کد خبر 58910
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

لیگ فوتبال ایران قبل و بعد از حرفه ای شدن آمارهای جالبی را در دل خود داشته است.

لیگ یازدهم در حالی از سه شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد که لیگ های فوتبال ایران طی ادوار گذشته حاوی آمارهای جالب و گاها عجیبی بوده است که در این گزارش آماری به برخی از آنها اشاره شده است.

ثابتی 37 ساله، پدر بزرگ لیگ برتری ها
مهدی ثابتی بعد از خداحافظی عبدالجلیل بازیاری، مسن ترین بازیکن لیگ فوتبال ایران شد. ثابتی که متولد تابستان سال 53 است در حال حاضر 37 ساله است.
 
دروازه بان تراکتورسازی تبریز اهل فردیس کرج است و رکورد مسن ترین بازیکن در مسابقات فوتبال لیگ ایران به نام او ثبت شده است. بعد از ثابتی، نفراتی مثل مهدی واعظی، فرهاد مجیدی، غلامرضا عنایتی، وحید هاشمیان و ... به دسته پرسن ترین مردان لیگ ایران تعلق دارند.

مهدی مهدوی کیا قدیمی ترین عنصر انسانی 
مهدوی کیا، در حال حاضر قدیمی ترین عنصر انسانی در مسابقات فوتبال لیگ برتر است. مهدوی کیا، اولین بار در اردیبهشت ماه سال 1374 در بازی پرسپولیس و سایپا، زمانی که تنها 18 سال داشت پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد، چند ماه بعد فرهاد مجیدی با پوشیدن پیراهن تیم فوتبال بهمن، به لیگ ایران آمد. مهدوی کیا تا سال 77 در پرسپولیس بازی کرد و به آلمان رفت و سال 88 به ایران برگشت و برای استیل آذین بازی کرد. مهدوی کیا، داماش را به عنوان تیم سومش در مسابقات لیگ ایران تجربه می کند.

کاظمیان، شیث رضایی را سوم می کند
از روزی که علی کریمی به پرسپولیس آمده است، عنوان کاپیتان اولی سرخپوشان به او رسیده است. علی کریمی از سال 77 در پرسپولیس حضور داشته است. با آمدن کریمی، شیث رضایی که بعد از رفتن کریم باقری می توانست کاپیتان اول سرخپوشان باشد، ناگهان به رتبه دوم کوچ کرد. جالب اینکه با آمدن جواد کاظمیان، شیث اولویت سوم کاپیتانی را به خودش اختصاص می دهد. شیث رضایی از ابتدای سال 83 بازی در جمع سرخپوشان را تجربه کرده در حالیکه جواد کاظمیان از شهریور ماه سال 82 در ترکیب پرسپولیس حضور داشته است.

سپاهان بالاتر از استقلال و پرسپولیس
در حالی، لیگ یازدهم کشور از روز یازدهم مرداد ماه شروع می شود که سپاهان پر افتخارترین تیم ادوار گذشته لیگ برتر است.
سپاهانی ها، 3 قهرمانی در سال های 81 ، 88 و 89 به دست آورده اند آنها در سال 86 هم نایب قهرمانی را در مسابقات لیگ تجربه کرده اند. بعد از سپاهان، تیم استقلال با 2 عنوان قهرمانی در سالهای 84 و 87 ، 3 نایب قهرمانی در سالهای 80 ، 82 ، 89 و 2 عنوان سومی در سال های 83 و 88 ، دومین تیم پرافتخار ادوار لیگ حرف های است و بالاخره پرسپولیس با 2 قهرمانی در لیگ سالهای 80 و 86 و یک مقام سومی در سال 1385 ، رتبه سوم را در جدول پرافتخار ها دارد.

عنایتی، چشم به راه موفقیت ششم
تیم صبا، چهارمین تیم غلامرضا عنایتی در لیگ کشور است، عنایتی با 3 تیم دیگر صاحب افتخار شده است. او با ابومسلم عنوان آقای گلی لیگ 80 را به دست آورد و با این تیم رکورد گل زده در یک بازی را با 7 گل برابر تیم استقلال رشت شکست. با تیم استقلال، او قهرمان لیگ سال 84 و عنوان آقای گلی در لیگ 83 و 84 شد.
عنایتی با تیم سپاهان در مسابقات لیگ 89 صاحب عنوان قهرمانی شد. عنایتی بعد از 5 رکورد تاریخی، حالا چشم به افتخار ششم است.

پرگل ترین هفته
پر گل ترین هفته در تاریخ لیگ فوتبال ایران، مربوط به هفته اول مسابقات لیگ سوم حرفه ای در شهریور سال 1382 بوده است. در این هفته 31 گل در 7 بازی از خط دروازه ها گذشت که میانگین آن در یک بازی «42/4 » گل بوده است.
در این هفته، بازی پرسپولیس و پگاه گیلان با 10 گل ثبت شده پر گل ترین بازی بود. در این روز تیم پرسپولیس با نتیجه 8 – 2 پگاه گیلان را شکست داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حميدرضا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    به قول حشمت خان مي خوادبراي ليگ پدري كنه
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    شیث و کاظمیان هر دو در یک سال (سال 82) از سایپا به پرسپولیس آمدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس