کد خبر 593529
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

همسایه بی دردسری نیست. کمترین زحمتش ایجاد سرطان است. از کودکی به جای شهربازی زیر سایه این غول برقی بازی می‌کردند. مشکلات این دکل‌های برقی بر همه آشکار است ولی سال‌هاست مسئولان امر خود را به بی تفاوتی زده و بی پولی را بهانه رفع این مشکل می‌کنند.

به گزارش مشرق، سالیان سال است که نصب دکل‌های برق فشار قوی مشکلات زیادی را برای پایتخت‌نشینان مخصوصا جنوب شهر نشینان ایجاد کرده است.
 
امواج الکترومغناطیسی که از دکل های برق فشار قوی ساطع می شود، می تواند بر سلامت ساکنین اطراف دکل تا شعاع 20 تا 50 متر اثر بگذارد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.
 
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران بارها در این زمینه هشدار داده است ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و مردم در کنار این دکل‌ها زندگی می کنند و به بیماریهای متعددی هم گرفتار شده اند.
 
حافظی ادامه داد: تاکنون از مناطق 15، 16، 18، 19، 20 ، 21 و 22 بازدید به عمل آمده است اما منطقه 20 شهرداری تهران بیشترین تهدیدات زیست محیطی و سلامت را داشته و سلامت مردم در این منطقه مورد تهدید بیشتری قرار گرفته است.
 
وی با نمایش اسلاید هایی از وجود دکل های فشار قوی برق روی مناطق مسکونی واقع در محلات جوانمرد قصاب و علائین، گفت:  میدان الکترومغناطیس این دکل ها مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت ها را ایجاد می کند. بر اساس استانداردها دکل های برق دارای حریم های درجه یک و دو است که بین 20 تا 50 متر بوده ولی این استانداردها در این محلات رعایت نشده است.
 
بر اساس این گزارش،  مطالعه ای در کشور انگلستان در خصوص آسیب های دکل های برق فشار قوی در محدوده سکونت به ویژه بر روی کودکان و نوجوانان، صورت گرفته است.
 
این مطالعه بر روی دو گروه در فاصله  متری200 و 600 متری از دکل برق انجام شده و بعد از مقایسه مشخص شد که سرطان خون در کودکان و نوجوانانی که در فاصله 200 متری دکل ها زندگی می کنند، 69 درصد بیشتر از گروه دوم بوده است.
 
این درحالی است که در برخی مناطق تهران از جمله در شهر ری تعداد زیادی خانه ها درست زیر دکل‌های برق ساخته شده است.
 
البته گفته می شود  که ساخت و سازها زیر دکل‌های برق در شهر ری با مجوز شهرداری نبوده است.  طی سنوات گذشته به دلیل مراعات ساکنینی که در نزدیکی دکل‌ها و یا بعضا زیر دکل‌ها ساخت و ساز انجام داده‌اند با توجه به وضعیت پایین معیشتی آنها مماشات شده و این ساخت و سازها صورت گرفته است.
 
صفوی شهردار منطقه 20 دراین باره گفت: این مشکلات در منطقه وجود دارد و امیدواریم با هماهنگی فرمانداری بتوانیم این معضل را در جهت حفظ سلامت شهروندان حل و فصل کنیم.
 
بر اساس این گزارش، تشعشعات دکل‌های برق سلامت مردم شهرری را تهدید می‌کند و جالب است که گفته می شود خانه های ساخته شده زیر دکل‌های برق مجوز ندارد.
 
امانی معاون برنامه ریزی شهردار تهران در این باره گفت: ایجاد دکل‌های برق و بافت‌های فرسوده در شهرستان ری هیچ‌کدام مجوز ندارند.
 
امانی ادامه داد: تشعشعات دکل‌های برق سلامت مردم شهرستان ری را تهدید می‌کند،ولی ما نمی‌توانیم با فشار، زندگی مردم را تغییر دهیم و نیاز به یک مدیریت جامع برای تصمیم‌گیری در باره دکل‌های برق و بافت‌های فرسوده داریم.
 
بر اساس این گزارش، مسئولان می توانند برای رفع مشکلات مردم؛ این دکل های برق فشار قوی را به زیر زمین منتقل کنند که گفته می شود هزینه زیادی باید برای این کار صرف شود و تاکنون بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.
 
هدایت الله جمالی پور فرماندار ری در این باره گفت: خانه‌هایی که در کنار دکل‌های برق و یا مواردی زیر این دکل‌ها قرار گرفته‌اند موجب نگرانی همه مسئولان شهرستان ری شده است.
 
وی ادامه داد: بی تردید برای حل این معضل نیازمند یک عظم جدی و همکاری میان دولت و اعضای شورا و شهرداری هستیم.
 
فرماندار شهر ری با اشاره به اینکه خانواده‌هایی که از سطح معیشتی پایینی برخوردار هستند؛ امروز بیشترین تهدید را از نزدیکی محل سکونتشان به این دکل‌ها شاهد هستند، گفت: باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
 
جمالی پور به راه‌کارهای رفع این مشکل در شهرستان ری اشاره کرد و گفت: می‌توان این دکل‌ها را به زیر زمین منتقل کرد البته این کار هزینه زیادی را در بر می‌گیرد ولی باید بدانیم که این هزینه به اندازه جان انسان‌ها ارزش دارد.
 
انتقال دکل‌های برق باید توسط شرکت برق صورت گیرد. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: انتقال این دکل ها بر عهده شرکت برق است که آنها نیز می گویند بودجه این جابه‌جایی را ندارند، در حالیکه این قسمت ها فضای زیادی را هم در مناطق تلف کرده اند.
 
وی با تاکید بر اینکه چه بهتر است که فضای این دکل ها به توسعه بوستان ها تخصیص یابد، تصریح کرد: در کنار این دکل ها خانه سازی شده است. این مشکلات وجود دارند که ما داد می زنیم و از این مشکلات می گوییم، اما عده‌ای می گویند تهران شهر برخورداری است و 17 هزار میلیارد دارد، پس از بودجه اش به برخی وزارتخانه ها و سازمان‌ها بدهد، در حالیکه این بودجه برای خود شهر تهران نیاز است.
 
بر اساس این گزارش، نتیجه تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد که سکونت در فاصله کمتر از 500 متری دکل‌های برق فشارقوی خطر ابتلا به سرطان خون را در افراد به‌خصوص در کودکان 5.8 برابر افزایش می‌دهد.
 
دکل‌های برق فشارقوی همیشه برای همجوارانشان دردسر بزرگی بوده‌اند. اگر این همسایگی بی‌دردسر بود و زیان و ضرری در کار نبود، شاید می‌شد آن هیکل بزرگ را تحمل کرد.
 
خانه‌هایی که اهالیشان در انواع خطرات از برق‌ گرفتگی و سقوط کابل‌های فشارقوی گرفته تا سرطان و بیماری‌های اعصاب ناشی از تشعشعات قرار دارند.
 
این غول های دردسرساز در تمام نقاط شهر دیده می شود و تاکنون برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگرفته و تعداد زیادی از مردم به دلیل زندگی در مجاورت این دکل های به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان مبتلا می‌شوند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمید ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    ما که در پست‌های برق کار می‌کنیم و دایم در معرض این تشأشعات هستیم چی بگیم. با این که کار در پست‌های برق جزو کارهای سخت و زیان آور هست ولی کسی به فکر ما نیست
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    هزینه انتقال سیمها به زیر زمین چقدر میشود ؟
  • ناشناس ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    اپراتورها در پستهای فشار قوی زیر کولر و جای گرم و راحت بدون حضور مسئول مستقیم استراحت مینمایید تا در اوقات غیر شیفت به کار دوم خود برسند ونهایتا یک تماس بیسیم را جواب داده و یک کلید را قطع و ووصل میکنند ..بیچاره واقعی سیمبانان دکلها وشرکتهای توزیع هستند که در تمام مدت شیفت خود روی دکلها وپایه های بتونی مشغول سگ دو زدن هستند.. اپراتورها همیشه هم مشغول اه ناله بیخودی هستند از فرط بیکاری...
  • مهدی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    جان انسانهاومحیطزیست قیمتی دارد چقدرمی ارزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس