لوئیس سوارس ستاره اسپانیایی اینترمیلان در دهه 60 میلادی علاوه بر نقش موثر در قهرمانی اسپانیا در دومین دوره جام ملتهای اروپا به عنوان اولین و تنهاترین برنده اسپانیایی الاصل توپ طلا شناخته می شود و نیم قرن پیش رکورد گران ترین بازیکن جهان را به نام خود زد.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرقبر اساس اعلام سایت یوفا که سایت رسمی مسابقات جام ملتهای اروپا نیز محسوب می شود، در 14 دوره گذشته این مسابقات 14 بازیکن به عنوان ستاره هر دوره معرفی شده اند.

تا آغاز مسابقات یورو 2016 به معرفی اجمالی ستاره های هر دوره خواهیم پرداخت. در دومین بخش با ستاره جام 1964 که در اسپانیا برگزار شد آشنا شوید:

ستارگان ادوار جام ملتهای اروپا

1964 - لوئیس سوارس Luis Suárez

گران‌ترین بازیکن نیم قرن پیش دنیای فوتبال با رکوردهایی منحصر به فرد +عکسلوئیس سوارس متولد 2 می 1935 (پنج شنبه 11 اردیبهشت 1314) در اسپانیاست. یک هافبک خوش تکنیک و فکور با بلندی قامت 175 سانتی متر که در 81 سالگی همچنان چهره ای محبوب در سرزمین ماتادورها شناخته می شود.

مرد 81 ساله فوتبال اسپانیا به نسلی از فوتبال سرزمین موسیقی و آشپزی تعلق دارد که هم عدالت دوران متفقین را چشیدند و هم ناپاکی فاشیسم بین المللی. فوتبال برای او نماد انسانیت بوده و هر بار که توانسته از دل این ورزش بزرگ و زیبا، برای فریاد زدن عدالت و انسانیت خیز برداشته است.

اسپانیای سال 1964 همان‌قدر برای مردم اسپانیا باشکوه و دوست داشتنی است که اسپانیای سال 2008 میلادی. در آن سال فوتبال اسپانیا اوج گرفت و بالید و بر قله قاره سبز ایستاد. درست در زمانه‌ای که فوتبال برای اسپانیا حکم طلا داشت، طلایی که به اعتبار عیار بالایش، برای کشور وحدت و یکدلی و همدلی به ارمغان می‌آورد.

او کمک زیادی به ماتادورها کرد تا در جام ملت‌های 1964 قهرمان شوند آن ها در فینال از سد شوروی گذشتند. سوارس نقش اصلی را در دو قهرمانی پشت سر هم اینتر میلان در اروپا داشت و در جام جهانی 1990 بر روی نیمکت داغ تیم ملی اسپانیا نشسته بود.

گران‌ترین بازیکن نیم قرن پیش دنیای فوتبال با رکوردهایی منحصر به فرد +عکس

سوارس درباره قهرمانی در آن دوره و تیم ملی جوان اسپانیا و طی کردن مسیر قهرمانی می‌گوید: من مسن ترین بازیکن تیم بودم و 29 سال داشتم و در خارج از کشور بازی کرده بودم. اما بازهم تاکید می کنم ما یک تیم بودیم و وابسته به فرد نبودیم و کار گروهی نکته کلیدی در قهرمانی ما بود. قهرمانی در برنابئو شکل گرفته بود و بازی در خانه در این قهرمانی باشکوه و بزرگ بی تاثیر نبود.

گران‌ترین بازیکن نیم قرن پیش دنیای فوتبال با رکوردهایی منحصر به فرد +عکس

هافبک قدرتمندی که درخشش در دپورتیوولاکرونیا، بارسلونا، صنایع اسپانیا، سامپدوریا، اینترمیلان، کالیاری، کومو، آلباسته و تیم ملی فوتبال اسپانیا را تجربه و ثبت کرده اکنون در سن 81 سالگی به عنوان یکی از موفق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال اسپانیا شناخته می‌شود و در ردای یک مشاور قدیمی در کنار دل بوسکه گاهی به تیم ملی اسپانیا کمک می کند.

سوارس در بارسلونا درخشید و با انتقال به اینترمیلان به گرانترین بازیکن جهان در سال 1961 تبدیل شد. دریافت 250 میلیون لیر ایتالیایی سرآغاز راه او در کالچو و در طی 9 سال برای اینتر 257 بازی انجام داد و 42 گل زد.

گران‌ترین بازیکن نیم قرن پیش دنیای فوتبال با رکوردهایی منحصر به فرد +عکس

لوئیس سوارس در اخرین سال حضور در بارسلونا تنها برنده اسپانیایی توپ طلای جهان شد که در اسپانیا متولد شده و این افتخار را در سال 1960 به نام خود سند زد. (پیش از سوارس آلفردو دی استفانو هم از اسپانیا برنده توپ طلا شده بود اما وی متولد ارژانتین بود و برای آلبی سلسته هم بازی کرده بود). ستاره اسپانیایی البته در سالهای 1961 و 1964 هم نامزد کسب توپ طلا شده بود اما قافیه را به عمر سیوری ایتالیایی و دنیس لاو اسکاتلندی باخت و برنده توپ نقره ای شد.

زاده گالیسیا در اینترمیلان اوج گرفت و هنوز هم در موزه افتخارات اینترمیلان از او به نیکی یاد می‌شود. تعصب و جدیت او در زمان بازی سنخیتی با شوخ‌طبعی خارج از میدان نداشت و همین رفتار جالب باعث افزایش محبوبیت او نزد هواداران تیم فوتبال اینترمیلان شد.

گران‌ترین بازیکن نیم قرن پیش دنیای فوتبال با رکوردهایی منحصر به فرد +عکس

این هافبک طراح طی سال های 1957 تا 72 برای تیم ملی اسپانیا 32 بازی انجام داد تا 14 گل در کارنامه بازی های ملی اش به ثبت برساند.

ستاره بی چون و چرای جام 1964

در فینال یورو 64 شوروی از دروازه‌بان با تجربه و ارزشمندی چون لو یاشین بهره می برد. با این حال سوارس هافبک متفکر تیم خوزه ویلا لونگا آنقدر در به حرکت در آوردن اسپانیا استادانه عمل کرد که عاقبت شوروی با ستاره های آن زمانش تسلیم شد. شماره 10 اسپانیا بارها مهاجمان ماتادورها را به سمت دروازه یاشین روانه کرد تا بالاخره گل دقیقه 84 مارسلو مارتینز آب سردی شد بر پیکر قهرمان دوره نخست جام ملت ها.

میزبان یورو گل اولش را در دقیقه 6 با ضربه خوزه پروا به ثمر رسانده بود تا راه پیروزی بر شوروی را هموار کند. در نهایت هم این میزبان جام دوم بود که با درخشش لوئیس سوارس تک گل خوسینوف را خنثی کرد و 2 بر یک پیروز میدان شد. جالب اینکه سوارس چند هفته قبل با اینترمیلان موفق به شکست 3-1 رئال مادرید در فینال جام باشگاههای اروپا شده بود و اعتماد به نفس الهام گرفته از ان بازی در فینال یورو 64 هم در بازی سوارس دیده می شد.

سوارس در نهایت پس از قهرمانی با اسپانیا در این جام، 6 سال دیگر برای اینترمیلان بازی کرد و سپس راهی سامپدوریا شد. جالب این که وی بعدها در سه مقطع (سال های 74، 92 و 95) به عنوان سرمربی روی نیمکت اینترمیلان نشست.

گران‌ترین بازیکن نیم قرن پیش دنیای فوتبال با رکوردهایی منحصر به فرد +عکس
60 سال پس از حضور لوئیس سوارس اسپانیایی در بارسلونا همنام اروگوئه ای وی هم به بارسا آمد و خوش درخشید

به گزارش مشرق، لوئیس سوارس اسپانیایی تا چند وقت پیش یک رکورد منحصر به فرد هم داشت که در فصل اخیر کالچو بالاخره پس از 53 سال شکسته شد. این بازیکن در سال 1963 در دیدار اینتر مقابل جنوا هت تریک کرد و تا یکی دو ماه قبل این اتفاق در فوتبال ایتالیا توسط یک بازیکن اسپانیایی تکرار نشده بود، تا این که بالاخره سوسو بازیکن اسپانیایی جنوا در فصل اخیر هت تریک کرد و این رکورد را از انحصار سوارس خارج کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس