نشریه تخصصی امور نظامی انگلیس از تمهیدات ایران برای پوشش هوایی مطلوب سرتاسری کشور تا فضای بین المللی خلیج فارس و تلفیق چند سامانه دفاع موشکی خبر داد.

به گزارش مشرق، هفته نامه انگلیسی «جینز دیفنس» در مطلبی به قلم «جرمی بینی» پیرامون «تقویت شبکه پدافند هوایی ایران» نوشت: فرمانده پدافند هوایی ایران از چشم انداز استقرار سامانه‌های جدید دفاع موشکی «اس-300» در حالی خبر داده که قرار است  این سامانه‌ دفاع موشکی برد بلند با استقرار در مکان‌های مناسب بتواند فضای بین‌المللی خلج فارس را  نیز پوش دهد.

«جینز دیفنس» به نقل از سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» از برنامه‌های جدید ایران برای ایجاد تغییر در پوشش دفاع  هوایی خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

بر این اساس، اکثر سامانه‌های برد بلند قدیمی ایران اینک در اطراف شهرهای مرکزی چون تهران، اصفهان و کاشان استقرار یافته‌اند و در این میان سامانه‌های دفاع موشکی «اس-200» و « HQ-2» در سواحل خلیج فارس در بوشهر و بندرعباس قرار دارند.

به نوشته جینز دیفنس، ایران در حال دریافت چهار سامانه دفاع موشکی  PMU اس-300 است که روسیه ارسال آن‌ها را به ایران چندی است که آغاز کرده است. ایران اینک دست کم یک رادار «30N6 engagement radar » که ویژه شناسایی و کنترل آتش سامانه دفاع موشکی «اس-300» است را در اختیار دارد. جینز دیفنس با استناد به تصاویر موجود از حمل رادار «30N6  » در ایران اشاره کرد.

بر این اساس، این رادار مجهز به آنتن کمک ناوبری «Orientir navigation aid system» است. سامانه «اورینتر» این امکان را می‌دهد تا به درستی و با دقت موقعیت‌یابی و جهت‌گیری انجام گیرد.

یک رسانه آمریکایی نیز در این زمینه نوشت: سامانه «اس -300 بالقوه قابلیت شبکه دفاع هوایی ایران را افزایش می‌دهد و رادارهایی که از این سامانه به ایران فرستاده شده‌اند می‌توانند به طور مستقل برای افزایش میزان رصد و شناسایی موقعیتی بکار روند.

تقویت شبکه پدافند هوایی ایران تا عمق خلیج فارس با سامانه‌های متنوع دفاع موشکی

سامانه دفاع موشکی HQ-2

سامانه دفاع موشکی  HQ-2 که ایران در خدمت دارد نمونه ارتقا یافته سامانه « S-75 Dvina SA» است و نیروی هوایی چین نیز از آن استفاده می‌کند. این موشک می‌تواند بمب‌افکن‌های راهبردی، هواپیماهای تجسسی، موشک‌های هوا به زمین و بالستیک را هدف گیرد. موشک HQ-2 بعد از سرنگون سازی چند هواپیمای جاسوسی « U-2» تایوان در دهه 60 میلادی مشهور شد.

تقویت شبکه پدافند هوایی ایران تا عمق خلیج فارس با سامانه‌های متنوع دفاع موشکی
سامانه دفاع هوایی اس-200

برد این موشک زمین به هوا بین 12 تا 32 کیلومتر است و کلاهک جنگی‌ 190 کیلوگرمی دارد. سامانه موشکی نامبرده در ایران «صیاد» نامیده می‌شود و نیروهای مسلح ایران بر اساس اعلام خود از موشک صیاد 1 تا 3 را در اختیار دارد.

تقویت شبکه پدافند هوایی ایران تا عمق خلیج فارس با سامانه‌های متنوع دفاع موشکی
سامانه پدافند هوایی صیاد-1

موشک صیاد -3 مدل ارتقا یافته موشک صیاد- 2 است و نوعی موشک پدافندی است و برد آن معادل سامانه اس-200 است. موشک صیاد -2 نیز موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که سوخت جامد دارد .

 درباره سامانه «اس -200» نیز باید گفت که این سامانه موشکی «سام» است که در ناتو «سا-5 گامون» نام گذاری  شده و ویژه پوشش هوایی برد متوسط و بلند است که برای دفاع و حفاظت از مناطق وسیع برابر حملات بمب افکن‌ها و سایر هواپیماهای راهبردی طراحی شده‌است.

 وبگاه آمریکایی «بررسی تهدیدهای موشکی» نیز در این زمینه نوشت: ایران در حال ارتقا سامانه اس- 200 خود و ساخت شبیه ساز این سامانه دفاع موشکی برای استفاده در امور آموزشی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    تصویر منتصب به S-200 اشتباه است . لطفا اصلاح بفرمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس