کد خبر 599202
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱

حییم سابان یکی از مخالفان سرسخت برجام است و هیچ هراسی ندارد که پول را بر روی گروه های مخالف این توافق سرمایه گذاری کند تا دولت اوباما را تحت فشار بگذارد

به گزارش مشرق، دیپلماسی ایرانی به نقل از لوب لاگ نوشت: حییم سابان و همسرش شرلی سابان با مجموع ۱۰ میلیون دلار کمک به ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان یکی از بزرگترین حامیان مالی وی ظاهر شدند. در مقابل نیز هیلاری کلینتون تمام تلاش خود را برای جلب اعتماد این میلیارد بزرگ یهودی انجام داده است. کسی که یک بار در سال ۲۰۱۰ در مصاحبه با نشریه نیویورکر خود را این گونه توصیف کرده بود: «تنها یک مساله در زندگی من وجود دارد و این مساله اسراییل است.»

هیلاری کلینتون اواخر جولای در نامه ای به سابان متعهد شده با جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسراییل (BDS) مخالفت می کند. کلینتون در این نامه نوشته است: «می دانم با این مساله موافقید که باید مقابله با جنبش بی دی اس را در اولویت قرار دهیم. من از توصیه های شما برای معکوس کردن این روند با استفاده از اطلاعات و حمایت های خود استقبال می کنم، تا با تلاش های بیشتر برای منزوی کردن و سلب مشروعیت اسراییل مقابله کنیم.»

اگر کلینتون آن طور که از متن نامه بالا برمی آید قرار است در زمینه سیاست خارجی درهای سیاست را به روی فردی چون حییم سابان باز کند، ارزش این را دارد که نگاهی به دیگر مواضع سابان نیز داشته باشیم.

همکاری با CAMERA

سابان و همسرش در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۵۲ هزار دلار به کمیته جنگ طلب حامی اسراییل و دیده بان رسانه ای CAMERA اهدا کردند. این کمیته در یک سال گذشته جنجال های رسانه ای گسترده را علیه کاخ سفید به ویژه در زمینه توافق هسته ای ایران ایجاد کرده است. به عنوان مثال، این کمیته با اشاره به نشست سال ۲۰۰۹ میان کاخ سفید و رهبران یهودی آمریکایی یک کمیک استریپ سیاسی را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود سازمان صهیونیستی امریکا به این مراسم دعوت نشده چرا که صهیونیسم کلمه بدی شده است و CAMERA به دلیل استفاده از این کلمه مشکل ساز مورد سرزنش قرار گرفته است.

این کمیته همچنین بارها گزارش های سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) را بازنشر و از این گروه حمایت کرده است، گروهی که پس از لابی های سنگین و پرهزینه (این گروه تروریستی) سرانجام وزارت امور خارجه ایالات متحده موافقت کرد در سال ۲۰۱۲ نامش را از فهرست گروه های تروریستی خارج کند. آن هم بدون اشاره به سابقه نقض حقوق بشر و اطلاعات غیرقابل اعتمادی که این گروه (به اذعان خود) از داخل ایران منتشر کرده است. گزارش حقوق بشر در سال ۲۰۰۵ از نقض گسترده حقوق بشر توسط این گروه و مجازات شدید کسانی حکایت داشت که تلاش می کردند تا از اردوگاه های آنان فرار کنند.

سال گذشته وبلاگ CAMERA پُستی را با عنوان "پژواک ضدسامی در مناظره توافق با ایران" منتشر کرده و از باراک اوباما به این دلیل که گفته بود "کسانی که با برجام مخالف هستند، لابیگرها و افرادی اند که منافعشان در این مخالفت است" به شدت انتقاد کرد.

کمیته CAMERA همچنین سابقه طولانی در واکنش های تند و تیز به هرگونه انتقاد از اسراییل دارد. این کمیته در دسامبر ۲۰۰۲ و حدود دو ماه پس از این که مجلس نمایندگان ایالات متحده مجوز استفاده از حمله نظامی علیه عراق را صادر کرد، تندترین انتقادها را متوجه رابرت نواک، ستون نویس شیکاگو تریبیون تایمز کرد، کسی که نوشته بود آریل شارون، نخست وزیر وقت اسراییل، ایالات متحده را به سوی جنگ با عراق سوق داده است.

این کمیته حامی اسراییل در جایی نوشته بود: «هیچ کس ادعا نمی کند که نیروی نظامی به تنهایی و در هر نقطه می تواند نوشدارو باشد. اما بسیاری هستند که ادعا می کنند بدون تغییر رژیم، یا توسل به زور البته اگر اجتناب ناپذیر باشد، تهدید سلاح کشتار جمعی در عراق محدود نخواهد شد. علاوه بر این، ارتباط احتمالی عراق با القاعده نگرانی ها نسبت به دسترسی القاعده به این تسلیحات کشتار جمعی را بیشتر کرده است.»

کمک به آیپک

بنیاد خانواده سابان در سال ۲۰۱۴ یک میلیون دلار نیز به آیپک بازوی جمع آوری کمک مالی بنیاد آموزش آمریکایی اسراییلی (AIEF) کمک کرده است. حمایت مالی او از آیپک در همان دوره ای بود که این سازمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از امضای توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ به کار گرفته بود. گرچه مذاکرات بعدی میان دو طرف در نهایت به توافق هسته ای در جولای ۲۰۱۵ انجامید.

گفته می شود، آیپک در مخالفت با توافق ایران حداقل ۱۴.۵ میلیون دلار را صرف تبلیغات تلویزیونی کرد و مانند کمیته CAMERA بارها به باراک اوباما حمله کرد. یکی از این موارد زمانی بود که اوباما در سخنرانی اوت ۲۰۱۵ گفته بود "برخی افراد که خواستار جنگ در عراق بودند، حالا با توافق هسته ای با ایران مخالفت می کنند."

مارشال ویتمن، سخنگوی آیپک، در آن زمان به نیویورک تایمز گفت که آیپک درباره جنگ عراق هیچ موضعی نگرفته بود. ویتمن همچنین از کاخ سفید خواست که از زیرسوال بردن انگیزه های مخالفان و به کارگیری حملات شخصی علیه افراد خودداری کند. رابرت ای. کوهن، رییس آیپک، نیز بعدها نیویورک تایمز را به چندین اشتباه در پوشش اخبار و اطلاعات مربوط به این گروه متهم کرد. کوهن نیز تاکید کرده بود که آیپک در زمان حمله امریکا به عراق هیچ موضعی رسمی اتخاذ نکرده بود.

می توان گفت دو چیز درباره حییم سابان و حمایت های مالی او از کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون مشخص است: نخست، حییم سابان یکی از مخالفان سرسخت کاخ سفید درباره توافق هسته ای با ایران است و هیچ هراسی ندارد که پول را بر روی گروه هایی سرمایه گذاری کند که حاضرند برای مجبور کردن دولت باراک اوباما به عقب نشینی از این توافق حملات سنگینی را علیه دولت تدارک ببنید.

دوم، سرمایه گذاری حییم سابان بر روی کاندیداتوری هیلاری کلینتون نشان می دهد که او با سیاست خارجی که هیلاری کلینتون قرار است در دولت آینده ایالات متحده دنبال کند، به مراتب راحت تر است.

در حال حاضر، اظهارات عمومی هیلاری کلینتون در حوزه سیاست خارجی تفاوت کمی با سیاست های فعلی دولت اوباما دارد، اما حمایت سابان از او این پرسش را ایجاد می کند که چه پیام هایی را در خلوت از طرف کلینتون دریافت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس