معاون کل سازمان توسعه تجارت به بیان برخی اثرات مثبت برجام برداخت و در عین حال با بیان اینکه "غرب خط تلفن ما را وصل کرده اما گوشی را برنمی‌دارند" گفت: غرب هنوز به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده است و بانک‌های اروپایی احتیاط می کنند.

به گزارش مشرق، محمدرضا مودودی در پاسخ به این سوال که با گذشت 5 ماه از توافق ایران و 5+1 و اجرایی شدن برجام چه تغییراتی را در وضعیت تجارت ایران شاهد هستیم اظهار کرد: یکی از مهم ترین تاثیراتی که برجام داشته آن است که بر خلاف اینکه سال‌های سال به ما تهمت ‌زدند به ایران آمدند و تمام رشته‌های رسانه‌های غربی پنبه شد.

وی افزود: با رفت و آمد هیئت‌های تجاری مشخص شد که ایران کشور توانمند و اهل صلح و تعامل است و تمام افترا‌هایی که زده می‌شد برای آنها واضح شد که حقیقت ندارد. این امر دست آورد بزرگی برای مردم و نظام به حساب می آید.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: البته غربی‌ها هنوز به تعهدات خودشان به طور کامل عمل نکرده اند و بر خلاف اینکه مطرح می‌شود که باید موانع بانکی رفع شود، بانک‌های خارجی هنوز با احتیاط عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: دلیل این احتیاط بانک‌های خارجی، جریمه‌هایی است که درسال‌های گذشته به دلیل ارتباط با ایران پرداخت کرده‌اند.

مودودی با ذکر مثالی در خصوص نحوه تعاملات بانکی ایران با غرب پس ازبرجام گفت:«غربی‌ها خط تلفن ما را وصل کرده‌اند اما جواب ما را نمی‌دهند.»

وی افزود: درحقیقت نمی‌توانیم بگوییم خط تماس برقرار نشده است، ما توانسته‌ایم روابط خود را بر قرار کنیم اما آنها تماس ما را پاسخ و لبیک نمی‌گویند. به نظر می رسد که رفع این مشکلات نیاز به گذشت زمان دارد و بنده خوش بین هستم.

مودودی در خصوص آثار عملی برجام بر وضعیت تجارت کشور تاکید کرد: دراین مدت پیمان‌هایی با دیگر کشورها به صورت تفاهم نامه شکل گرفته است و آنها درحال مزه مزه کردن و تصمیم گیری درباره بازار و توان ایران هستند.

صادرات مس بعد از برجام 1336 درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه برجام به صورت مستقیم دربخش مس تاثیرگذار بوده و میزان صادرات این محصول را افزایش داده است افزود: صادرات مس افزایش بسیار زیادی داشته به طوری که این رقم در سال جاری هزار و 336 درصد در 3 ماهه ابتدایی سال جاری درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مودودی گفت: دربخش فولاد نیز درمدت یاد شده 104 درصد افزایش صادرات داشته‌ایم، یعنی درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 2 برابری را تجربه کرده‌ایم و در صادرات سایر فلزات نیز افزایش صادرات را بعد از اجرای برجام داریم.

وی تاکید کرد: در بخش کالاهای صنعتی و تولیدات بخش خصوصی، نیاز به افزایش میزان بهره‌وری و تولیدات رقابت پذیر داریم زیرا هنوز قیمت تمام شده ما برای گسترش حضور در بازارهای بین‌المللی بالا است.

مودودی با بیان اینکه حضور تعداد زیادی واحد‌های کوچک داخلی و  رقابت آنها، شرایط دستیابی به بازارهای جهانی را سخت کرده است گفت: بازارهای موجود به دلیل رقابت‌ها  خراب می‌شود و در صورتی که فکری اساسی برای این موضوع نشود به تجارت خارجی ما آسیب می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس