روستای دیوزناو زمانی مخفگیاه ضدانقلاب بود و هم اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، به بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، روستای دیوزناو با طبیعتی زیبا و معماری خاص در 45 کیلومتری شهرستان سروآباد و در میان رشته‌ کوه‌های شاهو واقع شده است.

برای رفتن به این روستا، پس از گذشتن از راه‌های صعب‌العبور به بالای تپه‌ای می‌رسیم که برای ورود به روستا باید 7 کیلومتر تا عمق دره را طی کرد، این 7 کیلومتر را جاده‌ای خاکی و پر پیچ و خم تشکیل می‌دهد که در اوایل انقلاب توسط جهاد سازندگی احداث شده است.

برای روستای دیوزناو دو معنی عنوان شده است، یکی اینکه دیوزناو به معنی جایی است که در آن دیو (خرس) زیاد بوده و دیگری اینکه دیوزناو به معنی روستایی است که در آن درخت گردو وجود داشته است.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، ترفندهای دشمنان و گروهک‌های ضدانقلاب برای سرنگونی این نظام آغاز شد تا جایی که جدای از تحمیل یک جنگ نابرابر بر ملت ایران، غائله های قومی را برپا کردند که استان کردستان نیز از این مسأله مستثنی نبود.

در استان کردستان، گروهک‌های معاند با عنوان دفاع از قوم کرد، بیشترین ظلم را در حق این مردم انجام دادند تا جایی که خانواده‌های زیادی را به‌خاطر شهادت فرزندان و یا سرپرست خانوار داغدار کردند.

گروهک‌های ضدانقلاب برخی از نقاط کردستان از جمله منطقه شاهو و دیوزناو را به عنوان مخفیگاه خود انتخاب کرده بودند که مردم را از هر نظر مورد ظلم و ستم قرار می‌دادند.

به همت سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد، کردستان از لوث معاندان نظام پاک شد و با برقراری امنیت پایدار، زمینه رشد و شکوفایی منطقه فراهم شد که اکنون در نقطه صفر مرزی فضایی برای کسب وکار و فعالیت فراهم شده است.

رودخانه بزرگ سیروان از کنار روستای دیوزناو می‌گذرد و این مزیت سبب شده است تا با احداث مجتمع بزرگ آبزی‌پروری یک هزار و 500 تنی سیروان در این روستا بتوان در زمینه جلوگیری از مهاجرت مردم روستا و کمک به امنیت منطقه شاهو که زمانی مخفیگاه ضدانقلاب بود، کمک شایانی کرد.

روستای دیوزناو، از مخفیگاه ضدانقلاب تا بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه +تصاویر

عملیات اجرایی مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان از اسفند ماه سال 80 آغاز گردیده و از 2 فاز تشکیل شده است که عملیات اجرایی دو فاز همزمان آغاز شده و فاز اول آن در سال 87 به بهره‌برداری کامل رسیده است.

فاز اول این مجتمع در قالب اجاره به شرط تملیک به 73 نفر از ساکنین روستا واگذار شده و با ظرفیت 380 تن، در زمینی به مساحت 2 هکتار مشتمل بر 38 مزرعه 10 تنی احداث شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان به خبرنگار فارس گفت: مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان در زمینی به مساحت 10 هکتار و دو فاز تعریف شده که فاز اول آن را سایتی 2 هکتاری و فاز دوم را نیز سایتی 8 هکتاری تشکیل می‌دهد.

فرزاد حسنی گفت: میزان آب مورد نیاز این مجتمع 8 متر مکعب بر ثانیه بوده که از طریق مختلط شدن چشمه‌های مسجد و تلوکسان با آبدهی 3 مترمکعب و همچنین آب رودخانه سیروان با دبی 5 متر مکعب بر ثانیه تأمین می‌شود.

وی افزود: در این مجتمع با وجود فاز اول و همچنین تکمیل شدن فاز دوم یک هزار و 500 تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان تولید می‌شود که برای یک هزار و 125 نفر ایجاد شغل کرده و همچنین موجب ایجاد مشاغل مرتبط و جذب توریسم در منطقه نیز می‌شود.

حسنی مشخصات این پروژه را تسطیح سایت 2 هکتاری به حجم 309 هزار مترمکعب، تسطیح سایت 8 هکتاری به حجم 500 هزار مترمکعب با پیشرفت 80 درصد، احداث کانال آبرسانی، احداث باکس بتنی به طول 240 متر در حاشیه رودخانه سیروان، مسیرگشایی و سنگ‌برداری کانال اصلی آب رسان به طول 3 هزار و 240 متر و احداث کانال آبرسان سنگی به طول 2 هزار و 700 متر عنوان کرد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: احداث پل آب گذر بر روی رودخانه سیروان جهت انتقال آب به سایت 8 هکتاری به طول 151 متر در 10 دهنه، اجرای دیوار حائل گابیونی، سایت 2 هکتاری به طول 322 متر، احداث سازه آبی چشمه‌های تلوکسان و مسجد و اجرای پل آب گذر در زیر روستای دیوزناو به طول 300 متر از دیگر مشخصات این مجتمع است.

روستای دیوزناو، از مخفیگاه ضدانقلاب تا بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه +تصاویر

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان نیز به خبرنگار ما گفت: این مجتمع یک هزار و 500 تن ظرفیت تولید دارد که در فاز اول در قالب 38 مزرعه 380 تن تولید می‌شود و 37 خانوار روستای دیوزناو از آن بهره‌مند هستند و با تکمیل شدن فاز دوم نیز در قالب 112 مزرعه یک هزار و 120 تن ماهی تولید می‌شود و در مجموع دو فاز برای یک هزار و 125 نفر ایجاد شغل خواهد شد.

رحمان میرزایی افزود: برای تکمیل شدن فاز دوم این پروژه 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم، از سال 87 هیچ گونه اعتباری به آن تزریق نشده است و اگر در سال جاری نیز این اعتبار تخصیص داده نشود قطعاً در سال های آینده اعتبار بیشتری نیاز خواهد بود.

روستای دیوزناو، از مخفیگاه ضدانقلاب تا بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه +تصاویر

باید گفت که تکمیل مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان تأثیر بسزایی در تولید، افزایش مصرف سرانه آبزیان، درآمدزایی و تثبیت شغل در منطقه، امنیت غذایی و توسعه و رونق اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم که فاز دوم این پروژه با توجه و نگاه ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرچه زودتر عملی شود.

در استان کردستان دو مجتمع پرورش ماهی دیگر نیز شامل مجتمع‌های پروش ماهیان سردآبی پالنگان و قم‌چقای وجود دارد که مجتمع پالنگان شامل 54 مزرعه 10 تنی و یک مرکز تکثیر 3 میلیون قطعه‌ای بوده و با ظرفیت 970 تن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان موجب اشتغال 435 نفر شده است و همچنین مجتمع قم‌چقای شامل 34 مزرعه 5 تنی با ظرفیت 170 تن بوده و برای 169 نفر ایجاد شغل کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس