امیرعبداللهیان در هر نقشی باشد، مصداقی تمام‌عیار از یک دیپلمات انقلابی ارائه خواهد کرد. انقلاب اسلامی نیازمند تکثیر و تکثر این مصادیق است تا حقوق ملت ایران و منافع هویتی انقلاب اسلامی، پای هیچ میز مذاکره‌ای به بازی گرفته نشود.

گروه بین‌الملل مشرق - در یونان باستان به برگه‌ای که اعتبار ویژه‌ای برای یک شخص به صورت رسمی به اثبات می‌رسانید، می‌گفتند «دیپلماسی». دیپلماسی امروزه بیشتر به فن مذاکره بین کشورها اطلاق می‌شود، ابزاری در دستان سیاست‌مداران که در هرجایی به‌کاری می‌آید. دیپلمات در دنیای امروز، مذاکره‌کننده‌ای حرفه‌ای است که اصول چانه‌زنی را بلد است، تاجری که مال‌التجاره‌اش منافع دولت‌هاست. و آنچه برای دیپلمات‌ها محوری‌ترین مفهوم است، «منفعت» نام دارد. منافعی که عموما از آنها به‌عنوان «منافع ملی» یاد می‌شود، اعم از بقای دولت – ملت، منافع کلان سیاسی، منافع کلان اقتصادی، منافع کلان امنیتی و بعضا منافع کلان ایدئولوژیک، محوری‌ترین مفاهیمی هستند که دیپلماسی با آنها سر و کار دارد.

بر این اساس، دیپلمات‌ها اصولا نمایندگان منافع کشورهای خود هستند. با این حال، چگونگی تعریف منافع ملی در کشورهای مختلف، روند و سیاق یکسانی ندارد. بدیهی است که برخی منافع مادی، برای هرکشوری می‌تواند مهم باشد، بقا، امنیت و منافع اقتصادی برای هر کشوری در نظام بین‌المللی مهم است؛ اما، «منافع هویتی» هم منافعی هستند که بسیاری از کشورها به‌دنبال آن می‌روند. درجه اهمیت منافع هویتی، طبعا از یک نظام سیاسی به نظام سیاسی دیگر متفاوت است. با این حال، روشن است که نظام‌های ایدئولوژیک، به منافع هویتی اهمیت بیشتری می‌دهند.

در میان نظریات غالب روابط بین‌الملل، «سازه‌انگاران» بر این باورند که این هویت‌ها هستند که به منافع شکل می‌دهند. هویت، به معنای انتظار نقش یک بازیگر بین‌المللی است که در فرآیندی بسیار پیچیده شکل می‌گیرد. اینکه یک بازیگر در این «صحنه آنارشیک» چه نقشی برای خود تعریف کرده است، تعیین می‌کند که چه منافعی دارد و این منافع را چگونه باید دنبال کند. حتی ماهیت آن آنارشی هم در نگاه سازه‌انگاران، به برداشت کشورها و در نتیجه هویت آنها بستگی دارد.

انقلاب اسلامی ایران، کشوری را برساخت که در محیط بین‌المللی، انتظاری انقلابی از نقش خود دارد. انتظار انقلابی از نقش، به تناسب، سیاست‌های انقلابی و در نتیجه، دیپلماسی انقلابی می‌طلبد. بر این اساس، هویت انقلابی ایران، به دیپلماسی انقلابی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و سراسر جهان شکل داد.

امیرعبداللهیان؛ مصداقی برای دیپلماسی انقلاب اسلامی

* دیپلمات‌های انقلابی

دیپلماسی انقلابی را هر دیپلماتی نمی‌تواند به پیش راند. دیپلمات انقلابی، در یک جمله دیپلماتی است که متغیرهای شخصیتی خود را با متغیرهای نقش‌گرایانه انقلابی تطبیق داده است و به‌عبارت دیگر، آنچه را که نقشش اقتضا می‌کند، چون باوری شخصی و ایمانی نستوه، به جان خریده است.

توضیح آنکه، هر سیاست‌مدار یا دیپلمات، دارای دوگونه متغیر است که نوع رفتارهایش را تعیین می‌کند. متغیرهای شخصیتی و متغیرهای نقش‌گرایانه. متغیرهای نقش‌گرایانه، ناشی از آن نقشی هستند که دیپلمات به عهده می‌گیرد. بنابراین، دیپلماتی که در نقش یک دیپلمات برآمده از انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، با نقش‌هایی مواجه است که هویت انقلاب اسلامی برای او تعریف کرده است. متغیرهای شخصیتی هم همان متغیرهایی است که هر کس در درون شخصیت خود دارد و رفتارهایش را شکل می‌دهد. دیپلمات انقلابی آن دیپلماتی است که بین این دوگونه متغیر هماهنگی برآورده باشد.

حتما از مخیله مخاطب گرامی گذشته است که بعضا برخی دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند انقلابی به‌نظر برسند، اما هر کاری می‌کنند موفق نمی‌شوند. کلمات انقلابی در دهان آنها چون وصله‌ای نچسب است. این از آن روست که شخصیتی غیرانقلابی در جایگاه یک دیپلمات انقلابی نشسته است.

* ... و اما مصداق دیپلمات انقلابی

 منطقه‌ای که بیش از هر نقطه جهان شاهد دیپلماسی هویتی – انقلابی ایران اسلامی پس از انقلاب اسلامی بوده است، منطقه خاورمیانه یا غرب آسیاست. در این منطقه، گفتمان انقلاب اسلامی توانسته است با تولید مفهوم مقاومت از دل تعالیم شریف اسلامی و دوران دفاع مقدس، محور مقاومت را ایجاد کند. منظور از این کلمات این نیست که محور مقاومت محوری صرفا ایرانی است بلکه منظور آن است که گفتمان انقلاب اسلامی و اقبال به آن از سوی ملت‌های منطقه، نقشی شگرف در ایجاد آن داشته است.

در سال‌های اخیر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سمت «معاون عربی و آفریقا»، شاهد یک دیپلمات انقلابی بود که در تاریخ سی‌ام خرداد 95، به مسئولیتش در این سمت از سوی وزیر امور خارجه دولت دکتر حسن روحانی پایان داده شد.

امیرعبداللهیان؛ مصداقی برای دیپلماسی انقلاب اسلامی

حسین امیرعبداللهیان، متولد سال 1343 شمسی است. به این ترتیب، وی در زمان انقلاب اسلامی تنها 14 سال داشته و افکارش تحت تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفته است. وی دارای مدرک دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است و به هر دو زبان انگلیسی و عربی مسلط است، بنابراین ابزارهای فنی لازم به‌عنوان یک دیپلمات را در اختیار داشته است.

هنوز از خاطرات پاک نشده است، آن‌گاه که ایالات متحده و متحدانش به عراق لشکرکشی کردند و این کشور اسلامی را به تصرف خود درآوردند، این دیپلمات ایرانی که کارش را از سال 1371 شروع کرده بود، چگونه با تحلیل‌های دقیق در شبکه‌های تلویزیونی، چهره متین خود را در افکار عمومی تثبیت کرد. او در آن دوران از معدود کارشناسانی بود که تئوری خروج صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق از این کشور در پی حمله آمریکا را رد می‌کرد و نظرش بعدها با دستگیری صدام در عراق ثابت شد.

وی صاحب تالیفات متعددی است که منتشر شده‌اند و چهره او را نه‌تنها به‌عنوان یک دیپلمات، بلکه به‌عنوان یک شخصیت علمی قابل احترام محفوظ می‌دارند.

هنر این دیپلمات انقلابی آن بود که تنها دیپلمات نبود، بلکه توانسته بود متغیرهای شخصیتی خود را با الزامات شغلی‌اش به‌عنوان دیپلماتی در دستگاه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی ایران متناسب سازد. امیرعبداللهیان تا زمانی که بر سر کار بود بدون اتکا به پروپاگاندای تبلیغاتی و بدون جنجال‌سازی، همواره تلاش کرد حمایت ایران از محور مقاومت را تثبیت کند و هرچه در توان داشت در این زمینه به‌کار گرفت.

امیرعبداللهیان؛ مصداقی برای دیپلماسی انقلاب اسلامی

وی در شرایطی عهده‌دار معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه شد که کشورهای منطقه در تب انقلاب‌های عربی می‌سوختند. مواضع اثرگذار، انقلابی و هوشمندانه آقای امیرعبداللهیان در جریان بحران سوریه و همراهی تمام‌عیار او با مقاومت در این برهه حساس، هرگز از یادها زدوده نخواهد شد. او در دورانی عهده‌دار این سمت بود که شاید تاریخ خاورمیانه، دورانی با آن سطح از تنش‌ها را به یاد نداشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان این هنر را داشت که از همان بدو بیداری اسلامی، بتواند میان انقلاب‌های اصیل مردمی در منطقه و شیطنت‌های تکفیری – غربی تفکیک قائل شود، کاری که در آن دوران از بسیاری ساخته نبود. کم نبودند کسانی که تصورشان این بود که بحران سوریه هم شبیه به انقلاب تونس و مصر است اما آقای امیرعبداللهیان از ابتدا متوجه بود که بین این دو مقوله، تفاوت از زمین تا به آسمان است.

به هر حال، در شرایطی که منطقه همچنان در بحران می‌سوزد و شاید برای اولین بار بحث‌های دیپلماتیک در خصوص سوریه و یمن جدی شده است، در تاریخ سی‌ام خرداد که در دوران پس از انقلاب یادآور حوادثی است، شاهد برکناری آقای امیرعبداللهیان از سمتش بودیم. تردیدی نیست که این دیپلمات انقلابی هم در نقش مشاور وزیر خارجه و هم در نقش‌های دیگری که احتمالا از این پس برعهده خواهد گرفت، باز هم قابلیت‌های خود را به‌نمایش خواهد گذارد.

امیرعبداللهیان؛ مصداقی برای دیپلماسی انقلاب اسلامی

صدالبته مقاومت اسلامی به مسیر خود ادامه خواهد داد. آقای جابری انصاری هم که اکنون جانشین دیپلمات انقلابی شده است، بی‌تردید دارای قابلیت‌های قابل احترامی است که پیش از این در سمت‌های مختلف از خود نشان داده است. امید است همان مسیر انقلابی، باز هم در معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه ادامه یابد و نقش آقای امیرعبداللهیان به‌عنوان مشاور وزیر، نقشی تشریفاتی نباشد.

صحبت‌هایی هم در خصوص انتصاب حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان سفیر در میان است که البته از سوی منابع رسمی هنوز تائید نشده‌اند.

پایان سخن اینکه، امیرعبداللهیان از این پس در هر نقشی باشد، مصداقی تمام‌عیار از یک دیپلمات انقلابی ارائه خواهد کرد. انقلاب اسلامی نیازمند تکثیر و تکثر این مصادیق است تا حقوق ملت ایران و منافع هویتی انقلاب اسلامی، پای میزهای مذاکره در ژنو، وین یا هر نقطه دیگری از کره ارض، به بازی گرفته نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 54
  • نیما ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق وقت خودتو تلف کردی ... سنسور های دولت تدبیر و امید از دریافت برخی حقایق عاجزند!
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    متاسفانه همراهی برخی رجال متنفذ به ظاهر اصولگرا با دولت روحانی سبب شده است که این دولت رویای برحامهای 2 و 3 را در امور دفاعی و منطقه ای نزدیک ببیند.
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    انشاء الله در دولت بعد وزیر شوند
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    باسلام,از متن انقلابی و شفافیت بیانی آن تشکر می کنم,ولی یک نکته مهم را نباید از یاد برد و آن کادر سازی دیپلمات های انقلابی هست,ای کاش به دانشکده روابط بین‌الملل و افرادی که در آنجا تحصیل می کنند اهمیت و توجه ویژه ای میشد,اگر دستگاه اطلاعاتی کشور به لطف و عنایت خداوند متعال قوی عمل می کند حال کادرسازی و توجه به جذب افراد یا بهتر بگوییم جوانهای انقلابی می باشد,,آیا دیپلمات های ما هم در آینده همچون دیپلمات های فعلی انقلابی خواهند بود.
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    هر آمدني رفتني دارد
  • بینام ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    حیف این مرد که میخواد بره
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    ان شا الله در دولت بعد امیر عبداللهیان عزیز دوباره بر می گردد و ظریف خداحافظی می کند. زمستان می گذرد ولی سیاهی اش برای ذغال می ماند
  • نا شنا س ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    ظر یف جون ازاین تغیرات دل دوستان غربی را شاد کردی راضی. هستی که فردی انقلابی راعوض کردی
  • ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    اولا که این قبیل گزارشهای شما از دیپلماتهای کشور و تجلیل خاص از فردی مثل ایشان بیشتر از اینکه به درد ایشان و کشور بخورد ، تخریب دیپلماسی کشور است وقتی می ایید چنین گزارشی کارمیکنید یعنی به دنیا پیام میدهید که این اقا برای ما خیلی کلیدی بوده و حالا با برکناریش داریم در سیاستهایمان تجدیدنظر میکنیم شما و جهان نیوز و کیهان و چندرسانه دیگر،رسانه های اصلاح طلب نیستید و هرکس سری در رسانه ها داشته باشد میداند که ویژگی خاص شما چیست و به همین خاطر بعضی اخبار و گزارشهایتان مورد استناد دیگران واقع میشود(مثل گزارشی که جهان از حضور رهبرطالبان در ایران منتشرکرد) البته حتی نتوانسته اید در این گزارش هم اقای امیرعبداللهیان را تجلیل کنید! مثلا امده اید از تحلیل ایشان درباره حمله امریکا به عراق و اینکه گفته صدام از عراق خارج نخواهدشد! گفته اید ولی ببخشید با این موردی که یاداوری کردید بنده بیشتر یاد پیشبینی این عزیز افتادم که پیشبینی کرده بودند ارتش امریکا هفته ها و چه بسا ماهها درگیر فتح بغداد خواهد شد! درحالیکه همان روزهای ابتدایی جنگ پایتخت و رژیم صدام سقوط کرد
  • ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    ای بابا، این بنده خدا رو هم!
  • ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    در حادثه ی منا هم انصافا ایشون زحمات زیادی کشیدند. واقعا آدم بوجود ایشون افتخار میکنه.
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    این نقش قطعا تشریفاتی بوده و برای خارج کردن ایشان از چرخه تصمیم سازی برای مقاومت بوده تا در ویترین معاونت خاک بخورد. همزمانی این این جابجایی و سخنی که از ظریف در مورد آمادگی ایران در باره نرم در موضوع سوریه در رسانه های غربی پخش شده بود تصادفی نمیتوان باشد و موءید این است که ظریف واقعا چنین قولی را به همتی غربی داده و این بار نه سانتریفوژ ها را بلکه مقاومت و ارزشها انقلاب دارد مورد معامله قرار میگیرد. ظاهرا کودتایی خاموش در راه است که نیروهایی انقلابی باید قبل از دیر شدن جلوی آنرا بگیرند!
  • binam ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    salaam Ensan sharifi va az modirane layegh bood. arezoye diplomatha een bood ke bagheyeh bakhshhaye vezarat ham modiri mananade eeshan dashteh bashand. .
  • یکی ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    درود بر این دیپلمات انقلابی، هیبت خاصی دارند ایشون
  • مرتضی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    شما اول عملکرد رو بخش کن بعد نظر بده فکر نکنم میدونستی مسئولیتش چیه چه برسه به اینکه عملکردش رو بدونی
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    باید بود و دید ...
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    1 0
    جابجای حق هر وزیراست واین گزارش شما یعنی دخالت در امور هرچیزی که به میثاق شما خوش نیاید
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    ناشناس ۰۵:۱۸ یعنی تمام مفسران غربی یه لنگه پا وایسادن ببینن چه گزارشی در روزنامه ها منتشر میشه تا تشخیص بدن اوضاع از چه قراره خودشون اونقدر شعور ندارن برای درک مواضع یک نفر رفتارش و موضع گیریهایش را دنبال کنند و به نتیجه گیری برسند؟؟؟؟؟؟؟ با این اوصاف قسمت اول و دوم نطق شما چه ربطی به هم داشت اگر ایشان کارآمد نیستند پس مشرق چه پیامی به آمریکا مخابره کرده ضمنا در گرا دادن به دشمن شخص ذی نفوذی مثل هاشمی که به ادعایتان استوانه نظام هم هست خیلی شدیدتر از یک نشریه تاثیر میگذارد با آن نطق تاریخیش که دنیای فردا دنیای گفتمانهاست نه موشکها حال بروید با تتمه وجدانتان قضاوت کنید چه کسی سودمنتر است برای حفظ استقلال و اقتدار ایران
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    چرا در باره جانشین وی که یک جانباز جنگ تحمیلی و یک دیپلمات با تجربه و یک تحلیلگر و متخصص، بویژه در مسائل خاورمیانه است چیزی نگفتید،؟
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    جناب عزیز، وقتی خواسته شماره یک عرب های حاشیه خلیج فارس می شود تغییر عبداللهیان و بعد از هرار و یک خبرسازی درباره تغییر رویکرد دولت ایران در قضیه سوریه ناگهان عبداللهیان حذف می شود-معاون وقتی می شود مشاور یعنی خداحافظ- یعنی این تغییر بسیار مهم بوده است. پس حرف های شما با عرض معذرت یعنی کشک. پس بهتر است بنا به بغض سیاسی تان حرف نزنید تا حرف های بی پایه کمتر زده باشید
  • masdy ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    حیف این دیپلمات انقلابی که برای دولت تدبیر وامید کار کند
  • پری ترشیده ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق گاگول فارسی را پاس بداریم
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    تو وزارت خونه یه آدم درست وحسابی بود اون رو هم جابجا کردند
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    درود بر حسین امیرعبداللهیان
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق پیام های خارجی رو منتشر نکن
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق خیلی احمقی که پیام با زببان بیگانه منتشر میکنی
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مهم اینه که عبداللهیان انسان بزرگیه
  • حسین ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    موافقم
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    به نظرم هر رفتنی آمدنی دارد. ایشان را دوباره در جایگاه بالاتر خواهید دید.
  • فرزاد ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام عجله و بی سلیقگی در انتخاب تصاویر!
  • هادی ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    باز این جماعت ژست حق و حقوق گرفتن !
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    درود بر حسین امیرعبداللهیان . انشاء الله در دولت بعد وزیر شوند خدایا تو عزیزش کن
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    آقاى ظريف اشتباه بزرگى كرد
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    من مانده ام از رفتار این مشرقیها که اخبار فوتبالیشان در صدر است و نظراتی را که حاوی مسائل مهم و علت تغییرات است را سانسور می کنند این آقایان از خود راضی که دم از ولایت می زنند سنگ ریزه ای در کفش دارند و الا نظر بنده خلاصه بعضی از نظرات بود و خلاصه اینکه لابی نایاک شرط حضور ایران در مذاکراتی آتی ایران در مسئله سوریه را به ظریف تحمیل کرده است را چرا حذف کردید شما هم با این لابی سر و سری دارید که نمی خواهید بر ملا شود ؟
  • بابک ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    تنها کسی که در نهاد وزرای خارجه حرفهای منطقی وانقلابی وعزتمندانه میزد آقای عبداللهیان بود ایشان لیاقت وزیر خارجه را دارد تا در عرصه بین المللی اقتدار وعزت ایران ایرانی را بالا ببرد امیدوارم در دولت بعدی ایشان وزیر خارجه بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس