کد خبر 582406
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵

بیماری پوستی سالک که از طریق پشه‌خاکی منتقل شده و باعث زخم‌های باز وحشتناک و همچنین ضایعات پوستی می‌شود در خاورمیانه شایع شده است.

به گزارش مشرق، بیماری پوستی «سالک»، تحت عنوان علمی «لیشمانیوز پوستی»(Cutaneous leishmaniasis) خاورمیانه را درنوردیده است.
 
بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، درگیری‌های اخیر و کمبود امکانات پزشکی و نبود بهداشت فردی کافی در مناطق جنگ‌زده و بحرانی عراق و سوریه و به ویژه نواحی از این کشورها که در اختیار نیروهای داعش هستند باعث گسترش این بیماری شده است.
 
«سالک» قرن‌ها بیماری بومی در سوریه بوده است و از آن تحت‌ عنوان «شیطان حلب» یاد می‌شود.
 
با این حال، جنگ داخلی سوریه و ادامه بحران پناهجویان شیوع فاجعه بار این بیماری را باعث شده است.
 
با این حال، به عنوان جنگ داخلی سوریه ادامه بحران پناهندگان در نتیجه شیوع فاجعه بار از این بیماری باعث شده است.
 
طبق پژوهشی که در مجله علمی «پلوس»(PLOS - Public Library of Science) منتشر شده نشان داده است، این بیماری در حال حاضر صدها هزار نفر از مردمی که در اردوگاه‌های پناهجویان زندگی می‌کنند و یا در مناطق جنگی گرفتار شده‌اند تحت تاثیر قرار داده است.
 
وضعیت مشابهی نیز ممکن است در شرق لیبی و یمن در حال رخ‌دادن باشد.
 
گزارش سال 2015 درباره شرایط پزشکی در سوریه، خبر از بسته بودن بیش از نیمی از بیمارستان‌های این کشور که روزی سردم‌دار بهداشت و درمان در منطقه محسوب می‌شد داد.
 
این در حالی رخ می‌دهد که برخی از بیماران مجبور هستند مسیری 100 مایلی را برای رسیدن به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز پزشکی در سوریه بپیمایند.
«سالک » خاورمیانه را درنوردید +تصاویر
 
تعداد موارد ابتلا به «سالک» طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان این کشور و بر اساس تحقیقات «پلوس»، از 23 هزار مورد در سال 2011 و قبل از شروع جنگ داخلی به 41 هزار مورد (یعنی دوبرابر) در سال 2013 رسیده است.
 
در کشورهای همسایه سوریه که میلیون‌ها پناهجو از این کشور دریافت کرده‌اند نیز گزارش‌های بسیاری از موارد ابتلا به «سالک» گزارش شده است؛ در لبنان، موارد ابتلا از 6 مورد در 12 سال گذشته به 1033 مورد در سال 2013 رسید و صدها مورد نیز در ترکیه و اردن گزارش شده است.
 
 «لیشمانیوز پوستی» یا «سالک» نوعی بیماری پوستی است که در مناطق گرمسیری آمریکا، آفریقا، شبه قاره و در نواحی نیمه گرمسیری آسیای جنوب غربی و ناحیه مدیترانه رایج است.
 
این اختلال شامل گروهی از بیماریها با علائم بالینی و  عواقب بهداشتی بسیار متنوع از ضایعات بد شکل «خود بهبود یابنده» در تعداد اندکی از افراد، تا اپیدمی‌های شدید با میزان مرگ و میر بالا می‌شود.

«سالک » خاورمیانه را درنوردید +تصاویر
 
تعداد افراد آلوده به این بیماری در دنیا دوازده میلیون نفر تخمین زده می‌شود و 350 میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که احتمال ابتلاء به بیماری وجود دارد.
 
در حال حاضر 3 میلیون نفر از اشکال مختلف این بیماری رنج می‌برند.
 
سالک یک بیماری مزمن پوستی است که در نواحی مختلف کشور ایران به تعابیر متفاوتی از آن یاد می‌شود؛ در مشهد به آن «لکه سال» ، در سرخس «زخم سرخس» و در اطراف شیراز به آن «سالک» می‌گویند .
 
بر اساس این گزارش، عامل بیماری تک‌سلولی از جنس «لیشمانیا» است و بیماری قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله جوندگان و سگ است.
 
این  بیماری  در آغاز به  صورت  یک  برجستگی  کوچک (پاپول) است  که به  تدریج بزرگ  شده  و به  صورت  زخم  در می‌آید.
 
احتمال  دارد که  زخم‌ها خود به  خود ظرف چند هفته تا چند ماه  و گاهی  یکسال  و یا بیشتر بهبود یابند. 

«سالک » خاورمیانه را درنوردید +تصاویر

در برخی  افراد عود بیماری  پس  از بهبود به  صورت  زخم و یا برجستگی  کوچک  در محل زخم  قبلی بهبود یافته ظاهر می‌شود.
 
ابتلاء به لیشمانیوز پوستی نسبت به نوع «احشایی» آن از شدت کمتری برخوردار است ولی در مناطق آندمیک ناراحتی فراوانی ایجاد می‌کند. (حداقل به خاطر جنبه روانی و اجتماعی و ظاهر زننده‌ای که بیماری ایجاد می‌کند).
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    در ایران نیز ابتلا به آن چند برابر شده مخصوصآ استان خوزستان که نیازمند پیگیری جدی مسولان را دارد !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد حسین ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    کاملا موافقم داداش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس