باتصمیم جدید دولت، ۲۲۰دستگاه خودروی شورلت آمریکایی ثبت سفارش شده می‌توانند وارد بازار ایران شوند، این درحالی است که مقام معظم رهبری خردادماه مخالفت صریحی با واردات این نوع خودروها داشته‌اند.

به گزارش مشرق، دولت با محوریت وزارت وزارت صنعت به تازگی در جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ممنوعه داشته، یک تصمیم گرفته است و آن اینکه «کليه ثبت سفارشات خودروهايی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخيص می‌باشند.» این دستور یک خطی، به تنهایی کافی است تا خودروهای آمریکایی که پس از جنجال‌های زیاد، پایشان به ایران نرسید، دوباره بتوانند مجوز ورود بگیرند.

اکنون دولت در سامانه ثبت‌سفارش به صورت رسمی و البته چراغ خاموش اعلام کرده خودروهایی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند مجاز به ترخیص هستند و این یعنی چراغ سبزی به واردات خودروهای آمریکایی. همین چند وقت پیش بود که واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع اعلام شد و حتی مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران هم اعلام کردند که خودروهای آمریکایی که نام آنها در سامانه بوده و مجاز به ثبت سفارش هستند، برگشت خورده‌اند.

حال دولت می‌گوید: این خودروها که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخیص هستند، یعنی دقیقا مجوز ورود به ۲۲۰ دستگاه شورلت آمریکایی. یک مقام مسئول در وزارت صنعت پیش تر اعلام کرده بود: در پی دستور وزیر صنعت، ۲۰۰ دستگاه خودروی شورولت که به ارزش ۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده بودند، در میانه راه به مقصد کره جنوبی برگشت خوردند.

وی، ارزش محموله وارداتی ثبت سفارش شده را در مجموع ۷ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: به متقاضی ثبت سفارش این خودروها اعلام شده که اجازه واردات ندارند و البته این خودروها وارد کشور نشده بودند و فقط ثبت سفارش آن‌ها صورت گرفته بود اما بارگیری شده ولی هنوز به مرزهای داخل کشور هم نرسیده بودند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، در زمان ثبت سفارش این خودروهای آمریکایی، سامانه به لحاظ قانونی ممانعتی ایجاد نکرده بود و در میان اقلامی هم که برای واردات مجاز شمرده شده بودند، خودرو قرار نگرفته بود که سیستم ثبت سفارش بخواهد به‌صورت سامانمند جلوی ثبت را بگیرد و نظر دولت را اعمال کند.

وی تصریح کرد: البته خودروهای شورولت ثبت سفارش شده از مبدأ آمریکا نبود و قرار بود از مبدأ کره جنوبی وارد کشور شود، در واقع این خودروساز آمریکایی در سایت‌های کشور مذکور سرمایه‌گذاری کرده و به تولید خودرو پرداخته بود اما بعد از دستور وزیر صنعت، به واردکننده این خودروها اطلاع‌رسانی شده است که اجازه واردات این خودروها را ندارد .

مخالفت صریح مقام معظم رهبری با واردات خودروهای آمریکایی

اواخر خردادماه امسال بود که مقام معظم رهبری، با صراحت مخالفت خود را با ورود کالاهای مصرفی آمریکایی مجدد مورد تاکید قرار دادند و اعلام کردند که لزومی ندارد خودروهای آمریکایی به ایران بیایند. ایشان به این نکته هم اشاره کردند که آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی امریکا، خودرو وارد کنیم، این جای تعجب فراوان دارد.

پس از این سخنان، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز بی‌اطلاعی از صدور چنین مجوزی در وزارتخانه متبوعش، نامه رسمی امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرومحرکه این وزارتخانه را زیرسئوال برد و وعده داد که مجوز ورود خودروهای آمریکایی را لغو خواهد کرد.

ماجرا البته به بیستم دی ماه سال ۹۴ برمی‌گردد. زمانی که سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet با رعایت آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود.» در واقع، امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو شورولت AVEO و  TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند.

البته از ۳۱ خردادماه با دستور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اسامی ۲۴ مدل شورلت از فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سال ۹۵ حذف شده است اما حال خبر می رسد باتصمیم جدید دولت، ۲۲۰دستگاه خودروی شورلت آمریکایی ثبت سفارش شده می‌توانند وارد بازار ایران شوند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسامم ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    شما که نمیخواهید نظر مارا درج کنید، چرا بخش نظرات برای سایتتون گذاشتید؟؟؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس