دانلد ترامپ در روز گذشته طی یک اقدام جدی، رییس ستاد انتخاباتی‌اش که یک چهره جنجالی بود را برکنار کرد.

گروه بین‌الملل مشرق - دانلد ترامپ نامزد نهایی حزب جمهوریخواه، نور چشمی خود را به قیمت تغییر تاکتیکی جهت پیروزی در مقابل کلینتون عزل کرد. چرا که حلقه نزدیکان او معتقدند که ستاد وی نیازمند تلطیف فضا جهت جذب نظر جمهوریخواهان و آرای مردمی است. وی، روز گذشته در اقدامی ناگهانی و جدی، «کُوری لواندوفسکی» رییس افراطی ستاد انتخاباتی‌اش را برکنار کرد. به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران، این برکناری در اثر فشار اطرافیان ترامپ شامل مشاوران نزدیک و بخصوص خانواده‌اش و در راس آنها «ایوانکا ترامپ» صورت گرفته است.

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد


روز گذشته، تیتر تمامی خبرگزاریها و جراید بین‌المللی به خبر داغ برکناری رییس ستاد دانلد ترامپ اختصاص پیدا کرد. نامزد جمهوریخواه، در جلسه تشکیل‌یافته با حضور مدیران ستاد و مشاورانش، رسما کوری و لواندوفسکی -رییس ستاد انتخاباتی‌اش- را برکنار کرد.

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد

کوری لواندوفسکی

طبق گزارش خبرگزاری CNN، مواضع تند رییس ستاد ترامپ و درگیری وی با خبرنگاران و اصحاب جراید، موجب اینجاد موج تنفر در برخی از اقشار مردم آمریکا نسبت به ستاد ترامپ شده و بر اظهارات و رفتارات تند خود ترامپ، مزید بر علت گردیده بود. از طرف دیگر، ترامپ وارد مرحله نهایی انتخابات شده و هر گونه تنش و اختلاف و حساسیت‌زایی موجب تخریب وی و کاهش محبوبیت و ریزش آرا و درنتیجه شکست در مقابل حریف قدرتمندی چون هیلاری کلینتون می‌شود. اختلافات لواندوفکسی با پل مانافورت یکی دیگر از مهمترین دلایل این تصمیم ترامپ بود. مانافورت، به عنوان مغز متفکر و لابی‌گر بزرگ ستاد ترامپ، نقش بسیار پررنگی برای وی دارد و اختلاف میان وی و لواندوفسکی ضربه بزرگی به ستاد ترامپ می‌زد.

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد

پل مانافورت مغز متفکر ستاد ترامپ

علاوه بر این، با وجود فشارهایی که از زمان جدی شدن نقش ترامپ برای حزب جمهوریخواه پیش آمده که از آن دست می‌توان به اعتراض رهبران حزب جمهوریخواه نسبت به موضع اتخاذ شده ترامپ در قضیه کشتار اورلاندو اشاره کرد، دیگر فرد افراطی چون لواندوفسکی که تصمیم‌سازان حزب اصلا دل خوشی از وی ندارند، نبود. علاوه بر این، وی تخصص عجیبی در کتک زدن یا ابراز خشونت علیه خبرنگاران زن داشت. «هُپ هیکز» سخنگوی ستاد ترامپ در حالی بیانیه سپاس و قدردانی از زحمات لواندوفسکی را قرائت کرد که وی در دوران ریاست‌اش، قریب به 14 میلیون رای برای ترامپ جذب کرد.

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد

تصویر موجود از 8 مارس که لواندوفسکی «میشله فیلدز » خبرنگار را به شدت هل داد


«مایکل کاپوتو» -مشاور ترامپ- در اولین لحظات پس از اخراج لواندوفسکی در متنی که برای خبرگزاری CNN فرستاد، خبر اخراج رییس نامحبوب ستاد را (با الهام از قصه جادوگر شهر اوز) در توئیتر خود اینگونه اعلام کرد: «دینگ دانگ! جادوگر برای همیشه رفت». کاپوتو، به CNN خبر داد که پس از جلسه بامدادی ترامپ با فرزندانش، لواندوفکسی رسما اخراج شد.

برکناری رییس جنجالی، تاکتیک کلیدی ترامپ در مسیر جدال نهایی با کلینتون

مایکل کاپوتو

وقتی دانا بش مجری شبکه CNN‌ از لواندوفسکی علت اخراجش را جویا شد، وی در پاسخ ابراز داشت: «من واقعا نمی‌دانم چرا اخراج شدم. اما هر چه که هست، این است که ما در ستاد آقای ترامپ تاریخسازی کردیم. من به خود آقای ترامپ هم گفتم که باعث افتخار من است که ریاست ستاد ایشان را داشتم و تا به اینجا هم کارنامه‌ عملکردم مشخص است».

{$sepehr_media_1617164_400_300}

کارشناسان معتقدند به رغم آنکه لواندوفسکی خود را ایده‌ال‌گرا و متبحر در کارش می‌دانست، اما از روحیه و اخلاق متناسب با احترام دیگران برخوردار نبود و در ستاد ایجاد تنش کرده بود. وی، اصولا اگر توهین به کسی می‌کرد علاقه‌ای به عذرخواهی نداشت. ترامپ، در گفتگوی شب گذشته با «بیل اوریلی» -خبرنگار فاکس نیوز- از زحمات لواندوفکسی قدردانی کرد و در پاسخ به علت اخراج وی به این جمله بسنده کرد: «کوری بسیار مایه افتخار است اما مسیر ما عوض شده و دیگر نمی‌توانیم با او همکاری کنیم».

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد

کارشناسان و تحلیلگران با استناد به اخبار مستند درون‌ستادی ترامپ، معتقدند که «ایوانکا ترامپ» دختر و فرزند ارشد ترامپ نقش اصلی را در اخراج لواندوفسکی داشته است. ایوانکا، اصلا میانه خوبی با وی نداشت و بارها طی چند ماه اخیر تلاش کرد تا ترامپ را متقاعد به عزل وی نماید اما ترامپ زیر بار نمی‌رفت. بالاخره آنقدر آتش اختلاف بین دو نفر بالا گرفت، که پای جارِد کوشنر» همسر ایوانکا که یک فرد متنفذ در ستاد ترامپ است هم به قضیه باز شد. حتی به گفته برخی منابع داخلی ستاد، لواندوفسکی تلاش بسیاری کرد تا از طریق دوستانش در جراید، به کوشنر ضربه‌ وارد کند. یکی دیگر از منابع خبری داخل ستاد، از تلاش «اریک ترامپ» پسر دوم وی برای متقاعد کردن پدر به اینکه لواندوفسکی در حال تخریب فضای صمیمی و معتمدانه ستاد است خبر داد. و ایوانکا بود که ضربه آخر را طی درخواست از پدر و پذیرش وی، به لواندوفسکی وارد ساخت.

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد

ترامپ، ایوانکا ترامپ، و لواندوفسکی

این احتمال می‌رود که کوشنر -داماد ترامپ- که از زد و بند و لابی‌گری‌های قدرتمندانه‌ای برخوردار است، ریاست ستاد وی را بر عهده بگیرد.

ترامپ رییس جنجالی ستادش را برکنار کرد

کوشنر


به ادعای CNN یکی از بزرگترین نگرانی مشاورین و افراد بسیار نزدیک به ترامپ، این بود که لواندوفسکی اجازه وورد استراتژیست‌های قدیمی و صاحب‌نظر را به ستاد نمی‌داد. یکی دیگر از نگرانی‌های جدی این بود که با توجه به قرابت بسیار زیاد وی به ترامپ و لذا اعتماد آقای کاندیدا به وی، تاثیر بسیاری بر دیدگاه‌های ترامپ داشته باشد؛ کما اینکه تاکنون داشته است.

تقریبا بر هیچکس پوشیده نیست که لواندوفسکی تا چه حد به ترامپ وفادار است. او یکی از وکلای انتخاباتی ترامپ در نیوهمشایر هم هست، حتی در رابطه بسیار نزدیک خود با رییسش هم وسواس عجیبی داشت و بسیار سختگیرانه با دیگران برخورد می‌کرد. بزرگترین مشکل این بود که او آنقدر لابی‌گرانه با قضیه برخورد می‌کرد که اجازه ورود هیچ استراتژیستی را به ستاد نمی‌داد. پل مانافورت هم با هزار دردسر و به همت فرزندان ترامپ وارد ستاد شد و البته هیچگاه رابطه لواندوفسکی با وی خوب نبود. اما ستاد ترامپ اکنون نیاز به تنش‌زدایی و آرامش و تمرکز بسیار و همچنین استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود مثل استراتژیست‌ها، متفکرین، سیاستمداران، مدیران تبلیغات، و وکلای حرفه‌ای دارد تا در انتخابات سراسری نوامبر به پیروزی برسد.

برکناری رییس جنجالی، تاکتیک کلیدی ترامپ در مسیر جدال نهایی با کلینتون

به گفته یکی از منابع نزدیک به ترامپ، وی در کنار لواندوفسکی تا اعمالی چون توهین نژادی به قاضی پرونده دانشگاهش و متهم کردن اوباما به دست داشتن در کشتار اورلاندو پیش رفت. او به جای اینکه مشاوره خردمندانه به ترامپ بدهد، مدام خشم و ناسزاگویی را در او تقویت می‌کرد. برکناری او، نتیجه ماه‌ها تلاش مانافورت و فرزندان ترامپ برای متقاعد کردن این نامزد انتخاباتی جهت برکناری کسی بود که به اعتقاد آنها قطع یقین در نهایت مانع پیروزی وی در کارزار مبارزه با کلینتون می‌شد و چه بسا هیلاری کلینتون و ستادش به هیچ وجه از این تصمیم ترامپ خوشحال نباشند.

برکناری رییس جنجالی، تاکتیک کلیدی ترامپ در مسیر جدال نهایی با کلینتون


منبع معتبر حلقه یاران ترامپ به CNN گفته که «رینس پرایباس» -رییس کمیته ملی جمهوریخواهان- یکی از اصلی‌ترین افراد در قضیه برکناری لواندوفسکی بوده است. به گفته این منبع، پرایباس با مشاورین و فرزندان ترامپ عهد کرده بود که شرط پذیرفتن ترامپ از سوی رهبران حزب، برکناری این رییس ستاد جنجالی و اتخاذ روش معقولانه پرهیز از تنش و توهین و جنجال است. از طرفی هم از آنجا که وی پی به پتانسیل محبوبیت ترامپ در بین مردم برده بود و می‌دانست که حذف ترامپ از صحنه انتخابات کاملا حزب را مقابل مردم قرار می‌دهد، از نزدیکان ترامپ خواسته بود که به هر صورت ممکن شده او متقاعد سازند تا برآیند کار یک نتیجه برد-برد برای هر دو طرف باشد. گفتنی است که وی هفته گذشته هم صراحتا در مورد لواندوفسکی به ترامپ اخطار داده بود. بدین ترتیب می‌توان گفت که مثلث اتحاد پرایباس، مشاورین ترامپ، و فرزندان وی با کودتای نرم خود موجب کنار رفتن لواندوفسکی شد.

برکناری رییس جنجالی، تاکتیک کلیدی ترامپ در مسیر جدال نهایی با کلینتون

رینس پرایباس


اکنون به اعتقاد مشاورین ترامپ، می‌توان ستاد وی را که روحی تازه در آن دمیده شده است را با استخدام تیم ارتباطات عالی و متخصصین زبده با قدرت هر چه تمامتر جهت کسب آرای بیشتر و شکست نهایی هیلاری کلینتون پیش برد. این مشاورین معتقدند که ستاد ترامپ بیشتر شبیه تور کنسرت شده بود تا یک ستاد انتخاباتی. یکی از مشاورین وی اظهار داشت: «نمی‌دانم که رفتن لواندوفسکی چقدر در شخصیت انتخاباتی ترامپ تاثیر بگذارد اما او خود را برای تطبیق‌ داده شدن با دیسیپلین انتخاباتی پل مانافورت آماده کرده است.

بسیاری از کارشناسان رسانه و نزدیکان ترامپ، معتقدند که مانافورت و «ریک گیتس» معاونش می‌توانند شکافی که در اعتبار انتخاباتی ترامپ از سوی لواندوفسکی ایجاد شده را پر کنند. به گفته برخی از منابع داخل ستاد، هم اکنون وضعیت ستاد ترامپ کاملا آشفته است و هیچ چیز سر جای خودش نیست. البته انتظار می‌رود که طی این چند روز نظم دوباره به اردوگاه ترامپ بازگردد و چشم امید بسیاری به «مانافورت» و «جیم مورفی» -رییس تیم ارتباطات- است.

واشنگتن پست در گزارش خود به گفتگو با «نیوت گینگریچ» -رییس سابق مجلس نمایندگان- اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: «ترامپ، بهترین کار را کرد. راستش پیوسته امیدوارم بودم که قبل از کنوانسیون حق انتخاب در ماه جولای، نتواند حرکت مناسبی داشته باشد اما او با این عمل نشان داد که بهترین کار را در بهترین زمان کرده است».

برکناری رییس جنجالی، تاکتیک کلیدی ترامپ در مسیر جدال نهایی با کلینتون

واشنگتن پست به نقل از پایگاه بلومبرگ مدعی شد که ترامپ امروز جلسه‌ای با حلقه نزدیکان خود جهت مشخص شدن حرکت بعدی خواهد داشت. به ادعای این روزنامه، یکی از دوستان بسیار نزدیک ترامپ اظهار داشت: «فرزندان دانلد، لواندوفسکی را دوست ندارند. آنها خیلی علاقه به مانافورت دارند و امیدوار بودند که پدرشان بالاخره به درخواستشان توجه کند که همین هم شد».

حال با توجه به این اقدام ترامپ و حرکت ستاد وی به سمت استخدام و جذب تحلیلگران و کارشناسان خبره و از طرف دیگر، جذب نظر رهبران حزب جمهوریخواه، می‌توان انتظار منش متین‌تر از وی و موفقیت‌های بیشتر او و ستادش در جهت جذب مقامات حزب و رای‌دهندگان بیشتر در آینده را داشت.


منابع:

http://edition.cnn.com/2016/06/20/politics/corey-lewandowski-out-as-trump-campaign-manager/

https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/wp/2016/06/20/trump-parts-ways-with-campaign-manager/

http://www.reuters.com/article/us-usa-election-idUSKCN0Z61L5

http://nypost.com/2016/06/20/ivanka-forced-trump-campaign-to-fire-corey-lewandowski/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    جمش کنن بابا. ملت نون ندارند بخودن شما از آمریکا و اتنخایات آنها حرف میزنید بدبختهای بی شوالب
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    امام هم بسیار سختگیرانه با دیگران برخورد می‌کرد
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    نه خیر. این مشرق درست شدنی نیست. 80 سال دیگر هم دارد از خارج میگوید. به ما چه آخه. داخل کشور رو بچسپپ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس