کد خبر 590495
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱

عربستان سعودی تحت عنوان بنیادهای خیریه پول و افراد داوطلب به سازمان‌های تروریسی تزریق می‌کند و عامل رشد و تقویت تفکر تندروی و سازمان‌هایی است که به عملیات تروریستی در سراسر دنیا دست می‌زنند که از جمله آنها حادثه اورلاندو است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری سی‌ ان‌ ان آمریکا اعلام کرد: «عمر متین عامل خونین ترین حادثه تیراندازی در تاریخ آمریکا در اورلاندو، قبل از حادثه در تماس با مرکز فوریتهای پلیسی آمریکا (911) خود را وفادار به داعش اعلام کرده است.»

ممکن است گفته شود که تاکنون ارتباطی بین عامل حادثه اورلاندو و داعش کشف نشده است. اما همانگونه که دانیل بیمن مدیر تحقیقات مرکز سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا در مقاله دیروز خود نوشته اقداماتی شبیه آنچه در اورلاندو اتفاق افتاد را نباید به حساب مسلمانان آمریکا نوشت ،بلکه این حادثه الهام گرفته از تفکرات داعش است که خود را بصورت تنفر بروز داده است.

درباره ارتباط عمر متین با تفکر داعشی که از افراط گری سلفی‌ها ناشی می‌شود، ظرف چند روز اخیر شواهد زیادی منتشر شده است. روزنامه نیویورک تایمز نوشت :عمر متین در سالهای 2011 و  2012 دو بار به عربستان سعودی سفر کرده است. وی چندین بار قبلا از سوی اف بی آی احضار شده و از وی بازجوئی شده است که مهم ترین آن در ماه جولای 2014 بوده که یکی از دوستان وی به سوریه سفر کرده بود و در بمب گذاری انتحاری شرکت نمود.

بر اساس همین قرائن بود که خانم کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فردی که چهار سال در سمت وزیر امور خارجه آمریکا از جزئیات روابط آمریکا و کشورهای عربی آگاه بوده است، در واکنش به حادثه اورلاند و طی یک سخنرانی در ایالت اوهایو گفت: موضوعی که نیازمند توجه است جلوگیری از افراطی شدن و مقابله با تلاش‌های داعش و دیگر شبکه‌های تروریستی بین المللی در جذب نیرو در آمریکا و اروپاست. برای شروع سعودی‌ها، قطری ها،کویتی‌ها و دیگران نباید اجازه دهند شهروندانشان هزینه مالی سازمانهای تروریستی را تامین کنند.

وی افزود: آنها باید حمایت از مدارس و مساجد رادیکال در سراسر جهان که شمار زیادی از جوانان را در مسیر افراط گری قرار می‌دهند، متوقف کنند. همچنین خبرگزاری رویترز بیانیه‌ای را به نقل از پایگاه خبری اعماق متعلق به داعش منتشر نموده که این گروه مسئولیت حادثه اورلاندو را پذیرفت.

حقیقت این است که تحلیلگران آمریکائی به این نتیجه رسیده‌اند، آنچه عربستان سعودی در قالب ترویج تفکر سلفی در کشورهای مختلف انجام می‌دهد، افراط گرائی و تروریسم را در پی خواهد داشت و بروز عینی افراط گرائی و تروریسم در شرایط کنونی داعش است.

در این رابطه موسسه بروکینگز گزارشی را منتشر کرده که در کمیته فرعی تروریسم و خلع سلاح کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا ارائه شده است. در این گزارش آمده است: «عربستان سعودی باعث ایجاد و گسترش جنبش‌های افراطی می باشد. همچنین بواسطه اینکه گروه‌های افراطی از افغانستان تا چچن از مشروعیت در عربستان برخوردار هستند، این کشور به تهدید تروریسم کمک می‌کند». این گزارش می افزاید: «عربستان تحت عنوان بنیادهای خیریه پول و افراد داوطلب به سمت سازمان‌های تروریستی مانند القاعده سرازیر می‌کند و با تامین مالی اردوگاه‌های آموزشی و مدارس مذهبی باعث ترویج خشونت افراط گرا می‌شود.» بروکینگز اضافه می‌کند :«آموزه‌های سلفی‌های بنیادگرا به ایجاد گروه‌های افراطی خشن کمک می‌کند.»

در شرایطی که عربستان حامی ترویج تفکرات افراطی و سلفی است، آمریکا نمی تواند این کشور را شریک خود در مقابله با تروریسم قلمداد نماید، حتی اگر عربستان موفق شود با تهدید و تطمیع گزارش 28 صفحه‌ای محرمانه کنگره آمریکا درباره نقش خود در حادثه یازدهم سپتامبر را معدوم نماید.از سیاست خارجی عربستان چیزی جز تروریسم و افراط گرائی نمی‌توان درو کرد. این موضوعی است که سیاستمداران آمریکائی این روزها عمیق تر به آن می اندیشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 1
    عربستان خودش ابر قدرت جهانه. امریکا و سایر کشورها در مقابلش عددی نیستن. کافیه حکم جهاد بده کلی امریکایی در دم کشته میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس