کد خبر 590663
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴

رئیس‌جمهور روسیه به انتقاد از ساختار سیاسی آمریکا پرداخت و گفت: «شما همواره به دیگران یاد می‌دهید که چطور زندگی کنند، اما آیا تصور می‌کنید که انتخابات در ایالات متحده دموکراتیک هستند؟ آیا انتخابات در ایالات متحده به نحوی دموکراتیک برگزار می‌شود؟»

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ سرد نیست.

آقای پوتین که در روز دوم نشست اقتصادی «سن پترزبوگ» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال فرید زکریا در مورد آیا در حال حاضر نوعی جنگ کوچک بین روسیه و غرب در جریان است، گفت: «تصور می‌کنم که در حال حاضر جنگ سرد جدیدی وجود ندارد، کسی هم به دنبال آن نیست. قطعا ما به دنبال چنین چیزی نیستیم و هیچ نیازی هم به آن نیست.»

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که منطق روابط بین‌الملل، منطقه رویارویی و تقابل نیست. 

وی گفت پس از فروپاشی شوروی سابق روسیه انتظار داشت که عصر همکاری دوجانبه میان طرفین آغاز شود، اما اروپا با چالش‌های اقتصادی روبرو شد و روسیه هم با «جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی و تهاجم از سوی تروریسم بین‌المللی مواجه شود. در قفقاز عواملی از القاعده حضور داشتند و این واقعیت آشکاری است که از سوی هیچ‌کس انکار نمی‌شود.»

پوتین با متهم کردن غرب و آمریکا به زیر پا گذاشتن توافق‌های صورت گرفته بعد از فروپاشی شوروی برای عدم تلاش برای گسترش ناتو و سامانه سپر موشکی، گفت واشنگتن ادعا می‌کند که هدف از استقرار سپر موشکی، مقابله با تهدید هسته‌ای با ایران بوده است. 

رئیس‌جمهور روسیه سپس این سوال را مطرح کرد که «خوب این تهدید الان کجاست؟ چطور باز هم این پروژه ادامه دارد؟»

وی سپس به بحران اوکراین پرداخت و گفت چرا غرب باید برای ایجاد کودتا تلاش می‌کرد؟ و پس از آن هم زمانی که روسیه در برابر رخدادهای اوکراین واکنش نشان داد و اقداماتی را در دستور کار قرار داد، اتحادیه اروپا به تحریم روی آورد و ناتو فعالیت‌ خود را بیشتر کرد. 

پوتین: بحران سوریه باید گام به گام شود

پوتین در ادامه در پاسخ به سوال زکریا در مورد سوریه و اینکه آیا دولت سوریه باید تمام این کشور را پس بگیرد، گفت: «تصور می‌کنم که امروز مسئله سوریه مبارزه با تروریسم است، اما تمام آن نیست. ریشه اصلی مسئله تناقضات در جامعه سوریه و جایگاه رئیس‌جمهور (بشار) اسد است. مسئله کنترل بر اراضی سوریه نیست، بلکه مسئله است که تمام طرف‌‌ها و کل جامعه سوریه به سیستم سیاسی این کشور اعتماد داشته باشند... و این قطعا حاصل نمی‌شود مگر از طریق فرآیند سیاسی. ما بارها بر این مسئله تأکید کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر اینکه باید در سوریه قانون اساسی جدید تدوین شده، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی برگزار شود، گفت در زمان سفر بشار اسد به روسیه هم با وی در این رابطه صحبت کرده و رئیس‌جمهور سوریه هم موافق بوده که این روند باید تحت نظارت دقیق سازمان ملل انجام شود.

وی گفت روز گذشته با استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم در این رابطه صحبت کرده و همه با این مسئله موافق هستند. 

پوتین با بیان اینکه مسکو هم با گسترش دموکراسی در خاورمیانه موافق است، گفت: «اما نمی‌شود دموکراسی را با زور تحمیل کرد، بلکه این اتفاق باید از طریق ساز و کارهای دموکراتیک اتفاق بیافتد... نمی‌‌خواهیم که یک حکومت غیردموکراتیک را جایگزین دیگری کنیم.»

رئیس‌جمهور روسیه: «اما این روند دشوار است و هیچ‌چیز یک شبه اتفاق نمی‌افتد... باید راهی بیابیم که نیروهای معارضه در نهادهای حکومتی کنونی از جمله دولت حضور یابند و تماس‌هایی بین مقامات شکل بگیرد... نباید اهدافی گذاشت که نتوان به آن‌ها دست یافت. اینکه گفته شود که فردا باید فلان اتفاق بیافتد و اینکه ساختار مقامات باید تغییر کند، به این معنی که او (اسد) باید برود. اینطور درست نیست، بلکه باید گام به گام پیش رفت.»

وی گفت در غیراینصورت، سوریه به سمت تجزیه شدن پیش می‌رود و آنوقت مناطقی شکل می‌گیرند که دائما با یکدیگر در حال جنگ هستند، که این می‌تواند «یک عنصر کاملا ثبات‌زدا برای منطقه باشد.»

انتخابات آمریکا دموکراتیک نیست

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا نظرش در مورد دونالد ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان مثبت است، زکریا را به تحریف نظراتش در مورد ترامپ متهم کرد و که وی تنها از طرح ترامپ برای احیای کامل روابط با مسکو استقبال کرده است.

پوتین همچنین گفت که مسکو در امور سیاسی داخلی آمریکا دخالت نمی‌کند و آماده است تا با هر کسی که مردم آمریکا به او رأی دادند، کار کند. 

وی سپس به انتقاد از ساختار سیاسی آمریکا پرداخت و گفت: «شما همواره به دیگران یاد می‌دهید که چطور زندگی کنند، اما آیا تصور می‌کنید که انتخابات در ایالات متحده دموکراتیک هستند؟ آیا انتخابات در ایالات متحده به نحوی دموکراتیک برگزار می‌شود؟»

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «به این خاطر که می‌دانید که دو بار در تاریخ ایالات متحده، کسانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند که رأی اکثریت مردم را نداشته‌اند.»

پوتین با بیان اینکه واشنگتن در امور تمام کشورها دخالت می‌کند، گفت: «قبول داریم که ایالات متحده کشور قدرتمندی است و احتمالا تنها ابرقدرت کنونی جهان است. ما این واقعیت را قبول داریم. ما می‌خواهیم با ایالات متحده کار کنیم... جهان هم به وجود چنین کشور قدرتمندی نیاز دارد، اما آنچه که به آن نیاز نداریم، این است که این کشور مدام در امور ما دخالت کند. اینکه به اروپا دستور ندهد که با ما ارتباط نداشته باشد.»

او که بعد از بیان این اظهارات با تشویق حاضرین مواجه شود، در مورد تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه هم گفت آمریکا هیچ خسارتی از تحریم‌ها ندیده است، بلکه این اروپایی‌ها هستند که خسارت آن را متحمل می‌شوند. وی سپس به «ماتئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا که در این نشست حضور داشت اشاره کرد و گفت باید از رنتزی و مقامات اروپایی پرسید که چرا همچنان با وجود خسارتی که متحمل شده‌اند، تحریم‌ها را ادامه می‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    آمریکا سرور روسیه
  • مهماندار هواپیما ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    اروپایی ها گروگان صهیونیستها هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس