در آستانه سالگرد جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی و حزب‌الله، اختلاف داخلی میان اسرائیلی‌ها درباره نتایج این جنگ بیشتر شده است.

 به گزارش مشرق، دهمین سالگرد جنگ 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان به فرصتی برای انفجار بحث و جدل‌های اسرائیلی درباره نتایج این جنگ و به ویژه پیامدهای آن بر درگیری آینده با حزب‌الله تبدیل شده است.

بر اساس گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، برخی تحلیلگران اسرائیلی معتقدند  آرامشی که در مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان از 10 سال پیش تا کنون (پس از جنگ 33 روزه) حکم‌فرماست حاکی از آن است که «قدرت پاسخگویی» رژیم صهیونیستی موفق بوده و از درگیری دوباره حزب‌الله با این رژیم جلوگیری به عمل آورده اما در طرف مقابل، برخی تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که  تلاش حزب‌الله برای تقویت نیروی نظامی‌اش پس از پایان جنگ به ویژه در زمینه موشکی دال بر آن است که این حزب‌ برای جنگ آماده می‌شود.

«رون بن یشای» تحلیلگر روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در این راستا نوشت: آرامشی طولانی‌مدت فعلی در مرزها از زمان پایان جنگ یک «دستاورد راهبردی» برای اسرائیل می‌باشد علیرغم اینکه رهبران نظامی و سیاسی در تل‌آویو در خلال جنگ مرتکب اشتباهات تاکتیکی و راهبردی شدند؛ مهم‌ترین دلیل بر تحقق «قدرت پاسخگویی» در اعتراف «سید حسن‌نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در گفت‌وگو با یک شبکه لبنانی است که گفت: اگر می‌دانستم ربودن نظامیان منجر به جنگ می‌شود به آن دستور نمی‌دادم.

«یوسی میلمان» تحلیلگر امور اطلاعاتی روزنامه «معاریو» نیز گفت: این جنگ به اسرائیل دستاوردهای راهبردی بی‌سابقه‌ای داد. نتایج جنگ به توانایی اسرائیل برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی از حزب الله افزود و ترور «عماد مغنیه» در سال 2008 در دمشق و عملیات‌های بعدی دال بر این موضوع است.

اما در طرف مقابل «موشه ارنس» وزیر جنگ و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد: جنگ علیه حزب‌الله یک «عامل بازدارنده» برای اسرائیل شکل داد؛ بحث‌هایی که اخیر درباره زرادخانه موشکی حزب‌الله به راه افتاده دلیل آن است که هر رهبر سیاسی در اسرائیل قبل از اینکه فرمان جنگ علیه حزب الله را صادر کند، نتایج مرتبط با شلیک موشک‌های حزب‌الله را در نظر خواهد گرفت.

وی در مقاله‌ای که در روزنامه «هاآرتص» منتشر کرد، منطقی که جنگ علیه حزب‌الله را با چند سال آرامش اسرائیل توجیه می‌کند، رد کرد و افزود: استراتژی «بازدارندگی» در مقابله با کشورهای عربی در جنگ 1973  موفق شد و این در حالی است که در جنگ علیه گروهک‌های دارای پس‌زمینه ایدئولوژیک موفق نخواهد بود.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 2006 معروف به جنگ ژوئیه و جنگ دوم لبنان از 12 ژوئیه 2006 (22تیر 1385) میان ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب‌الله لبنان آغاز شد که دامنه آن شمال سرزمین‌های اشغالی و سراسر لبنان را در برگرفت و با قطعنامه 1701 شورای امنیت در 14 اوت 2006 (24 مرداد 1385) به پایان رسید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس