کد خبر 587819
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹

شیخ الازهر و رییس شورای حکمای مسلمان با بیان اینکه تعدد زوجات بدون دلیل، اقدامی بیهوده و بی معناست، تاکید کرد: هرکسی را که آیه یا حدیثی نقل کند که به چند همسری سفارش کرده باشد، به چالش می کشم.

به گزارش مشرق، احمد الطیب، در برنامه روزانه خود در شبکه ماهواره ای "ابو ظبی" توضیح داد که تعدد زوجات در اسلام، فقط باید در هنگام ضرورت و نه فقط برای تنوع، به آن رجوع کرد. اسلام همواره بر تشکیل خانواده به شیوه ای محترمانه و شرافتمندانه تاکید می کند و روابط میان زن و مرد بر پایه مودت و احترام متقابل استوار است.

وی افزود: بسیاری می گویند که در شریعت اسلامی به تعدد زوجات سفارش شده است. من این افراد را به چالش می کشم و می گویم یک آیه یا حدیثی برایم بیاورید که به مرد دستور داده می شود یا ترجیح داده می شود که دو یا سه زن اختیار کند؛ زیرا بر طبق آیات "اگربيم آن داريد که به عدالت رفتار نکنيد" و "شما هرگزنمی توانید در بین چند همسر عدالت را رعایت کنید"، این سخنان غیرممکن است. و اگر این امر صحت داشته باشد نوعی تناقض بوجود می آید.

شیخ الازهر خاطرنشان کرد که ما زمانی به تعدد زوجات روی می آوریم که زندگی با همسر نخست و صلح میان زن و مرد غیرممکن باشد؛ همانگونه که در قرآن کریم آمده است: "و اگر زن و شوهری از هم جدا شدند، خدا به سعه رحمت خود، آنها را بی نیاز می کند" و نیز "داوری از خانواده زن و داوری از خانواده مرد گسیل دارید".

الطیب توضیح داد که نگاه اسلام به خانواده آکنده از احترام و تقدیر است. نظریه قوامیت(مسئولیت و سرپرستی) به معنای آن است که چه کسی در شراکت میان زن و مرد مسئول است. هیچ شرکتی وجود ندارد که دو مدیر همطراز داشته باشد و زمانی که خداوند خواست در مورد یکتایی خودش دلیل بیاورد؛ فرمود: "اگر در آسمان و زمین خدایی جز خدای یکتا بود، تباه می شدند"؛ بدین معنا که اگر دو خدا وجود داشت، میان آنها اختلاف و تفرقه می افتاد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    یکی زینت الوزراء دولت اصلاحات رو با این شیخ آشنا کنه
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    البته اینکه شیخ الازهر مدعی شده است که ازدواج دوم فقط مال وقتی است که زندگی با زن اول ممکن نباشد حرف غلطی است چون مردی که اساسا برایش زندگی با همسرش ممکن نیست می تواند او را طلاق دهد. اما اصل اینکه در اسلام تشویق به تک همسری - در عین جواز چند همسری - شده است حرف صحیحی است. مگر برای افرادی که توان و مکان سرپرستی زنان بی سرپرست را دارند. اصولا تعدد زوجات برای رفع مشکل زنان بی سرپرست است و اساسا تشریع آن هم بعد از جنگ احد و شهادت بسیاری از مردان مدینه صورت گرفت. هر چند باید تذکر داد که قانون تعدد زوات برای محدود کردن زوجات بود نه افزایش آن. چرا که تا پیش از این قانون در عرب - و همینطور در سایر کشور ها نظیر خود ایران- تعدد زوجات نامحدود بود و مردان گاه بیست زن و بیشتر را در عقد دایم داشتند. اما با این قانون این تعداد به چهارتا محدود شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس