کد خبر 594005
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه گفت که کشورش طبق سند توافق هسته‌ای می‌تواند مجوزهای صادر شده برای شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» را باطل کند.

به گزارش مشرق، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با متهم کردن دوباره ایران به حمایت از تروریسم گفت که واشنگتن این موضوع را در پرتو «برنامه جامع اقدام مشترک» («برجام») که تیرماه سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 امضا شد، نادیده نخواهد گرفت.

وی این اظهارات را در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره خارج کردن شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» از فهرست تحریم‌های آمریکا به عنوان بخشی از اقدامات واشنگتن تحت «برجام» مطرح کرد.

خبرنگاران حاضر در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا خواستار توضیح درباره آن هستند که چرا دولت «باراک اوباما» تحریم‌ها ضد شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران، که به بهانه «تروریسم» و نه مسائل هسته‌ای در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود را رفع کرده است. 

مقامات کاخ سفید قبلاً از تصمیم برای خروج شرکت ایران‌ایر از فهرست تحریم‌ها به عنوان «استثناء جزئی» یاد کرده‌اند. رفع تحریم علیه «ایران‌ایر» بستر توافق این شرکت با «بوئینگ» برای خرید بیش از 100 فروند هواپیما را فراهم کرد. 

«جان کربی» چند روز قبل گفته بود که دولت اوباما از توافق بین شرکت بوئینگ و ایران‌ایر برای فروش هواپیما استقبال می‌کند. 

طبق گزارش پایگاه رسمی وزارت خارجه آمریکا «مت‌لی»، خبرنگار «آسوشیتدپرس» این موضوع را مطرح کرد که دولت آمریکا وعده داده بود تنها تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران رفع خواهد کرد. 

وی پرسید: «می‌توانید به من بگویید که دولت آمریکا چه زمانی گفته دیگر هیچ نگرانی تروریستی درباره ایران‌ایر ندارد؟ اگر نگفته، می‌تواند به من بگویم فروش بوئینگ به ایران، چطور اقدامی مثبت است که شما دیروز گفتید از آن استقبال می‌کنید؟»

کربی در جواب این سوال گفت که در «برجام» این موضوع مشخص شده که در صورتی که «ایران‌ایر» از مجوزهای صادر شده آمریکا در راستای مقاصد نظامی استفاده کند، دولت آمریکا حق ابطال این مجوزها را برای خود محفوظ می‌داند. 

وی گفت: «در متن برجام، دولت آمریکا این حق را برای خودش محفوظ دانسته است که در صورتی که ما تعیین کنیم که هواپیماها، کالاها یا محصولات مجوزدار مورد نظر برای اهداف‌های غیر از مصارف کاملا غیرنظامی مورد استفاده قرا گرفته‌اند یا مجددآً فروخته شده و در اختیار شرکت‌های در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، می‌تواند مجوز صادرات هواپیماهای تجاری و قطعات یدکی را باطل کند.»

کربی گفت: «هر گونه القائات درباره اینکه ما هنگام اجرای برجام حمایت‌های دولت ایران از تروریسم یا فعالیت‌های آنها در راستای حمایت از تروریست‌ها را نادیده می‌گیریم، کاملاً بی‌اعتبار است.»


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    واااااااااااااای این برجام چی از جون ملت ایران میخواد؟؟؟ هرکی عرضه داره برجامو پاره کنه بیاد جلو من بهش رای میدم
  • محسن از اصفهان ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    کاش به جای خرید از آمریکا از برزیل هواپیما می خریدیم تا این همه خفت برای ما نداشته باشد.
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    2 0
    اولن امبرائر برزیل موتور هواپیماهاشو از پرات اند ویتی آمریکا تهیه میکنه . پس امبرائر هم آمریکاییه . مثل میتسوبیشی ژاپن. دومن کوچکترین بوئنیگی که تولید میشه و خریدیم(737) 180 تا ... مسافر میزنه و برد 6-7 هزار کیلومتر ولی امبرائر بزرگترین مدلش 130 نفر با 3 هزار کیلومتر احتمالن . پس ربطی به هم ندارن. در ضمن امبرائر هم میخوان بخرن
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    باید روی هواپیمای ایرانی که از سال91 شروع شد سرمایه گذاری کنیم. پول یکی دو فروند از ایرباس380 هارو به ساخت هواپیما اختصاص بدن صنایع هوایی کلی کار میتونه بکنه.
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 4
    خرید ایلیوشین96 مدل 300 و 400 رو برای پروازهای بین قاره ای و توپولوف214 و 204 و آنتونوف140و148و158 رو برای پروازهای داخلی و منطقه ای توصیه میکنم. آنتونوف178 و 124 هم برای ترابری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس