به‌جز شاخص آمادگی جسمانی که رابطه‌ای معکوس با قیمت‌گذاری دارد، سایر شاخص‌ها ارتباط مستقیم و معنا‌داری با قیمت‌گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران نشان داد.

به گزارش مشرق، فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی در سراسر جهان است که در کشورهای پیشرو، سهم عمده‌ای از کل بازار صنعت ورزش را به خود اختصاص داده است. در پژوهش حاضر به تعیین معادلۀ قیمت‌گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران، مبتنی بر روش حداقل مربعات معمولی پرداخته شد.

ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود که روایی محتوای آنها را استادان و خبرگان تأیید کردند. پرسشنامۀ اول با 39 گویه، و اعتبار 0/87 (0/05>P) شاخص‌های ارزشی بازیکنان را سنجیدند و پرسشنامۀ دوم با 42 گویه و اعتبار 0/89 (0/05>P)، برای تعیین شاخص‌های ارزشی باشگاه تهیه شد.

پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌های اولیه، پرسشنامۀ زوج مقیاسی AHP با 5 مؤلفه و 22 گویه تهیه و توسط ده تن از نخبگان وزن‌دهی شد. نمونه‌ها شامل پنج تیم لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1392-93 بودند که برای هر یک از بازیکنان یک پرسشنامه و در مجموع 100 پرسشنامه تکمیل شد.

سپس با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) و در نرم‌افزار Eviews معادلۀ قیمت تخمین زده شد.

در این معادله ضرایب برای تاکتیک 0/33، تکنیک 0/13، آمادگی جسمانی 0/34-، مقبولیت اجتماعی 0/19 و برند باشگاه 1/45، به‌دست آمد. همچنین به‌جز شاخص آمادگی جسمانی که رابطه‌ای معکوس با قیمت‌گذاری دارد، سایر شاخص‌ها ارتباط مستقیم و معنا‌داری با قیمت‌گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران نشان داد.
 

نویسندگان:

محبوبه ایزدیار: کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا(س)

ژاله معماری: استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا(س)

 میرحسین موسوی: استادیار گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا(س)

فصلنامه تحقیقات اقتصادی - دوره 51، شماره 1، بهار 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس