ماجرای این نسخه بعد از گذشت یک مدت سه ساله از ماجراهای نسخه‌ی سوم آغاز می‌شود. «ناتان دریک»‌ به همراه برادر بزرگترش سم (sam) به جزیره‌ای در ماداگاسکار سفر می‌کنند که تحت سلطه‌ی گروهی از دزدان دریایی به نام Libertalia فرماندهی می‌شود.

گروه فرهنگی مشرق - اوایل عمر نسل هفتم کنسول‌های بازی بود و بازی‌های کامپیوتری با قدرت نسل جدید هر روز زیباتر و باشکوه‌تر می‌شدند. گرافیک‌ها در مقایسه با کنسول افسانه‌ای سونی یعنی پلی استیشن 2 پیشرفت چشمگیری داشت و قدرت نسل جدید، جای کار بیشتری برای خلاقیت استودیوها فراهم کرده بود.

سال 2007 استودیوی ناتی داگ، یکی از بهترین و خوش سلیقه‌ترین استودیوهای سونی یک سری جدید را عرضه کرد. در سبکی که قبلاً در آن بازی نساخته بودند و سبک و نسبتاً خاص و جدیدی هم به حساب می‌آمد. شوتر اکشن؛‌ ماجراجویی سوم شخصی که بسیار سینمایی و نفسگیر بود. گرافیک در بهترین حالت زمان خود بود گیم پلی و گان پلی فوق العاده بود. داستان جذاب بود و طراحی مراحل،‌ سینمایی و نفسگیر،‌ پرداخت داستان و شخصیت‌ها بسیار خوب بود و گیمر را با ناتان در یک ماجراجویی همراه می‌کرد. آنچارتد متولد شد و شاید خیلی‌ها نمی‌دانستند یکی از مجموعه‌های مهم در گیم متولد شده است.

دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

سایت آی جی ان که یکی از منابع معتبر در نقد و نمردهی به بازی‌هاست، به شماره‌ی اول آنچارتد 1/9 از ده نمره داد و منتقدان بسیاری از این عنوان استقبال کردند  و حالا کنسول تازه وارد سونی یک انحصاری جدید و قابل اعتماد دیگر برای کل‌کل‌های انحصاری بین کنسولی داشت. با این استقبال فراوان ناتی داگ به سراغ ساخت نسخه‌ی دوم رفت. استودیوی پرافتخار ناتی داگ دنیا را بی تاب عرضه‌ِ‌ی آنچارتد 2 می‌دید و 13 اکتبر 2009 یکی از مهم‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های کامپیوتری عرضه شد. آنچارتد 2 در میان دزدان، یک اثر قابل تحسین بود. این اثر از مجموع 105 نقد رسمی و معتبر میانگین نمره‌ی 96 از 100 را دریافت کرد!


دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

تمام 105 نقد مثبت بودند و با استناد به سایت متاکرتیک هیچ نقد رسمی منفی برای این بازی ثبت نشده است. آنچارتد2 بی‌شک یکی از کامل‌ترین بازی‌های تاریخ بود و به تالار افتخار بازی‌های  بزرگ رفت. توقع‌ها از ماجراجویی‌های ناتان بالا رفته بود و سونی حسابی روی قهرمان جدیدش مانور می‌داد. آنچارتد 3 با موج تبلیغاتی بسیار اصطلاحاً هایپ شد و همه انتظار داشتند چیزی فراتر از نسخه دوم را تجربه کنند. سندرم نسخه‌ی سه که خیلی از بازی‌ها دچار آن شدند گریبان آنچارتد را هم گرفت. شماره‌ی دو بسیار کامل بود و شماره‌ی سوم نتوانست انتظارات رویایی منتقدان و گیمرها را برآورده کند، البته این حرف ما به معنی شکست آنچارتد 3 نیست. این بازی نمره‌ی کامل ده را از آی‌جی‌آن دریافت کرد اما امتیازش از مجموع 97 نقد معتبر به 92 رسید و منظور ما از برآورده نشدن انتظارات این است که انتظارات از ناتی داگ و آنچارتدش بسیار بالاست و این کار را برایشان سخت می‌کند.

دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

*انتظار بی پایان


حدوداً دو سال پیش، در جریان PlayStation Experience بالاخره اولین نمایش از گیم پلی عنوان Uncharted 4 : a thiefs end‌ پخش شد. امثال این تیترها پس از مراسم سونی به همراه ویدئوی منتشر شده دست به دست شد و تاریخ عرضه‌ی بازی سال 2015 بود اما بارها به تعویق افتاد و هر بار به دلیلی انتشار این عنوان به روزهای بعد موکول می‌شد تا بالاخره در دهم می 2016 منتشر شد. باز هم ناتی داگ گل کاشته بود و سیل نمرات عالی به سوی عنوان انحصاری سونی روانه شد، البته طی یک اتفاق عجیب و خنده‌دار واشنگتن پست تنها نقد منفی را در رابطه با این بازی منتشر کرد و به آن چهار از ده داد که باعث کم شدن یکی دو امتیاز از امتیاز این عنوان شده و اعتراض فراوان و بی سابقه‌ی گیمرها را در پی داشته است تا این نقد مغرضانه حذف شود و همین اول عرضه،‌ حاشیه‌هایی پیرامون این عنوان به جود آمد اما از حاشیه‌ها بگذریم و به خود بازی بپردازیم.

دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

 از داستان بازی شروع می‌کنیم که قصد نداریم چندان آن را اسپویل کنیم تا با خیال راحت به خواندن این مطلب ادامه دهید.به گزارش همشهری جوان،  ماجرای این نسخه بعد از گذشت یک مدت سه ساله از ماجراهای نسخه‌ی سوم آغاز می‌شود. «ناتان دریک»‌ به همراه برادر بزرگترش سم (sam) به جزیره‌ای در ماداگاسکار سفر می‌کنند که تحت سلطه‌ی گروهی از دزدان دریایی به نام Libertalia  فرماندهی می‌شود. ماجراجویی‌های دریک و برادرش از دریاهای هند آغاز و حتی به مناطق شهری و برفی نیز کشیده می‌شود. همچنین در رابطه با نحوه‌ی حضور سم در طول گیم پلی بازی باید بگوییم که فعالیت‌های این شخصیت در کنار گیمر بسیار تداعی کننده‌ی الی در آخرین ماه (Last of us) است و هوش مصنوعی بسیار خوبی دارد. آنچارتد 4 داستان بسیار خوب و جذابی دارد و شما را تا انتها به خود جذب می‌کند.

دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

*نفسگیر و سینمایی


صحبت از گیم پلی آنچارتد کار ساده‌ای نیست. اگر یکی از نسخه‌های آنچارتد را بازی نکرده باشید یا حداقل بازی قبلی ناتی داگ یعنی (آخرین ما) را امتحان نکرده باشید، نمی‌توان با کلمات این اکشن ناب گیم پلی را به شما نشان داد. خوش دستی و نرمی این گیم پلی در کنار کنترلر پلی استیشن 4 ترکیب بی‌نظیری را خلق می‌کند که واقعا دوست داشتنی است. سلاح‌ها بسیار روان و خوش دست طراحی شده‌اند و شلیک با آنها، پر کردن خشاب و نفله کردن دشمنان لذت عجیبی را در پی دارد! گان پلی بازی بی نقض است. مکانیک‌هایی مثل راه رفتن، دویدن، پرش و ... هم بسیار خوب و روان طراحی و اجرا شده‌اند و اما رانندگی؛ امکان راندن وسایل نقلیه به دفعات زیادی در اختیارتان قرار نمی‌گیرد اما بسیار خوب و دوست داشتنی پیاده شده است.

دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

یکی از ویدئوهای قبل از انتشار بازی شامل میزان زیادی رانندگی جذاب بود و خبر از اجرای هیجان انگیز و کم نقص این بخش‌ها می‌داد که همین اتفاق هم افتاد و شاهد راندن هیجان انگیز وسایل نقلیه در قسمت‌های مختلف داستان و مراحل هستیم. یکی از مهم‌ترین ارکان دخیل در گیم‌پلی بدون شک هوش مصنوعی یاران و دشمنان است. کمی پیش‌تر به هوش مصنوعی  سم برادر نیتان اشاره کردیم اما دشمنان هم از این قاعده مستثنا نیستند. هوش مصنوعی  بازی بالا است و گاهی اگر به روش مخفیانه در حال پیشروی باشید، بسیار اذیتتان می‌کنند. در روش غیرمخفیانه و به راه انداختن حمام خون و بارانی از گلوله هم اوضاع متفاوت نیست. در هر شرایطی هوش مصنوعی بسیار خوب بازی، خودنمایی می‌کند و شما را به چالش می‌کشد. همیشه از آنچارتد انتظار گیم‌پلی اکشن، روان و بی‌نقص داریم که این نسخه ناامیدمان نکرد. تأخیرهای پی در پی تأثیرشان را در هر زمینه‌ای از هوش مصنوعی و گیم‌پلی تا گرافیک و صداگذاری به خوبی نشان می‌دهند. محصول کاملاٌ پولیش شده و بی‌نقص است.

دلبری که خیلی از خوره‌ها منتظرش بودند!

*ضیافت نور،‌ رنگ و صدا


به جنبه‌های دیداری و شنیداری بررسی می‌رسیم. به بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت آنچارتد 4 و البته دیگر بازی‌های این سری انحصاری‌های سونی به گرافیگ‌های چشم نواز و بی نظیر معروفند و این عنوان هم از این قاعده پیروی می‌کند. بعد از اولین نمایش‌ها برچسب CG و نمایشی بودن گرافیک را به آنچارتد چسباندند اما مسئولان ناتی داگ گفتند بخش‌های به نمایش درآمده مستقیماً از بازی و روند بازی است و هنوز تکمیل نشده و بسیار بهتر از این خواهند شد.

حالا معلوم شد که بیراه نگفته‌اند. گرافیک آنچارتد 4 باور کردنی نیست. پس زمینه‌ها عکس نیستند و ممکن است چند دقیقه‌ی بعد آنجا در حال بازی کردن و جست و جو یا نبرد باشید. حرکات و انیمیشن‌های مختلف بی‌نهایت با کیفیت و عالی هستند و تکسچرها،‌ نورپردازی و سایه‌ها حیرت انگیزند. در این نسخه اغلب شاهد محیط‌های استوایی و سبز و پوشیده از گیاه هستیم و این محیط‌ها با کیفیت گرافیکی این بازی فوق‌العاده از آب در آمده است. برای مثال خیس شدن یکی از مقوله‌های بسیار سخت در بازی‌هاست، سخت از این نظر که خیس شدن شخصیت‌ها و لباس‌هایش در بهترین حالت تنها منجر به کمی تغییر رنگ ناحیه‌ی خیس شده می‌شود؛ اما در این بازی خیس شدن و فیزیک آب بی‌نظیر و متفاوت اعمال شده است.


لباس‌ها با خیس شدن واکنشی بسیار شبیه به واقعیت را نشان می‌دهند و خیس شدن موها که تا به حال در بازی‌ها تقریبا با تغییری همراه نبود،‌ چنان در آنچارتد4 طبیعی و واقعی کار شده است که با کمی دقت،‌ حیرت زده خواهید شد. صداگذاری و دوبله‌ی بازی هم مانند دیگر بخش‌ها عالی است. دوبلورهای شخصیت‌های مختلف بازی به بهترین نحو ایفای نقش کرده‌اند و در خدمت داستان و شخصیت‌های خود بوده‌اند. صداگذاری بقیه‌ای اجزای محیط اعم از صدای جنگل و حیواناتش، شلیک گلوله و دریفت کشیدن با ماشین به نحو بسیار دلپذیری پیاده‌سازی شده است. سرتان را درد نیاوریم که هر چه از این بازی بگوییم کم گفته‌ایم. اگر پلی استیشن 4 دارید و بازی را هنوز تجربه نکرده‌اید، بسیار جای تعجب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس