کد خبر 584778
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

در تازه ترین اخبار، برخی رسانه های غربی به نقل از برخی مقامات و مسئولان امنیتی در شهر کراچی پاکستان بدون اشاره به نام آنها نوشته اند که القاعده بار دیگر درحال تجدید قوا و یارگیری در داخل خاک پاکستان و افغانستان است.

به گزارش مشرق، با وجود گذشت پنج سال از مرگ 'اسامه بن لادن' سرکرده القاعده در پاکستان، در روزها، هفته ها و چند ماه اخیر، مقالات و گزارش های مختلف مبنی بر تحرکات عناصر وابسته به این سازمان تروریستی در پاکستان و یا کشته شدن برخی عوامل وابسته به القاعده در پاکستان، از سوی رسانه های پاکستانی و غیرپاکستانی منتشر شده است.

این گونه گزارش ها، به ویژه پس از رویدادهای اخیر از جمله کشته شدن 'ملا اختر منصور' سرکرده طالبان افغانستان در خاک پاکستان، بیش از پیش در رسانه ها دیده می شود.

در تازه ترین این اخبار، برخی رسانه های غربی به نقل از برخی مقامات و مسئولان امنیتی در شهر کراچی پاکستان بدون اشاره به نام آنها نوشته اند که القاعده بار دیگر درحال تجدید قوا و یارگیری در داخل خاک پاکستان و افغانستان است و درحال تدارک دیدن برنامه ها و نقشه هایی برای انجام حملات تروریستی عمده در این کشورها است و در پاکستان، گویا شهر شلوغ کراچی و مناطق جنوبی این کشور را مساعدترین مکان برای آغاز دوباره تحرکات خود یافته است.

تحرکات جدید القاعده، از سوی گروهی تحت رهبری 'ایمن الظواهری' سرکرده کنونی القاعده فعال در حوزه شبه قاره هند آغاز شده است. این گروه پیش از این، مناطق شمال غرب پاکستان را به عنوان پایگاه فعالیت های خود برگزیده بود اما به حملات ضدتروریستی گسترده در این مناطق از سوی ارتش پاکستان و حملات پهپادهای آمریکایی، به مناطق جنوبی پاکستان نقل مکان کرده و به دنبال یارگیری و ائتلاف با برخی دیگر از گروه های شبه نظامی و تروریستی از جمله گروه تروریستی 'لشگر جهنگوی' است.

بعد از سقوط رژیم طالبان افغانستان در سال 2001، بسیاری از عناصر القاعده به مناطق شمال غربی پاکستان سرازیر شدند و همچنین سعی کردند ضمن نفوذ درکلان شهر کراچی با بیش از 20 میلیون نفر جمعیت، از این جمعیت انبوه برای خود استتار خود استفاده کنند.

اما تشکیل القاعده شبه قاره هند در سال 2014، بار دیگر این امکان را برای این سازمان تروریستی فراهم کرده تا با نفوذ در مدارس دینی به ویژه در کراچی و دیگر مناطق جنوب پاکستان، برای خود یارگیری کند.

یک مسئول بخش مبارزه با تروریسم در شهر کراچی که خواسته نامش نشود، گفت است: در حال حاضر هسته مرکزی القاعده و مغزهای متفکر و برنامه‌ریزان این سازمان قصد ندارند در خط مقدم فعالیت های این سازمان تروریستی حضور پیدا کنند بلکه سرگرم فعالیت های پشت پرده و خط دهی به عناصر وابسته به القاعده و جذب پرتعداد نیروهای محلی مشغول هستند.

اگرچه مقامات پاکستان تقریبا اطمینان دارند که القاعده امروز هرگز نمی تواند مثل القاعده سال 2001 دست به حملات تروریستی بزرگ در سطح جهانی بزند، اما بطور جدی نگران هستند که این گروه به احتمال زیاد درحال برنامه ریزی برای انجام حملات تروریستی بزرگ در داخل پاکستان یا دیگر کشورهای منطقه جنوب یا غرب آسیا است.

ماه گذشته نیروهای ضدتروریستی پاکستان در عملیاتی در ایالت پنجاب، 14 عضو القاعده از جمله سه نفر از اعضای ارشد آن را کشتند. این خبر خود حاکی از ظهور مجدد و فعال شدن دوباره القاعده است.

چند روز پیش نیز رسانه های پاکستان از کشته شدن سه فرد وابسته به القاعده در شهر کراچی خبر دادند.

چند ماه پیش نیز بخش اطلاعات ارتش پاکستان دو فرد مظنون به عضویت در سازمان تروریستی القاعده را که در پوشش امام جماعت در یکی از مراکز نظامی شهر کراچی نفود کرده بودند و در زمینه شستشوی مغزی اعضای ارتش برای جذب آنها به القاعده فعالیت می کردند، شناسایی و دستگیر کردند.

ارتش و سایر نیروهای مسلح و امنیتی پاکستان همواره اعلام کرده اند که اجازه حضور و فعالیت گروه های تروریستی نوظهور نظیر داعش و یا فعالیت مجدد القاعده در این کشور را نخواهند داد.
با وجود این، پاکستان که سال ها است با گروه های مختلف شبه نظامی و تروریستی در داخل این کشور دست و پنجه نرم می کند، به ویژه با توجه به مرزهای خارج از کنترل این کشور با افغانستان، مستعد ظهور و بروز گروه های شبه نظامی و تروریستی جدید است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس