کد خبر 586462
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

صدها تن از مردم عراق و فعالان مدنی پس از افطار اولین روز ماه رمضان در میدان التحریر بغداد دست به تظاهرات زدند.

 به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، در این تظاهرات که به دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و با وجود تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، معترضان اجرای اصلاحات واقعی و نه ظاهری و تشریفاتی در ادارات دولتی، مبارزه با فساد و محاکمه مفسدان و لغو سهمیه‌بندی‌های حزبی و طائفه‌ای را خواستار شدند.

همچنین در تظاهرات مذکور تظاهرکنندگان بر لزوم تشکیل دولتی تکنوکرات تاکید و از طرح‌های پیشنهادی برای تقسیم و سهمیه‌بندی‌های حزبی و طائفه‌ای انتقاد کردند.

نیروهای امنیتی عراق نیز با قرار دادن بلوک‌های سیمانی در ورودی پل "الجمهوریه" به سمت میدان "التحریر" و پل "السنک" که به منطقه الخضراء مسدود می‌شود این دو پل را بسته و خیابان‌های "السعدون" و "ابونواس" را که منتهی به میدان التحریر هستند و تمامی راه‌های موجود برای حرکت معترضان به منطقه الخضراء را بستند.

نمایندگان کرد به تحریم جلسات کابینه پایان دادند

از سوی دیگر و با گذشت نزدیک به یک ماه از غیبت نمایندگان کرد در جلسات رسمی کابینه عراق، سیروان عبدالله، عضو "ائتلاف کردستان"‌ عراق با اشاره به بازگشت وزیران دارایی، فرهنگ و مهاجرت به نشست‌های کابینه، اعلام کرد: "ائتلاف کردستان" تصمیم گرفته به تحریم نشست‌های دولت به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق پایان دهد.

این ائتلاف در اعتراض به مکانیسم پیشنهادی العبادی برای تغییر در کابینه، از شرکت در نشست‌های رسمی دولت خودداری کردند.

عبدالله گفت:‌ آنچه ما را به بازگشت ترغیب کرد وضعیت فعلی عراق است. ما نمی‌خواهیم یکی از طرف‌ها در وخامت بحران‌های کشور باشیم  و اعتراض ما به تصمیمات "اشتباه" العبادی در مورد تغییرات در کابینه و عدم توافق وی با کردها در این خصوص بود.

این عضو ائتلاف کردستان در پارلمان عراق در ادامه به وجود اختلافات و دودستگی‌ها در کابینه عراق اشاره کرد و گفت:‌ مرحله کنونی نیازمند همبستگی و مشارکت همه گروه‌ها برای عبور از مشکلات است.

وزرا و نمایندگان کرد عراق اوایل ماه گذشته میلادی تصمیم گرفتند در اعتراض به مکانیسم پیشنهادی العبادی برای تغییر در کابینه و نیز در اعتراض به بالاگرفتن بحران‌های سیاسی میان گروه‌های مختلف، جلسات کابینه و پارلمان را تحریم کنند.

بحران سیاسی عراق از مارس گذشته و زمانی که العبادی تلاش کرد در راستای مبارزه با فساد، دولتی تکنوکرات به جای وزرای وابسته به احزاب مختلف تشکیل شود،‌ بالا گرفت. ا

صالح مهدی، عضو فراکسیون "ائتلاف ملی" ، بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق که اکثر نمایندگان آن شیعه هستند، بازگشت وزرای ائتلاف کردستان به جلسات دولت و پارلمان را گامی مهم در مسیر مقابله با بحران‌های عراق دانست.

وی افزود:‌ بازگشت وزرای کرد ارتباطی با دستاوردها ندارد و حل بحران‌های کشور نیازمند آن است که همه طرف‌ها اختلافات را کنار گذاشته و برای دستیابی به راه‌حل‌هایی تلاش کنند.

"ائتلاف کردستان"‌ شامل پنج حزب اصلی اقلیم کردستان عراق یعنی حزب دموکرات کردستان،‌ اتحاد میهنی کردستان، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی کردستان و گروه اسلامی در کردستان عراق می‌شود که در مجموع 65 کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس