رئیس موسسه سیاست بین‌الملل اتریش امنیت حجاج را اولویت دانسته و تاکید کرد که ایرانیان تنها در صورت تضمین امنیت باید در فریضه حج شرکت کنند.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی در سال‌های اخیر شمشیر خود علیه ایران را از رو بسته و آشکارا سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند.
 
همانطور که پیش بینی می شد کارشکنی‌ها و مانع تراشی‌های گسترده سعودی‌ها در برابر فریضه حج ایرانیان، حجاج ایرانی را از حج امسال محروم کرد.
 
این در حالی است که عادل الجبیر وزیر خارجه تازه کار عربستان سعودی در تلاش برای تحریف افکار عمومی مدعی شد که ایران با حمایت از تروریسم خود را منزوی کرده و باید سیاست‌های خود را در منطقه تغییر دهد.
 
وی ادعا کرد «پادشاهی سعودی هیچ انسانی را از ادای فریضه حج منع نمی‌کند و ایران از امضای توافق‌نامه حج خودداری کرد و به دنبال ایجاد هرج و مرج است.»
 
وی مدعی شد: «هدف ایران این است که حجاجش حج را به جا نیاورند و این خیلی بد است، در حالی که پادشاهی سعودی اهتمام بالایی به امنیت حجاج و عمره گزاران دارد و هیچ کس را از ادای فریضه حج یا عمره باز نمی‌دارد، پادشاهی به تفاهم و مشورت با بیش از 70 کشور به منظور هماهنگی و سازماندهی امور حج و عمره دست می‌زند.»
 
الجبیر و دولتمردان عربستان در حالی دم از اهتمام کشورشان برای تامین امنیت حجاج می زنند که جهانیان سال گذشته آشکارا شاهد ناتوانی آل سعود در تامین امنیت حجاج و جان باختن تعداد زیادی از حاجیان، بخصوص حجاج ایرانی در حادثه دلخراش منا بودند.
 
بسیاری از رسانه های بین المللی از جمله رسانه های آلمانی زبان خبر محروم شدن ایرانیان از حج امسال در سایه کارشکنی های آل سعود را پوشش داده و به صورت گسترده به آن پرداختند و به این ترتیب سعودی ها کارنامه سیاه خود در منطقه را کامل تر کردند.
 
به این ترتیب در شرایطی که منطقه سراسر آشوب خاورمیانه برای حل بحران ها به اتحاد قدرت های منطقه از جمله عربستان و ایران نیاز دارد آل سعود با این اقدامات تحریک آمیز خود بحران ها را تشدید می کند.
 
آنچه مسلم است عربستان با در پیش گرفتن این سیاست های خصمانه در درجه اول به خود آسیب می رساند و این مسئله ای است که برخی رسانه های غربی هم به آن اذعان کرده اند.
 
شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به توقف اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال اعلام کرد این اقدام به اقتصاد عربستان که درگیر مسائل عدیده‌ای همچون کسری بودجه 87میلیارد دلاری است آسیب خواهد زد.
 
پروفسور "هاینس گرتنر" رئیس موسسه سیاست بین الملل اتریش (oiip) درباره این مسئله که حجاج ایرانی به دلیل مانع تراشی های عربستان، امسال نمی توانند به حج بروند گفت: امنیت اولویت دارد. تنها زمانی که امنیت تضمین شود ایرانی ها باید در این فریضه شرکت کنند و خدا این مسئله را درک می کند.
 
وی درباره اختلافات بین عربستان و ایران و تاثیرات آن بر بی ثباتی ها در منطقه و اینکه غرب چگونه باید به این مسئله واکنش نشان دهد گفت: تا زمانی که این اختلافات از طریق بازیگران غیر دولتی حل و فصل می شود هیچ پایداری وجود نخواهد داشت. توافق و تفاهم قدرت های بزرگ منطقه‌ای مانند ایران و عربستان، درگیری‌های منطقه‌ای را می خشکاند. گروه‌های شبه نظامی به تنهایی نمی توانند هیچ صلحی ببندند.
 
این کارشناس برجسته اتریشی در ادامه تصریح کرد: اروپا باید در کنار برگزاری کنفرانس های بزرگ حل بحران سوریه دیدارهای دوجانبه‌ای را هم بین ایران و عربستان سعودی سازماندهی کند. اتریش به عنوان یک کشور بی طرف محل مناسبی برای این دیدارها خواهد بود.
 
پروفسور "گرتنر" در ادامه این گفتگو درباره مسئله صادرات سلاح به عربستان سعودی با توجه به انتقادهایی که به  نقض حقوق بشر از طرف این کشور وارد است گفت: اتحادیه اروپا در یک موضع گیری مشترک در سال 2008 ارسال تسلیحات به کشورهایی که حقوق بشر را نقض می کنند برای اعضای این اتحادیه ممنوع کرد. اما حقوق بشر نباید به عنوان یک سلاح تبلیغاتی سیاسی به کار برده شود، بلکه بیشتر باید به صورت محرمانه درباره آن صحبت شود.
 
این پروفسور برجسته اتریشی در پاسخ به این پرسش که آیا آل سعود با دامن زدن به اختلافات خود با ایران می خواهد افکار عمومی را از مسائل داخلی تحریف کند گفت: ضعف های داخلی نباید به سیاست خارجی سرایت کند و قدرت های خارجی نیز نباید از نقاظ ضعف داخلی دیگر کشورها سوء استفاده کنند. این امر می تواند به تشدید خشونت ها منجر شود.
 
پروفسور گرتنر در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد که مبارزه با تروریسم داعش باید برای همه احزاب از جمله ارتش سوریه، شبه نظامیان شیعه، کردها، عربستان سعودی، ایران و ارتش عراق اولویت مطلق باشد. داعش نباید برای منافع خاص شخصی و مبارزه با دشمنان دیگر به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت یافتن یک راه حل سیاسی برای سوریه راحت تر خواهد بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس