کد خبر 581512
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

فشار اعتراض‌های مردمی در ژاپن، آمریکا را مجبور کرده است تا محدودیت هایی برای نظامیان خود در اوکیناوا اعمال کند.

 به گزارش مشرق، اعمال محدودیت های جدید پس از آن صورت می گیرد که یک زن ژاپنی 20 ساله اخیرا توسط یک نظامی آمریکایی در اوکیناوا کشته می شود که این موضوع اعتراضات گسترده ای را در پی داشت.
بر همین اساس گزارش شده که مسئولان پایگاه نظامی آمریکا در این منطقه بخشنامه ای را صادر کرده و تاکید کرده اند که نظامیان این کشور از این پس محدودیت های بیشتری برای اقدامات خود در این منطقه خواهند داشت.

«ژاپن نیوز» در گزارشی آورده است، اگرچه این محدودیت ها شامل تنبیه و مجازات نیست اما نشان می دهد که فشارهای مردمی و دولت محلی اوکیناوا بر آمریکا موثر واقع شده است.

این تارنما افزوده است که بر اساس دستورهای جدید صادره، از این پس 30 هزار نظامی آمریکایی حق نوشیدن مشروبات الکلی خارج از این پایگاه را به هیچوجه ندارند.

همزمان اعلام شده است که آنها حق برگزاری جشن و پایکوبی و مراسم نورافشانی نخواهند داشت و باید به جامعه سوگوار اوکیناوا احترام بگذارند.

در این بخشنامه همچنین تاکید شده که نظامیان آمریکایی در این پایگاه حق خروج شبانه از این منطقه برای رفتن به بارها و کلوب های شبانه را نخواهند داشت.

آمریکا و دولت محلی اوکیناوا ماه هاست در خصوص انتقال این پایگاه از این منطقه پرجمعیت به یک ناحیه کم جمعیت در حال چانه زنی هستند.

با این وصف مسئولان محلی و مردم اوکیناوا می گویند که مسئله انتقال پایگاه نیست بلکه آنها خواستار برچیدن کامل این پایگاه هستند.

این در شرایطی است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از سال 2012 میلادی که قدرت را در دست گرفت روابط نظامی با آمریکا را تقویت کرده است.

«آبه» هفته قبل در جریان اجلاس سران «جی هفت» در منطقه ایسه شیما، به شدت به دلیل جرائم ارتکابی نظامیان آمریکایی به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور انتقاد کرد و اوباما هم قول داد برای جلوگیری از بروز این اتفاقات در آینده تلاش کند.

نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری کیودو ژاپن، نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد از ساکنان ‌اوکیناوا مخالف جابجایی پایگاه نیروهای آمریکا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن کامل آن هستند.

نمایندگان مجلس اوکیناوا نیز اخیرا با تصویب قطعنامه ای خواستار خروج فوری نظامیان و تفنگداران این کشور از این منطقه شدند و حتی توانستند نظر موافق احزاب کمونیست، کومیتو و سوسیال دمکرات را نیز در این خصوص جلب کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس