نظرسنجی یک مرکز پژوهشي صهیونیستی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر این رژیم، همه تلاش خود را بر در قبضه گرفتن رسانه‌های صهیونیستی متمرکز کرده است.

به گزارش گروه بین الملل مشرق به نقل از المشهد الاسرائیلی، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صهیونیستی TGI درباره رسانه‌ها و استفاده از رسانه‌ها نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزير اين رژيم که از 28 ماه پیش قدرت را در دست گرفته، همچنان تمام توان خود را برای حفظ سلطه و حاکمیتش بر رسانه‌های صهیونیستی بطور عام و روزنامه‌ها بطور خاص به کار می‌برد؛‌ به عنوان مثال درحالی که طی چند هفته گذشته این رژیم شاهد ناآرامی‌ها و اعتراض‌هایی نسبت به افزایش بهای مسکن است،‌ مطالب روزنامه بگونه‌ای نگارش شدند که توجیه کننده سیاست‌های نتانیاهو در این زمینه باشند.
همچنین نتانیاهو طی سال‌ گذشته پیش نویس طرحی را به کابینه خود ارائه داد که براساس آن کابینه رژیم صهیونیستی اجازه نظارت و کنترل بیشتر بر مطبوعات را می‌یافت که تصویب آن اعتراضات بسیاری را در میان اصحاب رسانه این رژیم برانگیخت و اين در حالي است که رژيم اشغالگر قدس، همچنان مدعي پيشتازي در آزادي بيان در خاورميانه است.
هنگام تصویب بودجه دو سال 2011 و 2012 ميلادي نیز نتانیاهو از بودجه مطبوعات کاست و در این اواخر خود رئیس کمیته نظارت بر مطبوعات را انتخابات کرد که کسی جز "یونی بن مناحیم" از دوستان نزدیک نتانیاهو نبود.
این درحالی است که طی سال‌های اخیر نتانیاهو بسیاری از مخالفان و منتقدان خود و کابینه‌اش را در رسانه‌ها از کار برکنار کرده و هم اکنون سایه وحشت بر تمام منتقدین صهیونیست سایه افکنده که در صورت بیان کمترین اعتراض یا انتقاد شغل خود را از دست خواهند داد.
اما نتایج بدست آمده از نظرسنجی فوق نشان می‌دهد  روزنامه صهیونیستی رایگان "اسرائیل الیوم" از نظر انتشار برای چهارمین سال متوالی در صدر رسانه‌های صهیونیستی قرار گرفت، درحالی که یدیعوت آحارونوت عنوان پرفروش‌ترین روزنامه را به خود اختصاص داد.
این نظرسنجی که 5 هزار نفر را شامل می‌شد، نشان داد که 38.2درصد صهیونیست‌ها از یک‌شنبه تا پنج‌شنبه روزنامه اسرائیل الیوم را مطالعه می‌کنند،‌ این نسبت پارسال 30.4درصد بود.
روزنامه یدیعوت آحارونوت با 35.8درصد رتبه دوم را احراز کرد،‌ درحالی که باید به این نکته توجه داشت،‌ یدیعوت بسان یسرائیل هیوم رایگان نیست. در سال گذشته 34.3درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اظهار کرده بودند،‌ یدیعوت را به دیگر روزنامه‌های صهیونیستی ترجیح می‌دهند و در مقایسه با آمار امسال ملاحظه می‌شود، این روزنامه اندکی رشد را به ثبت رسانده است.
جایگاه سوم از آن روزنامه "اسرائیل پست" بود که مانند اسرائیل الیوم رایگان است و جایگاه چهارم را همچنان "هاآرتص" احراز می‌کند که روزنامه نخبگان اسرائیلی به شمار می‌آید.
اما درباره رورنامه‌های اخر هفته این نظرسنجی نشان می‌دهد که یدیعوت با 43.7درصد خوانندگان همچنان در صدر است، درحالی که این نسبت پارسال به 46درصد می‌رسید، پس از آن اسرائیل الیوم با 30.6درصد و معاریو با 15.4درصد و هاآرتص با 7.4درصد قرار می‌گیرند.
از نظر ارزش خبری رقابت شدید همچنان میان "يديعوت آحارونوت" و"هاآرتص" برقرار است، درحالی که روزنامه‌های سنتی رژیم صهیونیستی اعتقاد دارند،‌ "اسرائیل الیوم" همچنان بازار مطبوعات اسرائیل را به دلیل رایگان بودن خود تحت الشعاع قرار می‌دهد. این روزنامه از آن "گلدن ادستون" میلیارد یهودی- آمریکایی است که گفته می‌شود، از نزدیکان "بینامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است و گفته می‌شود اصلاً این روزنامه برای معرفی نتانیاهو و حمایت سیاسی از وی منتشر شده است. این روزنامه که از اواسط سال 2007 ميلادي انتشار خود را آغاز کرده درحال حاضر روزانه در 350 هزار نسخه منتشر می‌شود و دارای 100 هزار آبونه (مشترک) است.
اهمیت این روزنامه در این امر نهفته است که با وجودی که یک روزنامه دست راستی است، با این حال رقیب اصلی روزنامه معاریو است که در سال‌های اخیر با مشکلات مالی بسیاری مواجه است.
انتشار 350 هزار نسخه در روز نگرانی بسیاری از روزنامه‌های سنتی و بزرگ صهیونیستی را برانگیخته، بویژه اگر توجه داشته باشیم، کمک‌های رژیم صهیونیستی به مطبوعات این کشور بر اساس رتبه بندی‌های صورت گرفته از آنها اعطا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس