رسانه روسی در گزارشی به پنهان ماندن سامانه فوق پیشرفته دفاع موشکی اس-۴۰۰ و ۵۰۰ روسیه از دید ماهواره‌ها و هواپیماهای فوق پیشرفته تجسسی آمریکا اشاره نمود.

به گزارش مشرق، «روزنامه ایزوستیا» چندی قبل در مطلبی نوشت که قرار است در دوره فعالیت جنگنده‌های پنهان کار و رادار گریز که قابلیت برهم زدن اوضاع  و برتری بخشی را دارند، بهترین سامانه‌های دفاع هوایی روسیه چون «اس-400» و «اس-500» ارتقا یافته و به حدی برسند که از دید ماهواره‌های دشمن، هواپیماهای جاسوسی و رادار‌ها پنهان بمانند. 

بر اساس این گزارش، قرار است سامانه دفاع موشکی «اس-400  ترامف» که در ناتو با کد «اس.ای -21» و نیز «اس-500» که در ناتو « 55 آر.6. ام» شناخته می‌شوند، با نصب یک سامانه از دید رادارهای دشمن پنهان مانند.

یک منبع ناشناس وزارت دفاع روسیه متخصص در جنگال (جنگ الکترونیکی) در این باره گفت: «ما کانتینرهای طراحی شده ویژه اس-500 و دیگر برنامه‌های ضد راداری و سامانه‌های موشکی را سال جاری دریافت می‌کنیم.» 

مقام وزارت دفاع روسیه در این زمینه گفت: «پنتاگون به طور فعالی  در حال توسعه سامانه‌های تجسسی که قادر به شناسایی مداخله گر الکترومغناطیسی (EMI) است و این کار را از اوائل دهه 90 میلادی به اجرا گذشته است. پنتاگون دارای تجهیزات تجسسی هوایی و زمینی است اما در این مسیر ماهواره‌های جاسوسی بیشترین کارایی را دارند.»

اینک وزارت دفاع روسیه اهتمام ویژه‌ای را بر موضوع رادار گریزی دارد زیرا دیگر کشورها قابلیت‌های تجسسی خود را در  دو دهه گذشته به شدت افزایش داده‌اند .

 آمریکا دارای ماهواره‌های جاسوسی پیشرفته‌ای به نام «اوراین» است که در ماموریت‌های بسیار طبقه بندی شده امواج رادیویی را از مدارهای ثابت جمع آوری می‌نمایند . اداره تجسس ملی آمریکا(NRO) از سال 1995به این سو دست کم 5 ماهواره جاسوسی را به فضا پرتاب کرده است . این ماهواره‌ها مجهز به آنتن‌های بزرگ انعکاس دهنده امواج با قطری حدود 100 متر هستند.

نبرد روس‌ها با ماهواره‌های جاسوسی آمریکا
شمایی از ماهواره جاسوسی اوراین

 

آمریکا همچنین هواپیمای «لاکهید یو-2» مجهز به سامانه  « SIGINT Senior Glass  » دارد. این هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی در سال 1991در عملیات موسوم به «طوفان صحرا» آزمایش شد.

نبرد روس‌ها با ماهواره‌های جاسوسی آمریکا
یو-2

در ادامه این گزارش با اشاره به تمهیدات وزارت دفاع روسیه برای برتری بر ماهواره‌ها و هواپیماهای جاسوسی آمریکا آمده است : کانتینرهای حامل موشک‌های دفاع هوایی روسیه به پوشش و تجهیزات جدیدی مجهز شده‌اند که مانع جمع آوری امواج از سوی مداخله‌گر الکترومغناطیسی (EMI) می‌شود.

 درباره سامانه اس- 400 باید گفت که این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سامانه‌های دیگر از نوع اس-300 را به چالش ‌کشیده و برد آن دست کم دو برابر برد «پتریوت ام‌آی‌ام » است. اس-400 قادر به تشخیص 100 هدف به طور هم‌زمان و درگیری با 12 هدف به طور هم‌زمان از فاصله 400 کیلومتری است.

نبرد روس‌ها با ماهواره‌های جاسوسی آمریکا
اس-400

و اما سامانه اس-500 با برد 600 کیلومتری می‌تواند همزمان بیش از 10موشک بالستیک و فرا صوت با سرعت 7 کیلومتر در ثانیه را هدف گیرد . سامانه اس-500 همچنین می‌تواند اهدافی را در ارتفاع بیش از 200 کیلومتری از سطح زمین هدف قرار دهد. اس-500 می‌تواند هواپیماها، پهپاد‌ها و ماهواره‌های مدار پایین را نشانه گیرد.

«دیو ماجیو مدار»، تحلیلگر مسایل دفاعی آمریکا  چندی قبل در نشریه «نشنال اینترست» در این زمینه نوشت: مقام‌های پنتاگون نگران عملکرد بهترین جنگنده‌‌های رادار گریز خود هستند که شاید نتوانند در برابر این سامانه کاری از پیش برند.

این تحلیلگر آمریکایی با توصیف سامانه اس-500 نوشت: برخی از تسلیحات جدید روسیه چون سامانه اس- 500 چنان توانایی بالایی دارند که بسیاری نگران عدم کارایی جنگنده‌هایی چون «اف-22» و  «اف-35» برابر آن هستند.

اولین نمونه سامانه بی‌نظیر دفاع موشکی اس-500 به هدف دفاع از پایتخت روسیه و مرکز این کشور طراحی شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضا ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    1 0
    اس 500 ضد بالستیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس