کشورهایی چون چین، هند یا ژاپن علی رغم کمک گرفتن در برخی تجهیزات، تلاش خود را برای بومی سازی شناورهای مدرن به کار گرفته و با صرف هزینه‌های قابل توجه، خودکفایی خود را در بخش مهمی چون ساخت ناوشکن بالا ببرند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در چند سال اخیر رقابت در حوزه دریایی منطقه اقیانوس هند و دریای چین جنوبی بین کشورهای حاضر در این پهنه آبی شدت یافته است؛ از ارتش هندوستان گرفته تا شبه جزیره کره و ژاپن، می توان این رقابت شدید را به خوبی رصد کرد که هر روز شکل جدیدتری به خود گرفته و در چند ماه اخیر با حضور نیروهای فرامنطقه ای، بسیاری حتی احتمال بروز جنگ در این منطقه را نیز از نظر دور نکرده اند.

در بین کشورهای حاضر در این رویارویی شاید بتوان 4 کشور هند، ژاپن، کره جنوبی و چین را به عنوان دارندگان قوی ترین نیروهای دریایی معرفی کرد. هر 4 کشور در سالهای اخیر تلاش های فراوانی را برای نوسازی و همچنین افزایش تعداد ناوگان دریایی خود داشته اند و در این راه هزینه های قابل توجهی را هم متقبل شده اند. در ادامه به معرفی 4 ناوشکن از این 4 کشور می پردازیم که نقش مهمی در افزایش قدرت دریایی این کشورها داشته اند.

کلاس کلکته؛ تمرین جدی برای ساخت ناوشکن های پیشرفته

کلاس کلکته جدیدترین و سنگین ترین ناوشکن حال حاضر نیروی دریایی هند محسوب می شود که نیروی دریایی این کشور قصد دارد 3 فروند از آن را به خدمت بگیرد. این ناوشکن ها توسط شرکت هندی Mazagon Dock ساخته شده اند. در حال حاضر دو فروند از این ناوشکن ها عملیاتی شده و آخرین فروند نیز تا قبل از پایان سال جاری میلادی در نیروی دریایی هندوستان عملیاتی می شود.

هندی ها در بخش طارحی و ساخت این ناوشکن تقریبا به صورت بومی و با تکیه بر توان داخلی عمل کردند اما همچنان در بخش هایی مثل پیشرانه و برخی از سامانه های راداری و تسلیحاتی نیازمند خارج هستند. این ناوشکن در حدود 8200 تن در حالت بارگیری کامل وزن داشته، دارای طول 163 متر و عرض 17.4 متر است.

ناوشکن ها

ناوشکن های کلاس کلکته از دو توربین گازی ساخت شرکت Zorya اوکراین و موتور دیزلی که با مشارکت نروژ ساخته شده است بهره می برد. این سیستم قدرت سرعت نهایی در حدود 56 کیلومتر بر ساعت را برای این ناوشکن فراهم کرده و برد آن در صورت حرکت با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت در حدود 15 هزار کیلومتر است. این ناوشکن ها دارای حدود 390 نفر خدمه هستند.

در بخش رادار و الکترونیک این شناور هندی از محصولات رادار آرایه فازی باند اس در مدل EL/M-2248 MF-STAR و رادار فرانسوی  LW-08 ساخت شرکت تالاس بهره می برد. در بخش سونار و فرماندهی کنترل عمده سامانه ها توسط شرکت هندی بهارات الکترونیک تامین شده است. در بخش اقدامات متقابل نیز ترکیبی از محصولات خارجی و هندی بر روی این 3 ناوشکن نصب شده است.

در بخش تسلیحات موشک اصلی نصب شده بر روی این ناو 16 تیر موشک کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی مافوق صوت براهموس با برد نزدیک به 300 کیلومتر و سرعت 3 ماخ است که به صورت مشترک بین هند و روسیه ساخته شده است. در بخش ضد هوایی نیز این شناور به 32 تیر موشک سطح به هوایی باراک 8 مجهز شده است. توپ 76 میلی متری ساخت شرکت اتومورلا ایتالیا و 4 قبضه توپ دفاع نزدیک AK-630 ساخت روسیه نیز بر روی این ناوشکن ها نصب شده است.

این ناوشکن دارای 4 پرتابگر 533 میلی متری اژدر بوده و به 2 پرتاب گر راکت ضد زیردریایی RBU-6000 نیز مجهز شده است و توان حمل دو فروند بالگرد مثل سی کینگ یا Dhruv را دارد.

کلاس Atago؛ محصول بومی میتسوبیشی ژاپن
 
دو فروند ناوشکن های کلاس Atago در حال حاضر پیشرفته ترین ناوشکن های عملیاتی نیروی دریایی ژاپن را تشکیل می دهند و توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن ساخته شده اند. در حقیقت این دو ناوشکن 10 هزار تنی دارای نقش اصلی دفاع هوایی و موشکی هستند و از سامانه راداری معروف ایجیس بهره می برند.

این شناور که به نوعی برای ساخت آن از ناوشکن های آمریکایی کلاس Arleigh Burke الگو برداری شده است در حدود 10 هزار تن وزن، 165 متر طول و 21 متر عرض داشته و 300 نفر خدمه در آن حضور دارند. 4 توربین گازی نصب شده بر روی این ناوشکن به طور مشترک توسط آمریکا و ژاپن ساخته شده است و توانی در حدود 100 هزار اسب بخار را برای این شناورها تامین می کند. سرعت نهایی این شناور در حدود 56 کیلومتر بر ساعت بوده و در زمان حرکت با سرعت 37 کیلومتر بر ساعت بردی در حدود 9260 کیلومتر دارد.

قلب راداری این شناور سامانه راداری آرایه فازی غیر فعال AN/SPY-1DV ساخت شرکت لاکهید مارتین است که در باند اس فعالیت می کند. رادارهای جستجوی سطحی و سونار این شناور ساخت آمریکا هستند.

ناوشکن ها

 در بخش تسلیحات این ناوشکن از 8 تیر موشک Type 90 در نقش ضد کشتی استفاده می کند. این موشک ها توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن ساخته شده است و بردی در حدود 150 کیلومتر دارد. اما بخش مهم تسلیحات این شناور موشک های ضد هوایی آن است که متشکل از موشک های سری استاندارد در مدل های SM-2 و SM-3 است که توان دفاع هوایی و رهگیری و نابودی موشک های بالستیک را نیز برای این شناور فراهم می کند.

سامانه ضد زیردریایی RUM-139 نیز بر روی این شناور نصب شده است و دو پرتابگر اژدر سبک را نیز حمل می کند. یک قبضه توپ 127 میلی متری در جلوی نصب شده است که در اصل ساخت آمریکا بوده اما در ژاپن به صورت تحت لیسانس تولید می شود. دو قبضه سامانه دفاع نزدیک فالانکس نیز بر روی این دو ناوشکن نصب شده است.

در بخش پروازی نیز یک فروند بالگرد دریایی سی هاوک ساخت آمریکا بر روی این ناوشکن ها مستقر شده است.

سجونگ کبیر؛ محصول مشترک دوو و هیوندای کره

کره جنوبی از دیگر کشورهای بسیار فعال در حوزه توسعه توان دریایی در سالهای اخیر بوده و سرمایه گذاری وسیعی را در این بخش کرده است. کلاس سجونگ کبیر در حال حاضر پیشرفته ترین ناوشکن عملیاتی نیروی دریایی کره جنوبی محسوب می شود. کره ای ها در حال حاضر 3 فروند از این ناوشکن را در اختیار داشته و به دنبال ساخت سه فروند دیگر از آنها نیز هستند. این ناوشکن ها به صورت مشترک توسط دو شرکت دوو و هیوندای کره جنوبی ساخته شده اند.

این ناوشکن ها وزنی در حدود 11 هزار تن در حالت بارگیری کامل داشته ، طول آنها 165 متر و عرض آنها 21 متر است و بین 300 الی 400 نفر بر روی هر ناوشکن خدمت می کنند. این شناور از 4 توربین گاز ترکیبی مدل LM2500 بهره می برد که توانی در حدود 100 هزار اسب بخار را برای این شناور تامین می کند. سرعت بیشینه این ناوشکن ها 56 کیلومتر بر ساعت و برد آنها نیز در حدود 10200 کیلومتر است.

در این ناوشکن نیز رادار ایجیس مدل AN/SPY-1D V  نصب شده است و باقی سامانه های رادار کنترل آتش و جستجوی سطحی نیز از مدل های آمریکایی مثل AN/SPG-62 نصب شده است. در این شناور سامانه جنگ الکترونیک ساخت شرکت کره ای LG نصب شده است.

ناوشکن ها

یک قبضه توپ 127 میلی متری و یک قبضه توپ 30 میلی متری گل کیپر ساخت هلند بر روی این ناوشکن ها نصب شده است. سامانه پدافندی RAM بلوک 1 نیز بخش دیگری از دفاع نزدیک این ناوشکن ها را تشکیل می دهد. این شناورهای رزمی با 4 تیر موشک ضد کشتی SSM-700K با برد 150 کیلومتر ساخت کره جنوبی مسلح شده است.

80 تیر موشک ضد هوایی استاندارد SM-2 ، 32 تیر موشک کروز حمله به اهداف زمینی Hyunmoo-3 ساخت کره جنوبی با برد 1500 کیلومتر و 16 تیر موشک مخصوص ضد زیردریایی Hong Sang Eo ساخت کره جنوبی نیز بر روی این شناور نصب شده است. 2 پرتابگر 3 لول اژدر سبک کوسه آبی ساخت کره نیز بر روی این ناوشکن نصب شده است. در بخش پروازی نیز این ناوشکن توان حمل دو بالگرد مثل سری لینکس یا سی هاوک را دارد.

Type 052D؛ ناو پنهانکار کاملا بومی چین

و اما در نهایت به ناوشکن های Type 052D ساخت چین می رسیم؛ کشوری که در سالهای اخیر بودجه بسیار سنگینی را برای مدرن سازی نیروی دریایی خود هزینه کرده و سرعت بالای آن در این بخش، باعث ایجاد ترس و وحشت در کشورهای رقیب چین شده است.

این ناوشکن چینی در حقیقت مدل پیشرفته شده از نمونه های 052 بی و سی است و در مقایسه با 3 نمونه دیگر نام برده شده در بالا می توان گفت که این شناور چینی یک کشتی جنگی کاملا بومی محسوب می شود. این ناوشکن که از طراحی پنهانکار بهره می برد در تقریبا تمامی بخش ها از سامانه های ساخت چین بهره می برد.

چین به دنبال ساخت 12 فروند از این ناوشکن هاست و در حال حاضر 3 فروند از این شناورها به صورت عملیاتی در اختیار نیروی دریایی چین است. این ناوشکن ها در حدود 7500 تن وزن ، 156 متر طول و 18 متر عرض بوده و 280 نفر خدمه دارند.

این شناورها از دو موتور توربین گازی چینی QC-280 به توان هر کدام 28 مگاوات و دو موتور دیزل آلمانی هر کدام به قدرت 6 مگاوات استفاده می کند. این شناورها سرعتی در حدود 55 کیلومتر داشته و برد آن در هنگام حرکت با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت در حدود 9260 کیلومتر است.

ناوشکن ها

این شناور مجهز به سامانه راداری آرایه فازی فعال Type 346 و همجنین رادار باند ال مدل Type 518  می باشد. رادار آرایه فازی مورد نظر در باند اس فعالیت کرده و برخی کارشناسان انگلیسی، روس و چینی این رادار را مشابه نمونه آمریکایی یعنی رادار SPY-1 ساخت شرکت لاکهید که قلب سامانه ایجیس نیروی دریایی آمریکا به حساب می آید دانسته اند. این کارشناسان اعتقاد دارند که این سامانه راداری توان شناسایی هواپیمای پنهانکار اف 35 را در فاصله 350 کیلومتری شناسایی کند.

سامانه های سونار، جنگ الکترونیک، به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت شبکه ای، سیستم دریافت اطلاعات از ماهواره و اخلالگرهای نصب شده بر روی این شناور همگی ساخت چین است.

در بخش تسلیحات این شناور به پرتابگر های عمودی موشک مجهز بوده و 64 تیر موشک شامل موشک های کروز حمله به اهداف زمینی CJ-10 با برد 1500 کیلومتر، موشک ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی YJ-18 با برد 540 کیلومتر، موشک سطح به هوایی HQ-9B با برد 200 کیلومتر، موشک سطح به هوای میان برد DK-10 با برد 50 کیلومتر و موشک های ضد زیردریایی CY-5 مسلح شده است.

2 توپ 30 میلی متری، یک سامانه دفاع نزدیک تایپ 730، پرتابگر موشک های کوتاه برد سطح به هوای HHQ-10 و 6 پرتابگر اژدر به همراه یک توپ 130 میلی متری در جلوی ناو از دیگر تسلیحات این شناور است. ناوشکن های Type 052D قابلیت حمل یک فروند بالگرد را نیز دارند.

با این اوصاف، مشخص می‌شود که کشورهای مذکور علی رغم کمک گرفتن در برخی تجهیزات، تلاش خود را برای بومی سازی شناورهای مدرن به کار گرفته‌اند و حاضر شده‌اند با صرف هزینه‌های قابل توجه، خودکفایی و خوداتکایی دریایی خود را در بخش مهمی چون ساخت ناوشکن بالا ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    3 1
    چندتا ناووناوشکن پیشرفته از روسیه ویااحیاناچین بخریم تایکم بروزترشیم بعدبااستفاده ازتوان داخلی ومهندسی معکوس قطعات ناو های خریداری شده خودمون ناوهای پیشرفته تروناوشکن های کارامدتربسازیم.ولی این امرمحقق نمیشه الاباکمک های مالی دولت ومجلس نه باکم کردن بودجه ی دفاعی و خرید میلیارددلاری بویینگ وایرباس.
  • محمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 6
    دوست عزیز اگر شما با توان دفاعی ایران آشنا باشید باید بدونید که پیشرفته ترین و بروزترین نیروی ایران در بین نیروهای سه گانه (زمینی، هوایی، دریایی) نیروی راهبردی دریایی ایران هست که واقعا از لحاظ امکانات در بین کشورهای پیشرفته قرار دارد و همچنین این تجهیزات پیشرفته به صورت بومی طراحی و تولید میشوند
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    4 2
    دقت کن اسامی رو/دوو/هیوندای/میتسوبیشی/ال جی ........ اینها شرکت هایی هستند که نمونه های داخلیش در ایران هم کمو بیش داشتیم ولی یا ورشکست شده اند و یا درحال ورشکستی .
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 4
    خودمان بسازیم بهتره چون چینی ها و بالاخص روسها به خاطر خصلت شیشه خرده وجودشان قطعا جنس آشغال بهمون میدن
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    4 2
    هر گونه خرید از خارج به نظر من اشتباه هست در این اقتصاد رکود زده. خرید بوئینگ و ایرباس خرید نقد از خارج نیست یک نوع اجاره به شرط تملیک هست با بهره کمتر از بانکهای خودمان. نکته خیلی خیلی منفی این خریدها این هست که اقتصاد های نابود دشمنان ایران را تقویت می کند. هزینه ای که سالانه از جیب ملت به دلیل نبود زیر ساخت فرودگاهی به جیب امارات متحده شرارت ریخته می شود بسیار جانسوز هست. آقای مشرق ترا به خدا بیایید یک کمپین راه بیاندازید تا مردم برای نیروی دریایی و هوایی ارتش و سپاه پول جمع بکنند. از دولت کاری بر نمی آید مردم باید خودشان نیاز دفاعی خود را برطرف بکنند یا اینکه اسیر وهابی ها بشوند راه سومی نیست. شما که رسانه دارید 4 تا تبلیغ قوی بکنید سالی 15000 میلیارد تومان از سمت مردم پول جمع می شود و به حساب ارتش و سپاه و وزارت دفاع ریخته می شود. با چند تا فتوا می شود چند برابر این هم جمع کرد برای دفاع. بسیار خنده دار است در حالی که موجودیت کشور در خطر هست یک نفر به سفر تفریحی و یا زیارتی به کشورهای دشمن قطعی بشریت سفر بکند. علاوه بر این پولی که خرج ارتش و سپاه می شود عملا به جیب شرکتهای دانش بنیان وابسته و شرکتهای خدماتی می رود و باعث خارج شدن کشور از رکود و درمان بیکاری و از همه مهمتر فرار مغزها می شود و سطح تولید علم و دانش کشور را بسیار بالاتر می برد و در نهایت به جایی می رسیم که باید نیروی کار را وارد هم بکنیم. ملت ایران همان ملتی هست که با یک فتوا به جنگ روس رفت. جمع آوری پول که کاری ندارد.
  • احمد ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    حالا اول بذار ببینیم قراردادراس 300 کی تکمیل میشه، بعدش ببینیم چند تا تانکی که می خواهیم از روسیه بخریم قراردادش بسته میشه یا نه. اونوقت کم کم می ریم دنبال چیزهای بزرگتر. خیلی از بخشهای این ناوها مثل تسلیحات و رادارها و توپش بومی سازی شده. امکان ساختن نمونه های یزرگتر از جماران و قرار دادن این بخشها در اونها همین الان وجود داره. اما باید بودجه و اولویتش بررسی و حساب بشه. فعلا پدافند، موشک، هواپیمای بدون سرنشین که قیمت پایین تری هم دارن دارای اولویت بالاتری برای برنامه های دفاعی ایران هستند.
  • عدم ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 5
    پس ناوهای ایران کوش؟ درباره ایران تیتر میزنی میری از کره و ژاپن و چین مینویسی؟
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 2
    اینا در برابر ناوشکن زوم والت صفر هم حساب نمیشن متاسفانه
  • کارآگاه ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 2
    دو نکته داره خودنمایی میکنه تو این مقاله : 1-داشتن بودجه کافی ( که خوشبختانه دولت کاملا به فکر اون هست!!!!!!!) 2-به جز چین ، بقیه حداقل یک سیستم یا زیر سیستم ساخت آمریکا دارن( یک درصد فک کنید این سیستما بخواد علیه خود آمریکا استفاده بشه....خنده داره)
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    4 0
    به اینا میگن ناوشکن نه قایق توپدار هزار تنی.!!!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    باید نمونه داخلی اینه ها ساخته و در ناوهایمان مجهز شود: برای مثال کره جنوبی: 80 تیر موشک ضد هوایی استاندارد SM-2 ، 32 تیر موشک کروز حمله به اهداف زمینی Hyunmoo-3 ساخت کره جنوبی با برد 1500 کیلومتر و 16 تیر موشک مخصوص ضد زیردریایی Hong Sang Eo ساخت کره جنوبی نیز بر روی این شناور نصب شده است. 2 پرتابگر 3 لول اژدر سبک کوسه آبی ساخت کره نیز بر روی این ناوشکن نصب شده است. در بخش پروازی نیز این ناوشکن توان حمل دو بالگرد مثل سری لینکس یا سی هاوک را دارد. تعدادش مهم نیست وجودش مهمه
  • محمد ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 1
    امیدوارم بی هیچ حاشیه ای تو تکنولوژی دفاعی و جنگی پیشرفت کنیم خودمان را باور کنیم همه چی وابسته به این است
  • احمد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 0
    در پاسخ به ناشناس 10:28. احتمالا شما فکر می کنی که دوو/هیوندای/میتسوبیشی/ال جی فقط سازنده لوازم خانگی و خودروساز هستن. اما باید اطلاع داشته باشی فازهای اولیه پارس جنوبی توسط هیوندای ساخته شده. میستوبیسی کشتی های بزرگ قاره پیما میسازه، و ال جی تجربه طولانی در ساخت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی صنعتی و نظامی داره. البته هرکدوم از این شرکت ها اجزای دیگه هم دارن. نزدیکترین چیزی که در ایران مشابه با این شرکت ها داریم قرارگاه خاتم الانبیاست.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 0
    سه ناوشکن اولی که اکثر تجهیزات اصلیش امریکایی و اسراییلی هستند.موشک ضد هوایی باراک 8 یکی از جدیدیترین موشکهای پدافند دریایی اسراییل میباشد.
  • اصلاح طلب ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 1
    همین دیشب بود که گفتم فردا مشرق نیوز تیتر جدید می زنه برای یه مقاله 100 درصد تکراری
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    بخریم بخریم بخریم ...یه مشت بچه راه افتادن داخل سایت ها فقط بخریم بخریم می کنن..عزیز جان هواپیمای مسافربری رو نو به ایران نمی فروشن به خاطر مهندسی معکوس و نصب موشک روی اون شما هنوز منتظر ناوشکن و جنگنده هستی!!...زشته
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    5 0
    محمد خیلی جو گیری بخدا. نیروی دریایی ایران اونقدر ها بزرگ وپیشرفته نیست ما کلا چندتا ناوچه داریم وقایق تندرو از کشورها عربی بهتره ولی به پای نیرو دریایی ترکیه هم نمیرسه.
  • حمیدان ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    3 2
    ما استعداد ساختن تجهیزات پیشرفته را داریم اول باید فرار مغزها را جمع کرد و بعدش باید شب و روز تلاش های زیادی انجام داد و نه شرقی نه غربی . و امروزه علم را می توان تو اینترنت هکش کرد همین چینی ها چقدر اطلاعات شرکت ها ی امریکایی را برداشتند همین شرکت های آمریکایی که پول های ایران را بلوکه می کنند باید با دشمن مثل خودش رفتار کرد
  • مهماندار هواپیما ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 1
    هم باید خرید و هم باید ساخت
  • مسعود ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    3 0
    اگه اين ها كه در عكس هستن ناوشكن باشن پس جمارانو ولايتو و اينا ناوچه هستند نه ناوشكن
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 0
    بذار سهند رونمایی بشه،بعد هم خلیج فارس،ان شاالله می افتیم رو دور
  • Unknown ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 1
    در حال حاضر بهترین کار آزمایش موشک های اس-300 هست تا بان کی مون که اوضاع یمن و سوریه را فراموش کرده حالش خوب گرفته شود.
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    1 1
    بابا ناشناس ما بدون اتکا به کسی ناوشکن جماران و دماوند و ساختیم چرا باید مهندسی معکوس
  • الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    2 1
    من فکر میکنم برخی سامانه های Type 052D را ما در ایران داریم شاید تو ناو خلیج فارس کنار سلاح های بومی خودمان شاهدش باشیم . همکاری با فرانسه، چین و روسیه در عرصه دریایی دور از ذهن نیست کمااینکه موتور جماران هم ساخت فرانسه بود ولی برخی قطعات را نداد و ایران کار را تمام کرد احتمال همکاری نظامی با فرانسه در اینده زیاده و اگر بخوام شرکای نظامی ایران در اینده را به ترتیب نام ببرم چین روسیه ایتالیا فرانسه خواهند بود . ظاهرا تو پروژه خلیج فارس بناست از پیشران توربین گاز (دو عدد توربین گاز هر یک به قدرت 15 تا 18 مگاوات) استفاده کنند که احتمالا ساخت داخل هم هست . ناو خلیج فارس بیشتر آموزشی ( با قایلیت رزم ) هست ( حتی تسلیحاتی که بر روی ناو نصب می شود بیشتر برای آموزش خواهد بود ) . احتمالا مدل های بعدی ناو خلیج فارس از حالت اموزشی خارج شده و کاملا رزمی باشند و شاید شبیه ناو Horizon-class باشه اما با تسلیحات بومی و بروز شده ان شاءالله
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    1 1
    همه رو براتون میسازم
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    1 0
    راستی بودجه ای که قرار بود از پول بازگردانده شده از آمریکا به صنایع نظامی اختصاص داده بشه چی شد؟ تصویب شد یا نه؟
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    این کشورها یک شبه به اینجا و به این سطح از تولیدات دفاعی نرسیدند! برید بررسی کنید همین چین در دهه 90 تا 2000 در عین توجه به تولید داخلی و ایجاد زیرساخت چقدر تسلیحات از روسیه ،به جا مانده از زمان شوروی با اقتصاد داغون، خریداری کرذ از زیردریایی کیلو کلاس تا ناوشکن ساورمنی و سوخو 27 و 30 و.... ، چینی ها با این سیاست عاقلانه و قرار ندادن همه تخم مرغهایشان در یک سبد با آرامش تمام نیازهای روز تسلیحاتی شون رو برطرف کردن و همزمان صنایع دفاعی خودشونو تا حد قابل قبولی ارتقا دادند! برخی از مهمترین تولیدات چینی ها هم به کمک انتقال فناوری و خرید دانش فنی از روسیه( با قیمتی بالا) به نتیجه رسیدند....
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 2
    10 تا رزم ناو کلاس تیمیس لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس