طی سه روز اخیر، ترامپ بیش از هیلاری کلینتون، رقیب اصلی خود، خبرساز بوده و در کنار لو رفتن اطلاعات شخصی و کاری‌اش، شاهد تلاش برخی اعضای حزب جمهوریخواه جهت کنارگذاشته شدنش است.

گروه بین‌الملل مشرق - حواشی سه روز اخیر، حاوی پیام‌ها و سیگنالهای منفی برای دانلد ترامپ بود. در گام اول، اطلاعات محرمانه شخصی و کاری وی توسط یک هکر به سرقت رفت و در اختیار جراید آمریکایی قرار گرفت؛ هر چند که وی این اطلاعات را غلط دانست. در گام دوم، زمزمه‌های اقدامات و برنامه‌های جمهوریخواهان برای حذف وی از عرصه انتخابات و جایگزین کردن یک نامزد دیگر به جای وی، چالش بیشتری برایش ایجاد کرده هر چند که ترامپ هیچ واکنشی نشان نداده است و شواهد امر خبر از دلگرمی وی به وکلای انتخاباتی می‌دهد. باید منتظر بود و سیر اتفاقات در روزهای آتی را نگریست.

هک شدن و افشای اطلاعات ترامپ

در پی لو داده شدن اطلاعات مربوط به تحقیقات حزب جمهوریخواه در مورد ترامپ به جراید آمریکا، حواشی جدید به وجود آمده است. دانلد ترامپ، انگشت اتهام را به سمت کمیته ملی دموکرات‌ها گرفت و اظهار داشت: «حزب دموکرات مرا هک نکرد، بلکه خودش را هک و بی‌آبرو کرد. تقریبا تمام آن اطلاعات نادرست و ناقص است و اصلا کاربردی ندارد. بر من مثل روز روشن است که دموکرات‌ها با آن رییس ذاتا مقهورشان (واسرمن) و آن نامزد عمیقا ناقصشان (کلینتون)، می‌خواهند اذهان عمومی را به طرف من منحرف کنند و منافع خودشان را تامین نمایند. بهتر است که کمیته ملی دموکرات‌ها، به جای هک کردن اطلاعات من برود و 33 هزار ایمیل گمشده هیلاری که معلوم نیست اصلا کجا رفت را هک کند».

تحلیل‌ها در مورد آخرین وضعیت ترامپ چه می‌گوید؟

اطلاعات مربوط به تحقیقات کمیته جمهوریخواهان که اخیرا لو رفته، در مورد پیشینه تجاری ترامپ، اظهارات وی در مورد سلاح، زنان، و مهاجرت است که البته یک امر بسیار طبیعی است که هر حزبی در مورد نامزد خود تحقیق کامل به عمل آورد و این هم طبیعی است که حزب مخالف از این اطلاعات در جهت محکوم کردن وی در مناظرات استفاده نماید. گزارش 200 صفحه‌ای مذکور توسط شخصی به نام «گوسیفر 2.0» در اختیار مجله «گوکر» قرار گرفت. این نام برگرفته از نام یک هکر رومانیایی به نام گوسیفر در سال 2013 است، که اسناد و اطلاعات جنجالی مربوط به خانواده بوش را منتشر ساخت و اکنون در رومانی دوره حبس خود را می‌گذراند.

تحلیل‌ها در مورد آخرین وضعیت ترامپ چه می‌گوید؟

این در حالی است که شرکت «کراد استرایک» درست روز پس از هک شدن اطلاعات ترامپ، اعلام کرد که با توجه به تحقیقات دقیقش، دو هکر روسی که از طرف سازمان‌های اطلاعاتی روسیه مامور شده بودند، موفق شدند که اطلاعات محرمانه مربوط به حزب دموکرات را بدزدند. یکی از مقامات ارشد حزب دموکرات که خواسته نامش فاش نشد، اظهار داشته که بی‌شک دولت روسیه پشت این قضیه است. این مقام، ادامه داد: «در ماه مارس و آوریل دو رخنه صورت پذیرفت و دیگر اطمینان داریم که سازمان اطلاعاتی روسیه بر اساس استراتژی «اشاعه اطلاعات دروغین»، کاری کرد که اطلاعات دروغ در مورد ترامپ افشا یابد و همگان فکر کنند که این اطلاعات درستی در مورد ترامپ است. بدین شکل، همه را فریب داده است. حالا هم باید بگویم که زیرساخت امنیتی سامانه‌هایمان را تقویت کردیم».

موضوع 30 هزار ایمیلی که ترامپ به آن اشاره کرده، مربوط به ایمیل‌های مخفیانه هیلاری کلینتون در دوران تصدی پست وزارت خارجه از طریق یک سرور شخصی و مخفیانه بود که بعدها افشا شد و پرونده به زیر دست FBI رفت اما در پی اتفاقات محرمانه پشت پرده، هیچگاه تکلیف آن مشخص نشد.


حزب جمهوریخواه در پی قیچی کردن ترامپ
شواهد و منابع دست اولی و عواملی که با رهبران جمهوریخواه در ارتباطند، در حالی که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری CNN گفتند که استراتژیست‌ها و برخی سران حزب، در پی پیدا کردن راه‌هایی برای دور زدن و قیچی‌ کردن دانلد ترامپ در کنوانسیون حق انتخاب که از 18 تا 21 جولای 2016 در «کلولند» برگزار خواهد شد هستند.

تحلیل‌ها در مورد آخرین وضعیت ترامپ چه می‌گوید؟

تی‌شرت‌های تبلیغاتی ترامپ

به ادعای این منابع، برخی از سران حزب بر این باورند که با توجه به نظرسنجی‌ها، دانلد ترامپ منفورترین نامزد تاریخ حزب جمهوریخواهان در بین طرفداران است و با توجه به نظرسنجی‌های رقابتی هم وی را یارای پیروزی نهایی در مقابل هیلاری کلینتون نیست. به گفته یکی از منابع دست اولی که ارتباط بسیار نزدیکی با سران حزب دارد، این امر که بالادستی‌های حزب نامزد منتخب مردم و پیروز در انتخابات مقدماتی را بخواهند کنار بگذارند، در تاریخ انتخاباتی جمهوریخواهان بی‌سابقه است. اما به هر حال به دنبال، راههایی برای دور زدن وی هستند. این 4 راه عبارتند از:

1. تمرکز بر وکلای انتخاباتی (Delegates )
اولین راه برای جمهوریخواهان، تمرکز بر وکلای انتخاباتی است. مخالفان بانفوذ ترامپ در حزب، از آنها می‌خواهند که موضع روشن و صریح و تصمیم نهایی خود در مورد ترامپ را اعلام کنند. به اعتقاد یکی از منابع دست اولی حزب، این بخش سخت‌ترین بخش کار است چرا که اکثر وکلای انتخاباتی وابستگی قوی به ترامپ دارند. جمهوریخواهانی که مخالف ترامپ هستند، گزینه‌های دیگر را به جز کروز و روبیو و کسیچ در نظر دارند چرا که آنها را فاقد کاریزمای مورد نیاز برای روبرویی با کلینتون می‌دانند. از طرفی هم، سناتور «جف فلیک» که از مخالفین ترامپ و متنقدین تد کروز است، در محافل شخصی جمهوریخواهان اظهار داشته که برای قیچی کردن ترامپ در کنوانسیون مربوطه، خیلی دیر شده است. «مایک شیلدز» -یکی از رهبران سابق حزب جمهوریخواه- معتقد است که اعلام برائت وکلای انتخاباتی از ترامپ امری بسیار بعید می‌نماید. وی ابراز داشت: «به نظرم، هیچکدام از وکلای انتخاباتی خود را روبروی مردم قرار نمی‌دهد. آنها می‌دانند که ترامپ طرفداران بسیاری دارد. این امر تابحال در حزب جمهوریخواه اتفاق نیافتاده و بعید هم هست که در مورد ترامپ رخ بدهد». «دیوید اوکیف» یکی از دستیاران سابق کروز، یک ستاد با عنوان «وکلا غیر متعهد باشید» سعی در قانع کردن وکلای انتخاباتی برای عدم حمایت از ترامپ دارد. یکی از اعضای این ستاد به CNN گفته که انرژی لازم برای مخالفت با ترامپ در وکلای انتخاباتی ایجاد شده اما تجمیع این انرژی کاری بسیار سخت است.

تحلیل‌ها در مورد آخرین وضعیت ترامپ چه می‌گوید؟

دیوید اوکیف


2. ابداع قوانین جدید
دومین روش، می‌تواند ابداع قوانین جدید از سوی کمیته ملی جمهوریخواهان باشد. «رایک اوکیف» و «دیوید ریفکین» از زد و بندچی‌های حزب، با چاپ مقاله‌ای در وال استریت ژورنال از کمیته ملی حزب خواسته‌اند که قوانین جدیدی وضع نماید که با غیرمتعهد شدن نمایندگان، دست آنها برای رای ندادن به ترامپ باز باشد. سناتور «سوزان کولینز» که چنین عملی یک اشتباه مهلک است. هر گونه تحریک وکلا به عدم حمایت از ترامپ، قطعا به یک شورش مبدل خواهد شد. ضمن اینکه ترامپ به شدت تهدید کرده که در صورت بروز هر گونه کارشکنی، به عنوان نامزد مستقل اعلام وجود خواهد کرد و طبیعی است که طرفداران وی که همان طرفدار حزب جمهوریخواه هستند و بسیار هم دوستش دارند، او را بر حزب ترجیح داده و به طرف وی رفته و رقم بسیاری از طرفداران از لیست حزب جمهوریخواه ریزش خواهند کرد و در این میان آنکه به شدت متضرر خواهد شد، حزب است نه ترامپ. حتی هیچ بعید نیست که با مستقل شدن وی، شماری از مخالفین حزب جمهوریخواه - و نه ترامپ- به طرف وی متمایل شوند.

تحلیل‌ها در مورد آخرین وضعیت ترامپ چه می‌گوید؟

سناتور کولینز


3. استفاده از تبصره "وجدان"
یکی از بندهای ابداعی در قوانین کمیته ملی حزب که اولین بار در سال 1976 ایجاد شد، بند «وجدان» نام داشت. این تبصره، به وکیل انتخاباتی متعهد اجازه می‌دهد که در کمال آزادی عمل دیگر متعهد نباشد و با رجوع به وجدان خود، تصمیم بگیرد که آیا واقعا دوست دارد که از نامزد نهایی حمایت نکند یا نه. به گفته یکی از منابع موثق و نزدیک، رهبران جمهوریخواهان در کنگره و کمیته ملی، هر دو از قبول این پیشنهاد سر باز زده‌اند.

4. احیای رامنی
منابع خبر از تلاش برخی از اعضای نفوذمند حزب برای جذب نظر میت رامنی برای ورود به انتخابات علیه ترامپ دادند. اما رامنی هر گونه ورود به انتخابات در این وهله زمانی و با توجه به محبوبیت ترامپ را حماقت خوانده است. به گفته همین منابع، هر دو رهبر حزب در کنگره و کمیته ملی، هیچ میلی به ورود به قضیه دور زدن و قیچی کردن ترامپ در کنوانسیون حق انتخاب ندارند. حتی یکی از ارشدترین مقامات حزب گفته که رهبران درجه یک حزب، قویا از ترامپ حمایت خواهند کرد. سناتور جف سژنس که در میان سناتورهای جمهوریخواه بیش از همه از ترامپ حمایت می‌کند، در ضیافت شام پنجشنبه حزب در جمع دیگر اعضای حزب اظهار داشت: «واقعا مایع شرم و خجالت است که برخی از شما بخاطر خصومت و لجبازی شخصی نامزد نهایی حزب که منتخب مردم است را می‌خواهید قیچی کنید».


منابع:

http://edition.cnn.com/2016/06/15/politics/dnc-hack-donald-trump/index.html
http://edition.cnn.com/2016/06/16/politics/donald-trump-republican-anxiety/index.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس