کد خبر 593518
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵

یک روز پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، شهردار پیشین لندن این روز را روز استقلال بریتانیا نامید ولی از سوی شهردار کنونی به دلیل دروغ درباره هجوم مهاجران و پیوستن ترکیه به اروپا، مورد انتقاد قرار گرفت.

 به گزارش مشرق، در آخرین روز از تبلیغات کمپین‌های «ماندن» یا «خروج» بریتانیا از اتحادیه اروپا، روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشتی نوشت نتیجه همه‌پرسی جدایی هرچه باشد، تغییراتی در اتحادیه اروپا روی خواهد داد و اروپا هرگز مانند قبل نخواهد بود.

تازه‌ترین اخبار مربوط به این همه‌پرسی در ادامه آمده است:

رقابت شانه‌به‌شانه کمپین «خروج» و «ماندن»

روزنامه ایندیپندنت گزارشی منتشر کرد که در آن نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها برای این روزنامه را منتشر و نوشته بود رقابت میان کمپین ماندن و خروج شانه به شانه است. در ادامه ایندیپندنت نوشت در چنین شرایطی نمی‌توان انتخابات را واقعا یک همه‌پرسی نامید چون دو گروه مقابل، بسیار نزدیک به هم در رقابت هستند.

طی هفته‌های اخیر کمپین ماندن به شدت از کمپین خروج عقب مانده و اختلاف به 10 درصد رسیده بود اما هفته گذشته یکی از نمایندگان پارلمان که ضدجنگ و خواستار ماندن در اتحادیه اروپا بود به دست یک وطن‌پرست به قتل رسید که بعد از آن کمپین ماندن رشد ناگهانی گرفت و در برخی نظرسنجی‌ها از کمپین خروج پیش افتاد و در برخی برابر شد.

تقابل شهردار فعلی و شهردار پیشین پایتخت

قرار است در روز چهارشنبه که آخرین روز برای تبلیغات است، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر به همراه «صادق خان» شهردار جدید لندن در راهپیمایی کمپین ماندن شرکت و مردم را تشویق به رای برای ماندن کنند.

این درحالیست که «بوریس جانسون» شهردار پیشین لندن که در راس کمپین خروج بوده است طی مناظره‌ای تصریح کرد روز برگزاری همه‌پرسی روز استقلال بریتانیا خواهد بود. وی که اتحادیه اروپا را به یک «موتور مخرب مشاغل» نام‌گذاری کرده است همچنین بیان داشت باید با خروج، دادگاه بریتانیا را در اولویت قرار داده و از دادگاه اروپا خلاص شد.

همچنین صادق خان با انتقاد شدید از جانسون گفت وی در مساله هجوم مهاجران به بریتانیا و همچنین درباره احتمال ملحق شدن ترکیه به اتحادیه اروپا و هجوم شهروندان ترکیه‌ای، دروغ گفته است.

خروج از اتحادیه اروپا و ضرر اقتصادی و کاهش ارزش پوند

«ای بی سی» در یادداشتی تصریح کرد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تبعات اقتصادی جهانی خواهد داشت. به نوشته ایندیپندنت هم، اجماعی میان اقتصاددانان وجود دارد که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور ضرر اقتصادی بزرگی متحمل می‌شود و این روند از پیشتر آغاز و طی روزهای اخیر ارزش پوند کاهش یافته است.

روز گذشته هم جورج سوروس در یادداشتی هشدار داد خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند ارزش پوند را به شدت کاهش دهد. وی از مردم خواست رای به ماندن در اتحادیه اروپا بدهند.

دیدگاه دوگانه روزنامه حزب محافظه‌کار درباره همه‌پرسی جدایی

روزنامه میل‌آنلاین دو دیدگاه را درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیان کرد. روز یکشنبه در مقاله‌ای از مردم خواسته بود رای به ماندن دهند و روز چهارشنبه در مقاله دیگری از مردم خواست رای به خروج دهند.
آنچه به نظر می‌رسد این که صاحب امتیاز این روزنامه حامی اتحادیه اروپاست اما خوانندگان آن دوستدار خروج هستند. روزنامه تایمز هم متعلق به «راپرت مورداک» است که خواستار خروج است اما خوانندگان آن خواستار ماندن هستند.

نتیجه همه‌پرسی هر چه باشد، اتحادیه اروپا را تغییر می‌دهد

در یادداشتی برای روزنامه «وال استریت ژورنال» آمده است، نتیجه همه‌پرسی جدایی هرچه باشد، تغییراتی در اتحادیه اروپا روی خواهد داد و هرگز مانند قبل نخواهد بود.در این یادداشت آمده است، اگر بریتانیا رای به خروج بدهد از آنجایی که اولین ملتی است که از این اتحادیه جدا می‌شود، بحران اقتصادی این قاره عمیق‌تر خواهد شد و بی‌ثباتی ژئوپولیتیک در کشورهای جنوبی و شرقی این قاره افزایش می‌یابد.

در ادامه آمده است، این همه‌پرسی می‌تواند به به‌هم خوردن توازن قدرت در قاره اروپا بیانجامد. از سوی دیگر حتی اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا نشود، تغییرات در راه هستند. «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان در ماه فوریه با دیگر کشورهای این قاره درباره اصلاح قواعد روابط مذاکره کرد. به هر حال، این همه‌پرسی شوکی برای کلاس سیاسی اروپا بوده و در دید برخی کارشناسان، فرصتی خواهد بود برای پیش رفتن به سوی معاهده تازه‌ای برای اتحادیه اروپا.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس