روند پیروزی‌های پیاپی ترامپ که با قطعی‌ شدن نامزدی‌اش در حزب جمهوری‌خواه تکمیل شد تا معترضان روحیه آشوب و نافرمانی مدنی را که مدت‌ها در خود نگه داشته بودند، تخلیه و کشورشان را وارد دورانی جدید کنند.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: پس از آن‌که مشخص شد دونالد ترامپ به احتمال قریب به یقین، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا خواهد بود، دوره جدیدی در آشوب‌های خیابانی در این کشور آغاز شد. البته این اعتراضات قبل از موفقیت جدید ترامپ هم وجود داشت و علیه مواضع و اظهارات وی بروز داده می‌شد، اما طی چند روز گذشته و در شهرهایی مانند آلبکرکی به اوج خود رسید و به درگیری شدید با پلیس کشیده شد. با این وجود، تجمع‌های اعتراضی علیه ترامپ را نباید صرفاً یک موضع‌گیری انتخاباتی دانست، چراکه این اقدامات در کنار بالا رفتن آمارهای جرم و جنایت در آمریکا خبر از یک موج جدید از آشوب‌های مردمی و نافرمانی‌های مدنی می‌دهد.

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
موفقیت ترامپ در تصاحب نامزدی جمهوری‌خواهان نقطه عطفی
در تاریخ انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکاست

بعد از آن‌که اواخر ماه می سال جاری، ترامپ توانست آرای کافی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه[1] در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا را کسب کند[2]، خیلی چیزها در این کشور تغییر کرد. افرادی که تصور می‌کردند یک نفر به کله‌شقی دونالد ترامپ نمی‌تواند (یا نباید بتواند) نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، اکنون معتقدند آمریکا یک قدم به دورانی شاید بدتر از جورج بوش پسر نزدیک‌تر شده است.

{$sepehr_media_1581263_400_300}
دونالد ترامپ، حمله به هوادارنش در شیکاگو

را «حمله برنامه‌ریزی» توصیف می‌کند - دانلود

آغاز عصر ترامپ در آمریکا

قطعی‌تر شدن نامزدی ترامپ یک پیامد دیگر هم داشت که البته خواه‌ناخواه و دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد. شکاف عمیقی که میان گروه‌های مردم در آمریکا وجود دارد[3]، نهایتاً یک‌جا خودش را نشان می‌داد و موفقیت ترامپ در جبهه جمهوری‌خواهان ظاهراً فرصت خوبی برای ظهور این اختلافات فراهم کرده است[4]. امواجی از خشم، سرخوردگی، خشونت و ناآرامی‌های مدنی سراسر آمریکا را فرا گرفته است و تجمعات سیاسی حامیان دونالد ترامپ، تبدیل به یک نقطه کانونی[5] برای تخلیه بخشی از این انرژی سرکش شده است[6].

معترضان و مخالفان ترامپ بارها در مراسم‌های طرف‌داران وی اختلال ایجاد کرده و حتی بعضاً موجب لغو این مراسم‌ها و تجمعات شده‌اند. البته طرف‌داران ترامپ هم در مقابل، ساکت نمانده‌اند و درگیری‌ها میان مخالفان و حامیان ترامپ، همیشه به نفع مخالفان او تمام نشده است. به خصوص طی ماه‌های اخیر که ترامپ تقریباً هر روز در جمع هزاران نفر از حامیانش به آن‌ها توصیه کرده تا مخالفان را اذیت کنند[7]. ترامپ نه تنها خطاب به یکی از مخالفانش (در حالی که پلیس او را از تجمع حامیان ترامپ بیرون می‌کرد) گفت: «دوست دارم یک مشت توی صورتش بزنم»، بلکه در گردهمایی دیگری هم به حامیانش گفت که اگر کسی گوجه به سمت او پرتاب کرد، او را «زیر مشت [و لگد] بگیرید. من هزینه‌های قضایی [شکایت او از شما به خاطر] این کار را پرداخت خواهم کرد. قول می‌دهم.»

به هر حال شواهد نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها در سال 2016 عصبانی‌تر از قبل شده‌اند[8]، چه بسا عصبانی‌تر از سال 1968 و اعتراضات گسترده مردمی زمانی که چند ماه بیش‌تر از ترور مارتین لوتر کینگ و همین‌طور رابرت اف. کندی، یکی از گزینه‌های نامزدی دموکرات‌ها، نمی‌گذشت و حزب دموکرات برای انتخاب نامزد نهایی در انتخابات ریاست‌جمهوری، جلسه برگزار کرده بود[9]. تنها مطرح شدن نامزدهایی از دو جناح کاملاً معکوس، مانند ترامپ[10] و سندرز[11]، نیست که این واقعیت و دو دستگی میان مردم را اثبات می‌کند.

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
ترامپ در فضای سیاسی آمریکا بارها به «دلقک» تشبیه شده است

ارتباط اعتراضات ضدترامپ با شکاف در جامعه آمریکا

اگرچه شمار تجمعات اعتراضی[12] در واکنش به نامزدی ترامپ[13] در حزب جمهوری‌خواه بسیار زیاد است[14] و حتی به ماه‌ها قبل از پیروزی ترامپ بر نامزدهای دیگر جمهوری‌خواه برمی‌گردد، اما یکی از آخرین این موارد روز سه‌شنبه 24 می (4 خرداد 95) در شهر آلبکرکی[15] ایالت نیومکزیکو رخ داد و از آن جهت با بسیاری از این تجمعات دیگر از این دست متفاوت بود که به خشونت، آسیب به اموال عمومی، آتش‌سوزی و درگیری شدید با پلیس[16] کشیده شد[17].

باید توجه داشت این تصور که مخالفان دونالد ترامپ صرفاً برای ایجاد آشوب و هرج‌ومرج به خیابان‌ها می‌آیند و یا خصومت شخصی با ترامپ دارند، مسلماً برداشتی دور از واقعیت است. شهروندان عصبانی‌ای که سنگ، بطری و پیراهن‌های آتش‌گرفته را به سوی نیروهای پلیس و هواداران دونالد ترامپ پرتاب می‌کردند، یکی از اهداف مهم‌شان جلب توجه رسانه‌های ملی آمریکا بود و البته به خوبی هم به هدفشان رسیدند. مطمئناً طی این 5 ماهی که تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، بارها و بارها شاهد تکرار این نوع صحنه‌ها خواهیم بود.

این‌گونه اعتراضات نمایانگر یک تغییر مهم در میان مردم آمریکا و به خصوص جوان‌ترهاست، تغییری که شاید نتوان آن را «فراگیر» توصیف کرد، اما قطعاً واژه «ریشه‌ای» برای تشریح آن واژه اشتباهی نیست. میلیون‌ها نفر از جوانان آمریکایی اکنون خود را به آغوش جناح چپ رادیکال سپرده‌اند و این واقعیت را تنها حدس و گمان و تخمین نشان نمی‌دهد. بررسی اخیر دانشگاه هاروارد (مانند برخی بررسی‌های دیگر[18]) نشان داد که 51 درصد از جوانان آمریکایی بین سنین 18 تا 29، اکنون مخالف کاپیتالیسم هستند و تنها 42 درصد از آن‌ها هم‌چنین از نظام سرمایه‌داری حمایت می‌کنند[19].

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
«ترامپ نازی را متوقف کنید»؛ سیاست‌های مهاجرتی ترامپ از جمله
ساخت دیوار در مرز با مکزیک، دلیل بسیاری از مخالفت‌ها با وی است

مخالفت بیش از نیمی از جوانان آمریکایی با نظام سرمایه‌داری در این کشور تنها خبر نگران‌کننده برای واشنگتن نیست. این آمار، که تا حدی تحت تأثیر مواضع[20] برنی سندرز است[21]، وقتی از نظر دولت‌مردان آمریکایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که می‌شنوند 58 درصد از جوانان آمریکایی، معتقدند «سوسیالیسم» نسبت به کاپیتالیسم روش «دل‌سوزانه‌تر»ی برای حکومت بر مردم است[22]؛ شاید به این خاطر که سوسیالیست‌ها 97 نوع مالیات از مردم‌شان نمی‌گیرند[23].

سرکشی در نتیجه سرکوب

معترضان آمریکایی که از سکوی دونالد ترامپ برای رساندن صدایشان به دیگران استفاده می‌کنند، با درگیری با پلیس و حامیان نامزد جمهوری‌خواهان به وضوح نشان داده‌اند که برای پیش‌برد اهداف خود هیچ ابایی از استفاده از خشونت ندارند و حتی عده‌ای از آن‌ها مردن در این راه را «شهادت[24]» تلقی می‌کنند.

البته پیش‌بینی این‌که آینده آمریکا و این اعتراضات به کجا می‌انجامد، کار ساده‌ای نیست، چراکه متغیرهای زیادی در تعیین این آینده دخیل هستند: انتخاب شدن یا نشدن ترامپ به عنوان نامزد قطعی جمهوری‌خواهان، موفقیت یا شکست او در تصاحب پست ریاست‌جمهوری آمریکا، تغییر و تحول در بافت و ترکیب تجمعات معترضین، تطمیع یا سرکوب رهبران معترض، و غیره.

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
واکنش پلیس آمریکا به اعتراضات مردمی، خیابان‌های این کشور را
شبیه به میدان جنگ می‌کند

با این وجود، آن‌چه «وضعیت موجود» را شکل داده، واقعیتی است که کارشناسان آن را بسیار کم‌سابقه توصیف کرده‌اند. تا جایی که یکی از این کارشناسان می‌گوید: «در تمام طور عمرم، آمریکا را این‌قدر متفرق ندیده‌ام. سیاستمداران و رسانه‌های جریان اصلی ما سال‌هاست برای ایجاد شکاف میان گروه‌های مختلف [مردم] بی‌وقفه تلاش می‌کنند. به هر طرف که نگاه می‌کنید می‌بینید مردم دل‌سرد شده‌اند. انتخابات سال 2016 بحرانی‌ترین انتخاباتی خواهد بود که تا کنون دیده‌ایم. هرج‌ومرج و خشونتی که طی 5 ماه آینده در آمریکا رخ خواهد داد، کل دنیا را شوکه می‌کند[25]

{$sepehr_media_1581264_400_300}
تصاویری از اعتراضات در شهر آلبکرکی

که به خشونت منتهی شد - دانلود

معترضان عصبانی که مقابل مرکز گردهمایی جمهوری‌خواهان در آلبکرکی تجمع کرده بودند، ظاهراً برایشان اهمیتی نداشت که به چه کسی یا چیزی حمله می‌کنند، بلکه فقط به دنبال تخلیه خشم خود بودند. برخی از آن‌ها حتی با انداختن تی‌شرت‌های آتش‌گرفته به سوی اسب‌های پلیس، چیزی نمانده بود این حیوان‌های زبان‌بسته را هم در آتش خشم خود بسوزانند. صرف‌نظر از این‌که آیا واقعاً افرادی از میان معترضان اقدام به این کار غیرانسانی کرده‌اند یا افرادی توسط دولت آمریکا یا دیگران اجیر شده بودند تا دست به این کار بزنند، قطعاً این اتفاق، بهانه خوبی به دست اوباما و سایر سیاستمداران آمریکایی داد تا در صورت نیاز، معترضان را یک مشت «مجرم و جانی» توصیف کنند[26].

اقدام دیگری که از سوی معترضان یا نفوذی‌ها انجام شد و پیدا کردن دلیل صریحی برای آن دشوار است، سر دادن شعار «زنده باد مکزیک»، برافراشتن پرچم این کشور و در کنار آن، سوزاندن بنرهای تبلیغاتی دونالد ترامپ در نیومکزیکو بود. البته شاید این حرکت را بتوان اعتراضی به سیاست‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ تلقی کرد، اما قطعاً یک برداشت واحد از این اقدامات دشوار است. به هر حال، به اعتقاد برخی کارشناسان، آن‌چه همه این اعتراضات به نوبه خود نشان می‌دهند این است که آمریکا اکنون به یک کشور جهان سوم تبدیل شده است[27].

چه کسی آن‌قدر بی‌رحم است که یک اسب را بسوزاند؟

مسلماً اتفاقاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، قابل‌ستایش یا حتی قابل‌توجیه نیستند، اما آیا دلیلی هم نمی‌توان برای آن‌ها متصور شد؟ چنین اتفاقاتی در شرایط عادی رخ نمی‌دهد، بلکه زمانی مردم دست به چنین کارهایی می‌زنند که استیصال به سراغشان بیاید، هیچ راهی جلوی پای خود نبینند، و روحیه خشونت‌طلبی بر آن‌ها مستولی شود. عواقب این وضعیت می‌تواند در یک چشم به هم زدن از کنترل خارج شود و رخ‌دادهای غیرمنتظره‌ای را رقم بزند. در چنین شرایطی پلیس آمریکا نیز رو به سوی سرکوب بیش‌تر می‌آورد و خیابان‌های این کشور شبیه به میدان جنگ می‌شود، باز هم اسپری فلفل و نارنجک دودزا و غیره[28].

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
«در سرزمین بومی [خود] از فاشیست استقبال نمی‌کنیم»؛ اعتراض
مخالفان ترامپ در نیومکزیکو

انحطاط نهادهای اساسی مانند خانواده[29] و مذهب[30] در آمریکا نقش مهمی در رسیدن جامعه این کشور به نقطه کنونی داشته است. بنابراین این روحیه خشونت‌طلبی و شورش مدنی صرفاً محدود به مخالفان دونالد ترامپ نمی‌شود، بلکه همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، نامزد جمهوری‌خواهان صرفاً فرصتی برای بروز این روحیه در اختیار مردم گذاشته است.

آمارها نشان می‌دهد درصد جرائم خشونت‌آمیز در شهرهای مهم سراسر آمریکا طی ماه‌های گذشته افزایش دو رقمی داشته است؛ از جمله در شیکاگو شمار افرادی که از ابتدای سال 2016 تا کنون تحت اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، 50 درصد بیش‌تر از دوره مشابه در سال 2015 بوده است[31].


ظاهراً قاتلان در شیکاگو به آخر هفته‌ها علاقه زیادی دارند. همین چند هفته پیش، بر اثر تیراندازی تنها در تعطیلات آخر هفته در این شهر، 5 نفر کشته و 40 نفر دیگر زخمی شدند[32]. البته این آمار نسبت به تعطیلات آخر هفته مصادف با روز مادر بهتر بود. طی این تعطیلات آخر هفته در اوایل ماه مارس، 8 نفر کشته و 42 نفر زخمی شده بودند.

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
درگیری یکی از حامیان ترامپ (راست) با یکی از مخالفان او

علاوه بر شیکاگو، دست‌کم در 19 شهر بزرگ دیگر آمریکا نیز آمار جرایم خشونت‌آمیز به شدت افزایش داشته است که لس‌آنجلس، لاس‌وگاس، دالاس، و ممفیس بخشی از این شهرها هستند[33]. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بازار سهام در آمریکا وضعیت کاملاً قابل‌قبولی دارد و نرخ بی‌کاری در این کشور هم کمی پایین‌تر از دوران اوج رکود اقتصادی اخیر است.

حال تصور کنید، وقتی شرایط در این کشور بدتر می‌شود، مردم چه واکنشی نشان خواهند داد. وقتی یک عده برای نشان دادن مخالفت خود با یک نامزد انتخاباتی، حاضر می‌شوند «سنگ‌پرانی» و «اسب‌سوزی» کنند، زمانی که دیگر نتوانند شکم خانواده‌شان را سیر کنند، چه خواهند کرد؟

این همه جنجال برای هیچ

مردم مستأصل واکنش‌های مستأصل هم نشان خواهند داد. شنیدن این‌که یک عده سگ و گربه شکار می‌کنند و می‌خورند، چون چیز دیگری برای خوردن ندارند، اگرچه در ابتدا «داستان» به نظر می‌رسد، اما واقعیت یک سری کشورهای نزدیک به آمریکاست و کارشناسان می‌گویند همین سقوط اقتصادی، کم‌بود غذا و سایر نیازهای اولیه، و غارت‌های دسته‌جمعی مردمی آهسته‌آهسته به آمریکا هم خواهد رسید[34]. چه بسا حمله به نیروهای پلیس و سوزاندن اسب‌های آن‌ها هم چشمه‌ای کوچک از همین واقعیت باشد.

معترضان به ترامپ یا معترضان به آمریکا
نظر مردم آمریکا سال‌هاست در تعیین رئیس‌جمهور
این کشور نقشی ایفا نمی‌کند

با این وجود، یک نکته خنده‌دار در همه این اتفاقات وجود دارد: هیچ‌یک از این تظاهرات‌های سیاسی چه در طرف‌داری و چه در مخالفت با ترامپ، در نهایت هیچ اهمیتی ندارد. مسئله این نیست که ترامپ ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا بشود یا نه، بلکه موضوع این است که نخبگان سیاسی در آمریکا در این زمینه تعیین‌کننده هستند و این افراد در حال حاضر دارند تمام تلاش خود را می‌کنند تا این «دلقک[35]» پایش به کاخ سفید باز نشود.

خواص آمریکا (و البته کشورهای دیگر[36]) تا الآن ده‌ها میلیون دلار برای تبلیغات علیه این دلقک[37] هزینه و از رسانه‌های تحت کنترل خود هم برای ضربه زدن به او و تخریب چهره‌اش استفاده کرده‌اند. البته قطعاً عده‌ای از مردم در آمریکا دوست دارند کشورشان یک سیرک و رئیس‌جمهورشان یک دلقک[38] شود، اما مسئله اساسی این است که دوران انتخابات رئیس‌جمهور به دست مردم در آمریکا خیلی وقت است که گذشته است. اکنون خواص آمریکایی انحصار سیاست را به دست گرفته‌اند و بعید است به این زودی‌ها این افسار از دستشان بیرون بیاید؛ مگر آن‌که اعتراضات و شورش‌های مدنی مردم به جایی برسد.



[1] 2016 Delegate Count and Primary Results Link

[2] US election: Trump wins enough delegates for Republican nomination Link

[3] Trump Rallies Reveal Increased Tensions Among Americans As This Nation Plunges Toward Civil Unrest Link

[4] 2016 Donald Trump Chicago rally protest Link

[5] Here Are The Radical Leftist Anti-Trump Groups Behind The Chicago Protest Link

[6] Trump supporters, protesters clash after Chicago rally postponed Link

[7] Donald Trump rallies are turning violent Link

[8] Why Americans are so angry in 2016 Link

[9] 1968 Democratic National Convention protest activity Link

[10] Trump: 'I'm Always Saying' We Don't Condone Violence Link

[11] 'Be Careful, Bernie': Trump Warns Sanders to Stop 'Lying' About Protesters Link

[12] San Diego police, anti-Donald Trump protesters clash amid violence Link

[13] Donald Trump in Anaheim: Protesters arrested after clashing with Republican's supporters following rally Link

[14] Donald Trump Calls for Rally Protestors to Be Arrested After More Chaos in Kansas City: 'I'll File Whatever Charges You Want' Link

[15] Protesters Throw Rocks at Police Horses Outside Trump Rally in Albuquerque Link

[16] 'This Is a Totalitarian Movement': Sheriff Clarke Responds to Trump Protester Link

[17] Trump protesters smash door, break through barriers Link

[18] Majority of Millennials Reject Capitalism, Survey Says — Because Greed Is Not Good Link

[19] A majority of millennials now reject capitalism, poll shows Link

[20] New Survey Reveals Why Millennials Are Flocking to Bernie Sanders Link

[21] Bernie Sanders is profoundly changing how millennials think about politics, poll shows Link

[22] The Future Of America? – More Than Half Of All U.S. Adults Under Age 30 Now Reject Capitalism Link

[23] Hate Taxes? You Certainly Are Not Alone… Link

[24] Protester Who Stormed Stage at Trump Dayton Rally Threatened Murder – Wanted to Be ‘Martyr’ Link

[25] A Spirit Of Violence And Civil Unrest Is Rising In America Link

[26] Obama calls Baltimore rioters ‘criminals and thugs’ Link

[27] Anti-Trump thugs shout 'Viva Mexico' while burning Trump banner Link

[28] Anti-Trump Protests Turn Violent Outside New Mexico Rally Link

[29] Why Are Americans Getting Married An Average Of 7 Years Later Than They Did In The 1950s? Link

[30] Why Do So Many Preachers In America Refuse To Talk About Hell? Link

[31] Shootings In Chicago Are Up An Astonishing 50% From This Time Last Year Link

[32] Shootings running 50 percent higher than last year as Chicago braces for the summer Link

[33] Homicide Rates Jump in Many Major U.S. Cities, New Data Shows Link

[34] Watch Venezuela, Because Food Shortages, Looting And Economic Collapse Are Coming To America Too Link

[35] Israeli billionaire and Clinton backer says Trump is 'a dangerous clown' Link

[36] Big-mouthed clown? China reacts to Donald Trump's rise Link

[37] Seth Meyers Calls Donald Trump A 'F**king Clown' On 'Late Night' Link

[38] Noam Chomsky slams Trump: ‘He’s a clown — literally, he could be in the circus’ Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    زنده باد مکزیک
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    خودتون به این چیزها دلخوش نکنید از اینها چیزی در نمی اید
  • مهماندار هواپیما ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    به امید جنگ داخلی در امریکا تا دل مردم اسیب دیده از جنایت امریکاییها کمی شاد شود
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    کم کم به فروپاشی آمریکا نزدیک میشیم.
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    هههههههههههههه........خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • احمد محمودی بژاد ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    آره مشرق جان میگن دهه هشتادی هاشون خیلی خفنند
  • محسن ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    سلام با وجود همه تحلیل های فوق ،و با توجه به کنترل رسانه ای که در کشور امریکا برای کنترل ذهن شهروندانش انجام میشه ،سالهاست که ریاست جمهوری های امریکا توسط رسانه هایی چون هالیوود از قبل انتخاب می شن ،چون مهمترین ابزار رسانه ای صهیونیستهاست و اونها هم خوششون نمیاد یه بچه پولدار سفید پوست و نژادپرست رئیس جمهور این کشور بشه و تحت کنترلشون نباشه ،همون طور که گزارشهای سابق شما نشون میده ،غالب حمایتهای مالی یهودیان صهیونیست هست که رئیس جمهور امریکا رو تایین می کنه و ترامپ به این پولها نیاز نداره ،برای همینه ک این دلقک سیاسی رو خیلی هاشون دوست ندارند ،گذشته از این کلینتون هم قبلا در فیلمهای هالیوودی به عنوان رئیس جمهور زن سفید پوست امریکا انتخاب شده مثل سریال 24 که سالها قبل به اتمام رسیده ،اما بعد از رئیس جمهور سیاه پوست مرد در این سریال ،یک روئیس جمهور زن انتخاب میشه که حاکی از کنترل رسانه های امریکایی بر اذهان عمومی این کشور داره .
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    اوضاع داخلی در شهرهای امریکا نابسامان است . جنگ بر سر قدرت امروز بهترین تیتر رسانه های امریکایی است . مردم امریکا باید دست به شورش مسلحانه بزنند . مردم امریکا باید با بی قانونی در کشورشان مبارزه کنند . مردم امریکا باید با تبعیض نژادی در امریکا مبارزه کنند . باید جامعه ی امریکا به هرج ومرج کشیده شود . باید آدم کشی ها در این کشور افزایش یابد . باید مردم قیام کنند وبر ضد دولت خود تظاهرات راه بیندازند .باید با پلیس امریکا مبارزه کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس