کد خبر 601025
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷

هزینه‌های جاری دولت، 82/5 درصد اعتبارات کشور را می‌بلعد.

به گزارش مشرق، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: هزینه‌های جاری دولت آنقدر زیاد است که اگر دولت فکر عاجلی برای حل این مسئله نکند در آینده با مشکلات بسیار بزرگتری از آنچه اکنون با آن مواجه است، روبه‌رو خواهد شد. نکته جالب هم این است که بخش اعظم این هزینه‌ها را حقوق کارکنان دولت تشکیل می‌دهد.
 
در این ارتباط فرهاد دژپسند معاون اقتصادی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید: «82 و نیم درصد اعتبارات کشور برای پرداخت هزینه‌های جاری صرف می‌شود. بخش زیادی از این اعتبارات برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه‌های اجرایی است. به طور مثال اضافه شدن 190 هزار پرسنل به بدنه وزارت آموزش و پرورش سه هزار و 500 میلیارد تومان بار مالی داشته است با گسترش بیش از حد نیروها در این وزارتخانه‌ که اکنون به یک میلیون و 80 هزار نفر رسید بار مالی زیادی را ایجاد کرده است.»
 
در همین حال، ابراهیم نکو کارشناس اقتصادی در واکنش به سخنان معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بدنه دولت به قدری بزرگ است که اگر بگوییم حدود 90 درصد کل بودجه دولت، هزینه‌های جاری است، اغراق نکرده‌ایم.اگر تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشود روند افزایش هزینه‌های جاری ادامه خواهد یافت و در چنین شرایطی، هزینه‌هایی که می‌تواند صرف پروژه‌های عمرانی و آبادانی کشور شود در اعتبارات جاری بلعیده خواهد شد.
 
روزنامه اصلاح‌طلب با وجود اشاره به شندرغاز حقوق کارکنان دولت، هیچ اشاره‌ای به سهم حقوق و پاداش‌های نجومی چند ده یا چندصد میلیون تومانی برخی مدیران اشرافی در افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری دولت نکرد؛ و این البته غیر از مشی ضد بهره‌وری مدیریت اشرافی و ویژه‌خوار است.
 
بر اساس یک حساب سرانگشتی، مدیران ویژه‌خوار سالانه چند هزار میلیارد تومان در سال حقوق و مزایای غیرضرور دریافت می‌کنند که این قبیل بودجه‌ها می‌تواند صرف عملیات عمرانی و رونق تولید و ایجاد اشتغال شود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    معیار نجومی از چند ریال به بالاست؟
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    با اینکه دانش اموز هر روز کمتر میشود و نیاز به معلم هم کم میشود ولی چرا دائم جذب میکند؟
  • بنده خدا IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    در سازمان های دولتی تعداد بسیار زیادی مدیر و رئیس و معاون و کارشناس مسئول هست که حق مدیریت بسیار زیادی هم می گیرند و بودجه دانشگاه‌ها توی جیب اینها می رود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس