رییس دولت اصلاحات با حمایت حداکثری از لیست امید، دسته‌گل‌هایی که نمایندگان تهرانی به بار آوردند را به گردن نمی‌گیرد و به غیر از وی، عارف و دیگر سران اصلاح‌طلب نیز با بی‌قانونی امثال فاطمه حسینی برخورد نکردند.

خاتمی هزینه دست‌‌گل‌های نماینده‌های لیست امید را می‌پردازد؟/ اصلاح‌طلبان چگونه ضد توسعه سیاسی عمل می‌کنند؟
سرویس سیاست مشرق – روند انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرهای بزرگ به صورتی پیش رفت که مردم به سمت رای‌دهی لیستی رفتند. نگاهی کلی به انتخابات تهران نشان می‌دهد که افراد داخل لیست‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا بیش از سایر نامزدها آرای مردمی را در پایتخت کسب کردند، به صورتی که به ترتیب لیست اصلاح‌طلبان در آرای انتخاباتی اول و لیست اصولگرایان نیز در جایگاه بعدی قرار گرفت و با این وجود فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان با نام امید وارد مجلس شورای اسلامی شد.

لیست اصلاح‌طلبان در این حوزه با حمایت این جریان سیاسی از افراد ناشناخته‌ای تشکیل شد و اصلاح‌طلبان افرادی را وارد این لیست کردند که به قول خودشان به جز چند نفر ژنرال غالبا افرادی ناشناخته بودند و مردم نیز با اعتماد به این جریان‌های سیاسی وارد معرکه شده و به لیست‌ها رای دادند. این موضوع نقطه عطفی در انتخابات مجلس دهم بود که انتخابات را به سمت انتخابات حزبی که همواره مورد تاکید کارشناسان سیاسی بود، پیش برد.

محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس تهران در این باره می‌گوید:‌ « عملا انتخاب کشور به سمت انتخابات حزبی نزدیک شد ولی هنوز فاصله زیادی با حزب فراگیر داریم. مثلا در تهران عموما مردم به دو حزب رای دادند. عملا کاری به کاندیداها نداشتند. کسانی در تهران رای آوردند که سوپری محل‌شان هم شاید نشناسندشان، اشکالی هم ندارد و وهن نیست.»[1]

اما عملا عملکرد برخی از این افراد نشان داده است که برخی جریان‌های سیاسی در لیست بندی موفق عمل نکرده‌اند. به عنوان مثال پروانه سلحشوری که از لیست امید وارد مجلس شد، در همان اوائل با سخنانی بر ضدحجاب با توهین به نمایندگان زن مجلس نهم آنهم با یک رسانه بیگانه جنجال‌ساز شد.[2] او در اظهار نظری عجب و شبیه نظریه رضاخان حجاب را مغایر پیشرفت و توسعه قلمداد کرد. البته بعدها وی با فشار و انتقاد افکارعمومی مجبور به عذرخواهی از مردم شد.[3]

بعد از این موضوع سید فاطمه حسینی نماینده دیگری بود که از لیست امید با رفتاری نادر و غیرقانونی در زمانی که وزیر ارتباطات به مجلس دعوت شده و دستور کار صحن علنی مجلس پیگیری موضوعات مربوطه به این وزارتخانه بود،‌ به جای فرد دیگر پشت تریبون مجلس ایستاد و بیانیه‌ای را در دفاع از خانواده‌اش قرائت کرد. [4] استفاده شخصی از تریبون مجلس مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت و ریاست مجلس بعد از این انتقادات مجبور به قطع میکروفن وی شد، فاطمه حسینی نماد اشراف زاده‌ای بود که چشم خود را به روی غارت بیت ‌المال توسط پدرش بست و نشان داد که انقلاب به این خانواده بدهکار است.

این موارد اما با سکوت فراکسیون امید و همچنین رئیس این فراکسیون، «محمدرضا عارف» همراه بود. این روند رو به زوال در فراکسیون امید نشان می‌دهد که کنترل امور از دست رئیس فراکسیون نیز در رفته است، این درحالی است که اصلاح‌طلبان با این تاکتیک جلو رفتند که با تشکیل پارلمان درسایه، نمایندگان اصلاح‌طلب به قول خودشان دسته چندم را کنترل کنند. اما تا به امروز از این نمایندگان افرادی بروز کرده‌اند که ضدحجاب سخن گفته و از سویی از بی‌قانونی‌ها حمایت و خودشان مرتکب اعمال منافی قانون شده‌اند.

اما در ساختار حزبی انتخابات چه کسی مقصر است؟ قطعا اگر به طور مدرن به این موضوع نگاه کرده و به کشورهای دیگر نگاهی بیندازیم، این مسئله در درجه اول به احزاب و اشخاص شناخته شده این جریان باز می‌گردد. در انتخابات تهران سید محمد خاتمی، حمایت خود را از لیست امید ابراز داشت و بدین منظور هویت اصلاح‌طلبی را به کاندیداهای این لیست اعطا کرد. قرار گرفتن عارف در صدر لیست امید نیز به این موضوع رسمیت ویژه‌ای داد. قوت لیستی رای دادن این مسئله تا جایی بود که برخی به طنز می‌گویند هر آنچه به غیر از این افراد، در این لیست قرار می‌گرفت، رای می‌آورد. با این اوصاف و تغییراتی که صورت گرفته است به نظر می‌رسد این جریان سیاسی باید تبعات قراردادن این افراد در لیست‌های خود را نیز بپذیرد و نسبت به برخورد و تذکر در چنین موارد به آنها خود پیش قدم بشوند. البته این روند منفی باعث می‌شود که بسیاری از مردم با وجود اعتماد در بزنگاه انتخابات به این افراد بعدها با دیدن چنین مسائلی از جمله قانون‌شکنی فاطمه حسینی و طرفداری وی از بی‌عدالتی از آنها برائت جسته و نسبت به رای دهی چشم‌بسته به لیست‌های دربرگیرنده اظهار پشیمانی کنند.

عدم پذیرش تبعات امر از سوی شخصیت‌های حامی لیست امید و همچنین عدم برخورد با این انحرافات در ادامه سبب نارضایتی مردم نه تنها از لیست مذکور بلکه به شیوه رای‌دهی لیستی (یا حزبی) است، که این موضوع مانع پیشرفت ساختار سیاسی که اصلاح‌طلبان هم همواره مدعی و شعار دهنده رسیدن به چنین جایگاهی هستند، می‌شود.

با این حال از سوی سیدمحمد خاتمی و محمدرضا عارف به عنوان مسئولان و حامیان اصلی این لیست شاهد واکنشی نبوده‌ایم که بازهم بایست گفت اصلاح‌طلبان با شیوه آنارشیم سیاسی و غوغاسالاری و عدم مسئولیت‌پذیری در روند توسعه سیاسی کشور، نقش منفی ایفا می‌کنند.


[1] http://www.khabaronline.ir/detail/555033/Politics/parties

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/541995

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/542382

[4] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/04/16/1123681

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    کجای کارید؟ هدف خاتمی اتفاقا رای آوردن همین قماش بود. چرا که دیدید در مجلس ششم خاتمی عزمش را برای سرنگون کردن نظام و بازگردان خاندان پهلوی جزم کرده بود. فقط لوایح دو قلو برای آوردن ربع پهلوی به کشور کافی بود. منتهی ما نمی خواهیم بفهمیم خط خیانت و برانداختن انقلاب اسلامی از قبل از انقلاب و از همان زمان زندگی امام خمینی در نجف شروع شد و این جماعت بی ریشه که هنری جز ... نداشتند به اعتبار پدرهایشان آمدند تا انتخاب را مهار و منحرف کنند.
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    مردم تهران جواب روز قیامت رو باید بدید با انتخاب این افراد مرفه بی درد
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    نه تنها تهران بلکه کل کشور متاسفانه دارند تاوان رای مردم تهران را پس میدهند
  • تازه مسلمان نروژی ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    لعنت خدا بر امثال سیدمحمدخاتمی وطن فروش
  • حمیدی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    اخرتتون رابه دنیای دیگران نفروشید
  • امیرسعیدابوزهرا ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    مشرق جان میشه خواهش کنم ، اسم اون مردک را نیاری ، هروقت که اسمشو می خونوم یا میشنوفوم فوری یادجرج سوروس صهیونیست میوفتوم. پیشنهاد دارم هرجا مجبورشدید نام اوراببرید ، بنویسید ممدتمدن...... ازچاخان هایش این بود که هنوزنه مردم ونه خودشون نمیدونند اصلاحات چه معنایی دارد.......ممدتمدن هم که همان چاخان گفت و گوی تمدنهاست که یه ورش گاوچران های امریکایی هستند.
  • ایرونی ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    قابل توجه مردم...
  • حسنین ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    دم نویسنده گرم. واقعا مهارت و اعتماد بنفس بالایی میخواد اینگونه نوشتن.
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    در دولت قبل اصلاح طلب ها گوش فلک رو کر کرده بودن که نماینده ها وکیل الدوله هستن در حالیکه در این دوره علنا نماینده ها با چسباندن خود به دولت وکیل الدوله بودن را نه تنها عیب نمی دانستن که به ان افتخار هم میکردن. و این تنها یک مورد از سیاست یک بام و دو هوای اصلاح طلبهاست.
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    اصلاح طلبان فقط بلدند فتنه کنند این ها هیچ وقت هزینه کارهاشون رو نمی پذیرند و در این صورت هیچ وقت هم حزبی بودن را نمی پذیرند
  • حسین ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    وقتی خودشان می گویند حامیانشان از گوگوش تا سروش هستند می خواستید نسبت به این امر اعتراض کنند اینها که در فتنه 88 نسبت به شعارها و اهانت های تند هوادارانشان علیه امام حسین (ع) ککشان نگزید اینجا می خواستند با عکسل العمل شان با عث ریزش رای گوگوش ها و سروشهای فکری خود شوند مطمئن باشید در صورتیکه اینها به هر سه قوه دست یابند خواستار تغییر قانون اساسی و ایجاد کشوری مانند ترکیه لائیک خواهند شد که هر کسی ازاد باشد هر طوری خواست حتی عریان به خیابان بیاید ...
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    1 0
    لیست امید گندش در آمد.
  • ناشناس ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    لعن علی عدوک یا حسین / خاتمی و کروبی و میرحسین
  • سید ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 1
    خاتمی پهلوی اینا چه ربطی به هم داشت حداقل اول یه چیزی یاد بگیر بعد لب به انتقاد باز کن :)
  • 182 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    باتاکید بخونید محمدخاتمی : به هردولیست رأی بدید..
  • shadman ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    وقتی لیست تهران رای آورد کانهو در تمام ایران رای آورده اند آنقدر در بوق کردند که گوش فلک کر شد و حالا که آقایانی همچون کدخدایی با رای بالا عضو حقوقدان انتخاب میشه و نیز در انتخابات هیئت رئیسه و غیره هم همینطور، نمیدونم اینا دیگه رویی دارن اصلا حرف بزنن یا سرشونو بالا بگیرن
  • افشین ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    واقعا متاسفم برای خودم که توسط همین قشر اصلاح طلب جوگیر شدم و بهشون رای دادم.گول خوردم
  • ناشناس ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    خیلی وقته گندش درومده دوست عزیز . موندم اون ... که به این لیست مسخره رای دادن یه نگا به دولت امید نکردن و با خودشون بگن مثلا این دولت چیکار کرده که مجلسش بخواد کاری بکنه ؟
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    اونم ایرانی ها که عقده لخت شدن دارن متاسفانه ! ولشون کنی همه لخت مادرزاد میان تو خیابون !واسه اینا ازادی یعنی این !!! ننگ بر من که هم وطن همچین کسائیم .
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • محسن ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    ناشناس ۰۰:۴۴ - البته همه اونجوری نیستن ولی افرادی که اونجوری هستن بیستر آفتابی میشن و بیشتر تو چشن(مخصوصا نزدیکیهای غروب) و آدم فکر میکنه که زیادن مثلا در شهر کرمانشاه دم ظهر خانوم های محجبه بیشترن ولی دم غروب بی بندو بارا بیشترن و مردم معمولا عصر به بعد بیرون میان در نتیجه ممکنه فکر کنن همه اینجورین...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس