یک شبکه خبری آلمانی گزارش داد که شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی با هزینه برای انتخابات آمریکا، راه را برای اعمال نظر سیاسی خود هموار می‌کنند.

به گزارش مشرق، «هزینه‌های میلیونی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» عنوانی است که شبکه خبری «دویچه‌وله» برای گزارشی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و هزینه‌های آن انتخاب کرده است. شرکت‌های سرمایه‌گذار در واقع با سرمایه‌گذاری در انتخابات آمریکا راه را برای نفوذ و دریافت اطلاعات هموار می‌کنند.
 
در این گزارش آمده است که فقط شرکت‌های آمریکایی و اتحادیه‌های داخلی این کشور در انتخابات آمریکا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، بلکه حتی شرکت‌های اروپایی هم در این زمینه فعال هستند. یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران در این زمینه بانکی سوئیسی و یک کنسرسیوم تسلیحاتی انگلیسی هستند.
 
دویچه‌وله اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد شرکت‌های تابع آمریکا در کنسرسیوم‌های جهانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تاکنون تقریبا 10 میلیون دلار (9.8 میلیون یورو) هزینه کرده‌اند که 8.6 میلیون دلار از این مبلغ که بیشترین سهم است هم به شرکت‌های اروپایی اختصاص دارد.
 
این اطلاعات را مرکز سیاست‌های پاسخگو گردآوری کرده است. همچنین علاوه بر کشورهای اروپایی، ژاپن با هزینه 597 هزار دلاری، اسرائیل با اختصاص 159 هزار دلار، کانادا 108 هزار دلار، مکزیک 61 هزار دلار و استرالیا 32 هزار دلار در زمره کشورهایی هستند که برای انتخابات آمریکا هزینه کرده‌اند.
 
این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های خارجی و افرادی که حق اقامت دائم در آمریکا ندارند، نمی‌توانند برای انتخابات آمریکا هزینه کنند، اما این قانون شامل شرکت‌های وابسته آمریکا نمی‌شود و این یعنی شرکت‌هایی که مقر اصلی آنها در آمریکاست می‌توانند برای همکاران آمریکایی و وابستگان آن‌ها موسوم به کمیته‌های اقدام سیاسی (PACs) و نیز سازمان‌های جمع‌آوری اعانه سیاسی به صورت قانونی تبلیغ کنند. البته تمامی اعضای کمیته اقدام سیاسی، باید در کمیسیون انتخابات فدرال ثبت شده باشند.
 
«جیمز دیویس» رئیس‌ بخش اقتصاد و سیاسی در دانشگاه سنت گالن سوئیس درباره این موضوع گفت: «چنین چیزی من را شگفت‌زده نمی‌کند.» وی معتقد است که بسیاری از کمیته‌های اقدام سیاسی نقش پررنگی در منافع سیاسی دارند و این موضوع از سال 2010 یعنی زمانی که قوانین انتخاباتی تسهیل شدند، بیشتر هم شده است.
 
بانک سوئیسی UBS تاکنون 741 هزار و 750 دلار برای انتخابات کنگره هزینه کرده است که بیشتر این هزینه‌ها به نامزدهای جمهوری‌خواه اختصاص داشته است. از جمله این افراد می‌توان به «جب هنس‌ارلینگ» و «سین دافی» نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره اشاره کرد. هر دوی این افراد به تنهایی رقمی بالغ بر 10 هزار دلار به دست آوردند.
 
گفته می‌شود که چنین اقداماتی با این هدف صورت می‌گیرند که طرف‌های کمک‌کننده با نمایندگان سیاسی و مجلس نمایندگان و سنا بتوانند در زمینه مسایل سیاسی تبادل‌نظر کنند.
 
کنسرسیوم انگلیسی BAE، دومین سرمایه گذار بزرگ در این زمینه است. این سازمان تاکنون برای نامزدهای انتخابات کنگره 412 هزار و 500 هزینه کرده است و «مک تورن بری» و «جان مک‌کین» از اعضای جمهوری‌خواه کنگره کمک‌های مالی قابل توجهی دریافت کرده‌اند. هر دوی این افراد از اعضای کمیته نظامی هستند.
 
«سانوفی» کنسرسیوم داروسازی فرانسوی سومین حامی مالی نامزدهای انتخاباتی است. رقم هزینه‌های این سازمان 404 هزار و 975 دلار برای نامزدهای انتخابات کنگره اعلام شده است. «فرد آپتون» نماینده جمهوری‌خواه کنگره از جمله این افراد است. وی رئیس کمیته انرژی و تجارت مجلس نمایندگان آمریکاست. این کمیته در زمینه امور بهداشتی و تحقیقات درمانی فعالیت دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس