش تعیین شود، لذا همکاری مجلس و شورای نگهبان باید به گونه‌ای باشد که از آغاز بررسی طرحها و لوایح، دیدگاه شورا مدنظر قرار گیرد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر ضرورت تعیین شفافیت امور و شاخصهای محتوایی خاطرنشان کرد: به لحاظ فنی باید رویکردها، یک رویکرد سیستمی باشد. همچنین به قانون‌گرایی از مرحله تقنین تا اجرا و نظارت مورد توجه قرار گیرد، چرا که شورای نگهبان نهادی مقدس و فراجناحی بوده که با نگاه بلند افق و اهداف قانون اساسی را مدنظر قرار داده و مسائل را رصد کند.

**شورای نگهبان امین نظام در صیانت از قانون اساسی و شرع است

سید‌فضل الله موسوی نیز چهارمین در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 تیرماه)  اظهار کرد: توصیه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اجرا و رعایت  قانون و مقررات است و حاکمیت قانون باید در تمام امور ملاک باشد. بنده در صورت کسب رأی با لطف خدا دانش اندک خود را در جهت حاکمیت قانون و حفظ قانون اساسی و شرع به کار گیرم.

حضور امروز بنده در مجلس سبب تداعی خاطرات مجلس هفتم شد. انتخاب بنده به عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان به دلیل سابقه نمایندگی سبب شده است که دغدغه نمایندگان در تعامل با شورای نگهبان را درک کنم.

وی با اشاره به سوابق علمی و اجرایی خود گفت: در یک خانواده مذهبی و اهل علم در اصفهان به دنیا آمدم و تا پایان دریافت مدرک دیپلم در این شهر زندگی می‌کردم. پس از آن دوران تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران و دکترای حقوق بین‌الملل را از دانشگاه انگلستان دریافت کردم و پس از بازگشت به کشور در دانشگاه تهران به عنوان هیات علمی خدمت کردم و هم اکنون پایه 31 رتبه استاد تمامی در دانشگاه تهران را کسب کرده‌ام.

موسوی با بیان اینکه در کنار تدریس، سوابق اجرایی نیز داشته‌ام، ادامه داد: مدیریت گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه، 3دوره مدیریت دانشکده حقوق علوم سیاسی دانشگاه تهران از سوابق اجرایی بنده است. سال 89 به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شدم و در سال 92 در جشنواره آموزشی پژوهشی دانشگاه به عنوان استاد برگزیده انتخاب شدم و با نهادهای حقوقی، آموزشی و پژوهشی همکاریهای مشورتی داشته‌ام.

نامزد حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه مصوبات مجلس با تایید شورای نگهبان قانونی می‌شود، افزود: در مجموع ارتباط بین شورای نگهبان و مجلس، قوه مقننه را تشکیل می‌دهد بنابراین باید همکاری بیشتری بین این دو نهاد برقرار شده و با سعه‌صدر مشکلاتی که بین دو نهاد وجود دارد، رفع شود.

موسوی با بیان اینکه حل مشکلات و رفع نواقص نیازمند برنامه‌هایی از سوی طرفین است گفت: باید جلسات هدف‌دار بیشتری بین شورای نگهبان و مجلس تشکیل شود. شورای نگهبان در حفظ شرع و اجرای قانون اساسی به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه ایرادات منتقدان به شورای نگهبان مربوط به قوانین انتخابات از یکسو و روند اجرایی آن از سوی دیگر است، افزود: بخشی از انتقادات مربوط به نقص قوانین و مقررات است، بنابراین در این دوره از مجلس باید این نواقص رفع شود و بخش دیگر که مربوط به تشخیص و تایید صلاحیتها می‌شود که در این زمینه مجلس و شورای نگهبان باید با ضوابط و مقررات مناسب اقدام کنند.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه وقوع این مسائل عامدانه نیست، ادامه داد: این در شأن فقها و حقوقدانان شورای نگهبان نیست و شاید به دلیل وجود اطلاعات نادرست و مشکلات اجرایی در روند کار و کمبود زمان قصوری در انجام وظایف صورت گیرد که به هیچ وجه عامدانه نبوده و اعضای شورای نگهبان به صورت شبانه‌روزی برای تایید صلاحیتها فعالیت می کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: وجود حقوقدانان در کنار فقها در شورای نگهبان به این دلیل است که قوانین و مقررات تصویب شده مغایر شرع و قانون اساسی نباشد و برخی موضوعات که در قانون اساسی آمده مانند حاکمیت قانون، حفظ حقوق ملت، توجه به اسلام و احکام اسلامی، اصل ولایت مطلقه فقیه جامع‌الشرایط، همکاری بین قوای سه‌گانه و رسالت قانون اساسی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. برخی تصور می‌کنند که قانون اساسی تنها اصل 75 ، 85 یا اصل 39 است در حالی که اصول مهم و زیاد دیگری در قانون اساسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رسالت قانونی شورای نگهبان و سایر نهادها عینیت بخشیدن به اقتدار نظام و همچنین حفظ حقوق انسانها است، گفت: پیروزی مستضعفین بر مستکبرین هدف جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه انحصارطلبی در قانون اساسی نفی می‌شود. همچنین سرنوشت مردم را باید به دست خودشان سپرد و صالحان عهده‌دار اداره جامعه شوند و مبنای کار نیروهای مسلح و ارتش و شورای نگهبان باید جهاد در راه خدا باشد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه دستگاه قضایی کشور باید از جرم و انحراف پیشگیری کند، تصریح کرد: نهادهای مملکتی باید برای حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی که حاصل خون شهدای انقلاب، شهدای 8 سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است، تلاش کنند.

**شورای نگهبان ضامن استحکام مجلس است

محمد علیزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان و کاندیدای معرفی شده برای دوره جدید از سوی قوه قضائیه به مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر)‌ پارلمان در سخنانی گفت: آرزوی توفیق و سلامت برای همه نمایندگان مجلس و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران را دارم.

وی افزود: از رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه و نمایندگان بزرگوار مجلس که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید تا بتوانم دقایقی در محضر شما باشم، تشکر می‌کنم. بنده عضو شورای نگهبان هستم که اغلب آقایان و به خصوص نمایندگان سابق بنده را می‌شناسند.

علیزاده با اشاره به سوابقش گفت: بنده مشاغل قضایی‌ام را به عنوان قاضی در دادگاه سوادکوه آغاز کردم و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در اوایل اردیبهشت سال 58 به عنوان سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی قائمشهر و بعد از آن با حفظ سمت به عنوان دادستان انقلاب اسلامی ساری منصوب شدم و مشاغل قضایی‌ام را در مازندران آغاز کردم.

عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: بنده در اردیهبشت سال 60 به امر شهید آیت‌الله بهشتی به تهران منتقل و در دفتر وی مشغول به کار شدم و بعد از شهادت آن بزرگوار نیز مدتی در خدمت آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس وقت دیوان عالی کشور بودم و بعد هم سازمان بازرسی کل کشور و طبق قانون اساسی جدید بنده به عنوان معاون بازرسی کل کشور و در اوایل سال 73 در این نهاد مشغول شدم. بعد از مدتی هم به عنوان معاون ارزشیابی قوا منصوب شدم.

وی تاکید کرد: بنده در همه ادوار غیر از دوره اول عضو شورای نگهبان بوده‌ام و نمایندگان اولین رای را به بنده داده‌اند.

علیزاده همچنین ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در دوره‌های مختلف اظهار کرد: بنده چندان تمایلی برای صحبت نداشتم. شاید یکی از علل معرفی بنده این بوده که روسای قوه قضائیه قبل از اینکه به عنوان رئیس قوه منصوب بشوند در این سمت به بنده اطمینان کرده‌اند و فکر شورای نگهبان بوده‌اند.

عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: اعتقاد قلبی بنده این است که همانطور که امام (ره)‌ و مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، مجلس در راس امور است و آن هم طبق اصول متعدد قانون اساسی این موضوع بر می‌آید و در بعضی از اصول نیز به طور ضمنی مشخص شده که مجلس در راس امور قرار دارد.

وی با بیان اینکه جایگاه نمایندگان مجلس، جایگاه رفیع و والایی است، اظهار کرد: این جایگاه از جهت تبیینی و نظارتی یک امر روشنی است که همه نمایندگان به آن اعتقاد دارند. شورای نگهبان ضامن استحکام و قوت مجلس است که مصوبات را از حیث خلاف بودن یا خلاف نبودن آن با موازین قانون اساسی بررسی می‌کند. شورای نگهبان طبق قانون اساسی نهادی بالاسر مجلس نیست.

علیزاده درباره انتخابات و وظیفه شورای نگهبان در این مقاطع افزود: بنده همیشه سعی کرده‌ام که این وضعیت ارتباط بین شورای نگهبان و مجلس محترم را در حد امکان حفظ کنم. در انتخابات نیز در حدی که معقول است این ارتباط را با مجلس داشته‌ایم که با کیاست و ریاست رئیس مجلس انشاءالله مشکل ارتباط نمایندگان با شورای نگهبان حل می‌شود.

عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: بنده درباره تقنین قوانین معتقدم که به هر حال باید ارتباط نزدیک بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشته باشد. بنده 17،18 سال است که قائم مقام دبیر شورای نگهبان هستم اما هیچ‌وقت در کمیسیونهای مجلس برای بررسی قوانین مهم کوتاهی نکرده‌ام و همیشه سعی کرده‌ام که موارد شورای نگهبان را به مجلس منعکس کنم و نمایندگان نیز همیشه سعی کرده‌اند نظرات این شورا را در بررسی قوانین تامین کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس تشکر می‌کنم که فرصتی در اختیار بنده قرار دادند تا صحبتهایی در مجلس داشته باشم. اگر به بنده رای دادید بار بزرگی را به دوش بنده گذاشته‌اید و انشاءالله سعی می‌کنم که بیش از پیش در جهت ایفای این وظیفه بزرگ و همدلی و همراهی با مجلس اقدام کنم، اگر هم محبت کردید و رای ندادید از شما ممنونم که وظیفه بزرگی را از روی دوش بنده برداشتید.

**لاریجانی شهادت 2 تن در حادثه تروریستی اسلام‌آباد غرب را تسلیت گفت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح‌امروز( چهارشنبه 23 تیر) قوه مقننه در نطق پیش از دستور، اظهار داشت: خوشحال هستیم که نماینده اسلام‌آباد غرب را پس از آن حادثه تلخ تروریستی که در منطقه رخ داد، در کنار خود می بینیم و ان‌شاالله همواره سالم باشند.

وی ادامه داد: به مردم اسلام‌آباد غرب به خاطر شهادت دو تن از عزیران، تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات را برای این شهدا از خداوند متعال مسئلت دارم و برای مجروحین حادثه سلامتی کامل را آرزومندم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز دستور اول صحن علنی مجلس شورای اسلامی به انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان اختصاص دارد، افزود: طبق آیین‌نامه و قانون اساسی رئیس قوه قضائیه باید کاندیداها را معرفی کند و برای 3 نفر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان 5 نفر به مجلس معرفی شدند.

لاریجانی ادامه داد: این 5 نفر آقایان علیزاده، کدخدایی، بیگی حبیب‌آبادی، صادقی و موسوی بودند.

**باید قوانین مناطق آزاد تجاری و صنعتی را اصلاح کنیم

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر)، خانه ملت در موافقت با یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در سخنانی گفت: اصل مناطق آزاد می‌تواند خوب باشد اما اشکالاتی وجود دارد که ما هم این اشکالات را قبول داریم.

وی افزود: اشکالات در مناطق آزاد یا به مجریان و یا به قوانینی که ما در مجلس در نحوه اداره این مناطق وضع کرده‌ایم بر می‌گردد که اگر قوانین نیازمند اصلاح است باید آن را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید صورت مسئله توسعه مناطق آزاد را پاک کنیم، اظهار کرد: ما با اصل ایجاد منطقه آزاد و ویژه نباید مخالفت کنیم بلکه باید اشکالات را برطرف کنیم.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: برخی از مناطق کشور امتیاز منطقه ویژه اقتصادی و یا آزاد تجاری را دریافت کرده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس توسعه مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه را در راستای بندهای 19 و 11 اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: نباید نیمه خالی لیوان و اشکالات را در مناطق آزاد ببینیم، بلکه باید به توسعه‌هایی که از سوی مناطق آزاد در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی صورت گرفته توجه کنیم و آنها را توسعه دهیم.

**کدخدایی،‌ علیزاده و موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان شدند

در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 23 تیر) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند.

براساس این گزارش عباسعلی کدخدایی با 203 رأی، محمدرضا علیزاده با 178 رأی و سیدفضل‌الله موسوی با 142 رأی از مجموع 263 رأی به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

قوه‌ قضائیه در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در 14 تیرماه 5 کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان را به خانه ملت معرفی کرده بود.

براساس این گزارش، قوه‌ قضائیه در این نامه عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی، سیدفضل‌الله موسوی و احمد بیگی حبیب‌آبادی را به‌‌عنوان کاندیداهای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان معرفی کرده است.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان به‌عهده وکلای ملت است که می‌بایست در یکی از جلسات علنی مجلس انجام شود.

در حال حاضر محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، حجت‌الاسلام محمد سلیمی، سیامک ره‌پیک، سام سوادکوهی‌فر و نجات‌الله ابراهیمیان اعضای حقوقدان شورای نگهبان هستند.

در نامه قوه‌ قضائیه به مجلس محمد علیزاده و عباسعلی کدخدایی دوباره  برای حقوقدانی شورای نگهبان معرفی شده‌ بودند.

همچنین بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم، این خبر را تأیید کرد.

براساس این گزارش احمد بیگی حبیب‌آبادی 109 رأی و محمدهادی صادقی 105 رأی کسب کردند.

**لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل به تصویب رسید

لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص که از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعاده شده بود پس از اصلاح در صحن علنی با حضور نمایندگان به تصویب رسید.

متن کامل این لایحه به شرح ذیل است:

در ماده واحده لایحه کاهش ساعت کار بانوان آمده است: ساعات کاری هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به 44 ساعت کار در هفته هستند، اما دارای معلولیت شدید، یا فرزند زیر 6 سال تمام، یا همسر یا فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج می‌باشند و یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاههای اجرایی موضوع ماده 222 قانون برنامه 5 ساله پنجم جمهوری اسلامی ایران مصوب 89/10/15 و بخش غیر دولتی اعم از مشمولان دولتی قانون کار و قانون تامین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی و تایید مراجع ذیربط 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تایید می‌شود.

در انتهای ماده واحده بعد از عبارت «درخواست متقاضی» عبارت «و تایید مراجع ذیربط» حذف و عبارت «از دستگاه اجرایی مستخدم و تایید سازمان بهزیستی کشور یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دادگستری» جایگزین می‌شود.

در تبصره یک این لایحه که به اصلاح رسیده است می‌توان گفت: تأیید میزان و شدت معلولیت توسط سازمان بهزیستی، بیماران صعب‌العلاج توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرزندان زیر 6 سال با ارائه شناسنامه معتبر و زنان سرپرست خانوار با ارائه اسناد مثبته یا گواهی دادگاه معتبر خواهند بود.

یک تبصره به عنوان تبصره 7 به ماده واحده لایحه کاهش ساعت کار بانوان الحاق می‌شود. بار مالی ناشی از اجرای این قانون برای کارفرمایان بخشهای غیردولتی و خصوصی مشمول این قانون همه ساله در بودجه سالانه پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.

**خدیجه ربیعی عضو ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت سرمایه انسانی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 23 تیر) خانه ملت، عضو ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت سرمایه انسانی را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، بهارستان‌نشینان در این جلسه، خدیجه ربیعی نماینده بروجن را با 108 رأی به عنوان ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت سرمایه انسانی انتخاب کردند.

**طرح عملیات بانکی بدون ربا اعلام وصول شد

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 23 تیر) پارلمان، 30 طرح و لایحه را اعلام وصول کرد.

طرحها و لوایحی که در جلسه امروز مجلس اعلام وصول شد به شرح زیر است:

*لایحه موافقت‌نامه همکاریهای اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مجارستان

*لایحه موافقت نامه همکاری در زمینه دامپزشکی  بهداشت دام بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان

*لایحه معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه معاضدت حقوقی دوجانبه در موضوعات کیفری

*لایحه معاهده معاضدت قضایی در موضوعات مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین

*لایحه موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور

*لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مغرب در مورد ارائه منابع مخابراتی برای کاهش بلاها و عملیات امدادی

*لایحه موافقت‌نامه  تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و ژاپن

*لایحه عضویت دولت ایران در انجمن فرهنگستانها و مجامع علمی آسیا

*لایحه موافقت‌نامه حمل و نقل بین‌المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان

*لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه

*لایحه تصویب اصلاحات، ضمائم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا و الحاقات اصلاحات بعدی آن به موضوعات قطع‌نامه‌های شماره 66، 246، 256، 257، 258 ، 266 و 1070

*لایحه تصویب مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادف در دریا

*لایحه تصویب مقررات بین‌المللی به منظور حفظ جان افراد در دریا

*طرح ارزیابی زیست محیطی ایران

*طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی

*طرح استفساریه قانون نحوه پرداخت هدیه کارکنان دولت و نحوه تسری آن به کارگران شاغل  و مشمولان قانون کار در دستگاههای اجرایی

*طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه و کشت دانه‌های روغنی

*طرح تعیین تکلیف بیمه اعضای موسسات صندوق حمایت از بازنشستگان آینده ساز و تحت پوشش قرار گرفتن آنها توسط سازمان تامین اجتماعی

*طرح الحاق شرکت دخانیات ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت

*طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاههای اجرایی و حذف شرکت‌های پیمانکار

*طرح یکسان‌سازی مزایا و حقوق و امتیازات کارکنان قرارداد معین کار و اپراتورهای برق با سایر کارمندان پیمانی و رسمی

*طرح استفساریه دریافت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور از واگذرانده کاربه پیمانکار

*طرح عملیات بانکی بدون ربا

*طرح نجات دریاچه‌ها و تالابهای کشور

*طرح اصلاح قانون تعیین محدوده‌های حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی

*طرح توسعه و تقویت سازمان بسیج رسانه

*طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریس استخدامی در آموزش و پرورش

*طرح نظام رتبه‌بندی معلمان

**طرح اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش

**طرح ممنوعیت اشتغال به کار محرومان ناشی از تحقیق و تفحص در مشاغل حساس مدیریتی

**انتخاب اعضای ناظر مجلس در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیرماه) پارلمان، نمایندگان ناظر در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، محمدرضا بادامچی با 143 رأی و عباس گودرزی با 120 رأی از مجموع 167 رأی اخذ شده، با رأی اکثریت بهارستان‌نشینان برای عضویت در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی انتخاب شدند.

**ناظران مجلس در هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت امور شوراها انتخاب شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 23 تیر) پارلمان، ناظران مجلس در هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت امور شوراها را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، حسین مقصودی نماینده سبزوار با 142 رأی و محمد محمودی نماینده شهریار نیز با 130 رأی به عنوان اعضای ناظر مجلس در هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت امور شوراها انتخاب کردند.

**عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی کشور انتخاب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 23 تیر) خانه ملت، عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی کشور را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، اصغر مسعودی از مجموع 173 رأی، با 156 رأی وکلای ملت به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی کشور انتخاب شد.

**اعضای ناظر مجلس در هیئت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 23 تیر) پارلمان،  اعضای ناظر مجلس در هیئت امنای صندوق توسعه ملی را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، محمد حسینی با 122 رأی و سیدفرید موسوی با 87 رأی از مجموع 195 رأی اخذ شده، به عنوان ناظرین مجلس در هیئت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند.

**اعضای ناظر مجلس در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر) خانه ملت، عضو ناظر مجلس در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، بهارستان‌نشینان در این جلسه، سیدمحمدباقر طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان را با 138 رأی و سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند را با 123 رأی برای عضویت در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی را انتخاب کردند.

**ناظران مجلس در شورای‌ عالی آمار انتخاب شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه 23 تیر) ناظرین مجلس در شورای‌عالی آمار را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، وکلای ملت در این جلسه، از مجموع 194 رأی اخذ شده، عامر کعبی را با 170 رأی و علی کاظمی را با 137 رأی به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای‌عالی آمار انتخاب کردند.

**اردشیر نوریان عضو هیئت امنای مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر) پارلمان، عضو ناظر مجلس در هیئت امنای مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، اردشیر نوریان از مجموع 162 رأی اخذ شده، با 88 رأی به عنوان عضو ناظر مجلس در هیئت امنای مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب شد.

**وزرای نفت و کشور درباره آتش‌سوزیهای اخیر پاسخگو باشند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر) خانه ملت، در تذکر شفاهی، به آتش‌سوزیهای ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: براساس ماده 110 آئین‌نامه‌ داخلی، وزرای کشور و نفت باید درباره آتش‌سوزیهای اخیر پاسخگو باشند و در صحن مجلس حضور یابند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل در مجلس اشاره و اظهار کرد: لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص به بانوانی که در خانواده فرزند معلول داشته باشند کمک می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: اگر مخالفان لایحه کاهش ساعت کار بانوان، در خانه خودشان یک معلول داشته باشند، با این لایحه مخالفت نمی‌کنند.

قاضی‌پور همچنین بر ضرورت بررسی و تصویب طرحهای وابسته به مستضعفان تأکید کرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده ارومیه گفت: باید به وضعیت محرومان و مستضعفان توجه داشت.

وی افزود: لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل به وضعیت بانوانی کمک می‌کند که در خانواده بیمار معلول دارند.

**گزارش سازمان بازرسی درباره حقوقهای نجومی مشتی از یک خروار است

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 22 تیرماه) در نطق میان دستور درباره مسئله حقوقهای نجومی اظهار کرد: گزارشی که مجموعه سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مطرح کردند مشتی از نمونه خروار است. من خدمت برخی از وزرا و مسئولین رسیدم و به آنها یادآور شدم بحثی که امروز درباره حقوقهای نجومی می‌شود تنها قطره‌ای در مقابل بسیاری از اتفاقها است که در کشور در حال رخ دادن است.

نعمتی با بیان اینکه از رئیس جمهور و معاون اول وی تقاضا دارم که با حضور خود در اتاقهای شیشه‌ای و حیاط خلوتهایی که تحت عنوان هلدینگ مجموعه‌های مختلف بانکها و بعضی از وزارتخانه‌ها وجود دارد سرک بکشند، گفت: افرادی در این هلدینگها در بیش از  12 محل به عنوان عضو هیئت مدیره فعالیت می‌کنند و حقوقهایی گرفتند که در مقایسه با حقوقهای دریافتی از سوی اشخاصی که امروز نام آنها در روزنامه‌ها وجود دارد بسیار اندک و ناچیز است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: آقایان وزرای بزرگوار! چرا قبل از اینکه اتفاقی بیفتد جلوی این کار را نگرفتید؟ حداقل من به همراه 3 نفر از نمایندگان محترم خدمت شما رسیدیم و در مورد مدیرعاملی که متأسفانه ایرادات جدی مالی در او وجود داشت موضوعاتی را مطرح کردیم؛ چرا جلوی آن را نگرفتند؟ البته امروز پیگیریها کافی نیست. من متأسفم که در یک کشور زمانی که برق قطع می‌شود وزیر در مقابل مردم 20 دقیقه تعظیم می‌کند درحالی که این کشور مبنای اسلامی ندارد. حال چرا وزرایمان حتی کوچکترین عذرخواهی از این ملت نمی‌کنند؟ چرا وزرای ما نباید استعفا دهند؟ چرا وزرای ما دنبال آن هستند که توپ را به زمین مجلس بیندازند؟

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه حق آن است که اگر وزیری اشتباه کرد از مردم عذرخواهی کند نه اینکه این اقدام را توجیه نماید، خاطرنشان کرد: توقع ما این است وزرایی که درگیر این موضوع هستند از مردم عذرخواهی کنند و یا حتی استعفا دهند.

نعمتی در ادامه نطق خود خطاب به مسئولان کشور فرانسه گفت: شماهایی که ادعای دوستی و رفاقت با ما می‌کنید و توقع دارید ما با شما کار تجارت را از سر بگیریم. چگونه است که با همکاری مسئولان نابخرد آل‌سعود نشسته و میتینگی را برعلیه مردم ما با افرادی تشکیل می‌دهید که این افراد از هر نظر مورد انزجار مردم ما هستند.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست و بر شما هم پوشیده نیست که منافقان کوردل چه مصیبتهایی را بر ملت بزرگ ایران تحمیل کردند. بر کسی پوشیده نیست که منافقان کوردل چه عزیزانی از ما گرفتند. من تعجب می‌کنم که از یک‌سو پیک می‌فرستید که با ملت ما ارتباط برقرار کنید و از طرفی میتینگهای این چنینی برگزار می‌کنید.

نعمتی خطاب به صدراعظم آلمان با بیان اینکه چرا شما به عنوان صدراعظم آلمان و به عنوان کشوری که جزو بزرگترین شرکای تجاری کشور جمهوری اسلامی، مسائلی را مطرح و نقش پلیس بد را ایفا می‌کنید و نقش پلیس بد را ایفا می کنید، تصریح کرد: آیا شما از یاد نبردید که عزیزان رزمنده ما توسط بمبهای شیمیایی شما در نقاط مختلف مناطق جنگی مجروح شده‌اند. آیا همین امروز مردم مظلوم سردشت از بمبهای شیمیایی شما در رنج و عذاب نیستند؟ اگر شما به عنوان یک کشور دموکرات معتقد نیستید از دموکراسی دفاع می‌کنید، بدانید که مردم ما فصل‌الخطابشان بیانات مقام معظم رهبری است و بر مبنای فتوای ایشان، هرگز به دنبال بمبهای هسته‌ای و سلاحهای بیولوژیکی نبوده و نیستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در تذکری به وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بیایید مرد و مردانه نسبت به شعار امسال یعنی «اقدام و عمل» جامه عمل بپوشانیم و کار را پیش ببریم. توقع ما این است که نسبت به رفع مشکل بیکاران جامعه، اشتغال و اشتغالزایی در کشور ایفای نقش کنیم نه اینکه فقط به سخنرانی و ارائه برنامه‌های مختلف بپردازیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: مجلس در رأس امور است و اگر بتوانیم این موضوع را اثبات کنیم قطعا بسیاری از این اختلاسها و حقوقهای نجومی جمع خواهد شد.

**اجازه رسیدگی به حساب مالی مناطق آزاد را نمی‌دهند

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر) خانه ملت، در مخالفت با یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در سخنانی گفت: وظایف مناطق آزاد تولید و صادرات است به طوریکه مناطق آزاد و ویژه باید در تولید و صادرات کشور نقش اساسی داشته باشند اما هنوز شاهد چنین چیزی در مناطق آزاد نیستیم.

وی افزود: بحث این است که مالیات از مناطق آزاد گرفته نمی‌شود که این خلاف منافع پولی و مالی است.

نماینده رشت با بیان اینکه فسادهایی در مناطق آزاد وجود دارد که دستگاههای نظارتی باید به آنها رسیدگی کنند، گفت: مناطق آزاد امروز کارنامه موفقی ندارند، ابتدا باید کارکردهای مناطق آزاد موجود را اصلاح کنیم سپس اقدامات برای توسعه مناطق اقتصادی جدید صورت گیرد. باید گزارش سازمانهای نظارتی در بخش مناطق آزاد را دریافت کنیم.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد اجازه نمی‌دهند که دیوان محاسبات به حسابهای مالی آنها رسیدگی کند که این نکته‌ای است که باید مورد توجه نمایندگان و مردم قرار گیرد.

**پانزدهمین جلسه علنی مجلس پایان یافت/ جلسه بعدی 27 تیر

پانزدهین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

پزشکیان پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد که جلسه بعدی خانه ملت، یکشنبه، 27 تیر و با ادامه دستورکار جلسات مجلس برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس