کد خبر 582214
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

لازم است تذكر دهم كه حضرات آقايان مؤسسين محترم حزب، مورد علاقة اينجانب مي باشند. اميدوارم همگي در اين موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پيشبرد مقاصد عالية اسلام و جمهوري اسلامي كوشا باشيد.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ روز 11 خرداد 1366 حجج اسلام سيدعلي خامنه اي و اكبر هاشمي رفسنجاني در نامه اي به امام خميني(ره) خواستار تعطيل حزب جمهوري اسلامي شدند. امام با اين درخواست موافقت كردند.

متن نامه حجج اسلام خامنه اي و هاشمي رفسنجاني و پاسخ امام خميني(ره) به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم. محضر مبارك مرجع عاليقدر و رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خميني – مدظله العالي.

  همانطور كه آن رهبر عزيز اطلاع دارند، تأسيس «حزب جمهوري اسلامي» از طرف هيأت مؤسس با مشورت آن مقام معظم و در شرايطي انجام شد كه نياز به يك تشكل در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نيروهاي آگاه و مؤمن و گسترش آگاهي هاي انقلابي و تربيت كادرهاي فعال و كارآمد براي اداره كشور و خنثي كردن توطئه گروهك ها و عوامل دشمن خارجي و ضدانقلاب داخلي به شدت احساس مي‌شد. اين حزب در طول سالهاي گذشته در حد توان خود به منظور تثبيت نظام جمهوري اسلامي و انجام تكاليف بزرگي كه بر دوش خود حس مي‌كرد، از هيچ كوششی فروگذار نكرد؛ و در كوران توطئه هاي چپ و راست با فداكاري و تقديم شهدايي كه بعضي از آنان چهره هاي برجسته و فراموش نشدني انقلابند، از جمله شهداي هفتم تير، نقاب از روي نفاق برانداخت و مظلوميت و حقانيت خط امام را به نمايش گذارد.

  در طول جنگ تحميلي، حزب جمهوري اسلامي در سراسر كشور به وظيفه اسلامي خود براي بسيج مردم و شركت فعال در جبهه هاي نور عمل كرد، و جمعي از كادرها و اعضاي آن در اين جهاد مقدس به افتخار شهادت نائل آمدند. تعبد افراد اين حزب به اسلام و اعتقاد راسخ آنان به ولايت فقيه، كه خود عامل مهمي در كينه توزي ضدانقلاب بود، ايجاب مي كرد كه در مراحل و مقاطع مختلف انقلاب، با كسب رهنمودهايي از آن مقام معظم، حركت حزب را تنظيم و سياست هاي آن را پي ريزي نمايند.

  اكنون به فضل الهي نهادهاي جمهوري اسلامي تثبيت شده و سطح آگاهي و درك سياسي آحاد ملت انقلاب را از جهات عديده آسيب ناپذير ساخته و روشن بيني و توكل و قوت ارادة آن رهبر عاليقدر و فداكاري و آمادگي مردم حزب الله توطئه هاي ضدانقلاب داخلي و استكبار جهاني را بي اثر و كم خطر نموده است. لذا احساس مي شود كه وجود حزب، ديگر آن منافع و فوايد آغاز كار را نداشته، و بعكس، ممكن است تحزّب در شرايط كنوني بهانه اي براي ايجاد اختلاف و دودستگي و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد و حتي نيروها را صرف مقابله با يكديگر و خنثي سازي يكديگر كند. لذا، همان طور كه قبلاً نيز كراراً عرض شد، شوراي مركزي پس از بحث و بررسي مبسوط و مستوفا با اكثريت قاطع به اين نتيجه رسيد كه مصلحت كنوني انقلاب در آن است كه «حزب جمهوري اسلامي» تعطيل و فعاليتهاي آن به كلي متوقف گردد.

  مراتب براي استحضار و كسب رهنمود عالي معروض مي گردد. والامر اليكم، و ادام الله بقائكم الشريف. سيدعلي خامنه اي - اكبر هاشمي رفسنجاني

بسمه تعالي

جنابان حجت الاسلام آقاي خامنه‌اي و آقاي هاشمي - دام توفيقهما

موافقت مي شود. لازم است تذكر دهم كه حضرات آقايان مؤسسين محترم حزب، مورد علاقة اينجانب مي باشند. اميدوارم همگي در اين موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پيشبرد مقاصد عالية اسلام و جمهوري اسلامي كوشا باشيد. ضمناً تذكر مي‌دهم كه اهانت به هر مسلماني چه عضو حزب باشد يا نه، برخلاف اسلام و تفرقه اندازي در اين موقع از بزرگترين گناهان است. والسلام عليكما و رحمةالله.

11 خرداد 66

 روح الله الموسوي الخميني

صحيفه امام خميني، ج 20، ص 275 و 276

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس