کد خبر 590552
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸

وزارت بهداشت در واکنش به انتشار اخبار پرداخت‌های صدها میلیونی به برخی پزشکان و اعضای دانشگاه‌های علوم پزشکی نشست خبری اضطراری برگزار کرد و به توجیه و توضیح این اخبار پرداخت.

به گزارش مشرق، مسئولان وزارت بهداشت روز گذشته در واکنش به اخبار منتشر شده درباره فیش‌های چند صد میلیونی، نشست خبری در محل ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار کردند.

در این نشست ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت،‌ آقاجانی معاونت درمان وزیر بهداشت و عباس زارع‌نژاد مدیر روابط عمومی این وزارتخانه حضور داشتند که به توضیح توجیه و تشریح جزئیات این دریافت‌های چند میلیونی پرداختند.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در بخشی از این نشست خبری در واکنش و انتقاد از رسانه‌هایی که این فیش‌های حقوقی را منتشر کردند،‌گفت:‌ فیش کارانه 234 میلیون تومانی مربوط به کارانه 6 ماه این فرد بوده و این فرد در ماه‌های قبل تنها ارقامی معادل 50 میلیون، 65 میلیون، 41 میلیون و همچنین در یک ماه دیگر 31 میلیون تومان دریافتی داشته است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به پرینت‌های حقوقی منتشر شده در رابطه با پرداخت‌های چند صد میلیونی به یک متخصص زنان و زایمان گفت:‌این پزشک تنها متخصص زنان و زایمان این منطقه دورافتاده است و 24 ساعته برای نجات مادران و نوزادان این منطقه محروم زحمت می‌کشد.

حریرچی گریزی هم به پرداخت‌های 700 میلیونی زد و گفت:‌ این پرداخت‌ها مربوط به 6 ماه این فرد است و وی در این مدت بیش از 1047 عمل جراحی مهم و حساس انجام داده است و این پول از شیر مادر برایش حلا‌ل‌تر است.

* رسانه‌ها در دنیا از مسئولان نمی‌پرسند چقدر دریافتی دارید/ استدلال‌مان جبران کمبود نیروی انسانی است

ایرج حریرچی در نشست خبری، گفت: وزیر بهداشت، معاونان وی و اکثر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان پاک دست ترین افرادی هستیم که فعالیت کرده و میزان دریافتی آنها کمتر از یک‌چند دهم معادل کار دولتی است.

تک تک افرادی که در سیستم کار می‌کنند و منتصب به این دوره هم نیستند اکثراً از روش‌های قانونی دریافتی دارند و یک دهم و یک بیستم درآمد بخش خصوصی است که دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: بنا داریم برای یک بار هم که شده به این سوالات پاسخ دهیم، برخی از نرم‌افزارها که در دسترس است این فیش‌ها را در اختیار برخی افراد قرار داده و اینطور نیست که ما پاسخ هر حرفی را بدهیم اما در مورد برخی مسائل صنفی این صحبت‌ها از یک حدی بیشتر شده و ما می‌خواهیم پاسخ روشنی بدهیم.

حریرچی گفت: شاید افرادی که این مبالغ میلیونی را مطرح کرده‌اند عدد تومان و ریال را اشتباه گرفته‌اند، ما گفتیم 300 برابر نیست و آنها گفتند 1044 برابر و رقم‌های متفاوتی ارائه کردند. ما همین‌جا از برخورد مثبت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی تشکر می‌کنیم که فنی‌ترین مصاحبه را اعلام کرد و گفت پرداخت‌ها قانونی بوده اما غیر متعارف و راه حل آن هم قانون است نه اینکه با جوّ و جنجال پیش برویم.

حریرچی افزود: تا سال 74 فقط حقوق داده می‌شد، قانون بیمه همگانی که تصویب شد وضعیت خودگردانی بیمارستان‌ها و آئین نامه هیأت علمی تغییر کرد و به طوریکه مبانی قانونی متفاوتی در وزارت بهداشت، بیمه‌ها و دستگاه‌های نظارتی به مدت 21 سال است که در حال اجراست و وزرای بهداشت و درمان با مشی‌های سیاسی متفاوتی که بوده‌اند هنگام پرداخت کارانه و دستمزدها را ادامه داده‌اند.

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: بنابراین سطوح پرداختی شاید چند صفر به آن اضافه شده باشد اما ارزش ریالی گذشته آن با توجه به نرخ تورم از اکنون بیشتر بوده است و مجموعه دریافتی حقوق از کانال‌های متفاوت اکنون کمتر شده است. ما درست است که کشور ثروتمندی داریم ولی به ازای هر 1000 نفر جمعیت 1.5 تخت داریم و متخصص و پزشک کم داریم. ما در بخش دولتی پزشکان متخصصی داریم که در هفته 44 ساعت یا برخی 75 ساعت کار می‌کنند. در حالیکه در کشورهای منطقه به راحتی از ارائه خدمات به بیماران سر باز می‌زنند.

وی با اشاره به انتشار فیش‌های حقوقی این پزشکان در رسانه‌ها گفت: ما می‌دانیم که از سیستم آذرخش چه کسی و در چه تاریخی از فیش حقوقی پرینت گرفته است.

این پزشک ما در یکی از محروم‌ترین مناطق فعالیت می‌کند، متخصص زنان است و در شبانه روز 15 زایمان انجام داده است. اگر این فرد دریافتی بالای 100 میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر برایش حلال‌تر است، اگر چنین فردی نباشد وضعیت مادران و نوزادان ما چه می‌شود؟ از این جوّی که ساخته شده چه کسی نفع می‌برد؟

وی ادامه داد: حقوق پزشک متخصص 2 میلیون و 450 هزار تومان است، چند نفر با این حقوق حاضرند در منطقه محروم کار کنند؟ استدلال ما جبران کمبود نیروی انسانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه نظام کارانه در کشورهای ژاپن، آمریکا و تایلند هم اجرا می‌شود، گفت: نمی‌گوییم مطلوب است اما وقتی پزشک و تخت کم داریم و لیست انتظار طولانی است مجبوریم، اکنون در بیمارستان‌های بزرگمان 85 درصد اشغال تخت داریم و برخی هم 100 درصد به بالا است. حفاظت مالی از بیماران استدلال دیگر ما در این پرداختی است.

حریرچی افزود: این در حالی است که 3 درصد مردم فقط استطاعت مراجعه به بیمارستان خصوصی را دارند، حقوق در وزارت بهداشت هم مانند سایر اعضای هیأت علمی در وزارت علوم است.

در مورد کارانه هم ما تعرفه دولتی داریم که قبل از ارزش‌گذاری نسبی هزینه عمل یک لوزه 8 هزار و 500 که اکنون 73 هزار تومان، آپاندیس 38 هزار که اکنون 109 هزار تومان شده است پس پزشک باید خیلی عمل جراحی کند که کارانه‌اش بشود 100 میلیون تومان، این به حقوق ربطی ندارد، تعرفه به عنوان حق‌العلاج است.

*سقف حق‌العلاج در بیمارستان‌ها تا 80 میلیون/از درآمدهای بالای 40 میلیون تومان مالیات 20 درصد کسر می‌کنیم

ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری گفت: فیش 700 میلیون تومانی که در رسانه‌ها مطرح شده درآمد جزء فنی است و جزء حرفه‌ای سیستم است که از محل پرتودرمانی حاصل شده است.

به طوریکه از بیمار و بیمه‌ها بابت جزء فنی و حرفه‌ای که پزشک درمان را انجام داده این رقم دریافت می‌شود. در حالیکه در بررسی فیش‌های حقوقی همین پزشک دیدیم که در یک ماه 59 میلیون، در ماهی دیگر 65 و در ماه‌های بعدی 41 و 31 میلیون تومان فیش حقوقی‌اش بوده است. این حق‌العلاج است که 47 درصد آن به متخصصان داده می‌شود و 20 درصد مالیات از آن کسر می‌شود، 50 درصد حق‌العلاج را بخاطر هزینه‌های بیمارستان از پزشک می‌گیریم.

وی ادامه داد: برای درآمدهای بالای 40 میلیون تومان مالیات 20 درصد کسر می‌کنیم، برخی از دانشگاه‌ها به همین منظور سقف 80 میلیون تومانی گذاشته‌اند.

حریرچی گفت: اکنون صحبت از پرداخت‌های غیرمتعارف به مدیران سازمان‌های دیگر بوده، این چه مهندسی بود که به سمت پرداختی‌های وزارت بهداشت آمد؟ البته ما علت را می‌دانیم. در سازمان افرادی بودند که حق درمان نمی‌دادند، با تقاضا و اصرار ما، درایت و اجبار‌ها حق درمان سرجایش آمد. برخی پول‌های حق و ناحق جابجا می‌شده که اکنون جلویش گرفته شده و صدای آنها درآمده است.

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: این افراد سهم درمان تحت پوشش را نمی‌دادند و کاسه‌خرجی‌های سیاسی در برخی دوره‌ها می‌شده، حالا حق بیمه می‌دهند و گروه‌های ذی‌نفع سالم و ناسالم این مسائل را منتشر می‌کنند در حالیکه هرکسی درآمد قانونی دارد حلالش باشد.

وی با ابراز گله از سیاسیون و رسانه‌ها گفت: بازار رسمی دریافت‌های غیرقانونی 7 تا 10 هزار میلیارد تومان بوده که ما جلوی آن را گرفته‌ایم، حتی از صاحبنظران خارجی می‌گفتند این رقم رقمی است که باعث جنگ بین دولتها می‌شود، این افتخار کشور است. باید در مورد اینکه مثلاً یک بیمارستان خصوصی برای یک بخیه پول زیادی می‌گیرد که از نظر ما غیرقانونی بوده و تیتر زده می شود که به دلیل طرح تحول سلامت است، این منصفانه نیست.

وی افزود: برای اقداماتی هم که ارائه کرده‌ایم سقف گذاشته‌ایم و اختلاف درآمد گروه‌های پزشک و غیر پزشک را کاهش داده‌ایم، اکنون نسبت درآمد پزشک عمومی به پرستار در بخش دولتی 1.75 و متخصص پرستار 4.73 است.

* بی‌اخلاقی‌ها را تکذیب نمی‌کنم/ درصد کمی بالای 100 میلیون می‌گیرند

ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با فیش حقوقی فردی که پیوند اعضا انجام داده و رقم بسیار بالایی دریافت کرده است، گفت: این فوق تخصص پیوند کلیه در 6 ماه گذشته 1047 پیوند انجام داده که البته پزشکی تمام وقت بوده است متأسفانه در سیستم آذرخش موجود با ارائه کد ملی و نام متخصص می‌توان به سیستم حقوقی افراد دست یافت در مورد این پزشک هم این اتفاق افتاده است اما رقم بالای دریافتی آن مربوط به 6 ماه بوده است اما به عنوان یک ماه اعلام شده است این دروغ است. مدیر گروه و مسئول هم نبوده است.

وی افزود: این پرداختی‌ها مربوط به سال 92 بوده که در نیمه دوم سال 93 چون تعرفه‌ها اصلاح شد و نرم‌افزار حاضر نبود 1.4 برابر 6 ماهه اول به صورت علی‌الحساب به پزشکان پرداخت شده است و این مابه‌التفاوت را 6 ماهه داده‌ایم کدام جناح سیاسی از این موضوع نفع می‌برد باید تقوای این افراد مشکل داشته باشد که حرف از این پرداخت‌های نجومی می‌زنند این فرد در 2 بیمارستان دولتی کار می‌کند و به بخش خصوصی هم نمی‌رود.

حریرچی گفت: متوسط میانگین کل دریافتی برای متخصص و فوق تخصص 13 میلیون و 900 هزار تومان است حالا اینکه می‌گویند از 15 محل اضافه می‌شود فرقی نمی‌کند چه 10 محل باشد چه 60 محل ما تکذیب نمی‌کنیم که ممکن است جعل اسنادی هم اتفاق بیفتد یا کارهای غیراخلاقی انجام شود اما به طور قطع ریالی پرداخت نمی‌شود که سازمان‌های نظارتی بر آن نظارت نکنند.

وی افزود: حق‌الجلسه وجود دارد که البته در 99 درصد داده نمی‌شود و معادل یک ساعت 13 هزار و 500 تومان است حق‌التحریر هم برای اعضای هیأت علمی وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: درصد اندکی و استثناهایی هستند که رقم‌های بالای 100 میلیون تومان دارند قبلاً گفتم 20نفر هستند ممکن است ماه بعد 30 یا 15 نفر شود این مشت نمونه خروار نیست. افرادی اندکی هستند که مدیر هم نبودند و اگر حساب‌مان پاک نبود آن را اعلام نمی‌کردیم.

وی افزود: حق ماندگاری هم وجود دارد ما کمبود پزشک متخصص داریم که باید تا 1404 دو برابر شوند و متخصصانی که می‌فرستیم دوره‌های اجباری 2 یا 4 ساله می‌گذاریم و ماندگاری‌شان را افزایش می‌دهیم.

حریرچی افزود: اینکه می‌گویند پزشکی با نیم‌ساعت کار دریافت بالا دارد درست نیست چون حق‌‌الزحمه وجود دارد و برای هر پزشک میزانش مشخص است متخصصان باید دو برابر شوند و ما اکنون در بسیاری از شهرها متخصص نداشته‌ایم و اکنون می‌فرستیم.

وی ادامه داد: در شهری مثل خرمشهر 2 سال پیش پزشک عمومی در بیمارستان اصلی‌اش نبود ما شرمنده این مردم هستیم اکنون آن را تأمین کرده‌ایم اما کافی نیست.

حریرچی گفت: اکنون دستمزدها چون خوب شده برخی از پزشکان از تهران به این مناطق محروم می‌روند 10 روز هم می‌مانند و برمی‌گردند. برای این پزشکان هم باید هزینه شود.

وی گفت: در 8 رشته جراحی مغز، چشم، زنان، ارتوپدی، بیهوشی، گوش حلق و بینی، جراحی عمومی و رادیولوژی یک دهم نیاز کشور متخصص وجود دارد که باید 3 تا 4 برابر شود.

*پرداخت‌ها قانونی است/ استادان و پزشکان مشهور استثناهایی که دریافتی‌های بالا دارند

محمد آقاجانی در نشست خبری گفت: بحث‌های مطرح شده در رسانه‌ها با مباحث ستادی باید متفاوت باشد چرا که بین پزشکانی که در مراکز درمانی و ستاد وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند باید تفاوت قائل شد. آنچه تفاوت می‌کند در حقوق پرسنل است چون علاوه بر حقوق کارانه هم می‌گیرند.

وی ادامه داد: معیار باید قانون باشد اینکه در بحثی مطرح شود که پرداخت به یک پزشک قانونی یا غیر قانونی است این شبهه ایجاد می‌شود باید معیار قانون باشد چه کم چه زیاد. پرداخت‌ها هم قانونی است چه کم و چه زیاد. پرداخت‌ها به ازای کار یا کارانه است که آن هم قانونی است.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: در هر شغلی موارد استثنایی وجود دارد این در مورد وکلا، مهندسان و بسیاری از صنوف مهم جامعه مطرح است آیا در این صنوف افراد استثنایی نداریم که پرداخـ‌ت‌های بالا داشته باشند. در مورد پزشکان هم اینگونه است ممکن است موارد استثنایی وجود داشته باشد که این با قاطبه پزشکان متفاوت است.

آقاجانی گفت:‌ از استادان مشهور، متخصص و فوق‌ تخصص‌هایی که مورد وثوق جامعه هستند و بیماران از سراسر استان و کشور به دلیل شهرت و جایگاه‌شان به آنها مراجعه می‌کنند خوب درآمدشان بیشتر می‌شود این حق بیمار است که پزشکش را انتخاب کند و ما نمی‌توانیم او را مجبور کنیم که برود یا نرود.

وی افزود: در مناطق محروم هم پرداخت پزشک بیشتر است استان‌هایی داریم که فقط در یک رشته یک متخصص دارند. در یک شهر 100 هزار نفر یک متخصص زن پاسخگو است که ما هم به اجبار فرستادیم و می‌خواهیم تا 3 برابر ظرفیت کار کند.

آقاجانی ادامه داد: پزشکانی که مقیم نیستند هم برای پوشش شبانه‌روزی بیماران بیشتر خدمات می‌دهند که جزو تکلیف آنها نیست در نتیجه خارج از تکالیف قانونی دریافتی‌هایی دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: گاهی صندوق مشترک وجود دارد در برخی بخش‌های تخصصی که رئیس بخش تخصص مسئول می‌شود و کارکرد پزشکان به حساب رئیس ریخته می‌شود و با رضایت آنها توزیع می‌شود ما آن را قانون نکرده‌آیم اما برای فرصت‌های مطالعاتی و پرداخت هزینه‌ها خودشان این تصمیم را گرفته‌اند.

* پرداخت مبالغ هنگفت برای پیوند اعضا منطقی است/ پرداخت‌ها از بیت‌المال نیست

محمد آقاجانی در نشست خبری گفت: پیوند اعضا کار استراتژیک و دشواری است باید شب‌های متوالی منتظر دهنده مناسب باشیم. رئیس تیم پیوند با سختی عضو پیوندی را برمی‌دارد از یک شهر به شهر دیگر می‌برد تا پیوند بدهد به رئیس تیم پیوند مبلغی ممکن است واریز شود که این مبلغ بین چند جراح، متخصص بیهوشی، تکنسین و پرستار داده می‌شود.

وی افزود: 20 سال است وضع همین است اگر این مبالغ بالا داده می‌شود دلیل دارد این افراد مفاخر ما هستند و خدمات ارزشمندی می‌دهند.

آقاجانی در مورد کارانه نیز گفت: این کارانه با توجه به تعداد اعمال جراحی و خدمات ارائه شده داده می‌‌شود. گاهی پزشکان به فرصت‌های مطالعاتی می‌روند و سفر می‌روند که این قطع می‌شود این رقم‌ها اگر هست از بیت‌المال نیست بلکه از محل درآمد اختصاصی و حق‌العلاج پزشکان است.

وی گفت: چون سایر تعرفه‌ها غیر واقعی است نمی‌توانیم همه را پرداخت کنیم اکنون هزینه هتلینگ اقامت یک شب در بیمارستان دولتی 133 هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده آن 203 هزار تومان است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:‌ پزشک متخصص و فوق‌ تخصص شاغل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 75 درصد کمتر از 20 میلیون کارانه می‌گیرند. 35 درصد کمتر از 5 میلیون درآمد دارند و علت تفاوت آن تغییر نوع رشته و اپیدمی‌لوژی بیماری‌ها است. برخی رشته‌ها مثل عفونی اکنون کمتر و برخی مثل قلب و ارتوپدی بیشتر شده است.

*متوسط درآمد پزشکی عمومی در بیمارستان دولتی 5 میلیون و در بخش بهداشت 8 میلیون است

محمد آقاجانی در نشست خبری گفت: برای عدالت نسبی وزارت بهداشت کتاب ارزش نسبی خدمات را ارائه کرد همچنین سیستم پلکانی برای پرداختی‌ها به همراه مالیات پلکانی اعمال شد.

وی ادامه داد: فاصله درآمد در بین رشته‌های تخصصی از 20 برابر به 5 تا 6 برابر کاهش یافته است. سقف پرداخت کارانه به اعضای هیأت عملی دانشگاه‌ها هم تعیین شد که براساس نیاز و محرومیت در استان سقفی اعمال می‌شود که اکثر دانشگاه‌ها این سقف را 80 میلیون تومان تعیین کردند.

آقاجانی گفت:‌ در مناطق محروم برای اجرای عدالت برای 301 شهر کمتر توسعه 338 بیمارستان برای 5724 متخصص و فوق‌ تخصص در نظر گرفته‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: تفاوت پرداخت بین گروه پرستاری و غیر پزشکی و پزشکان را داشته‌ایم که به دلیل نوع رابطه استخدامی سهمی از درآمد بیمارستانی را نداشته‌اند این گروه‌ها اغلب ساعتی یا طرحی بوده‌اند. البته عدالت برای این افراد در قالب پرداخت عملکردی اتفاق افتاد.

وی گفت: دریافتی پزشک عمومی در مراکز درمانی ترمیم شد که تفاوت آن با پزشکان متخصص به 2.5 رسیده است. متوسط درآمد پزشکی عمومی در بخش دولتی 5میلیون و 400 و در بهداشت 7 تا 8 میلیون تومان شده است.

آقاجانی افزود: نسبت کل دریافتی پزشک متخصص به عمومی 2.5 به 1 است. نسبت متخصص به پرستار 4.45 و پزشک عمومی به پرستار 1.75 است.

وی گفت: ‌2200 پزشک متخصص و فوق‌تخصص داریم که در طرح تحول سلامت به 5740 نفر رسید که از این 2 هزار نفر فقط 5 درصد تمام وقت بودند که اکنون به 100 درصد رسیده و بیشتر در بخش خصوصی در مناطق محروم مشغول بودند.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود:‌ نظام پرداخت کاملی در دنیا در سیستم بهداشت و درمان وجود ندارد و هرچند یک بار تغییر می‌کند. نظام فیفور سرویس مزایا و معایبی دارد در کشورهایی که با کمبود مواجه‌اند از این نظام برای دوره‌های موقت خود استفاده کردند اما باید توجه کرد به هر سمتی از نظام‌های ایده‌‌آل که می‌رویم باید نظام پرداخت کنونی لحاظ شود.

وی گفت: نظام تشویق برای فعالیت در ساعت‌های خارج از کار اداری لحاظ شده و اینکه گفته می‌شود ایجاد درآمدهای بالا یا تقاضاهای القایی از معایب این نظام پرداخت است نمی‌توانیم با نادیده گرفتن وضعیت موجود و زیرساخت‌ها قضاوت کنیم چون کار درستی نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • الاری ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    من یک کارمند باسابقه 23ساله لیسانس بهداشت محیط هستم در طول عمر کارمندیم همیشه به دلیل حقوق ناچیز از14هزارنومان تااکنون که شده2میلیون شرمنده زن وفرزندانم بوده ام فقط امید به دارالمکافاتی این دنیاواقبا دارم
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    آقا لطفاً به دریافتی یا درآمد پروفسور سمعیی بعنوان یک جراح فوق العاده در قیاس با پزشکان ایران یه نگاه کوتاه بکنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس