در حالی که دولت یازدهم، خرید 118 هواپیما از ایرباس را یکی از دستاوردهای برجام می‌خواندند، سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب نشان داد که قبل از نهایی شدن چنین قراردادهای سنگینی، باید نسبت به اولویت‌ داشتن آن تصمیم‌گیری شود.

گروه اقتصاد مشرق - در حالی که دولت یازدهم و حامیان آن، خرید 118 هواپیما از ایرباس را یکی از دستاوردهای برجام می‌خواندند، سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب نشان داد که قبل از نهایی شدن چنین قراردادهایی که هزینه مالی سنگینی بر دوش کشور می‌گذارد، باید نسبت به اولویت‌ داشتن آن تصمیم‌گیری شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته گذشته با مسئولان نظام به صراحت به موضوع خرید هواپیما اشاره کردند.

ایشان فرمودند: یکی دیگر مسئله‌ی اولویّتها است؛ در تصمیم‌گیری‌هایی که ما در زمینه‌ی مسائل اقتصادی میکنیم، اولویّتها را باید در نظر بگیریم. گاهی یک کاری خیلی مهم است، خیلی لازم است امّا [دارای‌] اولویّت نیست؛ یعنی از آن کارِ لازم‌تری وجود دارد. این خیلی به نظر من مهم است. خب، بنده تجربه‌ی دولت را [دارم‌]؛ هم خودم در دولت بوده‌ام، هم دولتهای متعدّد را دیده‌ام. وزرای محترم عزیزمان، هرکدام سعی میکنند کلٌّ یجرّ النّار الی قرصه؛ یعنی این آتشی که گذاشتیم تا نانها را بپزند، هر قرص نانی مال یکی است؛ این آتش را هرکدام میکشند طرف نان خودشان که آن را بپزند؛ البتّه تکلیفشان است؛ وظیفه‌شان همین است که از بخش خودشان حمایت کنند؛ ما این را مذمّت نمیکنیم. وزیر کشاورزی یک‌جور، وزیر صنایع یک‌جور، وزیر راه یک‌جور، وزیر نیرو یک‌جور، هرکدام سعی میکنند امکانات کشور را و بودجه‌های کشور را و منابع را طرف خودشان بکشانند؛ خب، اینجا باید نگاه کرد دید اولویّت کدام است. حالا فرض کنیم که پولهای ما در بانک‌های بیگانه آزاد شد -که البتّه آزاد نشده، معلوم هم نیست کِی آزاد خواهد شد، حالا [به آن مطلب‌] خواهم رسید- بنا است صرف چه چیزی بکنیم؟ این خیلی مهم است. اولویّتها را باید رعایت کرد. خب، حالا من یک مثال بزنم، البتّه این مثال را به خود وزیر محترم هم به نظرم گفتم؛ فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است امّا اولویّت است؟ آیا این اولویّت کشور است؟ فرض کنیم مثلاً سیصد هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویّت باشد. این باید بررسی بشود؛ من نظر کارشناسی نمیدهم، من تذکّر میدهم برای اینکه کار کارشناسی بشود؛ من تذکّر میدهم که اولویّتها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است.

 این بیانات رهبر انقلاب در حالی مطرح شد که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر اقدام ایران برای خرید 100 هواپیمای دیگر از شرکت آمریکایی بوئینگ هم مطرح شده است.

این در حالی است که 9 بهمن‌ماه سال گذشته و به فاصله دو هفته از اجرای برجام، در جریان سفر روحانی به فرانسه، ایران تفاهم‌نامه خرید 118 هواپیما از ایرباس را امضا کرده بود.

ارزش قرارداد خرید 118 هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار و خرید 100 هواپیما از بوئینگ، 17 میلیارد دلار عنوان شده است که مبالغ سنگینی است و بیش از درآمد نفت سالانه کشور است.

آیا خرید 200 هواپیما اولویت اقتصادی کشور است؟

* خریدهایی که رایگان نیست

هرچند مسئولان دولتی تاکید دارند که دولت ایران  حتی یک دلار نیز بابت خرید هواپیما به ایرباس و بوئینگ نخواهد پرداخت و کل پول از طریق فاینانس بانک‌های خارجی تامین خواهد شد، اما آنها به روی دیگر ماجرا اشاره نمی‌کنند که به هر حال همین فاینانس‌ها به اضافه سودشان باید طی سال‌های آینده از جانب ایران بازپرداخت شود. 

متاسفانه در چند ماه اخیر، اظهارات مسئولان دولتی به گونه‌ای بوده که افکار عمومی تصور می‌کند این حجم عظیم از هواپیما قرار است به طور رایگان در اختیار ایران قرار گیرد. 

این در حالی است که حمیدرضا پهلوانی، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اقساط هواپیماهای خریداری شده از ایرباس را سالانه حداقل یک میلیارد دلار عنوان کرده بود که با اضافه شدن خرید از بوئینگ، این رقم تقریبا 2 برابر خواهد شد.

در هر حال، انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ در حالی است که همه کارشناسان حوزه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشورمان بر اهمیت نوسازی ناوگان هوایی ایران برای حفظ امنیت و آسایش مسافران تاکید دارند. 

با این وجود، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خرید این تعداد هواپیما گرچه می‌تواند به تحولی تاریخی در ناوگان هواپیمایی ایران بینجامد، اما برخی زوایای پنهان آن از جمله ظرفیت فرودگاهی کشور و همچنین تجهیزات موجود می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به چالشی بزرگ برای این صنعت تبدیل شود.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به محدود بودن مقاصد پروازی ناوگان هوایی کشور و نبود مقاصد قاره‌ای مثل پرواز به آمریکا، مسیر پروازی اقتصادی و پردرآمدی برای هواپیماهای برد بلند نخواهیم داشت و خرید هواپیماهای با برد بلند مانند ایرباس330، ایرباس350 یا هواپیمای غول‌پیکر ایرباس380 نه‌تنها در اولویت نیازهای ناوگان هوایی کشورمان نبوده، بلکه با خرید تعداد زیادی از این نوع هواپیما‌ها و نبود تقاضای سفر برای آنها، در نهایت شرکت‌های هواپیمایی مجبور خواهند شد هواپیماهای برد بلند مناسب برای سفرهای قاره‌ای را در مسیرهای کوتاه استفاده کنند که موجب ضرر و زیان آنها خواهد شد. 

بنابراین احتمالا شرکت‌های هوایی قادر نخواهند بود اقساط خرید هواپیماهای جدید را پرداخت کنند.

آيا خريد دهها فروند هواپيما اولويت اقتصاد كشور است؟/ آيا در شرايط ركود اقتصادي خريد دهها هواپيما اولويت اقتصاد كشور است ؟/

* استدلال مدافعان خرید هواپیما

از بهمن‌ماه سال گذشته که ایران اقدام به خرید 118 هواپیما از ایرباس کرد، انتقادات بسیاری نسبت به این خرید مطرح شد.

با این حال، حامیان دولت به شدت از این تصمیم دفاع می‌کردند. به عنوان مثال، اسفندماه گذشته، کاظم جلالی نماینده حامی دولت در مجلس، ضمن غیرکارشناسانه خواندن اظهارات مطرح‌شده درخصوص اولویت اشتغال و مسکن برای کشور، خرید هواپیما را دارای اهمیت بیشتری دانست.

کاظم جلالی درباره خرید هواپیماهای نو تصریح کرد: از دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی به خاطر نوسازی ناوگان هوایی تشکر می‌کنم. فرودگاه‌ها و ناوگان هوایی پیشانی کشور هستند و هر غیرایرانی که به کشور سفر می‌کند نخستین موضوعی که توجهش را جلب می‌کند، کیفیت هواپیماها و زیبایی فرودگاه‌هاست. 

کیفیت بالای ناوگان هوایی نشان‌دهنده عزتمندی ایران است و این اقدام (خرید 138 هواپیمای‌نو) کار شایسته‌ای بود که انجام شد.

وی با اشاره به برخی انتقادات از وزارت راه و شهرسازی و دولت تدبیر و امید به خاطر تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: برخی می‌گویند اولویت کشور در حال حاضر مسائل دیگری چون اشتغال، مسکن، ازدواج جوانان و... است. به نظر من این‌گونه اظهارات کاملا غیرکارشناسانه است؛ شاید خیلی چیزهای دیگر اولویت ما باشد اما آیا نباید ناوگان هوایی را نوسازی کنیم تا بتوانیم برای آن اولویت‌ها درآمدزایی کنیم؟ این‌که مسافران ایرانی به خاطر نبود هواپیمای مناسب سالی چهار میلیارد دلار ارز را به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌ریزند، آیا کار درستی است و باید ادامه یابد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 38
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    3 0
    نه واردات میلیاردها دلار چوب بستنی اولویت اول اقتصاد ماست!!! گذشت دوران بی ارزش بودن جان مردم اون شخص دیگه رفته
  • اهوازی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 2
    اولویت اول در حمل و نقل باید راه آهن باشد.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 2
    خرید این همه هواپیما برای آن دسته آدمهایی بود که عقلشان به چشمان است. دولت به جای این خرید اسرافگونه خوب بود که وام ازدواج جوانان را زیاد تر می کرد یا این پول را صرف زیر ساخت های کشور می نمود
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    نحریدن هواپیما استاندارد بازی با جان مردم و حذف توسعه ی وابسته به نقل و انتقال است.
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    حب عزیز جان این اقدامات برای تقویت صنعت گردشگری لازمه یعنی الان میایم بر فزض 40 میلیارد دلار میدیم اما اگر صنعت توریسم رونق بگیره می دونی چند برابرش برداشت می کنیم؟ چقدر شفل ایجاد میشه؟ شما از لحظه ای که توریست پاش میذاره تو کشور اون کسی که ساکش حمل می کنه اون هتلی که میره خرید صنایع دستی بازدید از جاهای تاریخی بگیر تا رستوران و کافه و حتی شبکه گسترده تامین و توزیع مواد غذایی برای هتل ها که از کشاورز تا آشپز هتل درگیر می کنه و ایجاد شغل!
  • نیما ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق بذار تو این عنفوان جوانی یه ایرباس و بوئینگ درس درمون سوار شیم ... مردیم از بس تپل سوار شدیم! شما میتونی با بی آر تی سفر کنی ... . همراه با فناوری ... همگام با مسئولین ...
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    شیوه جدید اسراف همینه دیگه !!!!!!!!!!! آخه چه نیازی به این همه هواپیما هست زمانی که مردم جیبشون خالیه.... یارانه رو کی افزایش میدید؟؟؟
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    وقتی میخواهند هواپیما رو بدن میگید اولویت چیز دیگه ایه و وقتی هم می گن نمیدیم میگید دیدی چطور ظریف گول خورد خدا وکیلی من در تعجبم
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    اولین ۲۱۸ هواپیمای خریداری که یکجا تحویل ما داده نمیشه طی یک پروسه چند ساله خواهد بود ، در ثانی اقساط هواپیما از طریق کار کردن خود هواپیما بدست میاد ، ثالثا از طریق نوسازی ناوگان هوایی سبب کم شدن هزینه های جانبی و همچنین توسعه صنایع جانبی من جمله گردشگری خواهد شد که سبب درآمد زایی و اشتغال بیشتر در این صنعت خواهد شد
  • ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    اولا که ممنون واسه اولین بار دیدم استدلال مدافعان خرید هواپیما رو هم منتشر کردید توجه کنید واقعا ناوگان فرسوده متعلق به چهاردهه پیش آیا نباید ترمیم و نوسازی بشه؟ صنایع هواپیماسازی داخلی که نداریم که توانایی پوشش نیازها رو داشته باشه کشورهای شرقی نظیر روسیه و چین هم که ابتدائا خودشون مشتری ایرباس و بوئینگ هستن مگه چند گزینه دیگه باقی می مونه؟ والله بالله هواپیمای مسافربری که قراره چندصدانسان رو از یک گوشه دنیا ببره یک گوشه دیگه پراید نیست که منتظر بمونیم خودی ها بسازن دانشش هم نیست..زیرساختش هم نیست این هم که مثلا من و شما سالی یکبار هم سوار هواپیما نمیشیم دلیل نمیشه که بی اهمیت بشمریم قضیه رو بالاخره اگه توریستی،گردشگری،زائری،سرمایه گذاری و...قراره وارد کشور ما بشه،با چی میخواد بیاد؟ با هواپیماهای خطوط ترکیه و قطر؟ که پولش یکراست بره سوریه؟ از نظر مالی هم خرید هواپیما نظیر خرید ماشین توسط من و شمای نوعی نیست این هواپیماها رو برای استفاده شخصی که نمیخرن بلیت و خدماتی که ارائه میده،هزینه خودش رو پوشش میده
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    استدلال مدافعانش به نوعی جیرینگی تو جیب آمریکا شیطان بزرگ و شرکا است
  • ناشناس ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 1
    اشتغال آفرینی برای میلیون ها جوان بیکار مهم ترین الویت اقتصاد کشور است .
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق جان این انتقاد وارد اما نویسنده محترم راه حلی هم ارایه می دادند مقام معظم رهبری گفتند: "من نظر کارشناسی نمیدهم، من تذکّر میدهم برای اینکه کار کارشناسی بشود؛ من تذکّر میدهم که اولویّتها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است" خواهش این هست منی که در حوزه حمل و نقل سر رشته ای ندارم از کارشناسان این حوزه نقل قول شود تا بتوان شفاف تر متوجه شد وگرنه انتقاد کردن که کار راحتی هست الان به من بگید 10 تا انتقاد از 10 جا همین الان برایتان می نویسم لذا فقط انتقاد نکنید اگر هم انتقاد می کنید راه حل آن را بیاورید.
  • بهمن ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    لطف کنید بفرمایید اگر نیاز کشور نیست کدوم نهاد پیش از قرارداد ایرباس و بویینگ قصد خرید 150 فروند سوخو 100 که هواپیمای مسافربریه از روسیه رو داشت؟
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    تجارت با دنیا زیر ساخت میخواد کدووم تاجری حاضر بیاد کشوری که حداقل امنیت پرواز نداره ؟ چرا همه چیز تو کشور ما به سیاست گره میزنیم ، کمی ملی باشیم
  • الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    با این سرمایه گذاری که برای خرید شده اگر یک تعداد محدودی هواپیما می خریدند و با این شرکت ها توافق می کردند هواپیمایی در خاک ایران ساخته بشه عالی بود ما در ازای خرید هواپیما از فناوری هسته ای گذشتیم ولی نتیجه اش چی شد؟ فناوری را دادیم تا مصرف گرا بشیم؟ باید فناوری ساخت هواپیما برای مسافت های نزدیک را وارد می کردیم مثل کاری که روسیه کرد سر داستان سوپرجت سوخو 100 تو قراردادهای سنگینی که بستیم حتی اورهال منطقه ای را هم به ما ندادند تا حداقل درآمدزایی برای کشور باشه! به نظرم با یکی از این شرکت های معتبر برای ساخت هواپیما قرار داد ببندیم تا هم اشتغال ایجاد بشه هم وابستگی مون کمتر بشه روسیه ژاپن چین کانادا و برزیل هم همین مسیر را طی کردند ولی متاسفانه تو ایران اصرار عجیبی هست ایران را وابسته به غرب کنند آیا برجام یعنی: دادن فناوری و گرفتن مصرف گرایی؟؟
  • علی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بایستی بررسی کرد امریکا و اروپا به کدام تعهدشان در قبال هواپیماهای مسافربری قبلی عمل کرده اند و راهی را باید رفت که وابسته تر از گذشته نشویم . بعد از آن این همه خطوط هوایی خصوصی دیگران هست که می توان از آنها استفاده کرد و این بودجه را صرف اقتصاد معیشتی و رفع بی کاری و نیازهای اولیه مردم کرد.
  • هومن ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    اول باید هواپیماهای کوچک مانند بویینگ 737 و ارباس 320 و ای تی ار 72 بخریم و پروازهای داخلی را پوشش دهیم بعد برویم هواپیماهای دور برد بخریم مانند دریم لاینر 787 و 777 و ارباس 350 .
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    خوبه چون احتمال تحریم مجدد داره این بخش
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    زیرساخت کشور با جذب سرمایه گذاری و فعال کردن بخش خصوصی باید درست بشه نه با خرج کردن بودجه ..
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    خیلی مواقع دیدم به این که چرا این قرارداد ها شامل تعداد بالایی هواپیمای غول پیکر و دور برد هست انتقاد میشه و به نوعی اسراف تلغی میشه حتی یه لحظه به این که اگه تحریما برگشت و حاضر نشدند به هواپماهامون سوخت بدن فکر نمی کنن
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    دوست عزیز خرید 218 فروند هواپیمای نو یعنی اصلاح زیر ساخت ها.
  • ناشناس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق تو که با هواپیما مخالفی حتما سفرهای دور را با ریلی که احمدی نژادبرای قطار افتتاح کردپیشنهاد می کنی؟
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق عاشق توپولف است
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 1
    چند درصد مردم کشور توانایی سوار شدن به هواپیما را دارند؟!!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    تا وقتی تنها در زمان دعواهای جناحی از جان مردم اسم برده شود هیچ چیز درست نمیشه خطرات جدی تری جان مردم را تهدید میکند که کسی به فکرشان نیست
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    زیرساختهای راهبردی تری هم داریم
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    برو اول به فکر ساخت و ساماندهی مراکز اقامتی باش در ضمن با تخریبهای دامنه دار غرب نسبت به ایران این صنعت حالا حالاها رونق نمیگیره
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    اولویت چیزهای دیگری است
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    این متن و اینقدر تکرار نکنید صرفا با خریدن هواپیما صنعت توریسم رونق نمیگیرد به خیلی پیش نیازهای دیگر باید فکر شود
  • ناشناس ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    دولت قبل ناوگان هوایی کشور را در سال 84 با 112 فروند هواپیما تحویل گرفت و به 224 فروند افزایش داد اما اینقدر بوق و کرنا راه نینداخت .
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    برادر جان برو ببین همین سوخوسوپرجت 100 چقدر تو روسیه سفارش داره! خود خطوط روسی بوئینگ و ایرباس رو ترجیح دادن فناوری ساخت هواپیما هم مثل موشک نیست فکرمیکنی همین ایرباس رو فرانسه بتنهایی میسازه؟ بعد از صدسال صنعت هواپیماییش فقط بخشیش رو تولید میکنه
  • ناشناس ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    دولت دکتر احمدی نژاد تعداد هواپیماها را از 112 فروند در سال 84 به 224 فروند در سال 91 رساند اما بدون سر و صدا .
  • ناشناس ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بعد از برجام با تحریم ویزایی امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند عملا"راه ورود گردشگر به ایران بسته شد.
  • نسل اول انقلاب ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    دولت روحانی نباید همانند دولت هاشمی کشور را زیر بار بدهی های سنگین خارجی ببرد.
  • چلچلا ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بنظرم دولت با بستن این قراردادها بهترین کار ممکن را انجام داد چون اولاً این خریدها همه با تأمین مالی طرفهای خارجی انجام میشه و دولت پول زیادی بابت اون نمیده در ثانی ایران با این خریدها میتونه قطب نقل و انتقال هوایی منطقه و رقیبی برای شرکت هواپیمایی امارات و قطر بشه و بازار منطقه رو از دستشون در بیاره. ضمناً برای اینکه اقتصاد کشور رونق بگیره و اشتغال زیاد بشه لازمه که سرمایه گذاری خارجی در کشور زیاد بشه که از اولویت های یک کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی داشتن یک سیستم جامع و کامل و بروز شده حمل و نقل خصوصاً هوایی هستش. در اقتصاد فعلی دنیا جذب جهانگرد اولین انتخاب هر کشوریه چون منافع چند جانبه برای کشورها بدنبال داره و از این طریق هم میتونه درآمد کسب کنه و هم میزان بیکاری رو در جامعه پایین بیاره و تازه در کنار جذب این جهانگردان میتونه شغلهای متعدد و جدیدی برای مردمش ایجاد کنه.هستند کشورهای کوچیکی که چند برابر درآمد سالانه ایران فقط از راه جذب جهانگرد درآمد دارن. لازمه بدونید که 95درصد این جهانگردان پر خیر و برکت صرفاً از طریق هوایی وارد هر کشوری میشن! و اون کشوری که در حمل و نقل هوایی اش نا کارآمد یا ضعیف باشه هیچ شانسی برای جذب اونها نداره. مطالب بالا فقط بخشی کوچکی از منافع حاصل از خرید هواپیماهاست و بنده اشاره ای به رونق گردشگردی داخلی خودمان ، امنیت جانی مسافرین و .... نکرده ام.
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بله. آن کشورهایی که الگوی شما هستند درآمد اصلیشان از فحشا و قمار است. قدرت ایران فقط باید درون زا باشد نه بر اساس نگاه و امید به آمدن خارجی ها خاک بر شما و تفکرتان.
  • مهندس ایرانی ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    قطعا اگر هواپیمایی با مشارکت بوئینگ و یا ایرباس یا حتی امبرائر و.. تو ایران ساخته بشه خیلی بهتر از خرید هست هم از نظر امنیتی مورد تایید میبود هم اشتغال ایجاد می شد هم نیاز به خارج از کشور کمتر می شد هم اگر مشتری هایی مثل عراق و سوریه و منزوئلا و بولیوی و... برای این طرح مشتری بشه صادراتشم میشه بررسی کرد دوستانی هم که به سوخو100 ایراد میگیرن! این یک پروژه پیش رو برای روس ها بود و اتفاقا با اینکه تازه ساخته شده ولی مشتری های خوبی خواهد داشت روس ها الان mc21 را هم دارند ایران فناوری هسته ای را داده باید فناوری وارد کنه این میشه یک طرح عقلانی!! برای مسافت های دوربرد هم خرید بوئینگ و ایرباس خوبه
  • مهندس ایرانی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    با ترانزیت شدن منطقه ای ایران موافقت نشده حتی اورهال صندلی هواپیماها را هم ندادند به ایران حالا بیان بگن ترانزیت منطقه ایران باشه؟ اونم وقتی دبی کاملا به انگلیس تعلق دارد!! امریکا هم مالک قطر هست!! فاینانس یا همون پولی که غرب میده بالاخره با سودش از ما پس خواهد گرفت جهانگرد هم بخواد بیاد حتما نباید سوار a380 بشه چندتا کشور تو دنیا از این پرنده دارند؟ میشد تعدادی پرنده دور پرواز خرید و برای مسافت کوتاه هم پرنده مشترک ساخت
  • امیر ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    به حقوق مدیران و خلبانان رده بالای هواپیمایی هما هم بپردازید. مردم فکر می کنند کارکنان هما بالاترین حقوق ها را می گیرند. اما در رده ستادی حتی کارشناس به بالا، حقوق بسیار پایینی نسبت به سایر سازمان های دولتی می گیرند.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مگر چند درصد مردم پول هواپیما سواری دارن ؟ هزینه های حمل و نقل رو به قطار اختصاص بدید تا لااقل همه از اون استفاده کنن . خیلی از استانهای کشور تا حالا ریل قطار رو به چشم ندیدن ، در حالیکه روستاهایی هستند که بالاتر از صد ساله قطار دارن . آفرین به دولت تدبیر و امید ؛ بیچاره ها رو بیچاره تر کرد و اغنیا رو گردن کلفت تر .
  • امین ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    اقا بریم از روسیه بخریم مشرق خوشش بیاد.
  • محمد حسین ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    ناوگان هوایی اولویت است ولی نه اولویت اول باید طی سه سال سالی 100 هواپیما خریداری شود که سالی 20 میلیارد دلار با توجه به رشد اقتصادی پرداخت شود و درضمن باعث رونق گردشگری کشور و سرازیر شدن درآمد برای کشور و رفاه اجتماعی.اولویت اصلی کشور باید شامل حال همه شود مثلا اشتغال جوانان-رونق جمعیت-نوسازی تسلیحات نظامی (مخصوصا نیرو هوایی)-کم کردن رکود و تورم-کمک به محرومین کشور(نمونش مناطق محروم بلوچستان و کهگلویه بویراحمدو.....)-این ها هم در اولویت اند.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    همون نفراتی که استفاده میکنن نباید امنیت داشته باشن؟ شما از وضع هواپیماهامون خبر دارید؟؟ هواپیما و قطار مگه اسباب بازی هستن که ملت به خاطر عشق و حال سوارش بشن یا ببیننش؟!
  • محمود به سلامت باد ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    انقدر اقتصاد اقتصاد نکنید، همه چیز از هدفمندسازی یارانه ها شروع شد
  • چلچلا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    یادداشت تکمیلی مرا چرا درج نکردی؟
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    برای منی که کارمند نفت هستم و هر ماه مجبورم برم بیام عسلویه و برگردم و اکثر متخصصان نفتی ایران واقعا مهم هست در الویت اول
  • ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    1 0
    چرند نگو فقرا با چی برن حج؟ با چی برن کربلا؟؟ همیشه که اربعین نیست
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    نيازه واقعا نيازه پس فردا دو باره يكي مثله احمدي نژاد مياد دوباره اين خورده تحريم هاي رفع شده رو هم دوباره تحريم مي كنن ٥٠ سال ديگه هم بايد با اين ارابه هاي مرگ پرنده سر كنيم رو زمين پرايد جونمون رو ميگيره رو هواي اين افتابه هاي از رده خارج
  • سحر ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    خوب حالا چی شد الان ؟ فرانسه هواپیما داد به ما ؟ یا فقط یه بدهی عظیم موند رو دست دولت ؟ میگفتن احمدی نژاد یه دولت با بدهی های زیاد و تحویل داده مگه یکی از مانورهای تبلیغاتی روحانی نبود ؟ الان دولت بعدی که بیاد با یه همچین بدهی ای چطوری میتونه سر پا بمونه ؟ یه خورده منطقی فکر کنید فرانسه میخواست این اقتصاد ورشکسته اشو درست کنه مگه اونا به اقتصاد و گردشگری ما نگاه میکنن و غم ما رو میخورن آخه ؟ آخه یکی دو تا هم نیست که 118 تا ! یهو میخواست کل ناوگان هوایی رو عوض کنه ؟ میگن لقمه رو به انازه دهنت بردار ! اونم دولتی که میگه کلی بدهی بین المللی داره دولتی که میگه شب دادن یارانه شب عزای دولته ؟! دولتی که باید با نفت 37 دلاری بودجه رو سازمان دهی کنه آخه آدم اقتصادم بلد نباشه یه دو دو تا چهارتای ساده هم میتونه بفهمه که این کار منطقی نیست ! اونوقت چطور دولتی که ادعای اقتصاد و درک اقتصادی داره نمیتونه اینو ببینه ؟
  • حمید ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    خرید این هواپیماها خیلی کار خوبی بود اگه ترکیش ایرلاینس و امارات ایرلاینسو ببینید سالانه 50ملیون الی 100ملیون مسافرو جابجا میکنن در تمام جهان .چقدرارز وارد کشورشون میشه علاوه بر ارز گردشگرم جذب میشه .
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    نه در فلات ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس