کد خبر 581543
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

آمار فروش تئاتر از این حکایت دارد که برخی از سالن‌های مهم تهران به توجهی بیشتر نیاز دارند.

به گزارش مشرق، تنها هنری که می‌توان گفت آمار آن با جزییاتی کامل و تقریبا منظم ارائه می‌شود، حوزه تئاتر است البته در این حوزه نیز فقط سالن‌های زیرنظر مرکز هنرهای نمایشی آمار فروش تئاترهای روی صحنه‌شان را به‌صورت هفتگی اعلام می‌کنند. همچنین تماشاخانه ایرانشهر نیز به‌تازگی نسبت به اعلام کردن آمار فروش ماهانه تئاترهایش اقدام کرده است اما این فقدان در مورد سایر سالن‌های تئاتر دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی تهران هنوز احساس می‌شود.

دو اتفاق مهم در مورد آمار فروش تئاترهای روی صحنه

مرکز هنرهای نمایشی در این دوره، بسیار به‌موقع آمار فروش آثار را ارائه کرده است. از آغاز سال 1395، بیش از دو ماه می‌گذرد و برای نخستین‌بار آمار فروش نمایش‌هایی که تا هفتم خردادماه روی صحنه رفته‌اند در روز شنبه؛ هشتم خردادماه اعلام شده است؛ در گذشته در بهترین شرایط این آمار با سه روز تاخیر آمار اعلام می‌شد و این اقدام مرکز هنرهای نمایشی جای تقدیر دارد. امیدواریم این نوع ارائه آمار، اتفاق نباشد و از این پس در همین زمان شاهد آمار فروش آثار باشیم. یکی دیگر از اتفاق‌های شایان تقدیر در این شیوه ارائه این دوره از آمار، این است که خانه نمایش اداره تئاتر بالاخره به ارائه آماری دقیق روی آورد. خانه نمایش پیشتاز که تنها به اعلام کردن تعداد افرادی که از نمایش دیدن کرده بودند، بسنده می‌کرد، در این دوره آماری دقیق و جامع را ارائه کرده است.

لزوم بیشتر پرداخته شدن به خانه نمایش کوچک اما مهم

بر اساس این آمار، از 20 اردیبهشت‌ماه خانه نمایش میزبان «ماز» به کارگردانی علی حاج‌ملاعلی شده است. این نمایش از 26 اردیبهشت تا هفتم خردادماه و طی 12 اجرا، میزبان 239 تماشاگر بوده است که در این میان بیست بلیت تمام‌بها به قیمت 12هزار تومان و 47 بلیت نیم‌بها به قیمت شش‌هزار تومان فروخته شده است. 167 مخاطب نیز با بلیت مهمان این نمایش را دیده‌اند. «ماز» در این مدت فروشی برابر با 588هزار تومان داشته است. متوسط روزانه فروش این نمایش، پنجاه‌هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که خانه نمایش، چهل نفر گنجایش دارد، نسبت تعداد مخاطبانی که «ماز» را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبی که می‌توانستند آن‌را ببینند، حدود 50 درصد بوده است که با توجه به امکانات بسیار کمی که به این سالن اختصاص داده‌اند، آمار قابل قبولی است. البته جا دارد که بیشتر به این سالن پرداخته شود و تبلیغات مناسب‌تری بر روی این سالن انجام گیرد.

تئاترشهر و متوسط فروشی بالغ بر پنج‌میلیون و 423هزار تومان

مجموعه تئاتر شهر در هفته نخست اردیبهشت‌ماه میزبان شش اثر نمایشی بوده است. در هفته گذشته در سالن قشقایی این مجموعه، سه نمایش اجرا شد.

سالن اصلی و بیش از یک‌میلیون و پانصدهزار تومان فروش روزانه

نمایش «راه مهر، راز سپهر» به کارگردانی شکرخدا گودرزی از 24 اردیبهشت‌ماه اجراهای خود در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر را آغاز کرده است، طی 13 اجرا، 2165 مخاطب شد که از این تعداد، 166 بلیت تمام‌بها به قیمت سی‌هزار تومان، 15 بلیت نیم‌بها به مبلغ 15هزار تومان، 83 بلیت تخفیف‌دار به قیمت بیست‌هزار تومان و 1131 بلیت مهمان ثبت شده است. این اثر به فروشی برابر با 23میلیون و 91‌هزار تومان دست یافت. متوسط فروش نمایش «چمدان» روزانه یک‌میلیون و 776هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که ظرفیت سالن اصلی برای این نمایش 579 نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد افرادی که می‌توانستند آن‌را ببینند، 29 درصد است؛ البته این مساله تا حدودی طبیعی است چون یکی از موفق‌ترین نمایش‌های اجرا شده در این سالن؛ «چمدان» اثر فرهاد آییش که عملکرد بسیار خوبی در جذب مخاطب داشته است، نیز نتوانست به‌طور متوسط بیش از 52 درصد سالن را پر کند. همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود 52 درصد بوده است.

«بیگانه» و استقبالی 85درصدی از چهارسو

نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه که از سی‌ام اردیبهشت‌ماه اجرای خود را در سالن چهارسو آغاز کرده است. طی هشت اجرا، 831 تماشاگر داشته است که از این تعداد، چهارصد مخاطب با بلیت تمام‌بها به قیمت 25هزار تومان، 49 تماشاگر با بلیت نیم‌بها به ارزش 12هزارو پانصد تومان و 225 مخاطب نیز با بلیت تخفیف‌دار با بهای بیست‌هزار تومان، به تماشای این اثر نشسته‌اند. 157 بلیت مهمان نیز برای این اثر ثبت شده است. «بیگانه» به فروشی برابر با 15میلیون و 113هزار تومان دست یافته است. متوسط فروش این اثر، روزانه یک‌میلیون و 890هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که ظرفیت چهارسو برای این نمایش 122 نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبی که می‌توانستند آن‌را ببینند، 85 درصد است. همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود 18 درصد بوده است.

قشقایی به آتش کشیده شد!

تالار قشقایی که هفته گذشته میزبان پروژه «تئاتر را باید به آتش کشید» بود، با سه نمایش «زن»، «کاریزنو-‌شبانه» و «روز رستاخیز» میزبان مخاطبان تئاتر بوده است.

نمایش «زن» به کارگردانی مجید بشکال، طی پنج اجرای خود، میزبان 124 مخاطب بوده است که 38 بلیت تمام‌بها به قیمت بیست‌هزار تومان فروخته شده است، 86 مخاطب نیز برای دیدن این اثر از بلیت مهمان استفاده کرده‌اند. این نمایش در نهایت با 760هزار تومان بلیت فروشی، از تالار قشقایی خداحافظی کرد. متوسط فروش «زن» 152هزار تومان بوده است.

نمایش «کاریزنو- شبانه» به کارگردانی مجید سرنی‌زاده نیز طی پنج اجرای خود، میزبان 137 مخاطب بوده است که 26 بلیت تمام‌بها به قیمت بیست‌هزار تومان فروخته شده است، 111 مخاطب نیز برای دیدن این اثر از بلیت مهمان استفاده کرده‌اند. این نمایش در نهایت با 760هزار تومان بلیت فروشی، از تالار قشقایی خداحافظی کرد. متوسط فروش «کاریزنو-شبانه» 520هزار تومان بوده است.

نمایش «روز رستاخیز» که باز هم مجید سرنی‌زاده را در مقام کارگردان در کنار خود دارد، در دو اجرا، میزبان پنجاه مخاطب بوده است که 16 بلیت تمام‌بها به قیمت بیست‌هزار تومان فروخته شده است، 34 مخاطب نیز برای دیدن این اثر از بلیت مهمان استفاده کرده‌اند. این نمایش در نهایت با 760هزار تومان بلیت فروشی، از تالار قشقایی خداحافظی کرد. متوسط فروش «روز رستاخیز» 320هزار تومان بوده است.

در مجموع تالار قشقایی در هفته گذشته میزبان سه نمایش بوده است که این آثار در قالب 12 اجرا روی صحنه رفته‌اند. 311 مخاطب از این تالار دیدن کرده‌اند و پروژه «تئاتر را باید به آتش کشید» 992 هزار تومان بلیت‌فروشی داشته است.

«اکتبر 1942 پاریس» در سایه

سالن سایه از 20 اردیبهشت، میزبان نمایش «اکتبر 1942 پاریس» به کارگرانی مسعود موسوی شده است. این اثر در طی 15 اجرای خود، 1118 تماشاگر داشته است. از این تعداد، 730 مخاطب بلیت تمام‌بها به قیمت 15هزار تومان و هفتاد تماشاگر، بلیت نیم‌بها با ارزش هفت‌هزار و پانصد تومان خریداری کرده‌اند. «اکتبر 1942 پاریس» میزبان 318 مخاطب دیگر نیز شده است که با بلیت مهمان به تماشای آن نشسته‌اند. فروش این نمایش 11میلیون و 475هزار تومان اعلام شده است. متوسط فروش این اثر، حدود 765هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که گنجایش سایه برای این نمایش هشتاد نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبانی که می‌توانستند ‌آن‌را ببینند، حدود 93 درصد و همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود 28 درصد بوده است.

.........................

در «خیمه قمرخانم» مهمانی به‌پا نبود

نمایش «خیمه قمرخانم» به کارگردانی بهنار مهدی‌خواه که از 26 اردیبهشت‌ماه اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرده است، در 12 اجرا، میزبان 707 مخاطب بوده است. برای این اثر، 368 بلیت تمام‌بها به قیمت 14هزار تومان، 194 بلیت نیم‌بها با ارزش هفت‌هزار تومان، 56 بلیت تخفیف‌دار به قیمت 10هزاروپانصد تومان و 89 بلیت مهمان ثبت شده است. فروش این نمایش هفت‌میلیون و 98هزار تومان اعلام شده است. متوسط فروش این اثر، حدود 590هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که گنجایش تالار هنر 196 نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا‌کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبانی که می‌توانستند آن‌را ببینند، حدود 30 درصد و همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود 7 درصد بوده است.

..........................

«قصه‌های عمو نوروز و ننه‌سرما» و 990 مخاطب

نمایش «قصه‌های عمو نوروز و ننه‌سرما» به کارگردانی جواد انصافی، از 26 اردیبهشت‌ماه اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرده است. این نمایش در 12 اجرا، میزبان 990 مخاطب بوده است که از این تعداد، 383 مخاطب بلیت تمام‌بها به قیمت 14هزار تومان، 155 تماشاگر بلیت نیم‌بها با ارزش هفت‌هزار تومان و 41 نفر بلیت تخفیف‌دار به قیمت 10هزاروپانصد تومان خریدار کرده‌اند. همچنین 411 مخاطب نیز با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشسته‌اند. فروش گیشه این نمایش شش‌میلیون و 850هزار تومان اعلام شده است. متوسط فروش این اثر، حدود 570هزار تومان بوده است.

با توجه به این‌که گنجایش تالار هنر 196 نفر است، نسبت تعداد مخاطبانی که تا‌کنون این نمایش را دیده‌اند به حداکثر تعداد مخاطبانی که می‌توانستند آن‌را ببینند، حدود 42 درصد و همچنین درصد افرادی که با بلیت میهمان نمایش را دیده‌اند، حدود 41 درصد بوده است.

.....................

تالار هنر روزانه یک‌میلیون و 160هزار تومان می‌فروشد

از آن‌جا که دو اثر تالار هنر در یک زمان اجراهای خود را آغاز کرده‌اند و در یک سالن روی صحنه می‌روند، می‌توان این دو اثر را با یکدیگر مقایسه کرد. با مقایسه آمار این دو، درمی‌یابیم متوسط فروش روزانه «خیمه قمرخانم» حدود بیست هزار تومان بیشتر از «قصه‌های عمو نوروز و ننه‌سرما» بوده است. همچنین این آمار به ما می‌گوید که متوسط فروش روزانه تالار هنر که در این مدت میزبان 1697 مخاطب بوده است، یک‌میلیون و 160هزار تومان بوده است.

منبع: صبا


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس