گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که در اسفندماه سال گذشته مدیرعامل و برخی اعضای هیئت‌مدیره بانک هرکدام بالغ بر دویست میلیون تومان با عناوین مختلف و مبالغ قابل‌توجه در سایر ماه‌ها دریافتی داشته‌اند.

وقتی شریک حسین فریدون حقوق نجومی دریافت می‌کند، مقصر کیست؟ / سندروم برون سپاری‌مسئولیت در دولت یازدهمگروه سیاست مشرق – واکنش سخنگوی دولت به افشای فیش حقوق نجومی مدیرعامل بانک رفاه در نوع خود بسیار قابل توجه است. محمدباقر نوبخت در پاسخ به افکار عمومی در خصوص واریز حقوق‌‌های چندصد میلیونی به حساب مدیران بانکی مانند موارد دیگری از این دست، دولت قبل را در این زمینه مقصر دانست و با حالتی که حاکی از منت‌گذاری بر سر افکار عمومی است برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب حامی دولت تیتر زدند که وی به جای رئیس دولت قبل از مردم عذرخواهی کرد.

سه سال فعالیت دولت یازدهم به پایان خود رسیده است و اکنون دولت گام در آخرین سال خدمت‌رسانی به مردم خود می‌گذارد اما هنوز دولتی‌ها به همین بهانه مسئولیت حوادث تلخ در این دوران را بر عهده نمی‌گیرند و آن را به گردن دولت قبل می‌اندازند.

شانه‌ خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت در این دولت در شرایطی است که مسئولان با این ادعا که ویرانه‌ای بیش پس از دولت قبل تحویل نگرفته‌اند، سال اول را سال آواربرداری، سال دوم را سال رسیدن به توافق هسته‌ای و برجام و سال سوم را نیز به همین نحو سپری کردند اما خبری از گشایش اقتصادی و پشت سر گذاشتن رکود نیست. این نوع اظهارنظرهای پاستورنشینان تا جایی پیش رفته که افکار عمومی قبل از هر اظهارنظر آقای سخنگو در مورد نقایص و مشکلات کشور به‌خوبی می‌توانند پیش‌بینی کنند که پاسخ دولت به این موارد چیست و حتی این موضوع به یک طنزعمومی بدل شده است. در این باب حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در پیام طنزی می‌نویسد:‌ «سوراخ‌های نان سنگک هم تقصیر دولت سابق است. این سوراخ‌ها باعث شده که مربا روی نان سنگک بند نشود و بیرون بریزد؛ معلوم نیست چرا دولت سابق این سوراخ‌ها را مسدود نکرده است؟»

وقتی شریک حسین فریدون حقوق نجومی دریافت می‌کند، مقصر کیست؟ / سندروم برون سپاری‌مسئولیت در دولت یازدهماما اگر نگاهی به سابقه کاری علی صدیقی، مدیرعامل بانک رفاه که فیش حقوقی نجومی او جنجال‌ساز شد، بیندازیم به‌خوبی متوجه می‌شویم که وی چه ارتباطاتی در دولت یازدهم دارد.

علی صدقی مدیرعامل فعلی بانک رفاه است که از یک سال پیش بر جایگاه مدیرعاملی این بانک تکیه کرد. وی که از مدیران کهنه‌کار نظام بانکی بوده و در پرونده کاری او می‌توان به سابقه حضور در بانک ملی هم اشاره داشت، این روزها به‌واسطه برخی اسناد موجود در زمینه دریافت حقوق‌های چند صد میلیونی تحت‌فشار قرار دارد.

گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که در اسفندماه سال گذشته علی صدقی به‌عنوان مدیرعامل و برخی اعضای هیئت‌مدیره این بانک هرکدام بالغ بر دویست میلیون تومان با عناوین مختلف و مبالغ قابل‌توجه در سایر ماه‌ها دریافتی داشته‌اند. اسناد زیر نشان می‌دهد که مدیرعامل بانک رفاه در طول نزدیک به 20 روز پایان سال 94 بالغ بر 230 میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است.[1]

اولین موضوعی که در مورد صدقی قابل‌توجه است همکاری وی با حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در راه‌اندازی «صرافی صدقی و شرکا» است.

برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اقدام به انتشار جزییاتی از شراکت این دو کرده‌اند که راه‌اندازی این صرافی همراه خود ماجراهای خاصی دارد. [2]

درحالی‌که حسین فریدون به همراه علی صدقی، علی اسدیان، رییس هیئت‌مدیره گروه تجاری آوا و مانی مهاجان اقدام به تأسیس صرافی تضامنی صدقی و شرکا در بهمن 1390 کرده است که اکنون نامی از این شرکت تضامنی در بین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی دیده نمی‌شود.

شنیده شده است که فریدون نقش زیادی در انتصاب‌های مشاغل پرپول دولت تدبیر و امید ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال مدیران بانک‌های تجارت، صادرات، ملی و همچنین انتصاب مدیران شستا و تاپیکو با اعمال‌نظر فریدون انتخاب‌شده‌اند. «علی صدقی» رفیق و شریک حسین فریدون هم با فشار وی به ربیعی و طیب نیا،‌ وزرای کار و اقتصاد به‌عنوان مدیرعامل بانک رفاه منصوب شد.

با همه این اوصاف اما سخنگوی دولت یازدهم گرچه از مردم نسبت به این امور عذرخواهی می‌کند اما نسبت به شفاف‌سازی موضوع بخشی از واقعیت را بیان نمی‌کند و به انحراف افکار عمومی در این زمینه می‌پردازد و پای غیر را به ماجرای حقوق‌هایی که در دولت یازدهم به‌حساب مدیران واریز می‌شود، باز می‌کند. اینکه دولت دست و پای خود را در این امور در میان افکار عمومی بسته معرفی می‌کند نیز امتیاز مثبتی به شمار نمی‌آید. اساسا فلسفه و شعارهای دولت با عملکرد و رویکرد نگاه به گذشته مسوولان در تناقض است.

کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند مقصر دولت قبل است، در مورد حقوق چندصدمیلیونی مدیران نیز دولت همین بهانه را می‌آورد، هوا آلوده است، مقصرش معلوم است! پس با این اوصاف این سئوال محوری بوجود می‌اید که «چرا دولت کنونی بر سرکار آمد؟» بعد از سه سال و بعد از آن که غربی‌ها توافقات را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارند تنها گزینه فرار به جلو دولت این است که بگویید مقصر کس دیگری است اما این بدترین گزینه برای سال پایانی دولت است زیرا به هر لحاظ دولت را از مسئولیت اجرایی خود ساقط نمی‌کند.



[1] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/03/19/1099461

[2] افکار خبر، کد خبر ۳۹۶۹۶۲.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 77
  • دبیر ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    من دهم ماه برای خورد و خوراک بایستی قرض کنم چون حقوقم کفاف ده روز را می ده بعد حقوق این چنین تو جیب از ما بهتران بره
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    برجام کجا می ره تو جیب این دولتی ها ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    به خدا من هم کارمند دولتم با دو تا بچه با یه حقوق کفاف خورد و خوراکم به زحمت میشه، یک وام گرفتم از اون برای مخارج متفرقه استفاده میکنم، آقای نوبخت واقعا برای مردم ایران متاسفم که چنین کارگزارانی برای امور کشور داره.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    بحث حقوق نجومی مدیران ارشد نظام بانکیه ولی این مدیران نالایق دست گذاشتن رو دریافتی کارمندان رده پایین اینم از دولت تدبیر و امید
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    اینهمه سرو صدا برای چیست؟ احقاق حقوق بیت المال یا بی اعتماد کردن بیشتر مردم؟ دهها سازمان مشابه در نهادهای مختلف اینگونه حقوقها و پرداختهایی داشته اند و کسی پیگیر نشده است. حالا چون این فیش به فردی رفیق برادر رئیس جمهور است ایراد دارد؟ با این هوچی گری ها هیچ مشکلی هم از مردم حل نمیشود و فقط روش فساد عوض میگردد. این فساد را هم سیاسی کردید و تمام شد!
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    بحث حقوق نجومی مدیران ارشد نظام بانکیه ولی این مدیران نالایق دست گذاشتن رو دریافتی کارمندان رده پایین اینم از دولت تدبیر و امید
  • محسن ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    با سلام میشه شماره حسابشو بدید من یارانمو بریزم به حسابش اخه بدبخته نداره
  • محسن ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    با سلام میشه شماره حسابشو بدید من یارانمو بریزم به حسابش اخه بدبخته نداره
  • همی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    از جنگ بدر و خالی گذاشتن اون تنگه تو جنگ به این ور هرچی مشکله مقصرش دولت احمدی نژاد خوبه ، ول کنید بابا بسه دیگه دولت قبل دولت قبل....
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    مراجع عظام تقلید باید هرچه سریعتر موضع شان را اعلام کنند تا ملت ایران تکلیف خود را بدانند
  • رضا ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    از صدا وسیما ومطبوعات انتظار داریم حقوق های چند ده میایونی را در سایر سازمانها وادارات چون شرکت نفت وبرق ودر بیمارستانها و.... را نیز پیگیری نمایند وافشاگری نمایند.
  • عربی ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    اتفاقا طبق مستندات متقن مجوز اینگونه دریافتها هم سال93 توی همین دولت صادر شده دفاع بیخود نکنید
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    خدا لعنت کند که مسولند و اینکار ها را به سر این مردم میاورند در نزد خدا چه جوابی دارند ؟؟؟؟
  • امیر ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    آقای نوبخت حقوق این آقایان رو که متصدیان دولت هستش 35 درصد اعلام کرد خدایش 35 درصد براشون خیلی کمه دلم به حال شون می سوزه
  • علي ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    والا بايد بفکر روز قيامت و جوابگويي باشيم گيرم که مردم نفهميدم خدا را چي مي گويند
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    برای ملت که فرقی ندارد . چه حقوق میلیونی پرداخت شود چه نشود برای مردم عادی فرقی ندارد . ایا اگر ان پولها در جیب انها نرود در جیب ملت خواهد رفت ؟ هرگز .
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    این هم از نشانه های تدبیـــر و امیــــد است !!! البته برای طبقه خـــاص !!! نه مردم
  • اسفندیار ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    می خواهند ناکارآمدی خود را به پای دولت قبل تمام کنند این فضا استمرار نخواهد داشت اجازه بدهید تمام تیر هایشان را پرتاب کنند تنها مظلومیت احمدی نژاد است که بیشتر هویدا خواهد شد
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    واقعا دیگر ابرو ریزی بیشتر از این نمیشود.... مسئولانی که مرتبا از عدالت و رفع تبعیض و فقر زدائی جامعه سخن میگویند و بعد در این وضعیت و شرایط بیکاری چند میلیونی جوانان تحصیلکرده و حقوق ناچیز اکثریت شاعلین و خصوصا بازنشستگان نسبت به حذف یارانه مردم اقدام و با ادعای پائین امدن نرخ تورم در صدد کاهش مداوم سود سپرده بانکی هستندو حتی در اینمورد بررسی نمیکنند که 80 در صد سپرده گذاران با سپرده های کم و ارقام زیر 20 میلیون تومان بعلت درامد کم و بیکاری فرزندان و هزینه های سرسام اور زندگی از این سود دریافتی برای جبران هزینه های ماهانه خود استفاده میکنند.
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    فساد اختلاس بین مدیران ارشد جامعه اپیدمی شده .به دولت قبل فعلی هم ربطی نداره.
  • shadman ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    عذر بدتر از گناه اینکه به شعور مردم توهین میکنن
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    همه شون سروته یک کرباسند وفقط به فکرجیب خودشون هستند.دم زدن از حقوق بیت المال ومردم فقط شعار است وبس.یکی از دیگری بدتر
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    با سلام معلوم که سخنگوی دولت ان را به گردن دولت قبل می اندارد دولت ایشان پاک پاک است مردم نمی توانند نان خوردن خود و خانواده را تامین کنند ان وقت یکعده مدیر نالایق که هیچ نظارتی بر انها اعمال نمی شود پول بیت المال را به جیب می زنند انگار ارثیه باباشون است
  • امام خمینی ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    مشرق جان مشکلی نیست اینداقایان عادت دارند همه چی رو که انداختن گردن دولت قبل این حقوق های نجومی روهم میندازن گردن دولت قبل هیچ مشکلی نیست.....
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    واسه جای نظر دادن را باز گذاشتید شما که پخش نمی کنید
  • ازپشت خنجر نزنیم ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    غنچه یاس کامنت ها رو چرا نمیزاری
  • شرفی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    به خدا در دولت آقای احمدی نژاد خیلی راحت زندگی میکردیم ولی در دولت تدبیر و امید حتی انگیزه نفس کشیدن هم نداریم
  • احمد پشواز ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    بنده خدا برو خدا را شکر کن حقوق بگیری ما که حقوق بگیر نیستیم کار آزاد داریم هم پدرمان در میاد هم پول نداریم
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    بنده به عنوان یک حامی سرسخت رییس جمهور در انتخابات 92 اعلام میکنم که روحانی بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شده
  • کارمند نهاد ریاست جمهوری ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    لطفا فیش حقوق مقامات نهاد به اضافه فیش های دوم به بعد که عضو هیت مدیره های مختلف هستند بررسی نمائید
  • ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    آمار حقوق پاداش های مدیران بانک ها و شرکت های دولتی ذکر کنید اگر دنبال حقیقت هستید
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    "وقتی مدیران دولت حقوق نجومی دریافت می‌کنند، مقصر کیست؟" جواب: همیشه مقصر استکبار جهانیست که بعضی ها را اجیر می کند که این حقایق را کشف و فاش کنند ، در غیر اینصورت چه کسی جرات دارد به کارهای خلاف آقایون رسیدگی کند.
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    در دولت قبلی را ذکر کنید
  • ایران ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    "وقتی مدیران دولت حقوق نجومی دریافت می‌کنند، مقصر کیست؟" جواب: فقرا و متدینین بی بضائت.
  • ایران ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    "وقتی مدیران دولت حقوق نجومی دریافت می‌کنند، مقصر کیست؟" جواب: آمریکا مرگ بر آمریکا بلند بگو مرگ بر آمریکا
  • توحید ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    بالاخره کی میخواد تو این مملکت خراب شده جلوی فساد رو بگیره همه میندازن گردن احمدی نژاد شما هم بعد از اینکه میرین اون یکی میگه شما این کارو کردین و بگو اقای نوبخت خودت حقوق چند میگیری؟؟؟/
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    سانسورگر از اما غیر قابل انتشلارت معلومه مردم پوزدو زدند
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    درود بر مشرق نیوز که فقط به موارد دولت روحانی میپردازه اصلا به کسای دیگه کاری نداره
  • گاگول ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    مقصر مشرق است که فیشهای دولت قبل را اعلام نکرد
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    دوست ناشناس مون در نمیومد. برای نمونه چرا فیشهای حقوقی مدیران سازمان صدا و سیما- ن که کاملا موافق پیگیری فیشهای نجومی هستم چه معنی داره ما با مدرک دکتری بیکار باشیم یکی 200 300 میلیون پاداش بگیره و تازه کمک هزینه اوقات فراغت فرزندان بگیره ولی فقط دولت نیست این فساد ریشه دارتر از این حرفاست. متاسفانه این آقایون مساله را سیاسی کردن اگه از همطیفیهای خودشون راس کار بود
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    آقا شما دنبال چی هستی؟ اینا فقط به فکر افشای رسواییهای این دولتند وگرنه بقیه که همه باهم برادرن و راحت میخورن صدای کسی هم در نمیاد
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    لازم نکرده فیشهای دولت قبلو بزنه با این بهانه که فیشها گیر نمیاد ولی میتونه فیشهای مدیران غیردولتی رو منتشر کنه
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    مشرق به هیچ وجه صادق نیستی البته نیش عقرب نه از ره کین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس