کد خبر 59736
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالیکه مردم کشور کره‌جنوبی که پیشرفته‌ترین کشور جهان در حوزه باندپهن محسوب می‌شود با سرعت متوسط 17مگابیت بر ثانیه به اینترنت دسترسی دارند از ارائه پهنای باند 20مگابیت برثانیه به هر کاربر ایرانی خبر داد.

به گزارش مشرق، رضا تقی پور در گفتگو با مهر در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی اینترنت با بیان اینکه قرار است از تجربیات کشور کره جنوبی در راه اندازی این شبکه استفاده شود اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه کامل و جامع برای تامین پهنای باند مورد نیاز فعالیتهای مختلف است به همین جهت و با توجه به همگرایی میان ارتباطات تصویر و دیتا در این شبکه، ارائه پهنای باند بسیار زیاد به کاربران پیش بینی شده تا امکان استفاده از سرویس هایی چون ویدئو درخواستی (VOD) و تلویزیون اینترنتی (IPTV) و امکان آپلود این محتوا برای شهروندان ایرانی فراهم شود.

وی با بیان اینکه برای هر کاربر ایرانی دسترسی به پهنای باند با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه دراین شبکه درنظر گرفته شده است ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده این میزان پهنای باند تا 4 سال آینده برای نیاز کاربران پاسخگو خواهد بود و البته معماری این شبکه به نحوی است که به تناسب نیاز و درخواست این میزان قابلیت ارتقا خواهد داشت.
 
همگرایی موبایل، اینترنت و تلویزیون در دنیا
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروزه ارتباطات به شکل سنتی آن که شامل ارتباطات صوت باشد درصد کمی از حجم ارتباطات بین جوامع و داخل کشورها را تشکیل می دهد، تصریح کرد: امروزه عمده ارتباطات به سمت ارسال و دریافت دیتا و تصویر سوق پیدا کرده و در این ارتباط ما شاهد همگرایی سه مقوله ارتباطی موبایل، تلویزیون و اینترنت هستیم؛ به تعبیری نتیجه این همگرایی در کل دنیا ارائه خدمات و نقش آفرینی بیشتر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد کشورها است.
 
وی به مهر گفت: برای مثال یک سوم حجم اقتصاد کشور کره جنوبی یعنی بیش از 30 درصد آن را حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل می دهد که این نشان می دهد توجه به این مقوله در مباحث موتور محرک برای اقتصاد تا چه اندازه می تواند مهم باشد.
 
شبکه ملی اینترنت و تامین پهنای باند مورد نیاز کشور
 
تقی پور با تاکید براینکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در مرحله اول یک شبکه پهن باند را برای تامین پهنای باند مورد نیاز فعالیتهای مختلف تجاری و اقتصادی تامین می کنیم اضافه کرد: بحث صادرات محتوا از این طریق نیز قطعا قابل تحقق خواهد بود به نحوی که بتوان محتواهای با ارزش مانند بازیهای رایانه ای و محتواهایی که از نظر تصویر ویدیویی در کشور تولید می شود را به کشورهای دیگر صادر کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امکان صادرات محتوا هم اکنون محدود است به مهر گفت: با تحقق شبکه ملی اینترنت یکی از محورهای اصلی که رونق پیدا خواهد کرد بحث صادرات محتوا از ایران برای کشورهای منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به تامین زیرساختهای ارتباطی برای تحقق دولت الکترونیکی در قالب شبکه ملی اینترنت تاکید کرد: هم اکنون بیش از 1500 خدمت را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می دهیم اما با دولت الکترونیکی فاصله زیادی داریم؛ اینکه همه خدمات دولت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه شود و مردم بدون اینکه نیازی به جابجایی داشته باشند از منزلشان و از محل کارشان بتوانند آن خدمات و سرویس های دولتی را در محل استقرار خودشان دریافت کنند یکی از برنامه های اصلی شبکه ملی اینترنت است.
 
وی یکی از ماموریتهای اصلی شبکه ملی اینترنت را تامین زیرساخت برای دولت الکترونیک عنوان کرد تا اهداف برنامه پنجم توسعه برای عرضه الکترونیکی 70درصد خدمات دولت به مردم و 100 درصد خدمات بین دستگاههای دولتی محقق شود.
 
راه اندازی 31 دیتاسنتر در استانهای کشور
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طراحی شبکه ملی اینترنت انجام شده است به مهر گفت: یکی از اجزای این شبکه ایجاد دسترسی فیبرنوری است که در این راستا مجوز ارائه این پروانه را از دولت دریافت کرده ایم و در حال برنامه ریزی برای ارائه پروانه فعالیت هستیم تا عملیات اجرایی آن آغاز شود. در سایر زمینه ها نیز در بحث توسعه ظرفیت پهنای باند زیرساخت اقدامات لازم انجام شده است.
 
تقی پور با تاکید براینکه سال گذشته فاز اول افزایش پهنای باند شبکه ارتباطات زیرساخت انجام شد افزود: امسال هم فاز دوم افزایش پهنای باند اینترنت را در برنامه داریم که تا پایان سال محقق می شود.
وی در مورد برنامه هایی که در استانهای کشور برای راه اندازی شبکه ملی اینترنت درنظر گرفته شده است به همکاری متقابل استانها برای ایجاد مرکز داده استانی اشاره کرد و گفت: ایجاد دیتا سنتر استانی در قالب سفرهای استانی در 11 استان مصوب شده و برخی استانها مانند بوشهر این مرکز را افتتاح کرده اند. ما این برنامه را داریم که در شبکه ملی اینترنت تمامی 31 استان کشور حداقل یک مرکز داده استانی داشته باشند.
 
میزبانی 95 درصد سایتهای دولتی به داخل کشور منتقل شد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی دیگر از پروژه ها و اجزای اصلی در شبکه ملی اینترنت را ایجاد مرکز داده ملی – دیتا سنتر ملی – عنوان کرد و به مهر گفت: با ایجاد دیتاسنترملی 100 درصد میزبانی سایتها در داخل امکان پذیر خواهد بود و هم اکنون نیز بیش از 95 درصد میزبانی سایتهای دولتی به داخل کشور منتقل شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت در دیتاسنتر ملی وجود دارد که میزبانی 100 درصد سایتهای دولتی و غیردولتی را در داخل کشور داشته باشیم.
 
تقی پور مهمترین دستاورد شبکه ملی اینترنت و استفاده از دیتاسنتر ملی را ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی عنوان کرد و گفت: کشور ما به طور مرتب در معرض حملات اینترنتی قرار دارد که البته تا به امروز ظرفیت خوبی در بحث تامین امنیت و ایمنی برای شبکه های داخل کشور فراهم بوده است اما با ایجاد شبکه ملی اینترنت به طور قطع با یک تحول و انقلاب در تامین امنیت فضای مجازی در کشور روبرو خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    به چه دردي يخوره؟ وقتي نتوني سايتهاي خارجي رو ببيني!
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    مگه شماتو خارج نیستی؟ این پرچم آمریکاچیه؟
  • ناشناس ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    طرح بسیار عالیه
  • یک ایرانی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    من مطمئنم که همه مون سرکاریم!!! میگید نه؟ اینو توی ماجرای اپراتور سوم تلفن همراه مشاهده کردیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس