این تهدید وجود دارد که مفتی‌های سعودی در جلسه خود در ریاض، فتوایی را علیه سازمان ملل صادر کنند و آن را ضدمسلمان بخوانند، که این به معنای عدم ارتباط شورای همکاری با سازمان ملل و قطع کمک‌های مالی سازمان است.

گروه بین‌الملل مشرق - متحدان بلوک عربستان، بر سر قرار گرفتن ائتلاف عربی به رهبری عربستان در فهرست کودک‌کشی، فشارها را بر دبیرکل سازمان ملل افزایش داده‌اند. ریاض تهدید کرد که نه تنها کمک خود را به برنامه حمایت از فلسطینی‌ها قطع می‌کند، که سایر کمک‌های مالی به سایر برنامه‌های سازمان ملل را هم مورد بازنگری قرار خواهد داد.

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

روز دوشنبه، سازمان ملل اعلام کرد که حاضر است نام ائتلاف عربی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک حذف کند، به شرط آن که یک هیات جهانی به طور مشترک با خود سعودی ها، پرونده قتل کودکان یمنی در جریان تجاوز نظامی ائتلاف سعودی را مجددا مورد بررسی قرار دهند.

این  حذف نام مشروط، صدای اعتراض گروه های حقوق بشری خشمگین را بلند کرد. آن ها دبیرکل سازمان ملل را به تسلیم و تابع بودن در برابر کشورهای ذی‌نفوذ متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که او که در آخرین سال دور دوم ریاست خود قرار دارد، عملا میراث خود را در این سمت تخریب می‌کند.

یک منبع ناشناس از درون سازمان ملل به رویترز گفت که دفتر بان کی مون با تلفن‌های بی‌امان وزرای خارجه کشورهای متحد عربستان بمباران شده است. کارمند دیگر این دفتر می گوید:

«ارعاب، تهدید، فشار....این یک باج گیری واقعی است.»

یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفت که این تهدید هم وجود دارد، «مفتی‌های سعودی در جلسه خود در ریاض، فتوایی را علیه سازمان ملل صادر کنند و آن را ضدمسلمان بخوانند، که این به معنای عدم ارتباط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سازمان ملل و قطع کمک‌ها و حمایت‌های مالی از برنامه های این سازمان است.»

در عربستان تنها شمار معدودی از مفتیان ارشد که توسط دولت سعودی منصوب می شوند، می توانند فتوی صادر کنند و بسیار رایج است که اصولا حاکمان سعودی، برای محکم کردن پایه‌های حکومت خود، فتواهایی را به این مفتیان سفارش می دهند و آن ها صرفا آن را تایید و اعلام می کنند.

سفیر عربستان در سازمان ملل، «عبدالله المعلمی»، در این زمینه گفت که تهدید و ارعابی از سوی کشورش در کار نیست و عربستان همیشه به سازمان ملل بسیار متعهد بوده است. او تهدید فتوا را هم رد کرد: «این مسخره است. مفتیان تنها برای محکوم کردن قرار گرفتن نام ائتلاف در فهرست سیاه سازمان ملل در ریاض جمع شدند.»

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل
عبدالله المعلمی، سفیر سعودی در سازمان ملل

روز دوشنبه، المعلمی در واکنش به اعلام دولت‌ها و گروه‌های مسلحی که به حقوق کودکان تجاوز می ‌کنند، توسط سازمان ملل، آن را «کاملا اغراق شده» خواند و خواستار اصلاح هر چه زودتر آن شد.

اعتراض اصلی سعودی‌ها این است که که چرا سازمان ملل در تهیه گزارش خود، از اطلاعات دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی که مورد حمایت ائتلاف سعودی است، استفاده نکرد! عربستان از این که در این گزارش، ائتلاف سعودی که خود پای اصلی ماجراست، طرف مشورت قرار نگرفته، به شدت عصبانی است!

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

با این حال، سخنگوی سازمان ملل، «استفن دوجاریک»، روز سه شنبه در مصاحبه با رویترز گفت که بر خلاف ادعای سعودی‌ها، سازمان ملل پیش از اعلام نام ائتلاف به عنوان ناقض حقوق کودکان، با نمایندگان آن مشورت کرده بود.

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل
استفن دوجاریک

ظاهرا عربستان تهدید کرده که در مرحله اول، کمک‌های مالی خود را به «آژانس امداد و عمل ملل متحد» برای پناهجویان فلسطینی قطع خواهد کرد. در حال حاضر چهارمین کمک کننده به این آژانس (بعد از آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا) است که سال گذشته حدود 100 میلیون دلار به آن پرداخت کرد. از سوی دیگر، کویت و امارات متحده عربی، موئتلفان عربستان در جنگ علیه مردم یمن هم، که سال گذشته روی هم حدود 50 میلیون دلار به فلسطینی‌ها کمک کردند، قرار است در اعتراض، این بودجه را قطع کنند.

استفن دوجاریک به رویترز گفت که علاوه بر عربستان، کشورهای اردن، امارات متحده و بنگلادش هم با دفتر رییس سازمان ملل تماس گرفتند و اعتراض کردند. بعد از آن‌ها نوبت دیپلمات های مصر، کویت و قطر در آمریکا بود که به شدت به این اقدام آقای بان کی مون اعتراض کنند.

ائتلاف عربی که یمن را مورد تهاجم  قرار داده است شامل عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، قطر، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان می شود.

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

هنوز، دست کم در ظاهر، قرینه‌ای وجود ندارد که آمریکا و دیگر متحدان غربی عربستان از سازمان ملل خواسته باشند که نام ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه خارج کند.

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

طبق گزارش سازمان ملل درباره کودکان و مناقشه مسلحانه در یمن، ائتلاف به رهبری سعودی مسوول مستقیم  دست کم 60 درصد از کودکان کشته و مجروح شده در یمن، در سال گذشته بوده است. طبق این گزارش تاکنون 510 کودک شهید و 667 کودک زخمی شده‌اند (که البته یک برآورد بسیار دست پایین است و رقم واقعی بسیار بیشتر از این آمار به نظر می‌رسد).

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «مارک تونر»، در کنفرانس مطبوعاتی گفت که نمی‌داند که آیا دولت آمریکا درباره این گزارش با سازمان ملل در تماس بوده یا نه و باز به کلی گویی و دادن اندرزهای اخلاقی به طرفین بسنده کرد:

«ما حفاظت از کودکان را در مناقشه مسلحانه در یمن، بسیار جدی می‌گیریم!؟....و همچنان از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از غیرنظامی‌ها حفاظت کنند و به تعهدات خود نسبت به قوانین انساندوستانه بین الملل پایبند باشند.»

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

با این که سخنگوی سازمان ملل، حذف نام ائتلاف به رهبری سعودی را منوط به تشکیل یک کمیته بررسی مشترک بین سازمان ملل و ائتلاف سعودی دانست، سفیر سعودی در سازمان ملل، المعلمی، با وقاحت تمام خواستار حذف «برگشت ناپذیر» و «بلاشرط» شد. متاسفانه، با توجه به سوابق قبلی از عدم پایمردی دبیرکل سازمان ملل بر سر موضع، و البته دست و دلبازی سعودی‌ها در خرج کردن پول و «خریدن آدم» ها، بسیار محتمل است که این بار هم حرف المعلمی به کرسی بنشیند.

تهدید عربستان به قطع کمک مالی، تا صدور فتوی ضد سازمان ملل

تصمیم سازمان ملل برای قرار ندادن رژیم صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق کودک بعد از «کودک کشی» بزرگ این رژیم در غزه در تابستان 2014، که خود بعد از لابی‌های سنگین اسراییل و آمریکا با بان کی مون صورت گرفت، نشانی از آن بود که بان کی مون به شدت در برابر ارعاب و تهدید آسیب پذیر است. مضاف بر این که وقتی شورای امنیت حمایت قاطعی از رییس سازمان ملل انجام نمی‌دهد،  انتظار چندانی هم نتوان از این دبیرکل به شدت محافظه کار و محتاط داشت.

یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل که نخواست اسمش فاش شود، به رویترز گفت که مجادله اخیر میان سازمان ملل و مراکش، بر سر استفاده بان کی مون از واژه «اشغال» در توصیف حضور مراکش در یک منطقه مورد مناقشه در صحرای غربی، یک سابقه بد ایجاد کرد. این منبع متذکر می‌شود که وقتی در اوایل سال جاری، دولت مراکش خواهان خروج شماری از کارکنان غیرنظامی برنامه صلح‌بانی این سازمان از خاک خود شد، شورای امنیت قرص و محکم پشت دبیرکل نایستاد. به اعتقاد این دیپلمات، این گونه سوابق، یک بدعت خطرناک در این نهاد جهانی 193 عضوی است:

«پیام روشن است....اگر شما برای دبیرکل گردن کلفتی کنید، شورای امنیت به کمک او نمی‌آید.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    این پست حامی تروریست و نوکرصفت برای یک شغل بی ارزش انسانیت رافروخته و آبرو را قی کرده است. فقط بدرد جوخه اعدام می خورد.
  • ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    امیدوارم یه روز یه کشوری،گروهی،نهادی و... پیدا بشه(حتی سگی مثل اسرائیل!) بزنه همین مسجدها و مراکز دینی سعودی رو بمبارون کنه و ترجیحا بصورت اتمی که هیچ جنبنده ای تا چندهزارسال سمتشون نره اون وقت دنیا یک نفس راحتی میکشه فتوا ضد سازمان ملل و بان کی مون که سهله! شیخ سعودی یک فتوا پرت میکنه،هزاران نفر یک گوشه دیگه دنیا می میرن!!! فاتحه دنیا رو خوندن با این شیخ ها و دین عقب مونده شون
  • اهوازی ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    بان کی مون ضعیف ترین و مسخره ترین دبیرکل سازمان ملل است.
  • حسین ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    بودجه سازمان ملل را کی‌ میده ؟ هزینه پروژه‌های عظیم که سازمان ملل در تمام دنیا به اسم خدمت به بشریت انجام میده از کجا تامین می‌شه؟ صدها سازمان و تشکیلات با هزینه گزاف که سازمان ملل نهاد بالادستی اونهاست این هزینه اونها از کجا تامین می‌شه؟ گزارش مسخره درصد خورده خود سازمان ملل را تحویل ندید که مرغ پخته هم از این درصدها و آمار خندش میگیره. خوب در دنیای سرمایه داری وقتی‌ یک صهیونیست ۱ دلار هزینه میکنه باید حداقل ۵ دلار سود کنه ، سازمان ملل هم باید هزینه تامین کنندگان این هزینه ها را به نحوی به اونها برگردونه . اینجاست این نظم نوین جهانی‌ که صهیونیستها دنیا را بر اساس اون مهندسی‌ کردند شیطانی‌ترین و ضّد انسانی‌‌ترین و کثیف‌ترین قاعده و قانونی‌ میشه که بشر تا الان تاسیس کرده ، و نتیجه این مدیریت و نظم نوین جهانی‌ می‌شه همین وضعی که می‌بینید، میلیونها انسان بیگناه کشته میشن هر سال ،کشورها نابود میشن و شنیع‌ترین جنایت تاریخ بشریت اتفاق میفته و آخر هم هیچ رسانه‌ و سازمانی نمیدونه جنایتکار و عمل این جنایات کی‌ هست !!! در حقیقت همون جنایتکاران و شیاطین انس این سازمانهای بین‌المللی را خریدند و تصاحب کردند.
  • ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    کدوم آبرو دنیا بی آبروست سازمان ملل بی آبروست آمریکا از همه بی آبروتره اتحادیه اروپا که آبروئی نداره که بخواهد بی آبرو بشود دبیرکل سازمان ملل که یک مزدور حقوق بگیر قدرتهاست عربستان و اسرائیل از بی آبروئی گذشته به جنایتکاری رسیده اند این ها همه دلیل حاکمیت لیبرالیسم بر جهان است مرگ بر لیبرالیسم مرگ بر جنایتکاران سعودی و اسرائیلی و تکفیری و آمریکا
  • یک ایرانی متعصب ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    با سلام واقعا این سازمان ملل است یا سازمان بعضی از کشورهای قاتل مردم دنیا من یکی که در تعجبم واز انسانی چون بان کی مون دم از حقوق بشر می زند ولی در عمل یک مهره ی سوخته و حامی تروریسم عربی و آمریکایی و اسراییلی بیش نیست اگر واقعا به فکر مردم تمام نیا بود از تهدید یک مشت عرب سوسمار خور عقب افتاده که دستشان به خون هزاران هزار انسان بیگناه در سراسر دنیا آغشته است این گونه رفتار نمی کرد بازهم می گویم برای وجود چنین شخصی در سازمان ملل که ماههای آخر دبیرکلی خود را سپری می کند کمال تأسف را دارم خدا سر خاندانش بیاورد تا ببیند داغ فرزند چقدر ناراحت کننده و غیر قابل جبران است والسلام
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    بان کی مون بیشرف و رشوه خور ترسو یک روزی بخاطر این همه مصالحه با این جنایتکاران بعنوان بدترین دبیر کل معرفی خواهی شد
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    الا لعنة الله علی القوم الظالمین
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    سازمان ملل ابزاری برای تامین اهداف قدرتها است. نمونه واضح آن حق وتو است.
  • محسن ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    خداوندا ،همیشه از این روی مظلومان و ضعیفان درگاهت مورد ظلم قرار می گیرند ،که مدیریت این دنیا در دست عده ای از انسانهای شیطان صفت صورت می گیرد ،منجی مان را برسان تا داد این مظلومین و دردمندان را بستاند و ظالمین را به قهقرای جهنم بفرستد.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    مرگ بر آل سعود. مرگ بر همدستان آل سعود. دبیر کل خاک بر سرت که بخواهی نام این تروریست های کودک کش را حذف بکنید.
  • ایران ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    این بان کی مون شغلش رو اشتباهی انتخاب کرده اگه در عرصه فیلم کمدی هنر نمایی میکرد خیلی موفق تر و محبوب تر بودن و با چهره احمقی که دارند در فیلم کمدی خیلی توانایی داشتند و حتی میتونستند نفوذ چارلی چاپلین در کمدی رو از بین ببرند ....... ژاپنی انقد بی غیرت و احمق کسی ندیده تا الان - فکر کنم ایشون از آثار و باقی مانده بمب اتمی آمریکا در ژاپن هستن .......
  • عمواحمد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    1- سازمان ملل ابزاری در دست امپریالیسم و غرب وحشی برعلیه کشورهای ضعیف 2- خودمانیم این عرب های چلغوز وهابی خوب از این پولهای بادآورده استفاده بجا می کنند. حالا ما هی بگوییم یک مشت دلار؟ ( تهدیدآمریکا - این هم تهدید سازمان ملل)
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    وقتي شما داشتيد پولهاتون رو تو افريقا خرج میکردید عربستان داشت با پولاش تو سازمان ملل نفوذ مي كرد حالا ديگه ناراحت نباشين
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    پلیدترین و خبیث ترین و مزدورترین دبیر کل از زمان تاسیس این خراب شده همین مردکه ملعونه!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    سازمان ملال بشر.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    بای ذنب قتلت. مرگ بر قاتل و ترسو هایی که با ترسشان مهر تایید به قتل کودکان می زنند. بان کی مون عروسک خیمه شب بازی بیش نیست.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    سازمان ملل؟!!! من از بچگی به این سازمان به چشم یک شوخی بین المللی نگاه می کردم.... لعنت به ال سعود.
  • مهدی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    آقا کل سازمان ملل کیلویی چند ؟ باور کنید این سازمان ملل صهیونیستی پشیزی هم ارزش ندارد !!!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    وقتی احمدی نژاد پیشنهاد کرد کل بودجه سازمان ملل رو ما بدیم بهش خندیدند و مسخره کردند. یه چیزی میدونست.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    فقط ایرانه که همیشه داره تحریم میشه حتی عربا هم سیاستشون بهتره از ما این همه کثافت کاری میکنن و اخرشم درسش میکنه ما هم که همیشه الکی متهمیم و تحریم میشیم
  • اهوازی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    سازمان ملل پر است از جاسوس های آمریکایی و اسراییلی و انگلیسی و غربی
  • علی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    مستر بانکی‌مون!.اینقدر آبروی مردم کشورت رو نبر!. خواری و ذلت تا این حد؟!!!!!
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    خدایا میشه دیگران دخالت نکنند ما با این وهابیهای کثیف یه تصفیه حساب مردونه بکنیم
  • حمید ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    یعنی اینهمه سکوت و لالمونی این سازمان کذایی در رابطه با کشتار زن و بچه بیگناه در یمن و سوریه و عراق و افغانستان و... به چشتون نیومد، الّا همین مورد؟! تازه فهمیدید چه خبره؟!!!!!!!!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    این همه تحریم برای کشور وملت بیچاره ما. تصویب میشه. بعد یه مشت کشور وحشی و مزخرف این همه جنایت علیه بشریت میکنن وهیچ کسی هم از این جنایتها حرفی نمیزنه. چوب احمقهایی مثل این بان کی میمون رو ملت و کشور من باید بخورن. لعنت به روحش
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    این مردک بی خاصیت کره ای هستش نه ژاپنی.
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    نام اصلی سازمان ملل ،سازمان جنایتکاران و ظالمان است و بدون اشاره نظام سلطه هیچ غلطی نمی کند . مردم آزاده دنیا باید بپاخیزند بساط آمریکا و همپالگی های کودکش و جنایتکار آن و هم چنین این تارهای عنکبوتی آن ها را درهم بپیچند . اگر نگاهی به افراد مسئول در درون سازمان به اصطلاح ملل بیفکنیم متوجه می شویم در جاهای حساس آن لابی صهیونیسم بین الملل لانه کرده اند و آن ها هستند که این سازمان بی خاصیت و شورای کذایی آن را هدایت می کنند ضمناً اگر به آرم های سازم ملل و زیر مجموعه های آن نگاه و دقت شود از آرم رژیم کودکش و ددمنش صهیونیستی گرفته شده اند
  • کاوه ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    آقای دبیر کل چطور انسانییت را زیر پا گذاشتی وچشمت را از این آوارکان و کودکان بی پناه بستی مکر چند روز در این دنیا عمر میکنی چند سال در سمت دبیر کل می مانی خدا را ندیدی انشالله همان پول های سعودی بمب شده بر سر خود وفرزندان تو فرود می آید که آن روز نز دیک است هیچ کاری بر خدا وند مهربان پوشیده نیست فقط صبر خدا زیاد است
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    احمدی نژاد هم یکی از بان کی مون هاست خاموش
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    ملت ژاپن سالها سیب زمینی خوردن اما تن به ذلت ندادند بان کی مون آبروی اونها احترام خاص دارد
  • سام01 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    ما از ابتدا هم عدالتی از این سازمان به اصطلاح ملل ندیدیم که الان بخواهیم از این حق کشی اشکار سرخورده شویم.خداوند ناظر تمام ظلم و ستمهای شماست و وعده خدا محقق میشد بزودی انشائالله
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    چقدر خوشگله جنگنده اسمش چی هست
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    ایرانی ها که سالهاست ماهیت سازمان ملل را شناخته اند ، ولی این قضیه سندی است تا چشم مردم جهان باز شود به فرمالیته بودن این سازمان
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    یا کاسه ای زیر نیم کاسه است/ سازمان ملل امریکایی
  • اسفندیار ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    سازمان ملل دستاوردی تاریخی و ارزشمند و فلسفه تشکیل آن بسیار عالی و گرانمایه است هر مقدار که فلسفه تشکیل این سازمان محقق شده به همان میزان موجب رشد و تعالی بشر شده و هر میزان از فلسفه آن که مجال محقق شدن نیافته فرصت را در اختیار زیاده خواهانی قرار داده که توسعه قدرت و منافع خود را هدف اصلی پنداشته و رشد و ارتقای جامعه جهانی را اساسا قبول ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس