کد خبر 599331
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

دسترسی به وای‌فای عمومی و همواره در اختیار داشتن اینترنت این روزها به یکی از بزرگترین دغدغه‌های کاربران تبدیل شده است. اما آیا علاوه بر مزیت های دسترسی آسان به اینترنت و استفاده به صورت رایگان، از مضرات این گونه اتصال نیز اطلاع دارید ؟

 به گزارش مشرق، شاید شما هم جز کسانی باشید که دسترسی به وای فای عمومی در فرودگاه، هتل، رستوران و کافه ها برای شما جز اولویت های انتخابتان باشد، اما دسترسی آسان، بدون دردسر و ارزان به این امکان، گاهی ممکن است برایتان بسیار گران تمام شود.

 فارغ از نوع فعالیتی که شما در زمان اتصال به وای فای در فضای مجازی انجام می دهید، کمی بی دقتی کافیست تا امنیت اطلاعات شما توسط هکرها و مجرمین سایبری توسط وای فای به خطر بیوفتد.
 
دسترسی به وای فای عمومی در بیشتر مناطق امکان پذیر است، کافه ها، رستوران ها، لابی هتل ها و فرودگاه ها … تنها با وارد کردن نام کاربری و رمزعبور به این امکان دسترسی خواهید داشت، اما سوال اینجاست چگونه می توان در برابر خطرات ناشی از این دسترسی آسان درامان بود؟
 
یکی از معضلات و خطرات استفاده از وای فای همگانی، دستیابی هکرها به اطلاعات و داده های انتقال داده شده توسط سیستم کامپیوتر و یا گوشی همراه است. به گفته "دیوید میمن” مدیر ارشد دپارتمان جرم شناسی فضای مجازی دانشگاه مریلند، هکرها با استفاده از نام کاربری و رمزعبور یکسان در سیستم وای فای قادرند در زمان نقل و انتقال داده ها، این ارتباط را قطع کرده و اطلاعاتی از قبیل نام کاربری، رمز ورود به سیستم کامپیوتری و یا گوشی همراه شما را در کسری از زمان به سرقت ببرند.

میمن همچنین با تحقیق و برسی ۳ مرکز بزرگ عرضه کننده خدمات رایگان اینترنت، به این نتیجه رسیده است که این اماکن بیشترین خطر را برای کاربران به همراه داشته است.
 
وی همچنین افزود، این دسترسی و به اصطلاح حمله سایبری به سیستم کاربر، در سه نوع توسط هکرها و مجرمین سایبری انجام می شود.
 
۱- حمله سایبری در سطح متوسط
 
۲- بدافزارها
 
۳-دستیابی به سیستم وای فای
 
حمله سایبری در سطح متوسط:
 
در این نوع از حمله سایبری، هکرها با استفاده از وای فای مشترک و نیز ایجاد کانالی در مسیر انتقال داده ها بین سیستم شما و سیستم گیرنده، اطلاعات را به صورت کامل به سرقت می برند. یک هک بسیار آسان!
 
بدافزارها:
 
در طی تحقیقات انجام شده این روش را می توان سخت ترین نوع حمله دانست. چرا که با وارد کردن بدافزار به سیستم شما، هکر قادر است علاوه بر سرقت اطلاعات شما نظیر عکس ها، فایل های تصویری و صوتی، تنظیمات کامپیوتر شما را نیز تغییر دهد. دوربین را روشن کرده و دستور فیلمبرداری را اجرا کند. میکروفن را فعال سازد و یا از تمامی جزئیات جستجوهای شما باخبر شود.
 
دستیابی به سیستم وای فای:
 
در این نوع از حمله، سارقین با استفاده از وای فای عمومی و راهیابی به سیستم کاربر، اطلاعات ترافیک داده ها را ثبت می کنند تا در مواقع ضرورت از آن استفاده کنند. اطلاعاتی نظیر وبسایت هایی که توسط کاربر بازدید شده و یا خریدهای اینترنتی و …
 
رشد بی رویه جرائم اینترنتی
 
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصور کنید دسترسی به سیستم کامپیوتر و یا گوشی همراه شما بدون نیاز به رمز عبور و یا صرف هزینه های بسیار بالا غیر ممکن است. این در حالیست که دیوید میمن؛ مدیر ارشد دپارتمان جرم شناسی فضای مجازی دانشگاه مریلند این نظریه را با انجام تحقیقاتی کاملا رد کرده است.

وی معتقد است تنها با تهیه یک دستگاه ” Pineapple Wi-Fi ” و اتصال به شبکه وای فای عمومی تمامی اطلاعات مورد نقل و انتقال را مانیتورینگ کرده و به سرقت ببرید. این روش که امروزه بسیار مورد استفاده هکره و مجرمین سایبری قرار می گیرد، یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین روش های ممکن است.
 
چگونه در برابر سرقت های سایبری از خود محافظت کنیم؟
 
با توضیحات یاد شده از انواع سرقت ها و همچنین یادآوری روش ها، اکنون باید به شناخت نوع حمله و جلوگیری از این نوع سرقت ها پرداخت.
 
دیوید میمن، معتقد است تا حد ممکن نباید به وای فای عمومی و رایگان متصل شد، چرا که هزینه های جبران چنین خساراتی بسیار گزاف و در برخی موارد حتی غیر ممکن است. در صورت نیاز به اتصال وای فای عمومی هرگز نقل و انتقال مالی با گذرگاه بانک خود انجام ندهید چرا که بستر را برای یک سرقت بدون دردسر از حساب خود ایجاد کرده اید.
 
فایل های حساس از قبیل عکس ها و یا فایل های تصویری خانوادگی را با این روش انتقال ندهید، در صورت امکان حتی حساب کاربری فیس بوک و یا ایمیل خود را نیز چک نکنید. این نوع دسترسی به اینترنت تنها بای چک کردن سایت های سرگرمی و یا دیدن فیلم از "یوتیوب” و "نفتلیکس” مناسب است، نه موارد حساس دیگر.
 
برخی از اپلیکیشن های موجود بر روی سیستم گوشی همراه شما فارغ از نوع سیستم عامل (IOS و اندروید) اطلاعاتی را در بک گراند خود ذخیره می کنند ( اطلاعات ارسالی و دریافتی). به تنظیمات گوشی خود رفته و دسترسی و ذخیره سازی این اطلاعات را محدود کنید.
 
هرگز به آسانی به کسانی که اینترنت رایگان در اختیارتان می گذارند اعتماد نکنید.
 
با توجه به بالا رفتن نیاز روزمره افراد به اینترنت و به موازات آن بالا رفتن میزان جرائم اینترنتی و مجازی، اعتماد به افراد و مراکزی که اینترنت رایگان را در اختیار کاربران قرار می دهد کار بسیار مشکلی ست.

در بسیاری از موارد تجربه ثابت کرده است که بسیاری افراد با انگیزه جرائم اینترنتی اقدام به اشتراک گذاری اینترنت رایگان می کنند. که در این روش بسیاری از اطلاعات کاربران به سرقت می رود. به گفته دیوید میمن، هرگز به کسانی که اینترنت را رایگان در اختیارتان می گذارند به آسانی اعتماد نکنید، چرا که با یک بار اتصال خود را در معرض ریسک بزرگی قرار داده اید.
 
شاید تنظیمات وای فای گوشی همراه شما بر روی اتصال اتوماتیک بر روی وای فای تنظیم شده باشد که در اینصورت خطر امنیتی بیشتری شما را تهدید می کند. پس به قسمت تنظیمات وای فای رفته و گزینه اتصال اتومات را غیرفعال کنید.
 
بیشتر مجرمین سایبری در محل های پر رفت و آمد سیستم های وای فای رایگان را نصب می کنند تا از بالاترین میزان سرقت بهره مند شوند. یکی از راه های موثر در جلوگیری از این گونه کلاهبرداری ها، استفاده از vpn است چرا که با در اختیار گذاشتن تمهیداتی، سیستم گوشی و یا کامپیوتر شما را به یک تونل امن تبدیل می کند.
 
استفاده از تنظیمات VPN برای جلوگیری از حملات سایبری
 
به گفته "گلدن فراگ”، یکی از محققین در زمینه امنیت شبکه، استفاده از وای فای عمومی به خودی خود نه تنها هیچگونه منعی نداردف بلکه بسیار ضروریست. و حفظ امنیت در این فضا تنها زمانی میسر می شود که شخص از اطلاعات خود در برابر سرقت ها و خطرات محافظت کند. استفاده از تنظیمات VPN یکی از این راه هاست.
 
به جرات می توان گفت تنظیمات VPN، می تواند به آسانی سیتم گوشی همراه شما و یا سیستم کامپیوتری شما را به یک شبکه خصوصی و امن تبدیل کند، که راه را بر هرگونه احتمالی مسدود می کند.
 
در این اقدام تنظیمات رمزگذاری شده VPN، می تواند یک دیوار امنیتی را در اطراف اطلاعات خصوصی و با اهمیت شما ایجاد کند تا کمترین صدمه را در حملات سایبری داشته باشد.
 
با بهره گیری از تمامی امکانات محدود کننده خطرات ناشی از حملات سایبری، باز هم توجه و دقت کاربران در به کارگیری صحیح از وای فای رایگان و همچنین رعایت نکات امنیتی در نقل و انتقال اطلاعات و نیز وارد کردن جزئیات حساب بانکی در پیشگیری هر چه بیشتر از سرقت های مجازی جز اولویت های امنیت در فضای مجازی به حساب می آید.

منبع: کلیک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس