یکی از مهمترین مخالفت ها با ترامپ از سوی ریچارد آرمیتاژ از مقامات بلندپایه حزب جمهوری خواه صورت گرفته است. وی در مصاحبه ای گفته است: «اگر دونالد ترامپ کاندیدای حزب باشد، من به هیلاری کلینتون رای خواهم داد.»

شروع کودتای نرم علیه ترامپبه گزارش مشرق، با برگزاری انتخابات مقدماتی دموکرات ها در واشنگتن دی.سی، انتخابات مقدماتی این حزب هم به پایان رسید و هیلاری کلینتون توانست در مجموع 2800 نماینده حزبی کسب کند. رقیب وی برنی سندرز هم توانست 1881 نماینده حزبی در این رقابت ها به دست آورد. کلینتون توانست در 28 ایالت به پیروزی برسد و سندرز هم در 22 ایالت پیروز شد.

با پایان یافتن رقابت مقدماتی دموکرات ها، سندرز در سخنرانی ای که پنجشنبه شب داشت شکست در رقابت ها را نپذیرفت و از کلینتون هم حمایت نکرد. اما با وجود این که وی رسماً حاضر به شکست نشد اما لحن سخنرانی اش به گونه ای بود که عملاً شکست را قبول دارد.

با وجود این که این سخنرانی دو روز پس از دیدار خصوصی سندرز با کلینتون بود، اما وی از کلینتون حمایت نکرد. اگرچه اعلام کرد با کلینتون برای شکست دادن ترامپ همکاری خواهد کرد. هدف سندرز ایجاد اصلاحات در حزب دموکرات و آمریکا است به همین دلیل به جنبشش ادامه خواهد داد.

سندرز در سخنرانی اش اعلام کرد: «بزرگترین وظیفه ای که ما در پنج ماه پیش رو با آن روبه رو هستیم اطمینان یافتن از شکست دونالد ترامپ و آن هم شکست مفتضحانه است. شکست دادن ترامپ نباید تنها هدف ما باشد. ما باید به تلاش های مردمی مان برای ایجاد آمریکایی که مدنظرمان است ادامه دهیم و باید این انرژی را به کنوانسیون ملی دموکرات ها که در 25 جولای در فیلادلفیا برگزار می شود، منتقل کنیم.»

سندرز در رابطه با همکاری با کلینتون گفت: «من اخیراً این فرصت را داشتم تا با خانم کلینتون دیدار داشته باشم و در رابطه با مهمترین مسائلی که کشورمان و حزب دموکرات با آنها روبه رو است با ایشان صحبت کنم. معلوم است که من و خانم کلینتون در برخی از مسائل مهم با یکدیگر اختلاف نظر داریم، اما در برخی از موضوعات هم اشتراک نظر داریم. من در هفته های آینده به مباحثات میان دو کمپین برای این که صدای ما در کنوانسیون ملی حزب شنیده شود، ادامه خواهم داد.»


بالاگرفتن دعوای جمهوری خواهان با ترامپ

در حالی که دموکرات ها به سمت اتحاد و همکاری پیش می روند، اوضاع رابطه حزب جمهوری خواه و کاندیدایش در انتخابات ریاست جمهوری به خوبی پیش نمی رود. اختلاف اخیری که میان برخی از مقامات جمهوری خواه و ترامپ به وجود آمده، به خاطر داستان پرونده دانشگاه ترامپ و قاضی مکزیکی تبار آن است.

پس از آن که ترامپ اعلام کرد قاضی مکزیکی تبار پرونده دانشگاه ترامپ در این پرونده ذینفع است، انتقادات زیادی نسبت به وی صورت گرفته است. این در حالی است که قاضی این پرونده متولد آمریکا است و والدینش مکزیکی بوده اند، اما ترامپ سعی دارد این اگونه القا کند که چون مکزیکی تبارها دل خوشی از وی ندارند، پس قاضی مکزیکی تبار به زیانش رای خواهد داد.

سیاستمداران بسیاری این اظهارات ترامپ را نژادپرستانه نامیده اند. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان که پیش از این از ترامپ حمایت کرده بود، این اظهارات را نژادپرستانه نامید.

سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) که پیش از این با ترامپ تماس تلفنی داشت و در حال آماده شدن برای اعلام حمایت از وی بود، این اظهارات را ضدآمریکایی و نژادپرستانه نامید و از دیگر جمهوری خواهان خواست تا حمایتشان از ترامپ را پس بگیرند.

سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) اعلام کرده است که نمی تواند از ترامپ حمایت کند. کرک گفته است ترامپ برای این که رئیس جمهور شود بیش از اندازه متعصب و نژادپرست است.

اسکات واکر، فرماندار جمهوری خواه ویسکانسین هم حمایتش از ترامپ را پس گرفت. سناتور سوزان کالینز (جمهوری خواه از مین) هم حمایت از کلینتون در مقابل ترامپ را منتفی نمی داند. لری هوگان، فرماندار جمهوری خواه مریلند هم اعلام کرده است از ترامپ حمایت نخواهد کرد. اما یکی از مهمترین مخالفت ها با ترامپ از سوی ریچارد آرمیتاژ از مقامات بلندپایه حزب جمهوری خواه صورت گرفته است. آرمیتاژ که از نومحافظه کاران سرشناس است در دولت جورج دبلیو بوش معاون وزارت امور خارجه بود و در زمان دولت رونالد ریگان هم معاون وزارت دفاع بود، در مصاحبه ای گفته است: «اگر دونالد ترامپ کاندیدای حزب باشد، من به هیلاری کلینتون رای خواهم داد. به نظر نمی رسد ترامپ جمهوری خواه باشد، به نظر نمی رسد بخواهد در رابطه با موضوعات مختلف چیزی یاد بگیرد. بنابراین من به خانم کلینتون رای خواهم داد.»

مخالفت آرمیتاژ با ترامپ بهترین نشانه برای مخالفت نخبگان امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری خواه با ترامپ است. پیش از این مکس بوت، تحلیلگر نظامی نومحافظه کار، مارک سالتر، مشاور و رئیس دفتر سابق جان مک کین و سرهنگ بازنشسته پیتر منصور، مشاور ارشد ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، کسانی بودند که در مخالفت با ترامپ از کلینتون حمایت کردند.

یکی دیگر از چهره های جمهوری خواه در حوزه های نظامی که با ترامپ اعلام مخالفت کرده است، ژنرال بازنشسته جیمز ماتیس، فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا است.


افول ترامپ در نظرسنجی ها

جنجال دانشگاه ترامپ و قاضی مکزیکی تبار موجب شده است تا موقعیت ترامپ در نظرسنجی ها افت کند. جدیدترین نظرسنجی فاکس نیوز که هفته گذشته منتشر شد نشان می دهد که میزان حمایت از ترامپ کاهش یافته است. در این نظرسنجی که در سطح کشور انجام شده است کلینتون حمایت 42 درصد از مردم را در اختیار دارد در حالی که حمایت از ترامپ 39 درصد است.

این در حالی است که در نظرسنجی قبلی فاکس نیوز که سه هفته پیش انجام شد حمایت از ترامپ 45 درصد بود و حمایت از کلینتون 42 درصد بود. یعنی حمایت از ترامپ 6 درصد کاهش یافته است.

در نظرسنجی جدید راسموسن که روز چهارشنبه انجام شد کلینتون با 44 درصد در مقابل 39 درصد از ترامپ جلوتر است. در نظرسنجی ایپسوس و رویترز که روز چهارشنبه صورت گرفته است، کلینتون فاصله ای 9 درصدی با ترامپ دارد. در این نظرسنجی کلینتون 41 درصد آرا در مقابل 32 درصد ترامپ را در اختیار دارد.

در نظرسنجی بلومبرگ و سلزر که روز دوشنبه انجام شده است، کلینتون با 49 درصد در مقابل 37 درصد از ترامپ پیشی گرفته است. در نظرسنجی سی بی اس هم که در همین روز صورت گرفته، کلینتون 43 درصد آرا در برابر 37 درصد ترامپ را از آن خود کرده است.

همان طور که مشخص است جنجال اخیر به ضرر ترامپ تمام شده و با آغاز روند اتحاد دموکرات ها، اوضاع کلینتون در نظرسنجی ها رو به بهبودی است. ترامپ اگر خواهان شکست کلینتون و پیروزی در انتخابات است نیاز دارد تا حزب جمهوری خواه را در جهت حمایت از خودش متحد کند و بروز چنین جنجال هایی به ضررش تمام خواهد شد.


منابع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس