به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، بر اساس اين فراخوان، هر يك از متقاضيان ميتوانند با مراجعه به اين پايگاه و ثبت شماره ملي خود به عنوان كلمه كاربري و درج شماره شناسنامه به عنوان رمز عبور، اقدام به تكميل اطلاعات خود كنند.
بنابر اين گزارش چنانچه اطلاعات ثبت شده براي هر يك از متقاضيان در سامانه ناقص باشد، با ورود به اين پايگاه و درج كلمه كاربري و رمز عبور، كليد تكميل اطلاعات در قسمت بالاي صفحه براي متقاضي فعال و امكان تكميل اطلاعات فراهم ميشود.
اطلاعات درخواستي از متقاضيان شامل مشخصات كامل شناسنامهاي متقاضي، همسر و فرزندان وي و نيز فايل تصوير صفحات شناسنامه، پشت و روي كارت ملي متقاضي و نيز فايل تصوير صفحه اول دفترچه بيمه، آخرين اجاره نامه و فايل تصوير مدركي كه اثبات كننده 5 سال سكونت متقاضي در شهر مورد تقاضا است.
همچنين آدرس، كد پستي، شماره تلفن ثابت و همراه و نيز مشخصات واحد مسكوني مورد تقاضا شامل متراژ، انباري و پاركينگ و نوع زمين آن (99 ساله اجارهاي يا ملكي) و نيز روش ساخت ساختمان (صنعتي، نيمه صنعتي و غيرصنعتي) از ديگر اطلاعاتي است كه توسط متقاضيان در اين پايگاه درج خواهد شد.
وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد: پس از درج اين اطلاعات توسط متقاضي، حدود قيمت تمام شده ساختمان و ميزان مبلغ وام بانكي و سهم آورده متقاضي به وي اعلام ميشود تا متقاضيان بتوانند متناسب با توان مالي خود نسبت به انتخاب واحد مسكوني مورد نظرشان اقدام كنند.
ذكر اين نكته ضروري است كه اطلاعات درج شده توسط متقاضيان ابتدا از طريق سازمان ثبت احوال كشور كنترل ميشود و پس از اطمينان از صحت مشخصات شناسنامهاي درج شده متقاضي و افراد خانواده وي، استعلام كد پستي محل سكونت وي از شركت پست انجام و همزمان با اين كنترلها عدم دريافت زمين و مسكن از دولت (كنترل قرمز نبودن فرم ''ج'') نيز صورت مي گيرد.
چنانچه اطلاعات ثبت شده توسط متقاضي صحيح باشد و متقاضي واجد شرايط چهارگانه مسكن مهر شامل: 5 سال سابقه سكونت در محل مورد تقاضا، عدم دريافت زمين و مسكن از دولت و عدم استفاده از تسهيلات يارانهاي دولت در اين بخش، عدم مالكيت مسكن و زمين مسكوني از 1/1/84 تاكنون و سرپرست خانوار باشند، نام متقاضي در يكي از پروژههاي مسكن مهر ثبت و شماره حساب و شماره كارت بانك وي كه نزد يكي از شعب بانك مسكن كه به درخواست متقاضي در زمان تكميل اطلاعات خود تعيين شده است؛ از طريق ارسال پيامك به متقاضي اعلام ميشود و متقاضي 15 روز فرصت دارد تا با مراجعه به ادارات كل مسكن و شهرسازي استانها، برگه اعلام نحوه پرداخت سهم آورده متقاضي را دريافت و نسبت به واريز اقساط خود بر اساس برنامه زمانبندي تعيين شده اقدام كند.
ملاك اولويت بندي متقاضيان براي افتتاح حساب، تاريخ ثبت نام آنان خواهد بود و متقاضياني كه قبل از بهمن سال 1389 در سامانه ثبت نام وزارت تعاون ثبت نام كرده باشند، تاريخ ثبت نام آنها در سامانه وزارت تعاون ملاك عمل خواهد بود، مشروط بر آنكه ثبت نام و كدرهگيري را در زمان تكميل اطلاعات خود درج كنند.
همچنينن پس از واريز 70 درصد از سهم آورده متقاضي به حساب وي كه مشمول سود 9 درصد نيز خواهد شد، قرارداد پيش فروش فيمابين متقاضي و سازنده تنظيم و امضاء و سپس سپرده متقاضي از حساب وي برداشت و به حساب سازنده واريز خواهد شد.
سازنده متعهد به تحويل واحد به متقاضي بر اساس قرارداد پيش فروش بوده و پرداخت سهم آورده متقاضي به سازنده نيز متناسب با پيشرفت فيزيكي به وي پرداخت خواهد شد. بخشي از آورده متقاضي نيز همزمان با تحويل واحد مسكوني از سوي سازنده به متقاضي از حساب متقاضي برداشت و به سازنده پرداخت ميشود.
ملاك اولويت بندي متقاضيان براي دعوت به عقد قرارداد پيش فروش، واريز به موقع اقساط سهم آورده متقاضي ميباشد و تا زماني كه 70 درصد سهم آورده متقاضي در حساب وي موجود نباشد، قرارداد پيش فروش امضاء نخواهد شد. گفتني است كه آخرين وضعيت پرونده متقاضيان در پايگاه اينترنتي www.maskanmehr.net قابل مشاهده است.
چنانچه متقاضياني در سامانه ثبت نام وزارت تعاون ثبت نام كردهاند با ورود شماره ملي و شماره شناسنامه خود موفق به مشاهده اطلاعات ثبت نام خود نشوند، به آن معناست كه تعاوني مربوطه نسبت به درج اطلاعات متقاضي در سامانه جديد اقدام نكرده است.
اين افراد لازم است تا با مراجعه به تعاوني خود، درخواست ثبت اطلاعات را داشته باشند و يا در صورت تمايل به يكي از دفاتر پستي و يا ادارات كل مسكن و شهرسازي مراجعه كرده و با ارائه مدارك نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
بديهي است در صورت درج كد رهگيري معتبر و تاريخ صحيح ثبت نام قبلي، چنانچه اين تاريخ مربوط به قبل از بهمن ماه 1389 باشد، مبناي اولويتبندي متقاضي همين تاريخ خواهد بود.