کد خبر 582525
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹

سامانه کاربردی پایش و رصد ماهواره ای با هدف پایش محیط زیست و مخاطرات طبیعی با همکاری سازمان فضایی ایران و سازمان محیط زیست راه اندازی می شود.

به گزارش مشرق، تفاهم نامه همکاری میان دو سازمان فضایی ایران و محیط زیست با هدف ایجاد سامانه های کاربردی پایش ماهواره ای برای تنوع زیستی و عرصه های طبیعی و پایش مخاطرات ظهر امروز سه شنبه ۱۱ خرداد به امضا رسید.

امضای این تفاهم نامه با حضور محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران و دکتر فرهاد دبیری معاون سازمان محیط زیست انجام شد.

همایون صدر معاون سازمان فضایی ایران گفت: پس از ۴۰ سال از شروع فعالیت های سنجش از دور در ایران امروز شاهد آن هستیم که دانش و نیاز به استفاده از این فناوری در میان سازمان ها و نهادهای کشور احساس می شود.

وی گفت: با اقدامات انجام شده توسط سازمان فضایی ایران شاهد تحول در نهادهای دولتی و دانشگاهی برای همکاری در زمینه فناوری سنجش از دور هستیم و در این جهت همکاری هایی را با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات داشته ایم و هم اکنون نیز این همکاری با سازمان محیط زیست وارد مرحله جدیدی شده است.

صدر با بیان اینکه فناوری سنجش از دور در زمینه های مختلف محیط زیستی می تواند به عنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: توسعه پایدار، امنیت آب و غذا، پایش زمین و ارزیابی محیط زیست و زیرساخت های لازم برای فعالیت های حفظ محیط زیست از جمله مواردی است که در این تفاهم نامه بر آن تاکید شده است.

وی با اشاره به کاربردهای فناوری سنجش از دور در حفظ گونه های گیاهی، انتخاب مناسب کاربری اراضی، جلوگیری از تخریب زیستگاه ها و کمک به مدیریت بحران و بلایای طبیعی تاکید کرد: در این راستا قرار است با ایجاد سامانه کاربردی ماهواره ای جهت وقوع آتش سوزی جنگل ها، پیش بینی سیل و بررسی فرسایش خاک و خطر خشکسالی با سازمان محیط زیست در سال جاری همکاری داشته باشیم.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه سامانه پایش آتش سوزی در جنگل ها، سامانه پایش تغییرات کاربری اراضی و پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، پایش حریم رودخانه ها و منابع آبی زیستگاه ها راه اندازی خواهد شد.

به گفته وی تامین تصاویر ماهواره ای در جهت این کاربردها از جمله اقداماتی است که بر اساس این تفاهم نامه باید از سوی سازمان فضایی انجام شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تورک ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    ایران مگه سازمان فضایی هم دیگه داره!!؟ هه........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس